Lite elproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Lite elproblem

Post by anders2011 »

Jag håller på att byta kabelstam i min gamla touring och trodde jag tog en genväg genom att köpa en färdig "universal"-kabelstam. Dock inser jag nu att det finns vissa problem och jag hoppas att någon här har lite kunskap att förmedla i temat. Jag har insett att kabelstammen jag fått skickad stämmer exakt överrens med Rally utan lyse och batteri (http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .nokey.pdf) att jämföra med min gamla (http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... _VGLB1.pdf).

Jag ser direkt ett par skillnader som jag hoppas någon kan verifiera/förklara.

1. Hur kan bromsljuskontakten fungera för rallyn? Ström går ju direkt till bromslyset, bromskontakten sitter ju på en egen slinga och mina elektronikkunskaper räcker inte till för att förstå hur den kan fungera. För touringen så kopplar ju kontakten ström till bromslyset, enkelt att förstå...

2. Baklyset har en egen slinga, lyser det alltid? På touringen så går ju baklysets ström via kontrollpanelen.

3. Även parkeringslyset verkar ha en egen slinga och borde alltså alltid lysa?

4. Touringen har 3 elkablar med ström upp till handtaget förutom dödaren (har inte listat ut varför och till vad de används) medan rallyn bara har 2.

5. En annan intressant skillnad är ju att rallyn har jordkablar som går överallt medan touringen bara har en som går till lyset, allt annat jordar genom chassit.

Kanske är enklast att göra om allting enligt orginalschemat men det är ju inte helt enkelt att dra kablarna så man vill ju inte ge upp direkt...

Tacksam för all hjälp/tips jag kan få...

//Anders

www.trimaran.nu
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

1. Många vespor tänder lampor genom att öppna en kortsluting över lampan. Bakljuset och bromsljuset fungerar ofta så om modellen saknar batteri.

2-3: I fallet med Rallyschemat så jordas blå och gul i "off läget" och alla lampor släcks.

4. De olika spolarna har separata ledningar. Touringen är egentligen en modieferad batteri-variant och man vill väl behålla en del av schemat/kontakter/omkopplare

5. Chassiejord är vanskligt eftersom motorblocket saknar jordkabel till chassiet (som man har på bilar). men man sparar ju sladd.
Just touringens returkabel som ska klara både lampström och tändning är ingen hit om det har den minsta lilla oxid/resistans någonstans.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Jag håller på att byta kabelstam i min gamla touring och trodde jag tog en genväg genom att köpa en färdig "universal"-kabelstam. Dock inser jag nu att det finns vissa problem och jag hoppas att någon här har lite kunskap att förmedla i temat. Jag har insett att kabelstammen jag fått skickad stämmer exakt överrens med Rally utan lyse och batteri (http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .nokey.pdf) att jämföra med min gamla (http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... _VGLB1.pdf).

Jag ser direkt ett par skillnader som jag hoppas någon kan verifiera/förklara.

1. Hur kan bromsljuskontakten fungera för rallyn? Ström går ju direkt till bromslyset, bromskontakten sitter ju på en egen slinga och mina elektronikkunskaper räcker inte till för att förstå hur den kan fungera. För touringen så kopplar ju kontakten ström till bromslyset, enkelt att förstå...

2. Baklyset har en egen slinga, lyser det alltid? På touringen så går ju baklysets ström via kontrollpanelen.

3. Även parkeringslyset verkar ha en egen slinga och borde alltså alltid lysa?

4. Touringen har 3 elkablar med ström upp till handtaget förutom dödaren (har inte listat ut varför och till vad de används) medan rallyn bara har 2.

5. En annan intressant skillnad är ju att rallyn har jordkablar som går överallt medan touringen bara har en som går till lyset, allt annat jordar genom chassit.

Kanske är enklast att göra om allting enligt orginalschemat men det är ju inte helt enkelt att dra kablarna så man vill ju inte ge upp direkt...

Tacksam för all hjälp/tips jag kan få...

//Anders

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Betyder det att jag måste byta bromskontakt och dosan på styret för att kunna få rallyns elschema att fungera?

Vad menar du med touringens returkabel?

Det lutar väl åt att jag drar om med nya kablar som fungerar utan modifieringar... Finns det någon liten modifiering man kan göra av orginalsystemet för att förbättra funktionen och pålitligheten?

//Anders

www.trimaran.nu
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Skulle det förresten göra någon (positiv) skillnad om man drog en kabel från motorblock till chassi för att förbättra jordningen?

www.trimaran.nu
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tror att det är vettigast att dra om med nya kablar, det brukar göra under för tillförlitligheten. Det verkar inte finnas någon enkel modifiering för att få kablage att passa med tändplatta, kopplingsbox, broms och ljusomkopplare. Det kräver nog lite laborerande på scootern

Angående jordkabeln så borde det i alla fall inte göra det sämre, men glöm inte att det ska fungera i alla fall, den är ju konstruerad utan separat jordkabel.

mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Betyder det att jag måste byta bromskontakt och dosan på styret för att kunna få rallyns elschema att fungera?

Vad menar du med touringens returkabel?

Det lutar väl åt att jag drar om med nya kablar som fungerar utan modifieringar... Finns det någon liten modifiering man kan göra av orginalsystemet för att förbättra funktionen och pålitligheten?

//Anders

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply