MP3

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

MP3

Post by henrikborjeson »

Hej

Testade Piaggos trehjuliga scooter-hybrid MP3 i helgen och får säga att jag faktiskt blev positivt förvånad av köregenskaperna. Det är med hjärtat i halsgropen man lägger den i första kurvan men märker ganska snabbt att det fungerar - och riktigt bra. Skillnaden känns som när man helrenoverat sin vanliga framgaffel med nya dämpare och framhjulet plötsligt ligger som klister mot vägbanan.

Pris och utseende kan man ju diskutera men för en tekniknörd som undertecknad är det kul att någon vågar sig på något nytt - och får det att fungera.

/HB
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Festlig känsla också när man knäpper av "självstabiliseringen" då känns det nästan som man bara har ett framhjul.

// Bobo
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast den är ganska ful :cry:
/jens
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Fast den är ganska ful :cry:
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast det är den ju inte helt ensam om i scooterhistorien.
Mycket ligger dock i betraktarens ögon som vanligt.

Off Topic: Tillbringade en del av helgen ute på Donsö och Styrsö Skäret, fasen vad fint ni har det på västkanten på en del ställen:wink:
Förvånades dock av att jag inte såg en enda Vespa där ute, räknade till 14st flakmoppar inom synhåll nere vid hamnen samt en massa andra moppar men som sagt inte en enda vespa, konstigt...

// Bobo
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Har någon provat den på grus, ojämnt underlag eller i väta?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Har någon provat den på grus, ojämnt underlag eller i väta?

Vet inte. Däremot har jag läst och sett tester där de som kört varit lätt lyriska över kurvegenskaper och väghållning.

Och visst, du har så rätt Bobo. Man kanske bara är ovan vid att se två hjul fram.
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
Och visst, du har så rätt Bobo. Man kanske bara är ovan vid att se två hjul fram.

Jag tycker den ser lite ut som en snöskoter på hjul. Det är nog svårt att få det breda, trubbiga frampartiet snyggt skulle jag tro. Men vem vet? De kanske skulle ge uppdraget till Bertone? De verkar ha svår brist på jobb just nu.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Var förbi mc-shopen i häggvik igår och kikade på mp3. Ser ju faktiskt ganska ok ut i verkligheten. Dom hade sålt 5 st hittils och en stor anledning till att den är lättsåld är att man får köra den på b-kort.

De som inte fått ett tungt a-kort på köpet eller haft ett a1 som plötsligt växt till sig i plånboken till ett a slipper ta ett körkort för åtskilliga tusen på en sån där stor klumpig 200 kiloshistoria med stora hjul och växlar bara för att få köra scooter. 8)

lifes a drag till you rode one
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

föregångaren:

http://2strokebuzz.com/wp-content/uploa ... utwein.jpg

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Beppe
Drömmare
Drömmare

Post by Beppe »

Eftersom jag postade samma grej i GTS 250 forumet får jag väl göra samma sak här där det handlar om trehjulingar....
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=343794
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Image

Den här tycker jag ser jäkligt tajjt ut.

http://www.gilerafuoco.com/

Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Image

Vilken av dem? Hennes kläder ser lagom smidiga ut....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

MP3 är knappast någon nyhet! Kolla in Vespa PK3 från 1984:

<center>Image</center>

<center>Image</center>

<center>Image</center>

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Gilera Fuoco, den vassare "sport"-varianten av MP3. Har för mig att den är på 500 cc, troligen samma motor som t ex Gilera Nexus. MP3 har ju "bara" 250-cc motorn från GTS och den är ju rätt mycket tyngre.

Men den här kan nog bli trevligt vass :twisted:
/jens
Jack Fisher
Drömmare
Drömmare

Post by Jack Fisher »

Hej.
Jag kan bara säga att efter att ha ägt en sådan här i två dagar så är jag lyrisk. Det ska sägas att jag inte har mer erfarenhet än att ha kört en 50cc Piaggio Typhon året runt i 6 år, men denna är hur skön som helst. Det uppenbara var att vänja sig vid högre vikt, starkare motor samt det svåraste att låsa hydrauliken vid typ rödljus. De första är uppenbart något naturligt och det sista kommer kräva träning. Det luriga med funktionen är att det är lätt att kränga till lite vid en hastighet under 4 km/h, så lutar du lite när du låser så blir det till att parera detta när du drar på gasen. Men köregenskaperna är hur goda som helst, har kört alla krokiga vägar i grannskapet på två kvällar nu, ca 10 mil. I helgen när det fina vädret kommer så kommer jag garanterat upp till gränsen för första servicen (50-100 mil) och har beställt första servicen till mitten av nästa vecka. Jag är lycklig över detta köp!
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Jack Fisher wrote:Hej.
Jag kan bara säga att efter att ha ägt en sådan här i två dagar så är jag lyrisk. Det ska sägas att jag inte har mer erfarenhet än att ha kört en 50cc Piaggio Typhon året runt i 6 år, men denna är hur skön som helst. Det uppenbara var att vänja sig vid högre vikt, starkare motor samt det svåraste att låsa hydrauliken vid typ rödljus. De första är uppenbart något naturligt och det sista kommer kräva träning. Det luriga med funktionen är att det är lätt att kränga till lite vid en hastighet under 4 km/h, så lutar du lite när du låser så blir det till att parera detta när du drar på gasen. Men köregenskaperna är hur goda som helst, har kört alla krokiga vägar i grannskapet på två kvällar nu, ca 10 mil. I helgen när det fina vädret kommer så kommer jag garanterat upp till gränsen för första servicen (50-100 mil) och har beställt första servicen till mitten av nästa vecka. Jag är lycklig över detta köp!
Jag stod i valet och kvalet att köpa en MP3 iförrgår men lät till slut förnuftet råda då jag trots allt var ute efter ett billigt "kontorsråtte-pendlar-fordon" som en uttryckte sig här. Riktigt skoj att läsa om dina erfarenheter och vem vet, kanske blir en MP3 eller dess efterföljare när jag har kört omkring med Fly'en i nåt år. Grattis till köpet i alla fall! :D
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Det var väl tur i oturen att man inte köpte en MP3 nu när våra "vänner" på Vägverket har förbjudit MP3 tillsammans med B-kort.

Mindre roligt för dem som har en MP3 som de nu tvingas ha i garaget eller kuta iväg och ta A-kort. Verkligen jobbigt. Mer info totade jag ner på min blogg nedan...
Piaggio Fly
Fuoco 500
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fuoco 500 »

Jag har just beställt en Fuoco 500ie. Den blir reggad för b-kort med en ombyggnadssats. Samma finns till MP3.
Hoppas få min Fuoco inom en vecka... Spänd och förväntansfull är jag då jag slog till utan att ens sett den i verkligheten....
Hälsar Anders
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Fuoco 500 wrote: Den blir reggad för b-kort med en ombyggnadssats.
Vad består ombyggnaden i?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Fuoco 500
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fuoco 500 »

Vad består ombyggnaden i?
Spacers till framhjulen samt (ut)flyttade bakblinkers säger dom. Blir spännande att se vad som följer med då denna info kommer från vår säljare på C-Reinhardt i Danmark. (Är själv ÅF av ATV & moped www.fyrhjuling.se ) Sen är det regbesiktning. :grin:
Hälsar Anders
Fuoco 500
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fuoco 500 »

Allt har gått bra, uppe i ca 100 mil nu! Het felfritt samt reggad för b-kort. Jag kan bara instämma, den är suverän! Även på grusväg går det att smiska på. Hur stadig som helst! :grin:
Hälsar Anders
rille
Drömmare
Drömmare

Post by rille »

Hej!

Mitt första inlägg :grin:

Har kört min MP3 i snart 100 mil och kan bara säga att än så länge är jag hel nöjd med den.

Går stadigt och fungerar fin fint att "kryssa" mellan bilarna vid kötider.
Har 250 versionen, och den har bra drag och "ax" +10->80 km/h.

Att ligga och slö köra i 90 är inga problem, och det känns som det finns kraft kvar att trycka upp den till 130 som den skall gå i.

(Får dock bara köra 80 % av max innan första service)

Det som jag också tycker är helt underbart är att det finns MYCKET utrymme under sadeln och "bagage luckan".

Jag får plats med MC jacka, hjälm och endå ha utrymme kvar att ha andra saker.

Den går stabilt i vått och på grus.
Mittlinjer, bruns lock och andra mindre trevliga delar på våra gator (när det är vått) har inte varit några problem.
Post Reply