Köpa stötdämpare som passar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

VGLA är inte samma som VLA, utan är modellen som var -före- VGLB. VLA kommer först efter VGLB (1963 framåt).

VGLA skall nog ha samma storlek som VGLB, tror jag, dva 190 mm. Experterna på forumet ombedes bums säga till om så inte är fallet!

Om den gamla passar och enkel att få in men inte den nya, så vad är det för skillnad på fjädrarna? Är den gamla kortare? Om den är kortare (och experterna inte anser att den skall vara kortare), så har någon placerat någon förlängningsbit till den kortare fjädern som fortfarande är på plats? Har du säkert den ursprungliga VGLA-gaffeln och inte en annan? Vad annat mer eller mindre töntigt kan man ännu komma på att fråga...
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />VGLA är inte samma som VLA, utan är modellen som var -före- VGLB. VLA kommer först efter VGLB (1963 framåt).

VGLA skall nog ha samma storlek som VGLB, tror jag, dva 190 mm. Experterna på forumet ombedes bums säga till om så inte är fallet!

Om den gamla passar och enkel att få in men inte den nya, så vad är det för skillnad på fjädrarna? Är den gamla kortare? Om den är kortare (och experterna inte anser att den skall vara kortare), så har någon placerat någon förlängningsbit till den kortare fjädern som fortfarande är på plats? Har du säkert den ursprungliga VGLA-gaffeln och inte en annan? Vad annat mer eller mindre töntigt kan man ännu komma på att fråga...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den gamla är kortare än den nya och framför allt mjukare. Om jag har original gaffel eller inte vet jag ej.

Den korta fjädern behöver tryckas ihop nog för att passa in medan den nya 190 mm behöver tryckas ihop betydligt mer (än jag orkar).

/Ronny
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Re:

Post by Johnny L »

Federico wrote:själv monterade jag en kortare på frugans lowridertouring, men det är en STO (hårdare) och det fungerar perfekt. men den får inte bli för kort då svingen rör sig mer i sidled än upp och ner.
Federico, minns du vilken av de kortare framfjädrarna du monterade på touringen, 165mm eller 180mm?
Förutsatt då att en touring -59 har 190mm original.

// Johnny -sugen på lowrider...
Post Reply