Vespa 59 (?) problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 51
Joined: Wed 24 May 2006, 01:53
Location: Sweden

Vespa 59 (?) problem

Post by Ferrari »

Hej!!

Håller på att hjälpa en polare som har införskaffat sig en Vespa modell -59 (tror vi) som har motor nummer:
"VGLA 1M 018830"

När vi söker på Scooterhelps så står det att det är en -60 men enligt uppgift från säljaren skall det vara en -59.

Är det någon som är kunnig mekare innom just -59 eller -60 själv har jag bara hållit påp med smallframes -V50 s.

Kan ju sätta in lite bilder på den här om det är av intresse, ni känner säkert igen den, har varit på blocket i två omgångar pga struliga köpare, men nu är den som sagt i en blivande Vespa Huligans händer.....

Image

Vill ni se fler bilder så e det bara att fråga... har massor med bilder.

Tacksam för kunninga inlägg.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />Hej!!

Håller på att hjälpa en polare som har införskaffat sig en Vespa modell -59 (tror vi) som har motor nummer:
"VGLA 1M 018830"

När vi söker på Scooterhelps så står det att det är en -60 men enligt uppgift från säljaren skall det vara en -59.

Är det någon som är kunnig mekare innom just -59 eller -60 själv har jag bara hållit påp med smallframes -V50 s.

Kan ju sätta in lite bilder på den här om det är av intresse, ni känner säkert igen den, har varit på blocket i två omgångar pga struliga köpare, men nu är den som sagt i en blivande Vespa Huligans händer.....

Image

Vill ni se fler bilder så e det bara att fråga... har massor med bilder.

Tacksam för kunninga inlägg.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

59 har ett lackerat baklyse i gjutalu som inte går att "öppna" från utsidan
60 har ett kromat baklyse som man kan byta glödlampa i utan att demontera

59 har ett smalt stöd med endast en genomgående fästbult i vespans golv (totalt 2 bult)
60 har det som skulle bli "standardtjocklek" på stöd med dubbla genomhående fästbult (totalt 4 bult)

59 har en lackerad kåpa ljusomkopplaren (på styret), eventuellt har den en indikatoinslampa på styrets topp också
60 har en kromad omkopplare

59 har batteri original
60 ej batteri

m.m.m.m.m.m.m.m.

Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Imponerad av din detaljkunskap. Är det inte snart dags att doktorera? Federico, Vesp dr :wink:
/jens
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Du nämner motornumret men hur är det med ramnumret? Ramnumret är ju det som säger mest. Motorerna går ju inte hand i hand med ramnumret och det kan skilja sig ganska mycket (motornumret är större). Vet Scooterhelp motornumrens tillverkningsår eller "låtsas" systemet att det är frågan om ramnumret?

Under tillverkningen så plockades det alltid nu och då bort motorer från linjen som testades. De här testmotorerna uteblev så det tillverkades flera motorer än ramar.

Och vad vet man, kanske motorn gått sönder och har ersatts med en aningen nyare under Vespans första år?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

På våren 1959, 6 april, tog i alla fall COMO in VGLA1T 4556.
/P
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Vespan är nog högst antagligen tillverkad år 1960. Sista chassinumret som "kom från bandet" 1959 var nr 16000. Och även om Vespaco har rätt angående skillnaden mellan motornummer och chassinumret, så kastar det sällan mera än något 100-tal nummer.
Vad sedan gäller Federicos lista över skillnader mellan 59:or och 60:or, så är verkligheten inte riktigt så enkel. Piaggio har ju aldrig kört med årsmodeller, utan modifikationerna har införts vid olika tidpunkter av året. I praktiken talade vi ju visserligen på den tiden om vesporna som 59:or och 60:or, men i många fall kom ju vesporna fram till åtminstone Finland först året efter tillverkningsåret p.g.a. rigorösa licens- och valutabestämmelser.
Enligt reservdelsboken för VGLA/B byttes baklyset till det krommade fr.o.m. chassinr 25241 medan den krommade ljuomkopplaren på styret kom redan fr.o.m. chassit nr 15860 (alltså i slutet av -59). Och det grövre huvudfotstödet kom först fr.o.m. ch.nr 32001, d.v.s in på år -61 (som började med nr 31228) osv.

HR
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Vespan är nog högst antagligen tillverkad år 1960. Sista chassinumret som "kom från bandet" 1959 var nr 16000. Och även om Vespaco har rätt angående skillnaden mellan motornummer och chassinumret, så kastar det sällan mera än något 100-tal nummer.
Vad sedan gäller Federicos lista över skillnader mellan 59:or och 60:or, så är verkligheten inte riktigt så enkel. Piaggio har ju aldrig kört med årsmodeller, utan modifikationerna har införts vid olika tidpunkter av året. I praktiken talade vi ju visserligen på den tiden om vesporna som 59:or och 60:or, men i många fall kom ju vesporna fram till åtminstone Finland först året efter tillverkningsåret p.g.a. rigorösa licens- och valutabestämmelser.
Enligt reservdelsboken för VGLA/B byttes baklyset till det krommade fr.o.m. chassinr 25241 medan den krommade ljuomkopplaren på styret kom redan fr.o.m. chassit nr 15860 (alltså i slutet av -59). Och det grövre huvudfotstödet kom först fr.o.m. ch.nr 32001, d.v.s in på år -61 (som började med nr 31228) osv.

HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

intressant. även om förändringarna gjordes vid olika tidpunkter under ett år så borde man kunna gissa att det skeppades hit en stor mängd tidigt på våren till försäljning när säsongen började, dessa borde rimligtvis tillhöra samma serie och ha samma detaljer? vet du Hasse hur ofta ni fick fordon från Piaggio? var det flera gånger per år?

Det där med att prata årsmodeller är klurigt, jag tror att de flesta menar det som står i reg-beviset alltså inbland ett år efter att den lämnade bandet. Det där blir ju ett problem om man ska ta in en oreggad gammal maskin på nytt. Ta t.ex min GS160 som är tillverkad 1962 och såld/reggad i Sverige 1963, alltså en -63 års modell på pappret. Tänk att hitta en sådan maskin utan papper som ska reggas, ska den då bli en 62 eller 63? Den "riktiga" åsmodellen är ju 62 men det fanns aldrig några GS 160 i Sverige 1962.

Federico
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Ja fram till 1962 kom det i regel bara en gång per år Vespor till Finland. Detta p.g.a. att vi hade mycket stränga valutabestämmelser och man skulle söka licens frän myndigheterna innan vesporna kunde beställas. Det här gjorde just t.ex. att år 1961 komm inte en enda 4-växlad VGLB-vespa till landet. De som anlände på vårvintern till landet var kanske rentav tillverkade för årsskiftet. En av dem blev
min första sprillans nya vespa, som jag körde två år med. Drygt två år senare bytte jag upp mig och fick en av de 17 st GS160 som kom våren -63. Men mitt ex. hade ett chassis som troligen blivit över 1962, för den hade det lilla handskfacket med lucka mellan sadeln och baklyset men OCKSÅ den stora boxen innanför fronskölden. Men vespan hade fått chassinummret VSB1T*037343*, vilket gör att den var en 63:a och i övrigt såg den ut som alla andra 63:or med mörksadel och platt luftfilter. Så visst har det kommit märkliga hopblandade vespor från Piaggios band.
Fr.o.m. sommaren 1962 släpptes fordonshandeln fri i Finland - första gången efter krigen! Från det året kom det flera sändningar av vespor per år, t.o.m. efter 1 september, då jag hade återvänt till skolbänken. Jag hade aldrig någonting med beställningarna av hela vespor att göra, men jag hade det intrycket att det kunde vara förmånligt att köpa in vespor "efter säsongens slut". Så kom t.ex. en sändning med VNB3:or på hösten 1962. Det var den första 125-vespan som togs in till Finland efter nykomlingen VNA1 sommaren -58. Men det visade sig att VNB3:orna gick mycket trögt år sommaren -63. För då fanns det att få - förutom de 17 GS160/VSB-vesporna - vilka såldes bort genast på våren - massor av GL150/VLA-vespor, antingen vackert kardinalröda eller fult gråblå. Många kunder saknade VGLA/B-vesporns snygga "metallic"-blåa färg. Det tog tid innan man vande sig vid VLA:s klumiga styrstång med den "underliga" trapetsformade lyktan. Jag och många andra med mig anser att VGLA/B:s styrstång är den vackraste en vespa någonsin haft!

HR
Post Reply