Hastighetsmätardrev Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
frej
Drömmare
Drömmare

Hastighetsmätardrev Primavera

Post by frej »

Ett (av ett flertal) problem med min Primmy -81:a (VMA2T) är att jag inte lyckas få drivning på hastighetsmätarwiren. Jag har införskaffat ett alldeles nytt drev från EM Scooters (8 tänder till PV), men det är för litet och greppar därför inte.. Jag kan inte utesluta att man satt på delar från någon annan modell?? (se bilder), men det är lite meckigt att testa alla möjliga alternativ.. Någon som har förslag?

ImageImage
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

tycker gaffeln & bromsskölden är förvirrande lik PX:ens gaffel & bromssköld..:)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det ser bestämt ut som om du har en PK-gaffel i din primavera. Härstammar månne maskinen från ett garage i Hammarbyhamnen?

Du ska alltså ha ett hasighetsmätardrev till en PK125 (möjligen passar även ett till PK50, men det är bara en gissning.)

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frej</i>
<br />Ett (av ett flertal) problem med min Primmy -81:a (VMA2T) är att jag inte lyckas få drivning på hastighetsmätarwiren. Jag har införskaffat ett alldeles nytt drev från EM Scooters (8 tänder till PV), men det är för litet och greppar därför inte.. Jag kan inte utesluta att man satt på delar från någon annan modell?? (se bilder), men det är lite meckigt att testa alla möjliga alternativ.. Någon som har förslag?

ImageImage
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
frej
Drömmare
Drömmare

Post by frej »

PK kanske stämmer, jag vet med säkerhet att det inte är en PX-gaffel (åtminstone inte när jag jämfört med min PX -90:a). Skall testa PK-spåret.

Det är mycket möjligt att skorven härstammar från nämnda garage, jag har ingen bakgrund på den, det blev ett panikköp när jag komprimerade min PX mot en Corolla förra året..

Tackar för uppslagen och återkommer med besked.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det ser bestämt ut som om du har en PK-gaffel i din primavera. Härstammar månne maskinen från ett garage i Hammarbyhamnen?

Du ska alltså ha ett hasighetsmätardrev till en PK125 (möjligen passar även ett till PK50, men det är bara en gissning.)

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frej</i>
<br />Ett (av ett flertal) problem med min Primmy -81:a (VMA2T) är att jag inte lyckas få drivning på hastighetsmätarwiren. Jag har införskaffat ett alldeles nytt drev från EM Scooters (8 tänder till PV), men det är för litet och greppar därför inte.. Jag kan inte utesluta att man satt på delar från någon annan modell?? (se bilder), men det är lite meckigt att testa alla möjliga alternativ.. Någon som har förslag?

ImageImage

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

helt klart en PK-gaffel...
I PK-gaffeln sitter det ett drev med 12 kuggar.
Kankse funkar det med ett drev för PX?
Post Reply