Retro...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Johnny är bagare, scooterist och skateboardare. Och vet du vad Terraplane, han äger faktiskt förutom lambrettan en Duett som klarat sig från både epa-raggre och vallåkramodifieringar!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var som tusan... Inte ens en ynka eldsflamma på sidorna eller litet popnitat scoop på huven? All heder åt Johnny isåfall! Fast hur var det nu, Federico - en bagare lämpar väl sig bara bäst till att baka bröd, enligt ditt resonemang om professionalitet? En bagare som kan modifiera scootrar och åka skateboard låter därför högst märkligt...
Hälsa Bagar-Johnny (eller var det Raggar-Johnny trotsallt?) så gott!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />finns det något bättre exempel på unik svensk motorkultur än epatraktorn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bättre exempel? Ja, precis allt annat, mindre förstörande, än just det...
/ Fredrik
<br />Johnny är bagare, scooterist och skateboardare. Och vet du vad Terraplane, han äger faktiskt förutom lambrettan en Duett som klarat sig från både epa-raggre och vallåkramodifieringar!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var som tusan... Inte ens en ynka eldsflamma på sidorna eller litet popnitat scoop på huven? All heder åt Johnny isåfall! Fast hur var det nu, Federico - en bagare lämpar väl sig bara bäst till att baka bröd, enligt ditt resonemang om professionalitet? En bagare som kan modifiera scootrar och åka skateboard låter därför högst märkligt...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />finns det något bättre exempel på unik svensk motorkultur än epatraktorn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bättre exempel? Ja, precis allt annat, mindre förstörande, än just det...

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Var på plats när han dök upp! Snyggt surferstyle dekal'at!
Bobo: Var det du som fotade? (Ingen bra koll mellan verkliga personer och deras ssk nicks!)
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nix, inte jag som fotade.
Jag hakade på i Bredäng och fick tyvärr sticka ifrån lite tidigare också men det var jäkligt fint väder och en väl vald runda kring bornsjön, riktigt kul.
Se även mobilbloggen http://www.mobilblog.nu/scooter
// Bobo
<br />Var på plats när han dök upp! Snyggt surferstyle dekal'at!
Bobo: Var det du som fotade? (Ingen bra koll mellan verkliga personer och deras ssk nicks!)
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nix, inte jag som fotade.
Jag hakade på i Bredäng och fick tyvärr sticka ifrån lite tidigare också men det var jäkligt fint väder och en väl vald runda kring bornsjön, riktigt kul.
Se även mobilbloggen http://www.mobilblog.nu/scooter
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />finns det något bättre exempel på unik svensk motorkultur än epatraktorn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bättre exempel? Ja, precis allt annat, mindre förstörande, än just det...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men 2TF, allt som inte är orginal är väl inte förstört! EPA'n är ju en unik företeelse och visst en del av vår kultur! Låt vara att en del duetter gick åt, men en del grymma custom-byggen blev följden och kanske räddades en hel del duetter från att bli uppkapade och sänkta i närmaste sjö? Nu är fenomenet döende och ersätts av EU-moped-tupperware-bilar - hur kul är det
?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />finns det något bättre exempel på unik svensk motorkultur än epatraktorn?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bättre exempel? Ja, precis allt annat, mindre förstörande, än just det...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men 2TF, allt som inte är orginal är väl inte förstört! EPA'n är ju en unik företeelse och visst en del av vår kultur! Låt vara att en del duetter gick åt, men en del grymma custom-byggen blev följden och kanske räddades en hel del duetter från att bli uppkapade och sänkta i närmaste sjö? Nu är fenomenet döende och ersätts av EU-moped-tupperware-bilar - hur kul är det
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Johnny är bagare, scooterist och skateboardare. Och vet du vad Terraplane, han äger faktiskt förutom lambrettan en Duett som klarat sig från både epa-raggre och vallåkramodifieringar!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var som tusan... Inte ens en ynka eldsflamma på sidorna eller litet popnitat scoop på huven? All heder åt Johnny isåfall! Fast hur var det nu, Federico - en bagare lämpar väl sig bara bäst till att baka bröd, enligt ditt resonemang om professionalitet? En bagare som kan modifiera scootrar och åka skateboard låter därför högst märkligt...
Hälsa Bagar-Johnny (eller var det Raggar-Johnny trotsallt?) så gott!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Njae, du har tolkat det jag skriver på ditt sätt. Jag har aldrig skrivit att någon inte lämpar sig för att göra det ena eller det andra...tvärt om har jag uppmuntrat till att göra saker man inte behärskar till 100% för att lära sig.
Det jag skrev tidigare i ny liknelse: Om en yrkesbagare bakar bröd så är chansen väldigt mycket större att brödet blir perfekt på en gång än om någon nybörjare gör samma sak.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Johnny är bagare, scooterist och skateboardare. Och vet du vad Terraplane, han äger faktiskt förutom lambrettan en Duett som klarat sig från både epa-raggre och vallåkramodifieringar!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det var som tusan... Inte ens en ynka eldsflamma på sidorna eller litet popnitat scoop på huven? All heder åt Johnny isåfall! Fast hur var det nu, Federico - en bagare lämpar väl sig bara bäst till att baka bröd, enligt ditt resonemang om professionalitet? En bagare som kan modifiera scootrar och åka skateboard låter därför högst märkligt...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Njae, du har tolkat det jag skriver på ditt sätt. Jag har aldrig skrivit att någon inte lämpar sig för att göra det ena eller det andra...tvärt om har jag uppmuntrat till att göra saker man inte behärskar till 100% för att lära sig.
Det jag skrev tidigare i ny liknelse: Om en yrkesbagare bakar bröd så är chansen väldigt mycket större att brödet blir perfekt på en gång än om någon nybörjare gör samma sak.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />

På tal om customisering
.
Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det någon här i SSK som åker denna skönhet?
<br />


På tal om customisering

Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det någon här i SSK som åker denna skönhet?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />

På tal om customisering
.
Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det någon här i SSK som åker denna skönhet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lambretta club stockholm
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />


På tal om customisering

Tycker man blir glad när man ser den här, hoppas ingen får för sig att originalrenovera den i framtiden.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det någon här i SSK som åker denna skönhet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
lambretta club stockholm
Federico
http://www.mobilblog.nu/scooter/2007/05 ... deout.html
Jag får fan sluta stå o glo varje gång och se till att ha min scooter ready för att få hänga med de tuffa grabbarna någon gång
:D:D:D
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Jag får fan sluta stå o glo varje gång och se till att ha min scooter ready för att få hänga med de tuffa grabbarna någon gång

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Men 2TF, allt som inte är orginal är väl inte förstört! EPA'n är ju en unik företeelse och visst en del av vår kultur! <b><font color="red">Låt vara att en del duetter gick åt, men en del grymma custom-byggen blev följden </font id="red"></b>och kanske räddades en hel del duetter från att bli uppkapade och sänkta i närmaste sjö? Nu är fenomenet döende och ersätts av EU-moped-tupperware-bilar - hur kul är det
?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, jag slår vad om att du hade en EPA som 16-åring - erkänn!
Inte bara "en del" - utan en faslig massa - Duetter gick åt till EPA-traktorer, skulle jag vilja påstå. Precis som du skriver är (lyckligtvis) fenomenet på utdöende. Ingen normalintelligent, normalsund och normalfrisk människa vill ha en EPA idag, så nu kan man väl med all rätt förkasta den delen av vår kultur, och istället bara gråta över hur många fina original-Duetter som har fått sätta livet till för dessa pajas-byggen. Detta är ingen efterkonstruktion, utan dagens sanning: jag har två barndomskompisar som hade EPA- respektive A-traktor (de båda är inga banjospelare trots detta, konstigt nog) på det glada 80-talet - och jag vägrade konsekvent att åka i dem! Idag är jag både stolt och glad att inte har befläckat min själ genom att ens åka i dylika hillbilly-fordon. Nej, isåfall föredrar jag hellre "EU-moped-tupperware-bilar", som du uttryckte det... 
PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?
DS.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Njae, du har tolkat det jag skriver på ditt sätt. Jag har aldrig skrivit att någon inte lämpar sig för att göra det ena eller det andra...tvärt om har jag uppmuntrat till att göra saker man inte behärskar till 100% för att lära sig.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jodå, jag förstår precis hur du menar och "tolkar" bara för att det ska kunna bli lite diskussion. Sådana diskussioner är bara kul och trevliga, men man får ibland se till att "missförstå" och "tolka" (sådär lagom provokativt) som det passar - annars dör ju diskussionen ut!
/ Fredrik
<br />Men 2TF, allt som inte är orginal är väl inte förstört! EPA'n är ju en unik företeelse och visst en del av vår kultur! <b><font color="red">Låt vara att en del duetter gick åt, men en del grymma custom-byggen blev följden </font id="red"></b>och kanske räddades en hel del duetter från att bli uppkapade och sänkta i närmaste sjö? Nu är fenomenet döende och ersätts av EU-moped-tupperware-bilar - hur kul är det


PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?

<br />Njae, du har tolkat det jag skriver på ditt sätt. Jag har aldrig skrivit att någon inte lämpar sig för att göra det ena eller det andra...tvärt om har jag uppmuntrat till att göra saker man inte behärskar till 100% för att lära sig.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jodå, jag förstår precis hur du menar och "tolkar" bara för att det ska kunna bli lite diskussion. Sådana diskussioner är bara kul och trevliga, men man får ibland se till att "missförstå" och "tolka" (sådär lagom provokativt) som det passar - annars dör ju diskussionen ut!

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tack för en kul, trevlig och intressant diskussion, Federico! Trist att inte fler har synpunkter om ett sådant kontroversiellt och för framtiden viktigt ämne... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag vågade knappt andas här när jag följde med diskussionen! Min åsikt vet ni säkert, extremorginaltilldetaljnörd som man är. Det skulle vara skoj att veta hur många skotrar det finns kvar i våra länder som är orginal, återställbara (och delarna som t.ex. orginalmotor finns alltså kvar) och oåterställbara. Oåterställbara kan vara svåra att definiera. Om man kapat bort bitar från plåten så kan de ju svetsas tillbaka, men är det samma sak?
Patinerade orginalmålade skotrar är ett svårt kapitel för mig. Jag tycker målfärgen är jämförbar med kolven: när den är slut ersätts den med en ny. Nörder föredrar orginalkulör. Övermålning igen ger möjlighet att hitta orginalfärgen undertill för senare ommålning och det kan ha räddat skotern från att rosta då. Och man har som bonus rent samvete när orginalfärgen ändå är förstörd före restaureringsommålningen. Det behövs givetvis orginalexemplar som modell vid restaureringar, men de borde stå i vitrin.
Däremot ogillar jag helt att man byter ut motorn till en annan. Att kalla motorutbytta gamlingar för gamlingar är helt strunt. Är motorn utbytt så är helheten borta. Varg är en varg oberoende om en fårullspäls ligger på. Kanske dags att kalla alla skotrar som har PX-maskiner för PX oberoende om de har annan plåt omkring?
Och sedan hör det väl till att acceptera att folk får göra vad de vill med sina ägodelar. Men var går gränsen, när antalet orginal bara minskar hela tiden? Bara att spränga undan fornminnesgravar/märken, för det finns ju så många kvar ännu? Och visst skall man förstå markägaren som vill ha en lada/bastu/mera åkermark/rakare väg till stranden där istället? Det är ju hans mark och därmed basta! Effektivitet helt enligt dagens melodi! När får man egentligen säga sin åsikt utan att få glädjedödarstämpel i pannan?
Och nu har jag predikat för mycket igen, förlåt för det.
Och antagligen sårat någon, ännu mera förlåt för det. 
Jag vågade knappt andas här när jag följde med diskussionen! Min åsikt vet ni säkert, extremorginaltilldetaljnörd som man är. Det skulle vara skoj att veta hur många skotrar det finns kvar i våra länder som är orginal, återställbara (och delarna som t.ex. orginalmotor finns alltså kvar) och oåterställbara. Oåterställbara kan vara svåra att definiera. Om man kapat bort bitar från plåten så kan de ju svetsas tillbaka, men är det samma sak?
Patinerade orginalmålade skotrar är ett svårt kapitel för mig. Jag tycker målfärgen är jämförbar med kolven: när den är slut ersätts den med en ny. Nörder föredrar orginalkulör. Övermålning igen ger möjlighet att hitta orginalfärgen undertill för senare ommålning och det kan ha räddat skotern från att rosta då. Och man har som bonus rent samvete när orginalfärgen ändå är förstörd före restaureringsommålningen. Det behövs givetvis orginalexemplar som modell vid restaureringar, men de borde stå i vitrin.
Däremot ogillar jag helt att man byter ut motorn till en annan. Att kalla motorutbytta gamlingar för gamlingar är helt strunt. Är motorn utbytt så är helheten borta. Varg är en varg oberoende om en fårullspäls ligger på. Kanske dags att kalla alla skotrar som har PX-maskiner för PX oberoende om de har annan plåt omkring?
Och sedan hör det väl till att acceptera att folk får göra vad de vill med sina ägodelar. Men var går gränsen, när antalet orginal bara minskar hela tiden? Bara att spränga undan fornminnesgravar/märken, för det finns ju så många kvar ännu? Och visst skall man förstå markägaren som vill ha en lada/bastu/mera åkermark/rakare väg till stranden där istället? Det är ju hans mark och därmed basta! Effektivitet helt enligt dagens melodi! När får man egentligen säga sin åsikt utan att få glädjedödarstämpel i pannan?
Och nu har jag predikat för mycket igen, förlåt för det.


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Jag vågade knappt andas här när jag följde med diskussionen! Min åsikt vet ni säkert, extremorginaltilldetaljnörd som man är. Det skulle vara skoj att veta hur många skotrar det finns kvar i våra länder som är orginal, återställbara (och delarna som t.ex. orginalmotor finns alltså kvar) och oåterställbara. Oåterställbara kan vara svåra att definiera. Om man kapat bort bitar från plåten så kan de ju svetsas tillbaka, men är det samma sak?
Patinerade orginalmålade skotrar är ett svårt kapitel för mig. Jag tycker målfärgen är jämförbar med kolven: när den är slut ersätts den med en ny. Nörder föredrar orginalkulör. Övermålning igen ger möjlighet att hitta orginalfärgen undertill för senare ommålning och det kan ha räddat skotern från att rosta då. Och man har som bonus rent samvete när orginalfärgen ändå är förstörd före restaureringsommålningen. Det behövs givetvis orginalexemplar som modell vid restaureringar, men de borde stå i vitrin.
Däremot ogillar jag helt att man byter ut motorn till en annan. Att kalla motorutbytta gamlingar för gamlingar är helt strunt. Är motorn utbytt så är helheten borta. Varg är en varg oberoende om en fårullspäls ligger på. Kanske dags att kalla alla skotrar som har PX-maskiner för PX oberoende om de har annan plåt omkring?
Och sedan hör det väl till att acceptera att folk får göra vad de vill med sina ägodelar. Men var går gränsen, när antalet orginal bara minskar hela tiden? Bara att spränga undan fornminnesgravar/märken, för det finns ju så många kvar ännu? Och visst skall man förstå markägaren som vill ha en lada/bastu/mera åkermark/rakare väg till stranden där istället? Det är ju hans mark och därmed basta! Effektivitet helt enligt dagens melodi! När får man egentligen säga sin åsikt utan att få glädjedödarstämpel i pannan?
Och nu har jag predikat för mycket igen, förlåt för det.
Och antagligen sårat någon, ännu mera förlåt för det. 
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är glädjande att du också ansluter dig till diskussionen, Vespaco! Du vet att jag beundrar dina strikta originalambitioner, men på vissa punkter kan jag tycka att du resonerar litet konstigt, om du ursäktar. Varför ska man tvunget lacka över en originallack (om än sliten), när man är ute efter att behålla originalskicket? Originallacken är väl mer original än en ny lack och dessutom berättar den patinerade lacken en historia om dess liv och leverne. Ungefär som att man på vissa personer kan skönja att de har levt ett hårt liv, eller alldeles tvärtom. Fåror i ansiktet, tatueringar eller disfunktionella kroppsdelar har ju uteslutat sin charm och livserfarna berättelse, eller hur? Och det där resonemanget om att man kanske räddar ett fordon från rost genom en ny lack håller inte, tycker jag. Det finns andra sätt att konservera pågående rostangrepp om de bara är ytliga. Jag har t ex konserverat en av mina Vespa 50 med tre lager matt klarlack. För en utomstående syns inga spår av detta, om man inte granskar med förstoringsglas.
Och det här med trimmade motorer som jag vet att du har svårt för: i regel är det inte särskilt svårt att återställa dem till original, som du ibland tycks tro, så länge det inte är gjort operativa ingrepp i motorblocket. Mekaniken i en motor kan ju även gå sönder av rent slitage och då måste man ju ändå byta ut de trasiga delarna. Så 100 % originalskick är det väl egentligen helt omöjligt att hålla om man nu eftersträvar det. Var går gränsen för original annars? Är ett bytat wirehölje med teflonbehandling fortfarande original? Ska man inte sikta endast på NOS-delar (New Old Stock) om man ska kunna åberopa originalskick isåfall?
Sedan håller jag definitivt med dig att det är tråkigt med alla utbytta motorer. Just i det ögonblicket försätts i regel alla framtidens chanser att sedan återställa fordonet till originalskick. För i de flesta fall kränger väl Trim-Olle iväg sin gamla Touringmotor när han har slängt i PX-motorn - och sedan försvinner den all världens väg för all framtid?
I övrigt tycker jag att du har många intressanta synpunkter och infallsvinklar (och mellan dig och mig skrev jag ovanstående stycken också mycket p g a att jag vill ha igång en diskussion, så ta det inte som alltför hård kritik!
).
/ Fredrik
<br />Jag vågade knappt andas här när jag följde med diskussionen! Min åsikt vet ni säkert, extremorginaltilldetaljnörd som man är. Det skulle vara skoj att veta hur många skotrar det finns kvar i våra länder som är orginal, återställbara (och delarna som t.ex. orginalmotor finns alltså kvar) och oåterställbara. Oåterställbara kan vara svåra att definiera. Om man kapat bort bitar från plåten så kan de ju svetsas tillbaka, men är det samma sak?
Patinerade orginalmålade skotrar är ett svårt kapitel för mig. Jag tycker målfärgen är jämförbar med kolven: när den är slut ersätts den med en ny. Nörder föredrar orginalkulör. Övermålning igen ger möjlighet att hitta orginalfärgen undertill för senare ommålning och det kan ha räddat skotern från att rosta då. Och man har som bonus rent samvete när orginalfärgen ändå är förstörd före restaureringsommålningen. Det behövs givetvis orginalexemplar som modell vid restaureringar, men de borde stå i vitrin.
Däremot ogillar jag helt att man byter ut motorn till en annan. Att kalla motorutbytta gamlingar för gamlingar är helt strunt. Är motorn utbytt så är helheten borta. Varg är en varg oberoende om en fårullspäls ligger på. Kanske dags att kalla alla skotrar som har PX-maskiner för PX oberoende om de har annan plåt omkring?
Och sedan hör det väl till att acceptera att folk får göra vad de vill med sina ägodelar. Men var går gränsen, när antalet orginal bara minskar hela tiden? Bara att spränga undan fornminnesgravar/märken, för det finns ju så många kvar ännu? Och visst skall man förstå markägaren som vill ha en lada/bastu/mera åkermark/rakare väg till stranden där istället? Det är ju hans mark och därmed basta! Effektivitet helt enligt dagens melodi! När får man egentligen säga sin åsikt utan att få glädjedödarstämpel i pannan?
Och nu har jag predikat för mycket igen, förlåt för det.


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är glädjande att du också ansluter dig till diskussionen, Vespaco! Du vet att jag beundrar dina strikta originalambitioner, men på vissa punkter kan jag tycka att du resonerar litet konstigt, om du ursäktar. Varför ska man tvunget lacka över en originallack (om än sliten), när man är ute efter att behålla originalskicket? Originallacken är väl mer original än en ny lack och dessutom berättar den patinerade lacken en historia om dess liv och leverne. Ungefär som att man på vissa personer kan skönja att de har levt ett hårt liv, eller alldeles tvärtom. Fåror i ansiktet, tatueringar eller disfunktionella kroppsdelar har ju uteslutat sin charm och livserfarna berättelse, eller hur? Och det där resonemanget om att man kanske räddar ett fordon från rost genom en ny lack håller inte, tycker jag. Det finns andra sätt att konservera pågående rostangrepp om de bara är ytliga. Jag har t ex konserverat en av mina Vespa 50 med tre lager matt klarlack. För en utomstående syns inga spår av detta, om man inte granskar med förstoringsglas.
Och det här med trimmade motorer som jag vet att du har svårt för: i regel är det inte särskilt svårt att återställa dem till original, som du ibland tycks tro, så länge det inte är gjort operativa ingrepp i motorblocket. Mekaniken i en motor kan ju även gå sönder av rent slitage och då måste man ju ändå byta ut de trasiga delarna. Så 100 % originalskick är det väl egentligen helt omöjligt att hålla om man nu eftersträvar det. Var går gränsen för original annars? Är ett bytat wirehölje med teflonbehandling fortfarande original? Ska man inte sikta endast på NOS-delar (New Old Stock) om man ska kunna åberopa originalskick isåfall?
Sedan håller jag definitivt med dig att det är tråkigt med alla utbytta motorer. Just i det ögonblicket försätts i regel alla framtidens chanser att sedan återställa fordonet till originalskick. För i de flesta fall kränger väl Trim-Olle iväg sin gamla Touringmotor när han har slängt i PX-motorn - och sedan försvinner den all världens väg för all framtid?
I övrigt tycker jag att du har många intressanta synpunkter och infallsvinklar (och mellan dig och mig skrev jag ovanstående stycken också mycket p g a att jag vill ha igång en diskussion, så ta det inte som alltför hård kritik!

/ Fredrik
Ja, du är en rackare, TF, i att dra med mig i den här diskussionen. Jag insåg nog att du ville det... 
En av orsakerna till hur jag anser beror givetvis på våra spännande museiregler. Men bara delvis. Det var med viss frustration som jag godkände beslutet att skicka vår SS med orginalmålfärg till blästring. Men till saken hörde att den redan blivit ganska så "lapp"-målad under sina år. Så någon orginalskönhet var den inte mera. Men, men, du frågar varför inte lack på istället? Om det passar (och våra regler skulle tillåta) så kanske, men rost vill jag inte se. Om det skulle gälla din nya bil och du skulle få färgen repad/förstörd så vill du nog ha det fixat. Samma sak med plåtskador och söndriga plastdelar och glas. I vilket skede blir plötsligt skadorna värda att spara? Och får man då överhuvudtaget slå ut bucklor, räta ut snedvridna kolliderade gafflar, knäskyddet, ramar och lister? Minnen är de ju också!
Men varför skall man behöva se historien i plåten? Varför inte dokumentera den och låta den följa med skotern? Med detaljer som långa resor, som inte lämnat bucklor i plåten. Varför skall bara skador lämnas som minne? Varför inte de romantiska "jag friade till min blivande fruga på vår Vesparunda" eller tuffa "jag åkte jorden runt på min Vespa, lyckligtvis träffade inte kulorna mig eller Vespan i Afganistan"? Jag tycker de här minnena är massor mycket viktigare än en ful repa efter en klumpig parkering av SUV:en vid jättemarketen. En skråmig skabbig skoter säger mig att den här stackarn tycks ingen bry sig om. En skoter som saknar kärlek.
En kolv är ju också en viktig del av skotern. Den har ju alla minnen om nyp och långa och många kilometrar. Syns inte kanske, är det bara det som syns som är heligt? Varför får visst slitage korrigeras men inte annat?
Hur orginal man är vid byte av slitna delar är också spännande att fundera på. Har kanske bekvämligheten något med frågan att göra? Eller får det skotern att fungera optimalt på orginalvis? Är ett iridiumstift ok
, men teflonhöljen fel? Jag skulle nog säga att teflonen också är ok bara de har rätt färg. Museireglerna säger förstås att man skall undvika att överrenovera (göra sakerna bättre än de ursprungligen varit) och då undrar man om hur man kategoriserar de här två detaljerna. Stiften ger ju bara gnistor och så även iridiumstiftet. Båda höljena styr enbart vajrarna. Och är teflonvarianten förresten mycket bättre, undrar jag nyfiket?
Och precis som du säger så har man bytt motorn så byter få tillbaka den gamla. Handen upp alla som återbördat en gammal motor efter att ha haft i en 12 v! När man äntligen fått PX-helheten att fungera så är det nog få som vill göra om jobbet utan verklig bra orsak. Här gäller väl mera "utsätt mig inte för frestelse" och behåll den gamla motorn. Och behöver gamlingen åka så fort, kanske man hellre bör ta en annan (nyare) modell som åker snabbare när snabbhet behövs? Det är mera stil och tuffare att komma fram med orginalmotor än med en ny på långresa!
Om vi hittar NOS så hugger vi till om plånboken tål det.
Billiga och/eller dåliga efterapningar rör jag inte om jag kan undvika det. Det kan man inte alltid, tyvärr.

En av orsakerna till hur jag anser beror givetvis på våra spännande museiregler. Men bara delvis. Det var med viss frustration som jag godkände beslutet att skicka vår SS med orginalmålfärg till blästring. Men till saken hörde att den redan blivit ganska så "lapp"-målad under sina år. Så någon orginalskönhet var den inte mera. Men, men, du frågar varför inte lack på istället? Om det passar (och våra regler skulle tillåta) så kanske, men rost vill jag inte se. Om det skulle gälla din nya bil och du skulle få färgen repad/förstörd så vill du nog ha det fixat. Samma sak med plåtskador och söndriga plastdelar och glas. I vilket skede blir plötsligt skadorna värda att spara? Och får man då överhuvudtaget slå ut bucklor, räta ut snedvridna kolliderade gafflar, knäskyddet, ramar och lister? Minnen är de ju också!
Men varför skall man behöva se historien i plåten? Varför inte dokumentera den och låta den följa med skotern? Med detaljer som långa resor, som inte lämnat bucklor i plåten. Varför skall bara skador lämnas som minne? Varför inte de romantiska "jag friade till min blivande fruga på vår Vesparunda" eller tuffa "jag åkte jorden runt på min Vespa, lyckligtvis träffade inte kulorna mig eller Vespan i Afganistan"? Jag tycker de här minnena är massor mycket viktigare än en ful repa efter en klumpig parkering av SUV:en vid jättemarketen. En skråmig skabbig skoter säger mig att den här stackarn tycks ingen bry sig om. En skoter som saknar kärlek.
En kolv är ju också en viktig del av skotern. Den har ju alla minnen om nyp och långa och många kilometrar. Syns inte kanske, är det bara det som syns som är heligt? Varför får visst slitage korrigeras men inte annat?
Hur orginal man är vid byte av slitna delar är också spännande att fundera på. Har kanske bekvämligheten något med frågan att göra? Eller får det skotern att fungera optimalt på orginalvis? Är ett iridiumstift ok

Och precis som du säger så har man bytt motorn så byter få tillbaka den gamla. Handen upp alla som återbördat en gammal motor efter att ha haft i en 12 v! När man äntligen fått PX-helheten att fungera så är det nog få som vill göra om jobbet utan verklig bra orsak. Här gäller väl mera "utsätt mig inte för frestelse" och behåll den gamla motorn. Och behöver gamlingen åka så fort, kanske man hellre bör ta en annan (nyare) modell som åker snabbare när snabbhet behövs? Det är mera stil och tuffare att komma fram med orginalmotor än med en ny på långresa!
Om vi hittar NOS så hugger vi till om plånboken tål det.

Ah, nej... Jag skrev ett låååångt och väldetaljerat svar till dig, Vespaco, men jag råkade trycka på fel tangent och det försvann...
. Jag orkar inte en försöka börja om. Nåja, det var kanske lika bra för ordningens skull... 
Fast du kan ju alltid läsa nedanstående. Det summerar ganska bra vad jag egentligen menade:
http://www.svenskakonstnarer.se/start/o ... 2&bid=2645
/ Fredrik


Fast du kan ju alltid läsa nedanstående. Det summerar ganska bra vad jag egentligen menade:
http://www.svenskakonstnarer.se/start/o ... 2&bid=2645
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fanns inte texten att få räddad med <Back> mera? Så har jag räddat en och annan roman som jag skrivit...
Jag lovar att inte blästra och måla om Vespor med orginal blomsterurnor och landskap! Säkert!
Där gäller mattlack i många lager, appselutt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det där kanske blev litet konstigt...men vad jag ville jämföra med var avlutning av gamla allmogemöbler som var så populärt på 70-, 80- och 90-talet. Alla jäklar skulle luta av allmogemöbler. Med facit i hand har det visat sig att det var ett stort misstag alla klåpare gjorde. En stor del kulturhistoriska allmogemöbler blev förstörda för all framtid. Dagens antikexperter fasar över denna mörka period av svenskt heminredningsmode. En avlutad eller ommålad allmogemöbel är idag värt i princip ingenting, medan de få originala allmogemöblerna med färgen kvar kostar multum! Tänk på det nästa gång, innan du lämnar in den patinerade scootern på blästring. I framtiden är det alltså patina som gäller - kom ihåg det folk! 
Nej, texten gick inte att rädda hur jag än försökte...
/ Fredrik
<br />Fanns inte texten att få räddad med <Back> mera? Så har jag räddat en och annan roman som jag skrivit...

Jag lovar att inte blästra och måla om Vespor med orginal blomsterurnor och landskap! Säkert!


Nej, texten gick inte att rädda hur jag än försökte...

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
He-he, jag slår vad om att du hade en EPA som 16-åring - erkänn!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Faktiskt inte, men jag hade gärna haft en, vi har vintrar där jag kommer ifrån...
:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Inte bara "en del" - utan en faslig massa - Duetter gick åt till EPA-traktorer, skulle jag vilja påstå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju synd förstås, det kan jag erkänna...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Idag är jag både stolt och glad att inte har befläckat min själ genom att ens åka i dylika hillbilly-fordon. Nej, isåfall föredrar jag hellre "EU-moped-tupperware-bilar", som du uttryckte det...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi är alla stolta över olika saker här i livet:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte det heller, jag kan svetsa nuförtiden, men jag popnitade nog en del i min ungdom
Faktiskt är min primmy helt orginal, hur är din
:D?
Nog om EPA'n, jag menar bara att motorhistoria är mer än bara orginal, bland annat lagarna skapar konstiga åkdon och det är också en del av motorhistorien. Vi som var fjuniga och hade popnittång har också gjort något, även om vi inte var italienska topdesigners:)
He-he, jag slår vad om att du hade en EPA som 16-åring - erkänn!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Faktiskt inte, men jag hade gärna haft en, vi har vintrar där jag kommer ifrån...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Inte bara "en del" - utan en faslig massa - Duetter gick åt till EPA-traktorer, skulle jag vilja påstå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju synd förstås, det kan jag erkänna...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Idag är jag både stolt och glad att inte har befläckat min själ genom att ens åka i dylika hillbilly-fordon. Nej, isåfall föredrar jag hellre "EU-moped-tupperware-bilar", som du uttryckte det...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi är alla stolta över olika saker här i livet:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?

Inte det heller, jag kan svetsa nuförtiden, men jag popnitade nog en del i min ungdom
Nog om EPA'n, jag menar bara att motorhistoria är mer än bara orginal, bland annat lagarna skapar konstiga åkdon och det är också en del av motorhistorien. Vi som var fjuniga och hade popnittång har också gjort något, även om vi inte var italienska topdesigners:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
He-he, jag slår vad om att du hade en EPA som 16-åring - erkänn!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Faktiskt inte, men jag hade gärna haft en, vi har vintrar där jag kommer ifrån...
:D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det har vi också där jag bor - vintrar alltså! Man kör väl året runt ändå... 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Idag är jag både stolt och glad att inte har befläckat min själ genom att ens åka i dylika hillbilly-fordon. Nej, isåfall föredrar jag hellre "EU-moped-tupperware-bilar", som du uttryckte det...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi är alla stolta över olika saker här i livet:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han och drömde vidare om en EPA med scoop och eldsflammor att köra med på vinterhalvåret...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte det heller, jag kan svetsa nuförtiden, men jag popnitade nog en del i min ungdom
Faktiskt är min primmy helt orginal, hur är din
:D?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jotack, min Primmy går väldigt lätt att återställa till original. Det är bara cylinderpaket, vev, förgasare och ljuddämpare som är utbytt...ja, och så lite urfräsning i blocket - men det går ju att fylla i... 
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Vi som var fjuniga och hade popnittång har också gjort något, även om vi inte var italienska topdesigners:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har inga fler kommentarer om det än följande: http://www.youtube.com/watch?v=xE8bLFX9OXY

(Du vet att jag bara skojar, bufflig!
)
/ Fredrik
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
He-he, jag slår vad om att du hade en EPA som 16-åring - erkänn!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Faktiskt inte, men jag hade gärna haft en, vi har vintrar där jag kommer ifrån...



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Idag är jag både stolt och glad att inte har befläckat min själ genom att ens åka i dylika hillbilly-fordon. Nej, isåfall föredrar jag hellre "EU-moped-tupperware-bilar", som du uttryckte det...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vi är alla stolta över olika saker här i livet:D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han och drömde vidare om en EPA med scoop och eldsflammor att köra med på vinterhalvåret...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>PS. Det ligger nära till hands att du åtminstone har sektionerat eller popnitat fast något föremål på din scooter? Visst är det så?

Inte det heller, jag kan svetsa nuförtiden, men jag popnitade nog en del i min ungdom

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Vi som var fjuniga och hade popnittång har också gjort något, även om vi inte var italienska topdesigners:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har inga fler kommentarer om det än följande: http://www.youtube.com/watch?v=xE8bLFX9OXY



(Du vet att jag bara skojar, bufflig!

/ Fredrik
Jag har alltid tyckt väldigt illa om avlutningen, vilket jag tycker mig ha sagt rätt tidigt här på forumet. Och att se gamla hus bli rivna för att det skall byggas nya moderna effektiva hus i stället. Men vad är det som gör den där orginala färgen annorlunda jämfört med en ny omgång av samma färg igen? Skotrarna är ju inte marmorerade, har inga bilder på plåten eller så. Vid ommålningen får de ett likadant lager färg som de hade när de som nya kom ut från fabriken.
Riktigt fint hållna orginalmålade och annars hållna skotrar borde faktiskt låsas in (på museum?) och få användningsförbud, för annars slits de ju ut och det riktigt fina i dem går förlorat. Precis som på gamla möbler. Används de så slits de. Varje gång man brummar iväg så attackeras färgen av sand i luften som sakta men säkert sliter ner färgen. Saltbehandlad slask tränger in i alla springor och försnabbar roststarten. För att dessutom ännu nämna att köraren riskerar skotern genom kollisionsrisker (direkt eller indirekt).
Min kära moster sade torrt sakligt en gång att det fint att sträva efter orginalbevarande, men vem vill bo i ett museum där man inte får göra något som man själv vill? Och de möbler som är i fint orginalskick är de som är försedda med högt pris, medan de slitna kan vara minst lika svåra att sälja som de avlutade. För vem vill ha en hårt nedgången möbel i paradrummet bland alla de fina möblerna?
Riktigt fint hållna orginalmålade och annars hållna skotrar borde faktiskt låsas in (på museum?) och få användningsförbud, för annars slits de ju ut och det riktigt fina i dem går förlorat. Precis som på gamla möbler. Används de så slits de. Varje gång man brummar iväg så attackeras färgen av sand i luften som sakta men säkert sliter ner färgen. Saltbehandlad slask tränger in i alla springor och försnabbar roststarten. För att dessutom ännu nämna att köraren riskerar skotern genom kollisionsrisker (direkt eller indirekt).
Min kära moster sade torrt sakligt en gång att det fint att sträva efter orginalbevarande, men vem vill bo i ett museum där man inte får göra något som man själv vill? Och de möbler som är i fint orginalskick är de som är försedda med högt pris, medan de slitna kan vara minst lika svåra att sälja som de avlutade. För vem vill ha en hårt nedgången möbel i paradrummet bland alla de fina möblerna?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Men vad är det som gör den där orginala färgen annorlunda jämfört med en ny omgång av samma färg igen? Skotrarna är ju inte marmorerade, har inga bilder på plåten eller så. Vid ommålningen får de ett likadant lager färg som de hade när de som nya kom ut från fabriken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Stopp och belägg! Det är stor skillnad på originallack och nylack. Ställ mig inför tio scootrar med perfekt lack - ny eller original - och jag lovar att jag säger rätt alla tio gånger. Originallacker är omisskännliga. Det blir alltid en helt annan yta, lyster och struktur på en nylack. Och jag tycker definitivt att de flesta originallacker motsvarar marmor eller bilder, som du uttrycker det. Patinan är i mina ögon just det som är det åtrovärda, det berättande, marmoreringen. Varför är allmogemöbler högre värderade då de är (ofta hårt) slitet patinerade än ommålade, tror du?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />För vem vill ha en hårt nedgången möbel i paradrummet bland alla de fina möblerna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag vill!
Ända sedan jag flyttade hemifrån för en massa herrans år sedan, har jag medvetet blandat ultramodernt med gammalt och slitet. Jag och min första sambo hade t ex en (nästintill) halv hårt patinerad gammal folkvagn (i profil) upphängd på vardagsrumsväggen, tillsammans med en blandning av nya trendiga möbler och gamla härligt slitna allmogemöbler. I mitt dåvarande arbetsrum trängdes moderna möbler tillsammans med gammal bensin-nostalgia, såsom rostiga emaljskyltar, bensinpumpar, parkeringsautomater m m. Att blanda nytt och slitet kan alltså vara mycket vackert och trivsamt, så det så! 
/ Fredrik
<br />Men vad är det som gör den där orginala färgen annorlunda jämfört med en ny omgång av samma färg igen? Skotrarna är ju inte marmorerade, har inga bilder på plåten eller så. Vid ommålningen får de ett likadant lager färg som de hade när de som nya kom ut från fabriken.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Stopp och belägg! Det är stor skillnad på originallack och nylack. Ställ mig inför tio scootrar med perfekt lack - ny eller original - och jag lovar att jag säger rätt alla tio gånger. Originallacker är omisskännliga. Det blir alltid en helt annan yta, lyster och struktur på en nylack. Och jag tycker definitivt att de flesta originallacker motsvarar marmor eller bilder, som du uttrycker det. Patinan är i mina ögon just det som är det åtrovärda, det berättande, marmoreringen. Varför är allmogemöbler högre värderade då de är (ofta hårt) slitet patinerade än ommålade, tror du?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />För vem vill ha en hårt nedgången möbel i paradrummet bland alla de fina möblerna?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag vill!


/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Åren gör att färgen ändrar sig. Och orginalfärgen var inte sådan från början. Så man kan säga att orginalfärgen inte mera motsvara orginalfärgen.
Och skall man vara helt puritanist så får man inte dra lack på heller, för då har man förstört orginalytan med ett lacklager...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Med ditt sätt att resonera skulle en vespa med originallack endast duga om den smordes in med fett och ställdes in i ett utrymme av vacuum. Vad ska man ha fordon till om man inte får använda eller ens titta på dem? 
Nej, vi får väl ta och lägga ner den här diskussionen nu...
/ Fredrik
<br />Åren gör att färgen ändrar sig. Och orginalfärgen var inte sådan från början. Så man kan säga att orginalfärgen inte mera motsvara orginalfärgen.


Nej, vi får väl ta och lägga ner den här diskussionen nu...
/ Fredrik