Pris för en lackering?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Beror väl på vilka mängder och av vem man köper.:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det finns olika grunder, 2K- polerutan är nåt av det bästa. Om verkstaden har en lösningmedelsåtervinningsanlägning påverkar det priset. Är täckfärgen 2K eller ej? Ingår blästring, hur mycket plåtjobb ingår? Många saker påverkar priset, naturligtvis blir det dyrare med förstklassiga material och försklassigt hantverk. Men här fokuseras det bara på priset.

Man kan säkert kamma en gris på olika sätt också...:wink:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Håller med Fritte

Även om priset är viktigt och kanske avgörande för om man ska ha råd att lacka om eller inte så är det ändå slutresultatet som räknas. Det är surt att lägga ner 10-tals timmar på att demontera, reparera och rikta för att ta ett 1-2000:- billigare lackjobb och få tillbaka en apelsin efter månader av "strax klar - håller på med den" :-)

Det finns alltid jobb som står inne i verkstan, kolla på dem och bedöm kvalitén. Min erfarenhet är att lackerare håller en ganska jämn kvalitet på sina jobb och en som gör riktiga jobb går inte under gränsen där han/hon inte kan stå för resultatet - oberoende av vad kunden säger. Omvänt så tycks vissa inte kunna få toppfinish även om du är villig att betala extra för högre kvalitet.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />det finns olika grunder, 2K- polerutan är nåt av det bästa. Om verkstaden har en lösningmedelsåtervinningsanlägning påverkar det priset. Är täckfärgen 2K eller ej? Ingår blästring, hur mycket plåtjobb ingår? Många saker påverkar priset, naturligtvis blir det dyrare med förstklassiga material och försklassigt hantverk. Men här fokuseras det bara på priset.

Man kan säkert kamma en gris på olika sätt också...:wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Beror väl på vilka mängder och av vem man köper.:D

tyvärr är det dåligt med "lägga i kaffekassan" ställen i Stockholm. Självklart beror priset på mängden material också. Men för mig har det varit lite som att laga middag utan att hå några basvaror hemma, typ köpa ett helt nytt paket redning och 4 olika kryddor för att göra en sås o.s.v , en middag för 350kr....

Federico
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

Jag lämnade min vespa förra påsken tillmin lackerare. Den var självklart helt plåtren samt isär plockad. Ska hämta de sista delarna nu i veckan, alltså mer än ett år senare. 2000 pix fattigare.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />Jag lämnade min vespa förra påsken tillmin lackerare. Den var självklart helt plåtren samt isär plockad. Ska hämta de sista delarna nu i veckan, alltså mer än ett år senare. 2000 pix fattigare.
hur mycket hade det varit värt att få den för ett år sen...:cry:
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />Jag lämnade min vespa förra påsken tillmin lackerare. Den var självklart helt plåtren samt isär plockad. Ska hämta de sista delarna nu i veckan, alltså mer än ett år senare. 2000 pix fattigare.

Jag träffade en kille när jag var i Indien som är snabb,
han bor i New Delhi.
Lite knöligt och dyrt att få dit scootern men billigt blir det.
Området i Delhi heter Carol Bagh, asiens största återförsäljarområde för 2 och 3-hjulingar.

Image

Ring och boka tid 8)
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

:D:D:D

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>

han bor i New Delhi.
Området i Delhi heter Carol Bagh, asiens största återförsäljarområde för 2 och 3-hjulingar.

Image

Ring och boka tid 8)

perfekt! har du telefonnummer? proffsigt att vattna marken så att det ska damma mindre !!??!!

Federico
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>

han bor i New Delhi.

Image

Ring och boka tid 8)

perfekt! har du telefonnummer? proffsigt att vattna marken så att det ska damma mindre !!??!!

Federico

Det var 2 år sedan jag var där så man får väl googla fram nummret.
Proffsigast är väl att han lackerar i kostymbyxor och skjorta...
- Hmmm, fast när jag tänker efter så mekar man ju själv helst i ett par vita Lee-jeans och Ben Sherman-skjorta.
Så vi spelar nog i samma division.
Snubben är väl mod, glömde fråga.
// K
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

är tyvärr ganska övertygad om att det hade gått betydligt snabbare att anlita Indiern än att lämna in den till mitt ställe. Återkommmer med bilder så snart den är klar.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

ja,har man inte höga så krav så.....<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />är tyvärr ganska övertygad om att det hade gått betydligt snabbare att anlita Indiern än att lämna in den till mitt ställe. Återkommmer med bilder så snart den är klar.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Kan vi inte lista några ställen per ort med namn, adress och telefon som ni har erfarenhet av och ett ung pris samt kvalitet?

Skulle vara högst intressant då jag funderar till höst att helt lacka om min v50.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Post Reply