Polere aluminium

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling

Polere aluminium

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg har lyst til å få bremsehendel og clutchhendelen litt blankere på min 1960 Touring. Nå er de falmet og grå...

Er det noen som har tips for å polere opp disse delene igjen?

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

körde ett par omgångar med Autosol. blev bra efter att först ha slipat bort lite grövre repor med 400-slip papper.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Såhär kanske:http://www.scooterhelp.com/tips/body/aluminum.html? Snyggt blev det iallafall:)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det här:
Image
har funkat för mig..:wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

om man vill ha proffsgrejor, kontakta PAN-produkter, se
http://soulscooter.com/mek/lk.htm
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och jag har kört med Ecostar, som har motsvarigheter som t.ex. Universal stone. En mycket fin sliplera som blandats med allt möjligt. Finare än slippapper med jättenummer. Så fula repor tar jag bort med fint slippapper och sedan blankar jag upp det med Ecostar. Och slutligen ordentligt med Sinol på ytan för att glansen skall hålla länge. Motsvarigheten heter T-röd i Sverige. Alkohol eller den. alkohol är alternativ. Ni har något motsvarande till Sinol eller T-röd i Norge antar jag, varje land har egen version verkar det som. :D

Jag har en ändbit, alias tass (ser ut som en liten djurtass), i ändan på fotbrädans ena gummilist, som tydligen inte sinolats och den är redan svart medan de andra är prima. Bara att börja polera på den svarta tassen när man hinner, för den ser ju asig ut.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Rubbing compound är en annan produkt som är bra mycket skonsammare än Autosol, men ändå lika effektiv. Har bl a använt Rubbing compound till att slipa ned rinningar i klarlacken med perfekt resultat. Inga repor blir det heller till skillnad mot Autosol.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Jag har en ändbit, alias tass (ser ut som en liten djurtass), i ändan...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmmm, det där låter inte alls bra. Det är nog läge att söka för det hos närmaste läkare. Sånt ska man inte ha i ändan, om det helt enkelt inte bara är ännu en märklig finsk fetish eller tradition... :wink:

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

TF! Mycket fult att kapa meningar för att få fel/fult slutresultat! Skäms på dig! :wink: Nu har du nog varit på grannens T-röd igen, misstänker jag... Har jag inte sagt att den BARA får användas på aluminium!
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ni har något motsvarande till Sinol eller T-röd i Norge antar jag, varje land har egen version verkar det som.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

T-röd heter <font color="red">rødsprit</font id="red"> i Norge.

<b>Please visit: http://WWW.VCOB.NO</b>
Post Reply