Har ingen gnista på primaveran. Har bytt brytare, kondensator, yttre tändspole, tändkabel, tändhatt och tändstift. Fortfarande ingen gnista. Det ända jag kan komma på är att någon sladd orsakar kortslutning. Har mätt men vet inte riktigt vilka som ska ha kontakt och inte. Plattan är en 80-talare med grön, svart, gul, blå och röd kabel.
När brytaren är stängd har samtliga sladdar kontakt med själva tändplattan och när brytaren öppnas tappar blå och röd kontakten.
Är det så det ska vara?
Tändplatta
Har du provat en sådan enkel sak som att lyfta av det kromade locket där dödarknappen sitter? (Har varit med om att den fastnat i sitt inre läge). Sedan har vi ju sladdarna i kopplingsdosan. Kabelskorna ser ukej ut där? Jag vet inte om det ser likadant ut som på min -71:a? Tyvärr hittar jag ingen bild på min tändplatta i ögonblicket, men du kanske kan ha någon glädje av nedanstående elschema?

/ Fredrik

/ Fredrik
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för svaret. Elen in till chassit är inte kopplat alls. Har bara kopplat den röda till tändspolen och den svarta till jord. Resten är okopplat. Tror inte jag har någon dödarknapp på styret. Har nyckel brevid soppakranen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men måste inte den blå till jord också? Föjlden av den "fiffiga" konstruktionen med brytande bromskontakt?
Edit: hittade tråden jag fick det där med blå kabel ifrån, calle förklarar det mycket bättre än jag (och vet vad han talar om dessutom:D)http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=948
<br />Tack för svaret. Elen in till chassit är inte kopplat alls. Har bara kopplat den röda till tändspolen och den svarta till jord. Resten är okopplat. Tror inte jag har någon dödarknapp på styret. Har nyckel brevid soppakranen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men måste inte den blå till jord också? Föjlden av den "fiffiga" konstruktionen med brytande bromskontakt?
Edit: hittade tråden jag fick det där med blå kabel ifrån, calle förklarar det mycket bättre än jag (och vet vad han talar om dessutom:D)http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=948
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tog precis en provtur. Fick gnista när jag korsade blå och grön. Tack som f*n. Hade jag vetat hur man gjorde hade jag bakat en sockerkaka åt er 
Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...

Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tog precis en provtur. Fick gnista när jag korsade blå och grön. Tack som f*n. Hade jag vetat hur man gjorde hade jag bakat en sockerkaka åt er
Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt, inget är så kul som att gå från död till levande vespa! Har du batteri också? Isåfall är det väl det här kopplingsschemat som gäller: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... wblink.pdf (puh - det ser inte roligt ut, men ska väl gå det med:))
<br />Tog precis en provtur. Fick gnista när jag korsade blå och grön. Tack som f*n. Hade jag vetat hur man gjorde hade jag bakat en sockerkaka åt er

Nu återstår bara att koppla elen så att alla lampor bromsljus blinkers (usch) och tuta fungerar också. Det lär bli en utmaning. Det är ju milioner kablar lösa i lykthuset...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt, inget är så kul som att gå från död till levande vespa! Har du batteri också? Isåfall är det väl det här kopplingsschemat som gäller: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... wblink.pdf (puh - det ser inte roligt ut, men ska väl gå det med:))
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg