Motorklonk på P200e
Motorklonk på P200e
Hejsan!
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Hejsan!
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett tips till början på felsökning skulle väl i alla fall kunna vara att kolla squishen eller ta av toppen och se om det fortfarande låter.
// Bobo
<br />Hejsan!
Första provkörningen efter helrenoveringen gick bra förutom att det har kommit ett "klonkljud" vid varje svänghjulsvarvnär när man rullar den, både framåt och bakåt. Cyllen är schimsad 2 mm o toppen planad 2 mm annars bara slitdelar bytta. Nån som törs komma med en gissning?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett tips till början på felsökning skulle väl i alla fall kunna vara att kolla squishen eller ta av toppen och se om det fortfarande låter.
// Bobo
Tackar! Nya rön efter att ha rullat Vespa fram å tilbaka på gatan till granntanternas stora förtjusning: Samma klonk hörs när man rullar den i friläge! Bakåt som framåt med kopplingen intryckt eller ute!!! Kan knappast vara i cylindern då va? Växelpaketet?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Efter ett vågat angrepp med konstiga verktyg är nu motorn ur ramen för vidare leverans till Herr Dunderkunnig. Under garagearbetet framkom ytterligare information. Nämligen att när jag tog bort växelföraren försvann "klonket"!!! Dock finns det lilla läckaget av olja på högersidan av bakhjulet kvar.
Någon som kan förstå vad det handlar om?
Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Någon som kan förstå vad det handlar om?
Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Under garagearbetet framkom ytterligare information. Nämligen att när jag tog bort växelföraren försvann "klonket"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kugghjulen på utgående axeln möter inte korset korrekt. Kontrollera att kors & shims är rätt monterade.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Dock finns det lilla läckaget av olja på högersidan av bakhjulet kvar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Packboxen kan vara felvänd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan vara bra...
<br />Under garagearbetet framkom ytterligare information. Nämligen att när jag tog bort växelföraren försvann "klonket"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kugghjulen på utgående axeln möter inte korset korrekt. Kontrollera att kors & shims är rätt monterade.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Dock finns det lilla läckaget av olja på högersidan av bakhjulet kvar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Packboxen kan vara felvänd.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by P Plutt</i>
<br />Dessutom en snabb fråga i eftertankens kranka blekhet; Låsbricka eller inte till kupolmuttrar till fälgarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan vara bra...
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
lite ot men fortfarande klonkrelaterad px:
har efter renoveringen av min px200 motor haft ett klonk-klonk, klonk-klonk ljud när man rullar i friläge.
har provat med två olika växelboxar. samma klonkljud.
sen idag så när man står i korsningen ringvägen/hornsgatan och väntar på grönt, ska lägga i ettan men då finns den inte där.
rullade upp på trottoaren och konstaterade att en växelvajer släppt i nippeln bak på boxen.
drog åt och justerade upp växlarna lite snabbt och körde sedan hemmåt. växlarna gick trögare och med mindre distinkta lägen. jaja blev nog lite för tajt på ena vajern, får justera bättre hemma tänkte jag.
så när jag kommer hem så brukar jag döda motorn och rulla nerför en backe i friläge för att inte störa grannarna alltför mkt.
SÅ.. då uptäcker jag att klonk-klonk ljudet i friläge är borta!
varför och hur tänker jag då. kändes ju som mina växlar var mer "korrekt" justerade förut..
stör mig på sån här skit.. några tips?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
har efter renoveringen av min px200 motor haft ett klonk-klonk, klonk-klonk ljud när man rullar i friläge.
har provat med två olika växelboxar. samma klonkljud.
sen idag så när man står i korsningen ringvägen/hornsgatan och väntar på grönt, ska lägga i ettan men då finns den inte där.
rullade upp på trottoaren och konstaterade att en växelvajer släppt i nippeln bak på boxen.
drog åt och justerade upp växlarna lite snabbt och körde sedan hemmåt. växlarna gick trögare och med mindre distinkta lägen. jaja blev nog lite för tajt på ena vajern, får justera bättre hemma tänkte jag.
så när jag kommer hem så brukar jag döda motorn och rulla nerför en backe i friläge för att inte störa grannarna alltför mkt.
SÅ.. då uptäcker jag att klonk-klonk ljudet i friläge är borta!
varför och hur tänker jag då. kändes ju som mina växlar var mer "korrekt" justerade förut..
stör mig på sån här skit.. några tips?
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Mysteriet med det försvunna "Klonk-ljudet"? Jodå, packning finnes till vx-föraren.
Jag märkte också mer distinkta växellägen efter renovering. Är det kanske så att en P200 ska ha svampig växellåda för att inte "klonka"? Å hur spänner man växelvajrarna för att det inte ska bli alltför bra? Nåja! Om 3-4 dagar kommer motorn tillbaka. Återkommer då!
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Jag märkte också mer distinkta växellägen efter renovering. Är det kanske så att en P200 ska ha svampig växellåda för att inte "klonka"? Å hur spänner man växelvajrarna för att det inte ska bli alltför bra? Nåja! Om 3-4 dagar kommer motorn tillbaka. Återkommer då!
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"