Hej!
Någon som har en (säker!) färgkod till denna vespa från 1965. (den 4-växlande versionen)
Hittar inte några uppgifter på de <i>kända </i>listorna.
<b>Den är vit </b>men det finns som bekant massor av nyanser. Tycker mig skönja lite grönt i det vita?
Tänker inte hellackera nu utan endast bättra på vissa ställen.
För övrigt så kan det vara roligt att känna till rätt kod.
Erling
Färgkod till Vespa 50S - 1965
<b>TACK Paka - klara besked!</b>
Följande har jag också fått veta genom Hasse Riska i Finland:
Under de aktuella åren som Vespa 50:orna började produceras så användes till:
<b><font size="2">1) </font id="size2"></b>Vespa 160 GS:s vita färg (eg. gråvit) med nukoden PIA 714 var i bruk mellan 1962-64 eller hela den tid som 160 GS var i produktion.
<font size="3"><b>2)</b></font id="size3"> Vespa 180 SS:s färg Hawthorn (altså Hagtorn!) som också är en vit färg, PIA 715, och som togs i bruk första gången just på SS alldeles från början 1964 och var i användning till 1968. Det som talar emot att den färgen skulle ha använts på V 50 S är att Piaggio aldrigt tidigare hade "offrat" en färgnyans från "sportlinjen" (de fem modellerna av 150 GS 1955-61 hade ju alla samma PIA 105 grå metallic färg).
Det som skulle - nu i efterskott - kunna tänkas tala för att V 50 S har haft Hagtornsnyansen från SS är det faktum, att den nyansen lite senare - 1967 - också dök upp Primaveran, som ju har i princip samma chassi som V 50 S, "Samll frame"!
<u>Min fråga torde härmed vara utredd!</u>
Hälsningar
Erling
Följande har jag också fått veta genom Hasse Riska i Finland:
Under de aktuella åren som Vespa 50:orna började produceras så användes till:
<b><font size="2">1) </font id="size2"></b>Vespa 160 GS:s vita färg (eg. gråvit) med nukoden PIA 714 var i bruk mellan 1962-64 eller hela den tid som 160 GS var i produktion.
<font size="3"><b>2)</b></font id="size3"> Vespa 180 SS:s färg Hawthorn (altså Hagtorn!) som också är en vit färg, PIA 715, och som togs i bruk första gången just på SS alldeles från början 1964 och var i användning till 1968. Det som talar emot att den färgen skulle ha använts på V 50 S är att Piaggio aldrigt tidigare hade "offrat" en färgnyans från "sportlinjen" (de fem modellerna av 150 GS 1955-61 hade ju alla samma PIA 105 grå metallic färg).
Det som skulle - nu i efterskott - kunna tänkas tala för att V 50 S har haft Hagtornsnyansen från SS är det faktum, att den nyansen lite senare - 1967 - också dök upp Primaveran, som ju har i princip samma chassi som V 50 S, "Samll frame"!
<u>Min fråga torde härmed vara utredd!</u>
Hälsningar
Erling
Aningen sent i farten, sorry. Enligt colore amico, min färgkälla numero uno, så finns de här färgerna:
------------
1963 vespa 50
verde 1.298.6301
antiruggine: grigio 8012M
alltså grön med grå bottenfärg, men den är inte för din, om den är en 64-65-års modell.
------------
1964 vespa 50
- grigio ametista 1.298.8710
- rosso 1.298.5847
- verde 1.298.6301
Il tubo sterzo, mozzo e copriventola, cerchi ruote sono verniciate in alluminio solo per i modelli di colore grigio ametista e rosso. (1.268.0983)
antiruggine: grigio 8012M
Här har vi en vacker ljusgrå, kardinalröd och en mycket ljus vitgrön. Grå bottenfärg till alla. Är det kanske den här gråa färgen du söker? Blir PIA 710 i dagens färgkartor. Kolla in den här sidan med färgprov på den ametistgråa.:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =7&COD=PIA
Du hittar den ljusgröna på sidan 4.
Och som alla redan säkert kan tolka av texten så skall gaffel, fläktkåpan och fäljar målas på den röda och gråa Vespan med aluminiumfärgen PIA983 (som skall ha några lacklager *ovanpå*). Vad den ljusgröna skall ha sägs inte. Tecnica kanske kan säga något om det.
------------
1965 vespa 50 N (Nuova)
antiruggine interno telaio: grigio 8012M
tubo sterzo, mozzo e copriventola e cerchi ruota colore alluminio 1.268.0983
colori:
- verde 1.298.6301
- grigio ametista 1.298.8710
- rosso 1.298.5847
Samma som ovan. Från och med 1966 kommer en väldig mängd nya färger som t.ex. turkos, men dem kan vi ju utesluta direkt.
Hagtornsfärgen nämns inte alls, men kanske den har varit en exportfärg?
------------
1963 vespa 50
verde 1.298.6301
antiruggine: grigio 8012M
alltså grön med grå bottenfärg, men den är inte för din, om den är en 64-65-års modell.
------------
1964 vespa 50
- grigio ametista 1.298.8710
- rosso 1.298.5847
- verde 1.298.6301
Il tubo sterzo, mozzo e copriventola, cerchi ruote sono verniciate in alluminio solo per i modelli di colore grigio ametista e rosso. (1.268.0983)
antiruggine: grigio 8012M
Här har vi en vacker ljusgrå, kardinalröd och en mycket ljus vitgrön. Grå bottenfärg till alla. Är det kanske den här gråa färgen du söker? Blir PIA 710 i dagens färgkartor. Kolla in den här sidan med färgprov på den ametistgråa.:
http://www.coloreamico.it/catalogo/vesp ... =7&COD=PIA
Du hittar den ljusgröna på sidan 4.
Och som alla redan säkert kan tolka av texten så skall gaffel, fläktkåpan och fäljar målas på den röda och gråa Vespan med aluminiumfärgen PIA983 (som skall ha några lacklager *ovanpå*). Vad den ljusgröna skall ha sägs inte. Tecnica kanske kan säga något om det.
------------
1965 vespa 50 N (Nuova)
antiruggine interno telaio: grigio 8012M
tubo sterzo, mozzo e copriventola e cerchi ruota colore alluminio 1.268.0983
colori:
- verde 1.298.6301
- grigio ametista 1.298.8710
- rosso 1.298.5847
Samma som ovan. Från och med 1966 kommer en väldig mängd nya färger som t.ex. turkos, men dem kan vi ju utesluta direkt.
Hagtornsfärgen nämns inte alls, men kanske den har varit en exportfärg?
Javisst ja den vitgröna är ju alltså PIA 301... Och den kan ju vara den rätta om du såg en grön nyans, den gråa är nog mera grå än vit. Men botanisera du med lugn och ro, färgval skall man inte ha brådska med! Misstänker att aluminiumfärgen 983 nog gäller här också, men det måste man nog kolla upp först. Hade du Vespan i orginal ännu? I så fall ser du ju hur de där platserna är behandlade om nu ingen kluddad/bytt ut just de här platserna.