Varför ska Vespor äldre än -53 ha SAE 90-växellådsolja, precis som senare Lambretta? Någon som kan förklara det?
Jag har läst någonstans att oljebolagen har olika viskositetsmått på motor- och växellådsolja,
men vad är skillnaden annars? Någon har sagt att SAE 30 motorolja är samma sak som SAE 90 växellådsolja, men så enkelt kan det ju inte vara.
/P
Vad är det som gör att gamla växellådor måste ha gammaldags olja? Borde inte oljan ha utvecklats så att dom nya ersätter och kanske tom smörjer bättre än dom gamla?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Någon har sagt att SAE 30 motorolja är samma sak som SAE 90 växellådsolja, men så enkelt kan det ju inte vara.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag minns att min far, som under ett antal år arbetade på Svenska BP, berättade att SAE 90 inte var väldigt mycket tjockare än t ex SAE 30, som man skulle kunna tro.
Motoroljorna var SAE 10 (tunn) till SAE 50 (tjock). Före dagens multigrade-oljor bytte man mellan tunn vinterolja och tjockare sommarolja i bilarnas fyrtaktsmotorer.
Oljor med beteckning SAE 80 och 90 var däremot växellådsoljor, vilka har en annan uppgift och blandades med andra tillsatser. Inte ta hand om förbränningsrester, däremot skydda mot högt tryck mellan dreven i växellådan.
Jag minns också de konstiga uppgifterna i gamla instruktionsböcker att man skulle blanda SAE 30 i bensinen. Det var det ingen som gjorde, i varje fall inte i mitt gäng i Göteborg och i varje fall inte på 60-talet.
Däremot var vi bortskämda med speciella pumpar med oljeblandad bensin, det var tvåtakts-saabarnas tidevarv. SAE 90 i växellådan minns jag däremot inte, SAE30 gällde från Vespa SS och framåt.
/jens
Nä, man letar ju inte efter oöppnade oljeburkar på veteranmarknader.
Modern olja går utmärkt, men man ska se till att välja samma viskositet har jag hört.
Jag undrar bara varför COMO ansåg att de äldre skulle ha en annan olja.
Nu har jag kollat lite på italienska forum och där verkar man hålla fast vid att det är SAE 30 som gäller för Vespa, oavsett årsmodell (i växellådan alltså)
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Vad är det som gör att gamla växellådor måste ha gammaldags olja? Borde inte oljan ha utvecklats så att dom nya ersätter och kanske tom smörjer bättre än dom gamla?
lifes a drag till you rode one
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">