Hej!
Har precis bestämt mig för att köpa scooter. Har tittat runt lite, och till slut hittat en fin gammal NSU Prima -58. Den verkar vara i hyggligt skick. Alla delar finns, den har ingen rost, och jag får med lite prylar för renovering. Allt frid och fröjd så länge! Men nu till min fråga:
Eftersom jag tänkt använda den som ett vardagsfordon kan jag uppenbarligen inte försäkra genom MHRF. Har också kollat på Bilsport och MC, men dom vill att jag ska ha den i garage varje natt, vilket jag tyvärr inte har. Så min undran är: var försäkrar ni era scootrar, hur låser ni fast dom??
/mattias
Försäkring
En fin gammal NSU Prima är väl värd ett bättre öde än att stå ute....du får väl låsa fast den med kedja i nån lyktstolpe, det gör jag när min pärla inte står i garaget.
Vanlig hel o halv försäkring blir antagligen orimligt dyr i förhållande till hojens bruksvärde, så du får väl teckna trafik och vara rädd om den
Mats
Lambretta Li 150 Ser III -63
samt ibland en Crescent flakmoppe -66
Vanlig hel o halv försäkring blir antagligen orimligt dyr i förhållande till hojens bruksvärde, så du får väl teckna trafik och vara rädd om den
Mats
Lambretta Li 150 Ser III -63
samt ibland en Crescent flakmoppe -66
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by knasluva</i>
<br />Ljug och säg att den står i garage på natten, den kan ju faktiskt bli stulen dagtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då gäller det nog ändå att ha ett garage att visa upp om den blir stulen, det kommer dom garanterat att kolla upp. den här typen av försäkringar har nämligen en ganska fet självrisk om det visar sig att den inte var inlåst. även om man "säger" att den blev stulen under dagtid kan det ju räcka med att fel person sett att den står ute på nätterna. eller, i värsta fall räcker det ju med att grannen råkar se när den blir stulen på natten utomhus och ringer polisen, sedan kommer ägaren och anmäler något helt annat dagen därpå, då snackar vi problemas.
nä! fixa ett garage och lås in den på riktigt, det har redan försvunnit ett antal veteranscootar i sverige som inte återfunnits, vad har man för glädje av en summa pengar? köpa en "ny" likadan kan bli svårt (omöjligt).
var rädd om era gamla scootrar!
Federico
<br />Ljug och säg att den står i garage på natten, den kan ju faktiskt bli stulen dagtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
då gäller det nog ändå att ha ett garage att visa upp om den blir stulen, det kommer dom garanterat att kolla upp. den här typen av försäkringar har nämligen en ganska fet självrisk om det visar sig att den inte var inlåst. även om man "säger" att den blev stulen under dagtid kan det ju räcka med att fel person sett att den står ute på nätterna. eller, i värsta fall räcker det ju med att grannen råkar se när den blir stulen på natten utomhus och ringer polisen, sedan kommer ägaren och anmäler något helt annat dagen därpå, då snackar vi problemas.
nä! fixa ett garage och lås in den på riktigt, det har redan försvunnit ett antal veteranscootar i sverige som inte återfunnits, vad har man för glädje av en summa pengar? köpa en "ny" likadan kan bli svårt (omöjligt).
var rädd om era gamla scootrar!
Federico