Tändningslås
Tändningslås
Mors!
Är det några som monterat in dolt tändningslås/strömbrytare på Vespa?
Hur har ni i så fall gått till väga?
// Klingen
Är det några som monterat in dolt tändningslås/strömbrytare på Vespa?
Hur har ni i så fall gått till väga?
// Klingen
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />Mors!
Är det några som monterat in dolt tändningslås/strömbrytare på Vespa?
Hur har ni i så fall gått till väga?
// Klingen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla senaste(?) numret av scootering.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Mors!
Är det några som monterat in dolt tändningslås/strömbrytare på Vespa?
Hur har ni i så fall gått till väga?
// Klingen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla senaste(?) numret av scootering.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Bajaj Nice och Bajaj Cub har en lösning med vippströmbrytare i bagagekåpan strax under luckan.
Tycker att det är en bra lösning då luckan är låsbar.
Vilken typ av vespa skall du tändningslåsa?
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Calle!
Det är Sprinten som jag tänker på.
Har du någon bra lösning hur jag kopplar på en strömbrytare.
I bagagekåpan låter som en bra lösning tycker jag.
Orginalmotor sitter på.
// Klingen
<br />Hej!
Bajaj Nice och Bajaj Cub har en lösning med vippströmbrytare i bagagekåpan strax under luckan.
Tycker att det är en bra lösning då luckan är låsbar.
Vilken typ av vespa skall du tändningslåsa?
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Calle!
Det är Sprinten som jag tänker på.
Har du någon bra lösning hur jag kopplar på en strömbrytare.
I bagagekåpan låter som en bra lösning tycker jag.
Orginalmotor sitter på.
// Klingen
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
på min rally 200 -74 sitter det oxå en lite liten vippströmbrytare uppe under/innuti styret.
är det original?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
är det original?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
På min Rally 200-75 satt det ett strömbrytarlås bredvid choke/soppakran, med tillhörande nyckel. Likt det lås som på vissa modeller har på ovanpå styrhuvudet.
Vet inte om det är orginal men det är en riktigt illa placering där nere, då nyckel(knippan) lätt trillade ur låset och ner på golvet eller marken.
Valde man att inte ha nyckeln i låset var det bökigt varje gång man skulle stänga av motorn då man var tvungen att riva i byxfickan efter nyckeln, som alltid låg i fel ficka.
Bytte den till en stömbrytarknapp.
// K
Vet inte om det är orginal men det är en riktigt illa placering där nere, då nyckel(knippan) lätt trillade ur låset och ner på golvet eller marken.
Valde man att inte ha nyckeln i låset var det bökigt varje gång man skulle stänga av motorn då man var tvungen att riva i byxfickan efter nyckeln, som alltid låg i fel ficka.

Bytte den till en stömbrytarknapp.

// K
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />På min Rally 200-75 satt det ett strömbrytarlås bredvid choke/soppakran, med tillhörande nyckel. Likt det lås som på vissa modeller har på ovanpå styrhuvudet.
Vet inte om det är orginal men det är en riktigt illa placering där nere, då nyckel(knippan) lätt trillade ur låset och ner på golvet eller marken.
Valde man att inte ha nyckeln i låset var det bökigt varje gång man skulle stänga av motorn då man var tvungen att riva i byxfickan efter nyckeln, som alltid låg i fel ficka.
Bytte den till en stömbrytarknapp.
// K
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm... på min Rally 200 -75 sitter en strömbrytarknapp på höger sida en bit ovanför soppakranen.. (sammanträffande?) det var möjligen inte så att tutknappen satt lite kul under bromshandtaget också på din?
// Bobo
<br />På min Rally 200-75 satt det ett strömbrytarlås bredvid choke/soppakran, med tillhörande nyckel. Likt det lås som på vissa modeller har på ovanpå styrhuvudet.
Vet inte om det är orginal men det är en riktigt illa placering där nere, då nyckel(knippan) lätt trillade ur låset och ner på golvet eller marken.
Valde man att inte ha nyckeln i låset var det bökigt varje gång man skulle stänga av motorn då man var tvungen att riva i byxfickan efter nyckeln, som alltid låg i fel ficka.

Bytte den till en stömbrytarknapp.

// K
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hmmm... på min Rally 200 -75 sitter en strömbrytarknapp på höger sida en bit ovanför soppakranen.. (sammanträffande?) det var möjligen inte så att tutknappen satt lite kul under bromshandtaget också på din?
// Bobo
Hmmm... på min Rally 200 -75 sitter en strömbrytarknapp på höger sida en bit ovanför soppakranen.. (sammanträffande?) det var möjligen inte så att tutknappen satt lite kul under bromshandtaget också på din?
// Bobo
[/quote]
Nä, tutknappen sitter bland lysknapparna som vanligt.
Men under bromshandtaget? Hur ser det ut
och hur har det gått till?
// Bobo
[/quote]
Nä, tutknappen sitter bland lysknapparna som vanligt.
Men under bromshandtaget? Hur ser det ut
och hur har det gått till?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />
Hmmm... på min Rally 200 -75 sitter en strömbrytarknapp på höger sida en bit ovanför soppakranen.. (sammanträffande?) det var möjligen inte så att tutknappen satt lite kul under bromshandtaget också på din?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, tutknappen sitter bland lysknapparna som vanligt.
Men under bromshandtaget? Hur ser det ut
och hur har det gått till?
[/quote]
Det var så när jag köpte den så jag vet inte hur det gick till, ska se om jag kan få till en bild vid tillfälle.
Har du kvar din Rally? när du skrev tidigare fick jag för mej att så inte var fallet och att min kanske hade varit din tidigare eftersom den är samma årsmodell och dessutom har stoppknappen där du beskrev.
// Bobo
<br />
Hmmm... på min Rally 200 -75 sitter en strömbrytarknapp på höger sida en bit ovanför soppakranen.. (sammanträffande?) det var möjligen inte så att tutknappen satt lite kul under bromshandtaget också på din?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, tutknappen sitter bland lysknapparna som vanligt.
Men under bromshandtaget? Hur ser det ut
och hur har det gått till?
[/quote]
Det var så när jag köpte den så jag vet inte hur det gick till, ska se om jag kan få till en bild vid tillfälle.
Har du kvar din Rally? när du skrev tidigare fick jag för mej att så inte var fallet och att min kanske hade varit din tidigare eftersom den är samma årsmodell och dessutom har stoppknappen där du beskrev.
// Bobo
God morgon!
Se bilder här på hur Bajaj valt att tändningslåsa sina licenstillverkade Sprint:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 050428.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 050429.jpg
Om du vill skaffa dig en liknande lösning så koppla in så här:
1. Montera en ringkabelsko (ca 2-3mm hål) på en röd ca 0,75mmª kabel.
2. I kopplingsdosan vid motorn monterar du denna röda kabel ihop med de andra röda kablarna.
3. Dra den nya röda kabeln till där du vill ha strömbrytaren och montera kabeln på strömbrytarens ena kontakt.
4. På strömbrytarens andra kontakt drar du en kabel som du jordar någonstans i karossen.
Färdigt!
p.s. på dessa bilder kan du se hur det ser ut i här med strömbrytaren i nedre läget...
http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_hkdrive/
Se bilder här på hur Bajaj valt att tändningslåsa sina licenstillverkade Sprint:
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 050428.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 050429.jpg
Om du vill skaffa dig en liknande lösning så koppla in så här:
1. Montera en ringkabelsko (ca 2-3mm hål) på en röd ca 0,75mmª kabel.
2. I kopplingsdosan vid motorn monterar du denna röda kabel ihop med de andra röda kablarna.
3. Dra den nya röda kabeln till där du vill ha strömbrytaren och montera kabeln på strömbrytarens ena kontakt.
4. På strömbrytarens andra kontakt drar du en kabel som du jordar någonstans i karossen.
Färdigt!
p.s. på dessa bilder kan du se hur det ser ut i här med strömbrytaren i nedre läget...
http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_hkdrive/
God morgon!
Det löjligt obekväma sätet kommer från http://www.thaivespashop.com
ca350SEK inkl. frakt!
Om man nu vill ha ett fult men bekvämt säte så fixar de det också.
Fixar allt kan man säga. KAnske en King & Queen i LV-tyg?
Det löjligt obekväma sätet kommer från http://www.thaivespashop.com
ca350SEK inkl. frakt!
Om man nu vill ha ett fult men bekvämt säte så fixar de det också.
Fixar allt kan man säga. KAnske en King & Queen i LV-tyg?