Vespa GTR

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Vespa GTR

Post by janix »

Hej!
Jag undrar hur det är att få tag på reservdelar till en GTR-vespa,är det svårt eller lätt?
Mvh janix.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej Janix

Antar att du menar GTR och det är inte speciellt svårt. 125 GTR är i princip ett mellanting mellan Spint och Rally och till bådadera finns det gott om reservdelar. Undantaget är ett kopplingslager inne i motorn som tydligen är en specialdimension men för slitdelar är det inga problem.

mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej!
Jag undrar hur det är att få tag på reservdelar till en GRT-vespa,är det svårt eller lätt?
Mvh janix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej Henrik!
Naturigtvis GTR,jag skall kanske köpa en sådan och då kan det vara bra att veta hur det står till med reservdelar.
Tack för hjälpen.
Mvh Janne.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Om du ska köpa en GTR så kolla noga att växlarna ligger kvar när du belastar motorn och inte hoppar. Det finns två varianter av GTR, en äldre med två spolportar i cylindern och 17mm förgasare samt en senare med 3 spolportar och 20mm förgasare. Den senare är klart rappare. Det är en trevlig maskin som fungerar utmärkt att skjutsa på - ungefär som PX125 men inte så kantig.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Henrik!
Naturigtvis GTR,jag skall kanske köpa en sådan och då kan det vara bra att veta hur det står till med reservdelar.
Tack för hjälpen.
Mvh Janne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

personligen så tycker jag att tidiga gtr är snyggare tack vare emblem och lister på kåpor och framsärm, men jag är ju detaljnörd också!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Om du ska köpa en GTR så kolla noga att växlarna ligger kvar när du belastar motorn och inte hoppar. Det finns två varianter av GTR, en äldre med två spolportar i cylindern och 17mm förgasare samt en senare med 3 spolportar och 20mm förgasare. Den senare är klart rappare. Det är en trevlig maskin som fungerar utmärkt att skjutsa på - ungefär som PX125 men inte så kantig.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Henrik!
Naturigtvis GTR,jag skall kanske köpa en sådan och då kan det vara bra att veta hur det står till med reservdelar.
Tack för hjälpen.
Mvh Janne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Federico
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Det är en GTR 1975,vet du om det är den nyare eller den äldre modellen Henrik?
Janne.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Låter som den nyare. Min GTR från 75 var i alla fall det.
men jag har sett -74:or av "gamla" modellen så jag är inte säker var gränsen går

Som Fredrik skrev, på nya står det bara vespa på framsköldet medan på gamla står det GTR med R lite nedanför GT. Det enklaste är annars att ta av förgasarlocket och kolla om det sitter en 20/20

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Det är en GTR 1975,vet du om det är den nyare eller den äldre modellen Henrik?
Janne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Om den är från 75 har den troligen en treportscylle vilket är bra mkt trevligare (och lite snabbare) att köra!

/C
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Det blev affär blå orginallack allt original utom blinkers i styrändarna 740 mil på mätaren,helrenoverad motor 1995 ny 20/20 förgasare så det var den rappare nya modellen,går mycket bra hoppar ej ur växlarna vid hård belastning,ingen rost,en sak var lite konstigt lamporna måste vara 12 eller 24 volt annars håller dom inte,fick den för 6000:- så jag är väldigt nöjd med affären.
Mvh janne
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Prova att kolla upp att du har rätt lampor på ALLA ställen, har fått berättat att vespas elsystem är självreglerande så om man saknar lampor eller har fel volt/watt tal på någon så blir det knas och dom börjar gå sönder.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det låter ju riktigt bra - passa på att kom förbi Sofiero på söndag för vi är där på utställning. Vad menar du att blinkersen inte är orginal? det ska nog sitta blinkers och antingen är det den toppiga helglasade modellen eller ett runt glas som sitter i ett aluminiumöga

6000 låter ju väldigt bra ,speciellt om motorn renoverats. Håller med Topps - kolla att alla lampor är hela och har rätt watt-tal

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Det blev affär blå orginallack allt original utom blinkers i styrändarna 740 mil på mätaren,helrenoverad motor 1995 ny 20/20 förgasare så det var den rappare nya modellen,går mycket bra hoppar ej ur växlarna vid hård belastning,ingen rost,en sak var lite konstigt lamporna måste vara 12 eller 24 volt annars håller dom inte,fick den för 6000:- så jag är väldigt nöjd med affären.
Mvh janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Han fick inte tag på originalblinkers till styrändarna så han har monterat egna blinkers på den via ett batteri liknande vespa px.
Jag skall kolla så att lamporna har rätt Watt-tal.Angående Sofiero så får jag se hur vädret ser ut då,vad är det för utställning?
Mvh Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Orginalblinkers är lätt att få tag i. Finns på i princip alla scooterfirmor: SIP, EM etc. det han kan ha haft strul med är blinkreläet som är en liten specialare på GTR. det sitter i hanskfacket så jag hoppas att du har det kvar

mvh/HB
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej Henrik!
Fick nog hjärnsläpp när jag undrade vad det var för utställning på Sofiero,classic får man ju inte missa.
Janne
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Så här ser min nya pärla ut Vespa GTR 1975 allt original utom blinkers enl. förre ägaren.
Image

Mvh Janne
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Härligt skick!
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej Henrik!
Vet du vad det är för sorts blinkrelä som sitter original på GTR?
På min sitter ett Yamaharelä 6v-8watt.
Tänker kanske sätta små nätta 10x40x60mm diodblinkers där bak,eller orginalen i styrändarna.
Janne.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det vet Henrik säkert men just nu är han fullt upptagen med att köra Cannonball i Danmark (lyckos). Hav förtröstan!
/jens
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

OK Jens,tack.
/Janne
Post Reply