Tips på lås?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Mancino
Lärling
Lärling

Tips på lås?

Post by Mancino »

Har någon något bra tips på vilken typ av lås jag ska införskaffa? Ska åka en hel del inne i stan(Stockholm) men bor inte mitt i smeten. Har kollat på ABUS-kedjorna, men vet inte vilken längd dom är lämplig.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mancino, det finns en uppsjö trådar i ämnet!
Sök är alltid bra innan man frågar!
Denna tråd behandlar ämnet och innehåller länkar till 2 andra trådar i samma ämne!

Have fun reading!

-- EDIT --
Länkarna:
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... rms=l%E5sa
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Mancino, det finns en uppsjö trådar i ämnet!
Sök är alltid bra innan man frågar!
Denna tråd behandlar ämnet och innehåller länkar till 2 andra trådar i samma ämne!

Have fun reading!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Just ja...farao vad dum jag är. Du missade länkarna igen :wink:

En annan sak då:
Hur jobbigt är det att åka runt med låset? Har man den i ryggan eller?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Abuskätting runt "livet" på Vespan funkar riktigt bra. Tyvärr dyrt om man även ska ha ett bra lås. Räkna med upp emot 1000 kr för kätting med lås av klass 3. Annars är väl ett bygellås genom fälgen det billigaste alternativet, eller en mindre kätting i "öglan" som fotbromsen bildar på undersidan av golvbrädan när man bromsar.

/ Fredrik
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Har du limpa eller trekant? Jag brukar knö ner min ABUS-kätting i den lilla gråa "verktygslådan" under sadeln. En del av den ligger då mellan sadeln och tanken. Funkar bra såvida man inte har massor av verktyg eller 2-l oljeflaskor med sig.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eller så köper man inte ABUS, som har typ 4000% marginal på härdad kromnickelkätting, utan man kvistar in på Clas Ohlson och köper samma kätting för 398:- Funkar precis lika bra.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=387935

Eller:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=387934
(tror inte den är godkänd...men den är smidig.)

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Abuskätting runt "livet" på Vespan funkar riktigt bra. Tyvärr dyrt om man även ska ha ett bra lås. Räkna med upp emot 1000 kr för kätting med lås av klass 3. Annars är väl ett bygellås genom fälgen det billigaste alternativet, eller en mindre kätting i "öglan" som fotbromsen bildar på undersidan av golvbrädan när man bromsar.

/ Fredrik

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Kombinera kedjan från C-O med ett båtmotorlås

http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLa ... 318285240#

Kräver dock ett 14,5 mm hål t.ex. genom fälgen (eller skölden, men det törs man väl knappast föreslå:wink:).

// Bobo
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

http://www.brandsakra.se har 250 cm ABUS-kätting för 560 spänn, som räcker både runt stolpen och benskölden, lägre meterpris än classe och tillräckligt lång:). De hade tyvärr lång leveranstid när jag beställde där. Har du bråttom ska du kanske söka på annat håll...

Sådana kättingar har jag till både primmyn och PX'en, de väger bly och är lätthanterliga som en tigerpyton ungefär... Jag förbannar dem jämt och ständigt när jag kryper på alla fyra och snurrar dem runt benskölden... Men det ser avskräckande ut och de räcker om ett stort träd eller till den där braiga lyktstolpen man vill surra sig vid:) Primmyn har pakethållare och en liten flott canvasväska som rymmer kapell, lås, kätting och bygellås, man tror vespan ska ramla baklänges när man lastar på allt:D:D
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bill Hicks</i>
<br />Har du limpa eller trekant? Jag brukar knö ner min ABUS-kätting i den lilla gråa "verktygslådan" under sadeln. En del av den ligger då mellan sadeln och tanken. Funkar bra såvida man inte har massor av verktyg eller 2-l oljeflaskor med sig.

Trekant. Är inte den lilla lådan aningen för liten för en kätting? Aha, du har limpa...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Andra tips på tjyvsäkring:
* dold strömbrytare, kopplad parallellt med dödarknappen (se annan tråd detta forum)
* batterimatat larm. Det finns billiga cykellarm hos t ex Clas Ohlsson
* lås som spärrar centralstödet i nedfällt läge. Finns att köpa i England
* lås som låser ena styränden mot ramen. Vanliga i t ex Spanien.

Om/när jag parkerar min Lambretta utomhus (helst inte) har jag tändningslås, styrlås, Abus skivbromslås, batterilarm och Abus kätting.
/jens
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Post by Silferstjerna »

Bauhaus har låskätting som räcker runt kaross och en stolpe.
500 pix betalade jag.

/H
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silferstjerna</i>
<br />Bauhaus har låskätting som räcker runt kaross och en stolpe.
500 pix betalade jag.

/H

Är det något hölje på kättingen?
Terraplane Blues

K-rauta har en 160 cm tygbeklädd ABUS-kätting av klass III för 399 kr. Tidigare hade de även en 140 cm dito för 299 kr, men den har utgått ur sortimentet. Jag har båda två och de ryms var för sig i verktygsfacket under sadeln på en smallframe. 160 cm räcker med råge till att låsa runt midjan och om en grov lyktstolpe. Obs! Artikeln finns inte med på K-rautas hemsida av någon anledning, men den finns ute i deras affärer (åtminstone här i Malmö, gangstrarnas och tjuvarnas högborg no 1).

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Ska låset inte gå att klippa eller ska det bara skydda mot tjuvar som är ute efter olåsta scootrar?

En hydraulisk sax som man klipper armeringsjärn med klarar nästan allt.

lifes a drag till you rode one
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Ska låset inte gå att klippa eller ska det bara skydda mot tjuvar som är ute efter olåsta scootrar?

En hydraulisk sax som man klipper armeringsjärn med klarar nästan allt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tveksamt om en hydraulisk sax fixar en ABUS-kätting. Kedjeöglorna är av 10 mm härdat s k specialstål. Min lokale cykelhandlare fick rycka ut med kapskiva när jag bröt nyckeln i ABUS-låset jag hade till kedjan. Låsbygeln gick inte att komma åt på ett vettigt sätt, så han fick kapa kättingen och det tog bannemig en bra stund. Springer verkligen Herr Tjuv runt med en hydraulisk sax, förresten? 8)

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Man har ju oftare hört att de kapat räcket/stället/lyktstolpen!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Man har ju oftare hört att de kapat räcket/stället/lyktstolpen!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05

Det är nog där den svaga länken är, men har svårt att tro att en tjuv skulle kapa genom en lyktstolpe nattetid. Men å andra sidan har jag upplevt en uppsjö sjuka tjyvar ute på byggena.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nu har jag iaf försäkring på henne; 1300 för halv
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu har jag iaf försäkring på henne; 1300 för halv<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, det lät dyrt. Om du tar det genom en märkesklubb (t ex SSK), kan du få den helförsäkrad för under 300 kr/helår vill jag minnas.

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Nu har jag iaf försäkring på henne; 1300 för halv<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, det lät dyrt. Om du tar det genom en märkesklubb (t ex SSK), kan du få den helförsäkrad för under 300 kr/helår vill jag minnas.

/ Fredrik
Veteranfösäkring med 70cc? Får man det? Jag trodde de besiktigade fordonet och kontrollerade orginalskick... Dessutom hade de krav om parkering inomhus nattetid, vilket jag kan fetglömma och därmed inte kunde försäkra min jätteorginala primmy billigt ens:(
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nä, jag tror det är svårt i det skick den är i nu. Folksam ville ha 6700 för samma försökring, det ni! 100 spänn i månaden är väl inte så jävla farligt.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mancino, jag hade gjort en tråd om försäkringar också.
Tror vi kom fram till att trygghansa var billigast, om man valde bort ytskicksskadeförsäkring (den är ju by default repig, sliten, skadad)
Sök runt efter den.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br />Mancino, jag hade gjort en tråd om försäkringar också.
Tror vi kom fram till att trygghansa var billigast, om man valde bort ytskicksskadeförsäkring (den är ju by default repig, sliten, skadad)
Sök runt efter den.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05

Har ringt runt till flera, och Trygg är billigast...
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Post by Silferstjerna »

jodå, svart tyg. kruxet är att få med sig eländet när man är ute och glider, facket under sadeln är för litet.

/håkan
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag har reservhjulshållare på min som jag virrar runt den på.
Dock blir dessa kättingar så smutsiga hela tiden att man inte vill lägga dem på plåten! Eller ta i den med händerna utan handskar för den delen!

Piaggio Vespa V50R -74
Post Reply