Bygga släp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Terraplane Blues

Bygga släp

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Har länge haft en idé om att bygga ett släp till vesporna, baserat på en smallframebakdel. Har nu fått tag på en kaross som medger ett sådant bygge utan att begå ett helgerån. Min tanke är att släpet skall se ut något i stil med detta (eventuellt tillkapad något mer i främre underdel):

Image

Är det någon som kan tipsa om de byggtekniska detaljerna, såsom lösning av hjulupphängning, dragkrok m m. Helst hade jag sett ett släp med centrerat monohjul, men har även funderat på dubbla utanpåliggande hjul p g a invändiga utrymmesskäl. Man kanske t o m skulle kunna bygga någon sorts enkelsving som inte tar alltför mycket plats i det blivande "bagageutrymmet"? Var kan det vara lämpligt att sätta draget tro - och vad skall det bestå av? Hade funderingar på en slags böjd stång (som vissa cykelkärror har) att fästas i bakre delen av pakethållaren på vespan. En sista sak: stum eller fjädrande konstruktion?

Tips, synpunkter och idéer emottages tacksamt!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

man har ju sett ett antal släp byggda på två PX bakkåpor, även en variant med lambrettakåpor.

själva hjulupphängningen kan väl vara en framgaffelsving (ola b:s framhjulsdrivna vespa hade det!)

hur ser framdelen ut på din ram? jag behöver en sådan (risigt skick funkar) (kanske någon annan som har?)

Federico
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Surt att sitta på jobbet och bara ha Paint men vad gör man?!!! Stal en bild som kanske känns igen? Men hursomhelst varför inte bredda hela bakpartiet?

Image
http://www.imagestation.com/album/pictu ... 2102471794
//PP
(Det här med att få in bilder var inte så lätt)

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />man har ju sett ett antal släp byggda på två PX bakkåpor, även en variant med lambrettakåpor.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så trevligt, då jag själv aldrig har sett detta. Hur har dessa löst dragstång/krok?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />själva hjulupphängningen kan väl vara en framgaffelsving (ola b:s framhjulsdrivna vespa hade det!)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ingen dum idé! Bara man inte tar för mycket av lastutrymmet för hjulupphängning och dylikt. Detta är anledningen till att jag har funderat på två yttermonterade hjul på axel, men det kanske ser taskigt ut, vad vet jag?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />hur ser framdelen ut på din ram? jag behöver en sådan (risigt skick funkar) (kanske någon annan som har?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du menar frontskölden? Tyvärr (för din del) har jag redan planerat att göra göra en väggbelysning av fronten. Tanken är att ha belysning i lamphuset samt bakom skölden så att väggen lyses upp. Kan bli fräsigt!


Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Surt att sitta på jobbet och bara ha Paint men vad gör man?!!! Stal en bild som kanske känns igen? Men hursomhelst varför inte bredda hela bakpartiet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, det där är ju bannemig min blåa -68! Idén var klart godkänd, men av estetiska skäl skulle jag helst se dess usrprungliga form och proportioner. Det är synd att göra åverkan på en sådan skön sak som en smallframes bakdel. Dessutom tror jag att själva dragfordonet (vespan) kommer att se ut som en liten räka, eller nå't... Tack för tipset och idén iallafall!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Okej då! Finns väl ett värde i att bevara originalformer också. Hittade den här:

http://www.vespasportclub.biel.com/d_vespa-spezial.htm

Ser ut som om den sista av hemskingarna (den vita) har singelhjul och balansen hålls med en ganska bred överföring till skotern! Ser ut som nån typ av metallstång som kärrans dragstång går runt (tror jag)
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />själva hjulupphängningen kan väl vara en framgaffelsving (ola b:s framhjulsdrivna vespa hade det!)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ingen dum idé! Bara man inte tar för mycket av lastutrymmet för hjulupphängning och dylikt. Detta är anledningen till att jag har funderat på två yttermonterade hjul på axel, men det kanske ser taskigt ut, vad vet jag?

[/quote]

om du ska ha två hjul är risken stor att släpet studsar i sidled om du inte gör en avancerad hjulupphängning. jag röstar på ett hjul både för körsäkerhet och estetiken.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hur har dessa löst dragstång/krok?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som jag har förtstått det så räknas släpte som ett 30km/h släp om du har dragkrok men om det är fast monterat så kan du gasa på så mycket som vespan orkar med och dom där runda skyltarnas (minimum?)hastighet påkallar.

Du kan nog få en hel del tips och ideer av släp från både Marcello ( http://www.casalambretta.se/ ) och Jan Månsson ( http://soulscooter.com/mek/lk.htm ) som båda är PAV-entusiaster.

Jan Månsson tillverkar dessutom en massa delar som länkar och beslag för att fästa släpvagn på fordon.

VH/Calle
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag minns att Allan Jensen (hette han väl?), då boende i Trelleborg, byggde ett släp till sin Touring av bakdelen av en annan Touring. Såg den dock bara på bild.

Någon som vet mer om hur den var konstruerad? Alternativt om den fortfarande finns i livet. Den var då vit med förgyllda (!) detaljer. Och jag vill minnas att den fans med i Säljes-spalten i ett tidigt nummer av Scooteristen.

Hälsn
/jens
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Som jag har förtstått det så räknas släpte som ett 30km/h släp om du har dragkrok men om det är fast monterat så kan du gasa på så mycket som vespan orkar med och dom där runda skyltarnas (minimum?)hastighet påkallar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, jag har hört att det här med släp kan vara en djungel. Och, hur lyder egentligen definitionen på "dragkrok" respektive "fast montage"? Jag fick ett bra tips av en kompis: att svetsa på en kardanknut på en "ledstång" (eller vad man kan kalla den för), vilket tydligen skulle generera vertikal stabilitet på släpet trots monohjul. Någon som kan vidimera detta påstående? Vad jag har hört skall man inte behöva besiktiga släpet oavsett man har det bakom Vespa 50 eller Primaveran? Tackar för bra länkar! (Även om jag föredrar tjeckisk öl framför släp...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Sun 27 Aug 2006, 21:22
Location: Norrstrand

Post by P Plutt »

Varför inte slakta "framvagnen" på en mp3?

http://www.mp3.piaggio.com/index_eng.html

Skulle väl platsa under en släpkärra!?!
/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Varför inte slakta "framvagnen" på en mp3?

http://www.mp3.piaggio.com/index_eng.html<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God idé, men dels luktar det onödigt dyrt och alltför exklusivt. Nej, jag tror Federicos tips om en framgaffelsving är taget (och framförallt svårslaget). Jag skulle däremot gärna vilja veta mer om det där med kardanknut på stång om någon har sådana erfarenheter. Min presenila hjärna klarar inte av att fundera ut hur det skulle te sig... Kanske det ger stabilitet både vertikalt och horizontellt? Hmm... :?:

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Varför inte slakta "framvagnen" på en mp3?

http://www.mp3.piaggio.com/index_eng.html<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">God idé, men dels luktar det onödigt dyrt och alltför exklusivt. Nej, jag tror Federicos tips om en framgaffelsving är taget (och framförallt svårslaget). Jag skulle däremot gärna vilja veta mer om det där med kardanknut på stång om någon har sådana erfarenheter. Min presenila hjärna klarar inte av att fundera ut hur det skulle te sig... Kanske det ger stabilitet både vertikalt och horizontellt? Hmm... :?:

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ungefär lika enkelt som att man svetsar ihop två kraftiga gångjärn efter varandra, ett horisontellt och ett vertikalt. för han tänker nog inte att kardanen ska snurra, bara utnyttja att den är ledad i två

Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ola Backer använde en framgaffel/framfjädring som bakfjädring på sin märkliga framhjulsdrivna Vespa (se bilderna från Rally Scandinavia). Kanske en idé?
/jens
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Ola Backer använde en framgaffel/framfjädring som bakfjädring på sin märkliga framhjulsdrivna Vespa (se bilderna från Rally Scandinavia). Kanske en idé?
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jomenvisst, det låter som en bra idé! Man kanske t o m kan stuva in större delen av en framgaffel från främre toppen av släpet snett nedåt, så att hjulet hamnar på någorlunda "rätt" plats ändå? Kollade in bilderna på Ola B:s oortodoxa scooter (ser riktigt trevlig ut!) på Rally Scandinavias hemsida. Tyvärr inga detaljrika bilder på bakpartiet, men det kanske finns fler bilder att tillgå någon annanstans?

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Blåser liv i ännu en gammal tråd...

Hittade några bilder på en Vespa 50 Special med hemmabyggt släp, på Vespa Club Empolis hemsida. Resultatet av släpbygget blev väl bara "så där" i mina ögon. Saker som den utstickande underdelen och en halv framskärm i bakpartiet stör på något sätt. De har använt en framgaffel till bakhjulsupphängningen, något som jag själv har varit inne på. Verkar ju funka iallafall...

Image

Image

Image

/ Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Nei, jeg synes heller ikke den løsningen der var den vakreste jeg har sett...

Jeg har også planer om å få meg tilhenger til Touring-bastarden min, men da en slik;
Image
Image

PAV er favoritten min, har god design, god plass og fungerer fint bak en scooter;
Image

Denne er til salgs på ebay nå;
http://cgi.ebay.co.uk/Anhaenger-PAV-41- ... dZViewItem

Så jeg hadde valgt en slik tilhenger...

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jo, PAV är riktigt stiliga! Men dessvärre tror jag inte en sådan funkar särskilt bra till en smallframe (i detta fallet dessutom en Vespa 50), men på en Touring blir det nog "grejt" - i synnerhet om den får samma fina lackering som din Touring, Svint1. Förmodar att buden på PAV:en från ebay kommer att stiga en bra bit över £20 innan budgivningen är över.

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Ja den där utstickande näbben i baken kvaddar ju hela utseendet.
Meningen var väl att få vagnen att harmonisera med dragfordonet.
Antar att man velat få hjulet längre bak för väghållningens skull.
Din kommer säkert bli snyggare TF, har du börjat?

// Bobo

Edit: Kommenterade såklart bilden på sidan innan men fick det nog inte att framgå så tydligt:oops:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Ja den där utstickande näbben i baken kvaddar ju hela utseendet.
Meningen var väl att få vagnen att harmonisera med dragfordonet.
Antar att man velat få hjulet längre bak för väghållningens skull.
Din kommer säkert bli snyggare TF, har du börjat?

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nja, jag har väl börjat såtillvida att jag har kapat en Vespa 50-kaross på mitten, men inte mer än så. Jag har alla delar jag behöver och det är väl bara den berömda orken som ska infinna sig. Projektet ligger och gror till sig i bakhuvudet än så länge. Vad som dock är klart är att utformningen kommer att bli som på skissen nedan. Jag kommer att kapa efter den röda linjen, och vid märket "x" skall där sitta en rak och horisontell kardanstång som leder till ett fäste i bakkant av tanken är det tänkt. Vi får väl se vad det blir av det hela. Skulle orken tryta eller funderingarna avstanna helt i skallen, får väl du ta över materialet och bygga ett släp till Lilla Blå istället... 8)

Image

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Må orken din tryta.... fast fixa gärna svingen först :D

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Må orken din tryta.... fast fixa gärna svingen först :D

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hjulupphängningen är nog det minsta problemet. Tänkte ta en modifierad framgaffel och fästa på lämpligt vis, antingen så att hjulet hamnar mitt under (som på bilden), eller bakom ändan (som på PAV:en). Blir det det sistnämnda alternativet måste man bara ha en framskärm ovanpå hjulet också - eller hur! Dock är jag rädd att hjulet ser för stort ut att ha utanför och bakom karossen. Clas Ohlson har väl skottkärrehjul annars, va? Hoppas inte för mycket, Bobo - men om lust, inspiration och ork tryter, så vet jag var jag ska skicka iväg skräpet...

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Må orken din tryta.... fast fixa gärna svingen först :D

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hjulupphängningen är nog det minsta problemet. Tänkte ta en modifierad framgaffel och fästa på lämpligt vis, antingen så att hjulet hamnar mitt under (som på bilden), eller bakom ändan (som på PAV:en). Blir det det sistnämnda alternativet måste man bara ha en framskärm ovanpå hjulet också - eller hur! Dock är jag rädd att hjulet ser för stort ut att ha utanför och bakom karossen. Clas Ohlson har väl skottkärrehjul annars, va? Hoppas inte för mycket, Bobo - men om lust, inspiration och ork tryter, så vet jag var jag ska skicka iväg skräpet...

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror faktiskt hjulupphängningen är det största problemet, draget borde inte vara ngn match och sen är det bara hjulupphängningen kvar som behöver "konstrueras".
Tror det blir svårt att göra ngt snyggt med hjulet bakom men kolla isåfall Jula som ju har ett hyffsat sortiment.
Är syftet med släpet att få plats med massor med packning eller är det mest en kul grej? du kan ju kanske börja med att gå ner till 8" iallafall.


// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Jag tror faktiskt hjulupphängningen är det största problemet, draget borde inte vara ngn match och sen är det bara hjulupphängningen kvar som behöver "konstrueras".
Tror det blir svårt att göra ngt snyggt med hjulet bakom men kolla isåfall Jula som ju har ett hyffsat sortiment.
Är syftet med släpet att få plats med massor med packning eller är det mest en kul grej? du kan ju kanske börja med att gå ner till 8" iallafall.

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Äsch, det kommer att ordna sig primo fino! Jag tänker mig att man kan bocka till gaffelröret på en framgaffel (den raka biten som normalt löper genom framskölden) och sedan vinkla in den i framkanten av släpet, ungefär som den röda markeringen löper. Ska man sedan ha hjulet utanför baktill, då är det "bara" att bocka till gaffelröret så att det passar in under bakdelen och upp innanför baklampan. Bra tips om Jula, men helst skulle jag vilja använda mig av en 9-tums originalfälg, bara för det rent estetiska. Det lutar helt klart att ha den som på bilden, d v s rakt under. Nackdelen är att mycket av utrymmet försvinner. Jag får väl vara nöjd om den rymmer en burk snus och några bira. Nej, skämt å sido, det är väl tänkt att man ska få plats med en del grejer såsom tält, sovsäck och litet sånt. Dessutom har man ju en bra och plan yta på ovansidan, där man kan lasta en hel del grejer om man gör det rätt. En ölback blir t ex nog inga problem.

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i> <font size="3">En ölback blir t ex nog inga problem.</font id="size3">

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Aha... du ska alltså börja ölpendla över bron.. där kom jag på dej allt :wink:

Åker moppar gratis över bron förresten eller är dom kanske inte ens tillåtna?

// Bobo
Post Reply