koppling som ej släpper helt
koppling som ej släpper helt
Hej!
Kopplingen till min Vespa primavera 125 -66 ger mig gråa hår. Kopplingen släpper inte helt.
Vespan köptes som renoveringsobjekt och jag har nu renoverat motorn komplett och allt fungerar fint efter renoveringen utom kopplingen. Problemet är att kopplingen inte släpper helt då jag trycker in koppling. Vespan går att köra men växlingarna blir lite hårda, man får anpassa motorvarvet så att man nästan crossväxlar. Största problemet är om man stannar utan att hinna lägga i neutralen. Det går nästan inte att få i friläget med motorn igång. Det blir till att stänga av motorn lägga i neutralen och sedan starta igen....
Om jag drar vespan med avstängd motor och neutralen i så rullar den lätt. Lägger jag i en växel och håller in kopplingen så rullar rullar Vespan med motstånd.
För att få kopplingen att fungera har jag först bytt lamellerna (olje badade) -> ingen skilland. Sedan köpte jag en helt ny koppling på EM-scooter (art nr 419300) -> ingen skillnad.
Kopplingwiren är spänd och "plungen" som trycker på kopplingen är i bra skick och löper fint....
Vad f-n kan felet bero på:?:
Kopplingen till min Vespa primavera 125 -66 ger mig gråa hår. Kopplingen släpper inte helt.
Vespan köptes som renoveringsobjekt och jag har nu renoverat motorn komplett och allt fungerar fint efter renoveringen utom kopplingen. Problemet är att kopplingen inte släpper helt då jag trycker in koppling. Vespan går att köra men växlingarna blir lite hårda, man får anpassa motorvarvet så att man nästan crossväxlar. Största problemet är om man stannar utan att hinna lägga i neutralen. Det går nästan inte att få i friläget med motorn igång. Det blir till att stänga av motorn lägga i neutralen och sedan starta igen....
Om jag drar vespan med avstängd motor och neutralen i så rullar den lätt. Lägger jag i en växel och håller in kopplingen så rullar rullar Vespan med motstånd.
För att få kopplingen att fungera har jag först bytt lamellerna (olje badade) -> ingen skilland. Sedan köpte jag en helt ny koppling på EM-scooter (art nr 419300) -> ingen skillnad.
Kopplingwiren är spänd och "plungen" som trycker på kopplingen är i bra skick och löper fint....
Vad f-n kan felet bero på:?:
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
kolla så att den lilla mäsingskolven som trycker på tryckplattan inte är sliten, kolla båda ändarna på den.
om den blivit för kort så den inte räcker till så vill inte kopplingen koppla ur helt.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
om den blivit för kort så den inte räcker till så vill inte kopplingen koppla ur helt.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Kolla också om inte ytterhöljet till vajern flexar, vissa som är dragna av rund tråd flexar ganska mycket.
Då kan det vara idé att köpa ett riktigt bra hölje. (Teflonhölje av fyrkantig tråd brukar man kunna hitta hos cykelhandlare)
Primaverans handtag drar ganksa lite i vajern, kan vara idé att byta till typ dogleg eller PX.
VH/CAlle
Då kan det vara idé att köpa ett riktigt bra hölje. (Teflonhölje av fyrkantig tråd brukar man kunna hitta hos cykelhandlare)
Primaverans handtag drar ganksa lite i vajern, kan vara idé att byta till typ dogleg eller PX.
VH/CAlle
Att vajerhöljet skulle vara boven har jag inte tänkt på... jag borde kunna testa det genom med lämpligt verktyg dra ytterligare några grader längre på kopplingsarmen vid motorn för att se om kopplingen då släpper. Bra uppslag, det ska testas...
inställningsnippeln vid motorn är redan justerad så mycket som det går utan att plungen konstant ska ligga mot kopplingen.
Att stål lamellerna kan bli skeva har jag också hör kan orsaka detta problemet. Men då jag köpt en helt ny koppling (inkl nya stållameller) utan att det blev bättre så borde ju inte felet ligga där.
Mässningskolven som trycker på kopplingen (plungen) är i fin-fint skick.
//J
inställningsnippeln vid motorn är redan justerad så mycket som det går utan att plungen konstant ska ligga mot kopplingen.
Att stål lamellerna kan bli skeva har jag också hör kan orsaka detta problemet. Men då jag köpt en helt ny koppling (inkl nya stållameller) utan att det blev bättre så borde ju inte felet ligga där.
Mässningskolven som trycker på kopplingen (plungen) är i fin-fint skick.
//J
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joliboy</i>
<br />Att vajerhöljet skulle vara boven har jag inte tänkt på... jag borde kunna testa det genom med lämpligt verktyg dra ytterligare några grader längre på kopplingsarmen vid motorn för att se om kopplingen då släpper. Bra uppslag, det ska testas...
inställningsnippeln vid motorn är redan justerad så mycket som det går utan att plungen konstant ska ligga mot kopplingen.
Att stål lamellerna kan bli skeva har jag också hör kan orsaka detta problemet. Men då jag köpt en helt ny koppling (inkl nya stållameller) utan att det blev bättre så borde ju inte felet ligga där.
Mässningskolven som trycker på kopplingen (plungen) är i fin-fint skick.
//J
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag köpte nya lameller en gång som var krokiga, så det är iofs inte omöjligt även om det är långsökt, men kolla som sagt allt annat innan du river kopplingen.
// Bobo
<br />Att vajerhöljet skulle vara boven har jag inte tänkt på... jag borde kunna testa det genom med lämpligt verktyg dra ytterligare några grader längre på kopplingsarmen vid motorn för att se om kopplingen då släpper. Bra uppslag, det ska testas...
inställningsnippeln vid motorn är redan justerad så mycket som det går utan att plungen konstant ska ligga mot kopplingen.
Att stål lamellerna kan bli skeva har jag också hör kan orsaka detta problemet. Men då jag köpt en helt ny koppling (inkl nya stållameller) utan att det blev bättre så borde ju inte felet ligga där.
Mässningskolven som trycker på kopplingen (plungen) är i fin-fint skick.
//J
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag köpte nya lameller en gång som var krokiga, så det är iofs inte omöjligt även om det är långsökt, men kolla som sagt allt annat innan du river kopplingen.
// Bobo
Vi höll på att bli galna av den nya Cosa-kopplingen till min PX125 i vintras, den ville heller inte koppla ur helt vad vi än gjorde. Vi kollade allt, allt, allt.
Så småningom visade det sig att SIP levererat den kompletta kopplingen med för tjocka lameller. När vi bytte lamellerna till prylar från en bra scooterfirma i Göteborg så funkade den plötsligt perfekt.
/jens
Så småningom visade det sig att SIP levererat den kompletta kopplingen med för tjocka lameller. När vi bytte lamellerna till prylar från en bra scooterfirma i Göteborg så funkade den plötsligt perfekt.
/jens
Förutom alla bra tips du redan fått, så har jag några till:) På min primmy hade jag fel kopplingshandtag, det såg helt OK ut, men var från en eller annan moppe. Det hade fel vinkel och kopplingen blev både trög och "släppte" dåligt. PX-handtag är trevligt och ser inte alltför illa ut, gör dessutom livet lättare med förstärkt koppling (längre hävarm). Själva kopplingsarmen, den som wiren sitter i på motorsidan och som i sin tur trycker på plungen, borde väl också kunna bli sliten, du kanske ändå ska slänga en blick även på den?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Vi höll på att bli galna av den nya Cosa-kopplingen till min PX125 i vintras, den ville heller inte koppla ur helt vad vi än gjorde. Vi kollade allt, allt, allt.
Så småningom visade det sig att SIP levererat den kompletta kopplingen med för tjocka lameller. När vi bytte lamellerna till prylar från en bra scooterfirma i Göteborg så funkade den plötsligt perfekt.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vid närmare eftertanke var det så att jag köpte en ny Cosa-koppling med krokiga lameller från samma Göteborgsfirma men fick såklart nya när jag påtalade felet.
// Bobo
<br />Vi höll på att bli galna av den nya Cosa-kopplingen till min PX125 i vintras, den ville heller inte koppla ur helt vad vi än gjorde. Vi kollade allt, allt, allt.
Så småningom visade det sig att SIP levererat den kompletta kopplingen med för tjocka lameller. När vi bytte lamellerna till prylar från en bra scooterfirma i Göteborg så funkade den plötsligt perfekt.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vid närmare eftertanke var det så att jag köpte en ny Cosa-koppling med krokiga lameller från samma Göteborgsfirma men fick såklart nya när jag påtalade felet.
// Bobo
Nu har jag hunnit testa, genom att justera kopplingen så att den ligger an hårdare så släpper kopplingen hyggligt vid urkoppling. Nackdelen är dock att plungen konstant ligger mot tryckplattan på kopplingen...Jag antar att det inte är helt lyckat...
Ny wire och högkvalitetswirehölje köpt från cykelaffär, men ej ännu monterat.
Troligen kan jag även behöva byta kopplingshandtaget mot ett av PX-modell.
Tack för hjälpen!
Ny wire och högkvalitetswirehölje köpt från cykelaffär, men ej ännu monterat.
Troligen kan jag även behöva byta kopplingshandtaget mot ett av PX-modell.
Tack för hjälpen!
Jag fick tipset att byta till kopplingsghandtaget för att på så sätt få större slaglängd på kopplingen.
Dogleg- och PX-kopplingshandtag rekommenederades.
Sitter och ska beställa från EM-scooters men är inte riktigt säker på vilket handtag som är vilket.
stämmer det att art.nr 270302 är PX-handtaget och art.nr 270305 är dogleg handtaget???
Dogleg- och PX-kopplingshandtag rekommenederades.
Sitter och ska beställa från EM-scooters men är inte riktigt säker på vilket handtag som är vilket.
stämmer det att art.nr 270302 är PX-handtaget och art.nr 270305 är dogleg handtaget???