Touring -59 fråga

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Touring -59 fråga

Post by Mighty »

Har precis blivit ny stolt Vespa ägare. En Touring 150 -59. Vespan är helrenoverad och mycket bra skick. Den startar ganska bra, går igång efter en 5-6 kickar. Motorn verkar gå jämnt och fint, men jag har en fundering. Den känns lite trött och seg. Jag visste att det inte är något fartvindunder som jag har köpt, men det tar ganska länge att accelerera upp den, den är seg i gången. Jag har fått upp den i 60-65 knyck till slut och då var det lätt nedförslut. Denna bör väl klara en 80-85 i alla fall, eller?
Någon vänlig själ här som kan ge förslag på vad det kan vara för fel?

En sak till. Det ryker mycket blåsvart rök när man startar den.

MVH Mattias
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
En sak till. Det ryker mycket blåsvart rök när man startar den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som om den går för fett. Igensatt luftfilter? Choken på konstant?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
En sak till. Det ryker mycket blåsvart rök när man startar den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som om den går för fett. Igensatt luftfilter? Choken på konstant?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, nu hajar jag inte mekar-tugget riktigt :oops:, men jag antar att du menar du att det är för mycket olja i bensinen. Ok ska kolla det. Ska kolla luftfiltret också. Kan detta också förklara att den är lite trött? Vad är den optimala olja/bensin blandningen?

MVH Mattias
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

fett betyder oftast att den får för mkt bensin i förhållande till luft.

oljeinblandningen ska vara 2%.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />fett betyder oftast att den får för mkt bensin i förhållande till luft.

oljeinblandningen ska vara 2%.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, "för fett" kan alltså betyda olika saker. Jag har inte tankat den sedan köpet för 2 v sedan. Jag ringde precis den förra ägaren och han berättade att han brukade blanda lite mer än 2% olja för att "vara på den säkra sidan". Han menade att det är bättre att det är lite mer olja så att det får bättre smörjning. Kan detta förklara att den är lite seg i gången?

MVH Mattias
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
Kan detta förklara att den är lite seg i gången?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej. Lite extra olja märks inte på gången men gör heller ingen nytta. Daagens oljor är så mycket bättre att skyddet är bättre redan med rätt mängd olja.

Jag skulle börja med att göra ren luftfiltret. Det är enkelt och kostar inget.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
Kan detta förklara att den är lite seg i gången?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej. Lite extra olja märks inte på gången men gör heller ingen nytta. Daagens oljor är så mycket bättre att skyddet är bättre redan med rätt mängd olja.

Jag skulle börja med att göra ren luftfiltret. Det är enkelt och kostar inget.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, tack för hjälpen. Ska dyka in i luftfiltret!

/Mattias
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Intressant. Jag har en -61 med samma beteende. Den var i bra skick så jag har inte haft isär motorn. Men jag har bytt kolvringar, prövat ett antal inställningar av tändningen, ny brytare noggrant inställd. Gått igenom förgasaren med alla packningar, labbat med blandskruven, nytt stift med olika avstånd på elektroden osv. Det går rent och bra när man kör, stabil tomgång, startar direkt. Men den går inte att få upp i mer än 55, kanske 60 på mätaren i bra medvind. Har kontrollmätt farten mot en bil och vespamätaren verkar visa 10 km/h för lite. Så säg att jag får upp den i 65 km i bästa fall.

Hittar du nån lösning så hojta till!

Börjar bli lite trött på att alla säger att den lätt ska göra 80 km/h plus. Vet inte vad mer jag kan göra. Men nu har motorn liksom bara varvat klart vid 55(på mätaren) och sen händer inget mer.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Det är väl inte så enkelt att era ljuddämpare är igensotade?
En ny kostar bara några hundra, prova att byta.

// Bobo
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

PX125 ljuddämparen passar på Touring och jag tycker att den är klart bättre än orginalet. Kan iofs bero på att den gamla varit igensotad också men det har helt klart gjort skillnad.

Dessutom låter PX blåset bättre
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Ljuddämparen är helt klart ett hett tips.

Touring med kamkolv är väldigt känslig för att tändningsgradtalet är helt rätt, om inte kan man förlora mycket på topphastigheten.

VH/Calle

p.s. Henrik B, jag tycker att originaljuddämparen har ett ganska härligt ljud, något klassiskt över det.
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Långtifrån expert på temat men mina erfarenheter är att förgasaren och tändinställningen är otroligt viktiga för att motorn ska gå bra.

1. Plocka av förgasaren och gör den riktigt ren.
2. Byt/rengör luftfilter.
3. Kolla tändinställningen så att dne är rätt (både förtändningsvikeln samt brytaravståndet är viktigt). Om det inte är gjort så kan det vara vettigt att byta kondensator och brytarspetsar.
4. Att byta ljuddämpare är ingen dålig idé men jag skulle inte tro att den är ensamt skyldig.
5. Om förgasaren ger för hög bränsleblandning får motorn ett bluddrande ljud och har svårt att varva ur, om den är för tunn är den ofta svag. Detta åtgärdas genom att byta munstycken i förgasaren men om du kör med original så tror jag inte det är nödvändigt.

Vissa av dessa saker är inte helt enkla om man är nybörjare, tex ställa tändningen kan vara lite klurigt. Dock är det roligt när man lyckas fixa något fel. Köp en instruktionsbok och sätt igång att meka.

//Anders


www.trimaran.nu
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

min ljudämpare är helt ny, även kondensator å tändsspole.

Håller med om tändningen är lite klurig att ställa (och det är inte omöjligt att något blivit fel) men har gjort det nu ett antal gånger efter instruktion från bl a Calle med pappersremsor, stroboskop osv.

Syns tydligt att min tändplatta bara suttit i ett läge sen fabriken och med metoden ovan så fick jag vrida plattan ganska mycket åt andra hållet men tycker inte att det gjorde någon skillnad på hur Vespan gick. Provade sen ett antal lägen däremellan utan effekt. Satte därför till slut tillbaka plattan i "originalläget".

Men eftersom detta är min första Vespa så är det säkert mycket jag inte kan ännu. Skulle därför uppskatta väldigt mycket om någon mer kunnig ville provköra min Vespa för att jämnföra och ev prova å ställa tändingen. Jag kan göra meckandet men om någon vill peka/kolla vad jag gör. Jag bor i Sundbyberg. finns det någon här på forumet som råkar bo i krokarna? Eller är det någon jag kan besöka inte alltför långt bort? För den som hittar mer fart och ork utlovas belöning!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Eftersom alla "vanliga" effektbegränsare verkar vara OK så funderade jag på det här med kolvar..

Calle, kan man sätta i en kamkolv i en dome-motor och vice versa? Har ingen aning om hur topparna skiljer sig men någon kan ju ha bytt kolv under vespans snart 50 år och tryckt i fel modell. Det eller bytt till fel topp?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Ljuddämparen är helt klart ett hett tips.

Touring med kamkolv är väldigt känslig för att tändningsgradtalet är helt rätt, om inte kan man förlora mycket på topphastigheten.

VH/Calle

p.s. Henrik B, jag tycker att originaljuddämparen har ett ganska härligt ljud, något klassiskt över det.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
Calle, kan man sätta i en kamkolv i en dome-motor och vice versa? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kamkolven kan förstås vara felvänd.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det kan även vara en misslyckad "trimning" som resulterat i att den går sämre..:(
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

kammen pekar uppåt vilket jag förstått är rätt från bilder och det här forumet.

Trimmat vet jag inte men jag tvivlar med tanke på hur oskruvad den var i övrigt. Varenda kabel är original och knappt en skruv var utbytt.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Calle, kan man sätta i en kamkolv i en dome-motor och vice versa? Har ingen aning om hur topparna skiljer sig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

Japp, det går.
Och topparna skiljer sig.

Har en gång i iver att få igång en motor monterat domekolv i kamkolvsmotor (50-talare) och den gick faktiskt riktigt bra...konstigt nog.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Är Touringen inget att satsa på , dvs knivig att få till? Är lite nyfiken på en, men blir osäker nu...
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

jag är helnöjd med min -61:a. Det är bara toppfarten jag är lite fundersam över. Annars tycker jag den är grymt snygg, trevlig och funkar bra.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Är Touringen inget att satsa på , dvs knivig att få till? Är lite nyfiken på en, men blir osäker nu...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Touring är det finaste du kan köra. Lung och fin pålitlig motor i ett vackert chassie. Sällan problem med den även om det just nu verkar så på forumet. Köp!

Det kan ju finnas andra orsaker till att de går dåligt och inte orkar. T.ex otät i tätningsyta i vevhuset, otäta kolvringar (krombitar som släppt).

Min Touring -60 toppar 85 km/h med orginalmotor, original avgas m.m.

ps. en kompis till mig kollade och justerade däcktrycket på sin scooter förra veckan, det ökade toppfarten med 10km/h

hoppas ni får fart på snyggvesporna

Federico
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

Kanon med så många bra tips, Tack! Ett problem är att jag inte är van vid att skruva i motorer sedan tidigare. Har kollat luftfiltret i alla fall och det såg bra ut, tror jag :oops:
Jag har en verkstadshandbok med sprängskisser på tyska, men det ska nog kunna gå att få nåt vettigt ur den. Ok återkommer när/om jag hittat felet.

/Mattias
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
<br />Kanon med så många bra tips, Tack! Ett problem är att jag inte är van vid att skruva i motorer sedan tidigare. Har kollat luftfiltret i alla fall och det såg bra ut, tror jag :oops:
Jag har en verkstadshandbok med sprängskisser på tyska, men det ska nog kunna gå att få nåt vettigt ur den. Ok återkommer när/om jag hittat felet.

/Mattias
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det mesta av handböcker m.m. hittar du på min hemsida

http://www.meshmen.com/touring/

Federico
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mighty</i>
<br />Kanon med så många bra tips, Tack! Ett problem är att jag inte är van vid att skruva i motorer sedan tidigare. Har kollat luftfiltret i alla fall och det såg bra ut, tror jag :oops:
Jag har en verkstadshandbok med sprängskisser på tyska, men det ska nog kunna gå att få nåt vettigt ur den. Ok återkommer när/om jag hittat felet.

/Mattias
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det mesta av handböcker m.m. hittar du på min hemsida

http://www.meshmen.com/touring/

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var grejer!! Vilken resurs! tack!

/Mattias
Post Reply