Undrar hur länge den här ligger ute...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Terraplane Blues

Undrar hur länge den här ligger ute...

Post by Terraplane Blues »

Oj, oj, oj, vad billigt... 8)

Säljaren har nog ingen koll på vad en Vespa 50 är värd. Det är nästan så att man borde ringa och informera honom. Annons precis utlagd och försvinner troligtvis lika fort...

Image

<center>(http://www.blocket.se/vi/11759291.htm?ca=23_11_s)</center>

/ Fredrik
Terraplane Blues

Jaha, då var den annonsen redan borta! Vem blev den lyckliga köparen? (Jag har mina aningar... :wink:)

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Någon som vill göra sig lite pengar, för detta är väl ändå samma?

http://www.blocket.se/vi/11827343.htm?ca=2_s
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Skumt. I så fall borde han väl lagt på mer än bara 2000:- Men visst måste det vara samma. Kanske någon som hade dåligt tålamod och inte fick igång den...
Terraplane Blues

Mina aningar var tydligen helt fel... :oops: Och visst är det samma Vespa 50! Om någon nu bara vill göra pengar (hu, hemska tanke!), finns det fortfarande bra marginal för detta. Antingen är Joakim en människa med någorlunda friskt samvete (eftersom han bara lägger på två tusen), eller så har han lika "bra" koll på Vespa 50 som den där Leif. Kul att den nu också har gått och blivit en "60-tals-vespa"... :D

/ Fredrik
Terraplane Blues

Nu duggar de billiga Vespa 50:orna tätt! 1500 kr för den äldre typen av V50 känns inte dyrt. Ser troligtvis värre ut än vad den är. Ändå inte den kladdigaste V50 jag har sett...

Image

<center>(http://www.blocket.se/vi/11841765.htm?ca=23_11_s)</center>

/ Fredrik
climboholic
Drömmare
Drömmare

Post by climboholic »

Hejsan!

rätt lustigt egentligen. Jag satt på jobbet idag och letade en vespa att renovera på blocket. Har letat som en dåre i flera veckor efter ett "vrak" Helt plötsligt så ser jag den rosa skapelsen, och döm om min förvåning då den finns 3 mil ifrån mig!

Sagt och gjort. Åkte dit i tron att det var nåt riktigt skräp. Men döm om min förvåning. Den är superfin. Under all penselfärg (dom har slabbat på rätt rejält) så döljer det sig en vacker sak. Allt är komplett så när som på kylkåpan till motorn samt höger kåpa.

Motorn går runt..

Registrerade mig här för att leta efter lite renoveringstips. Nån som vet vad det är för en vespa jag köpt? Har ingen aning, inga dekaler finns eller papper.

Jo just.. jag gav 1200 för den och motorn går.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by climboholic</i>
<br />Hejsan!

rätt lustigt egentligen. Jag satt på jobbet idag och letade en vespa att renovera på blocket. Har letat som en dåre i flera veckor efter ett "vrak" Helt plötsligt så ser jag den rosa skapelsen, och döm om min förvåning då den finns 3 mil ifrån mig!

Sagt och gjort. Åkte dit i tron att det var nåt riktigt skräp. Men döm om min förvåning. Den är superfin. Under all penselfärg (dom har slabbat på rätt rejält) så döljer det sig en vacker sak. Allt är komplett så när som på kylkåpan till motorn samt höger kåpa.

Motorn går runt..

Registrerade mig här för att leta efter lite renoveringstips. Nån som vet vad det är för en vespa jag köpt? Har ingen aning, inga dekaler finns eller papper.

Jo just.. jag gav 1200 för den och motorn går.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis till fyndet!

Som sagt ska man inte döma hunden efter håren - kul att du köpte den trots den oborstade pälsen. Och framförallt kul att du blev nöjd och att den verkar vara i hyggligt skick under den chockartade fasaden.

Det är med största sannolikhet en Vespa 50 N från 1966-71 som du har kommit över (f ö har någon monterat på en framskärmskam som inte ska finnas på de årsmodellerna). Om du kollar efter ramnumret i karosskanten där motorluckan skulle suttit, är det en enkel sak att definitivt fastställa identitet och årsmodell. Kolla motornumret också, kan säga en del.

Delar är inga problem - i princip allt finns att köpa nytt. Fanns trekantssadel och sadelplattan med? Annars torde detta vara den enda delen som kan bli knivig att hitta ny.

Grattis till fyndet än en gång! :)

/ Fredrik
climboholic
Drömmare
Drömmare

Post by climboholic »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by climboholic</i>
<br /><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis till fyndet!

Som sagt ska man inte döma hunden efter håren - kul att du köpte den trots den oborstade pälsen. Och framförallt kul att du blev nöjd och att den verkar vara i hyggligt skick under den chockartade fasaden.

Det är med största sannolikhet en Vespa 50 N från 1966-71 som du har kommit över (f ö har någon monterat på en framskärmskam som inte ska finnas på de årsmodellerna). Om du kollar efter ramnumret i karosskanten där motorluckan skulle suttit, är det en enkel sak att definitivt fastställa identitet och årsmodell. Kolla motornumret också, kan säga en del.

Delar är inga problem - i princip allt finns att köpa nytt. Fanns trekantssadel och sadelplattan med? Annars torde detta vara den enda delen som kan bli knivig att hitta ny.

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sadelplattan finns inte med. Däremot sadeln följde med. Sadelplattan är nog inga problem att tillverka en ny och sadeln behöver omklädning. Inga emblem finns heller kvar men i smutsen efter emblemet på bakskärmen ser det ut som det stått Vespa 50 L (kan det stämma?) Vespan jag köpte är helt rostfri vilket jag har att tacka den rosa färgen för. Däremot så är den hur bucklig som helst. När jag har blästrat den så har jag ett tufft jobb framför mig på den biten.

Sen eftersom jag tänkt att detta skall bli en seriös renovering så undrar jag i vilka färger den fanns orginal. Jag har renoverat bilar, båtar, motorcyklar tidigare och jag måste verkligen säga att det här projektet känns hur kul som helst.

Det jag undrar över är vart man hittar en ny fläktkåpa till motorn. Om det krisar så knackar jag fram en ny men vill helst slippa det. Tack för ett trevligt forum! Jag kommer att hänga här en hel del framöver.!
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

jag brukar köpa det mesta på www.emscooters.se<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by climboholic</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by climboholic</i>
<br /><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis till fyndet!

/ Fredrik

Sadelplattan finns inte med. Däremot sadeln följde med. Sadelplattan är nog inga problem att tillverka en ny och sadeln behöver omklädning. Inga emblem finns heller kvar men i smutsen efter emblemet på bakskärmen ser det ut som det stått Vespa 50 L (kan det stämma?) Vespan jag köpte är helt rostfri vilket jag har att tacka den rosa färgen för. Däremot så är den hur bucklig som helst. När jag har blästrat den så har jag ett tufft jobb framför mig på den biten.

Sen eftersom jag tänkt att detta skall bli en seriös renovering så undrar jag i vilka färger den fanns orginal. Jag har renoverat bilar, båtar, motorcyklar tidigare och jag måste verkligen säga att det här projektet känns hur kul som helst.

Det jag undrar över är vart man hittar en ny fläktkåpa till motorn. Om det krisar så knackar jag fram en ny men vill helst slippa det. Tack för ett trevligt forum! Jag kommer att hänga här en hel del framöver.!
climboholic
Drömmare
Drömmare

Post by climboholic »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />jag brukar köpa det mesta på www.emscooters.se<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar för tipset! kollade igenom deras site men hittade ingen fläktkåpa! Har mailat dom om det nu!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by climboholic</i>
<br />Sadelplattan finns inte med. Däremot sadeln följde med. Sadelplattan är nog inga problem att tillverka en ny och sadeln behöver omklädning. Inga emblem finns heller kvar men i smutsen efter emblemet på bakskärmen ser det ut som det stått Vespa 50 L (kan det stämma?) Vespan jag köpte är helt rostfri vilket jag har att tacka den rosa färgen för. Däremot så är den hur bucklig som helst. När jag har blästrat den så har jag ett tufft jobb framför mig på den biten.

Det jag undrar över är vart man hittar en ny fläktkåpa till motorn. Om det krisar så knackar jag fram en ny men vill helst slippa det. Tack för ett trevligt forum! Jag kommer att hänga här en hel del framöver.!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Visst kan det stämma med att det är en Vespa 50 L. Jag gjorde bara en kvalificerad gissning och tog i beräkning med att Vespa 50 N är det helt klart vanligaste modellen från de åren. Om du kollar ramnummer, så kan du se vilken årsmodell du har här:

http://www.vespissimo.net/serial.htm

Under de aktuella åren som din Vespa 50 är ifrån, togs de endast in i Sverige med tre solida färger: röd, blå och vit. Har du tur kan du se originalfärgen under det rosa skiktet, om du nu vill följa strikt original kulör. Annars hittar du en del färger och koder här:

http://www.vespa-archiv.de/farben/index.htm

Och du behöver inte bli så hantverksmässig att du tillverkar dina egna delar, om du inte tvunget vill. Allt finns att köpa nytt (utom svenskt original baklampglas, såvitt jag vet) och det finns en uppsjö av reservdelsaffärer i Europa. Själv handlar jag mestadels på SIP Scootershop i Tyskland och EM Scooters i Sverige. Men det är ju upp till var och en att handla med den man trivs bäst med. Sedan finns det också en ypperlig begagnatmarknad, bl a via Scooterklubbens annonsavdelning här på hemsidsidan. Det döljer sig en hel del i scootermänniskors garage, den saken är helt klar... :wink:

Slutligen: varmt välkommen till forumet! En väldigt bra sak att känna till är sökfunktionen i forumet. Gör specifika sökningar och du kommer att hitta en mängd av information som passar ditt behov, vad det nu än må vara. Hittar man inte vad man är ute efter, är det bara att spotta ur sig med en bunt frågor i forumet.

Lycka till med din fina Vespa 50!

/ Fredrik
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

www.sip-scootershop.com
www.scooter-center.com

för mer info om din vespa, www.scooterhelp.com . där kan du mata in ramnr / motornr och se ungefärlig produktionstid & massa annat bra. och smallframes.com .

2x v50 '81, luna 50s
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Sadelplattan finns inte med. Däremot sadeln följde med. Sadelplattan är nog inga problem att tillverka en ny och sadeln behöver omklädning.

Sadelplattan, är det sargen som går runt tanken? en sån har jag liggandes i garderoben sedan jag bytte till limpa.
Om någon behöver något sådant så kan ni höra av er.

C
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>

Sadelplattan finns inte med. Däremot sadeln följde med. Sadelplattan är nog inga problem att tillverka en ny och sadeln behöver omklädning.

Sadelplattan, är det sargen som går runt tanken? en sån har jag liggandes i garderoben sedan jag bytte till limpa.
Om någon behöver något sådant så kan ni höra av er.

C<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, den sargen heter konstigt nog "pakethållare". Men den verkar också fattas, åtminstone enligt bilden. Sadelplattan är den trekantsformade plåtbiten med en "ryggås" som sadeln sitter på. Sargen, eller paktehållaren, är nog den del på hela Vespa 50 som är omotiverat dyrast. Kan inte förstå den höga kostnaden:

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Fläktkåpa hittar du om du söker på "Flywheel cover" på www.sip-scootershop.com om du ska beställa nåt mer där!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miss_peel</i>
<br />Vad ger man för bud på denna? Säljaren verkar ju inte ha nån koll på ålder eftersom att han tror att den är från 50-talet... men jag är intresserad men vet inte vad som är rimligt att bjuda. Tips?

http://www.blocket.se/vi/11755365.htm?ca=2_s<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hur gick det med budandet på -66/67:an, miss_peel? Blir det någon affär?

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1824

/ Fredrik
climboholic
Drömmare
Drömmare

Post by climboholic »

Japp nu har jag lokaliserat alla delar till min Vespa på internet. Angående sadel så har jag inte en trekantig sadel utan en mer limpformad historia märkt piaggio bak. Synd synd att det inte var med den stiliga trekantiga.

Nä nu måste jag ut och skruva..
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Jodå tack för hjälpen med den! Det verkar bli affär. Hade högsta budet på 5500 så ska ringa honom i morgon och åka iväg och hämta den och allt det andra praktiska... ;)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hmm, inte en vespa men den snyggaste mopeden efter v50
http://www.blocket.se/vi/11734854.htm?ca=11_s
Dock har nån moddat styret och lampan, sådär ser det verkligen inte ut på vår.

Framskärmen på Velociferon är väldigt lik den på vespa 50.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miss_peel</i>
<br />Jodå tack för hjälpen med den! Det verkar bli affär. Hade högsta budet på 5500 så ska ringa honom i morgon och åka iväg och hämta den och allt det andra praktiska... ;)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Grattis till köpet! Frågar du mej, tycker jag att det nästan är gratis för en sådan tidig V50 i originalskick. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Framskärmen på Velociferon är väldigt lik den på vespa 50.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad har vi sagt om att dricka sprit så här sent en vardagskväll, kejj? Annars är det nog dags att putsa brillorna! Jag tycker framskärmen är extremt olik Vespa 50. Vad som däremot är spökligt likt, tycker jag är utformningen av skölden. Vore den inte av plast skulle jag tro att de hade stulit pressverktygen... :wink:

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Apapap.. Velocifero är en plåtscooter.

lifes a drag till you rode one
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br />Apapap.. Velocifero är en plåtscooter.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kors i taket - där ser man! :) Trodde allt var i plast och fibermaterial nuförtiden. Då kanske de har stulit pressverktygen iallafall?

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hehe, var skölden jag menade!
Samt så vet jag att den är i plåt då min flickvän äger en!
Och ja, skölden är förvillande lik min v50.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Post Reply