Halloj! Eftersom jag själv ligger långt under medelmåttig vad det gäller själva opererandet kanske det finns en och annan duktig vespadoktor här som kan hjälpa mig att ställa en diagnos åt min älskade patient.
Symtomen är som följer:
1, "Springstart", det finns inte en chans att den startar på kick längre.
2, Dålig tomgång, dör på en gång om jag inte gasar.
3, Har blivit väldigt seg. Blir omcyklad av gamla tanter i uppförsbackar (nåja...).
4, Tändstiftet blir glödhett redan efter bara en kortare tur.
Misstänker själv att det kan vara nånting med tändningen, men jag är öppen för förslag om det är någon som har några andra misstankar.
Vilken ände ska jag börja i tycker ni?
Tack på förhand.
Hjälp med knasig V50!
1. Hade själv feta problem att starta den. Visade sig vara krysskilen. Billigt att byta själv, dyrt att som jag lämna till ehr!
2. Samma på min, har inte undersökt men det går att justera till, tror jag tom hittade tips när jag sökte i forumet här.
3. uppförsbackar är det väl endast 2:a n som gäller på otrimmade. Min dör på 3:a på uppförsbackar men 2:an ger en jävla kraft (och varvtal/läte)
Detta kan jag bidra med, andra vet säkert mer!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
2. Samma på min, har inte undersökt men det går att justera till, tror jag tom hittade tips när jag sökte i forumet här.
3. uppförsbackar är det väl endast 2:a n som gäller på otrimmade. Min dör på 3:a på uppförsbackar men 2:an ger en jävla kraft (och varvtal/läte)
Detta kan jag bidra med, andra vet säkert mer!
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Misstänker du tändning så kan du ju börja med att kolla den. Instruktioner finns på http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html.
personligen brukar jag köra trial and error genom att lossa på skruvarna och vrida tändplattan lite åt vardera håller och se om det blir nån skillnad.
Fast det är ju inte så troligt att tändplattan skulle ha vridit sig medans du kört och därför succesivt försämrat egenskaperna så därför bör man kanske i sådana fall testa att byta brytarspets innan.
Jag brukar föreslå ett byte av brytarspets om den ser sliten ut. Ibland hjälper det, ibland inte. Avståndet skall vara ca 0.4 mm om jag minns rätt.
Om den succesivt blivit sämre så kan det ju vara att avgasröret börjat sätta ihop sig. avsotning kan då hjälpa.
Minst jobb är nog att börja med tändningen.
Ursäkta det flummiga svaret. Jag är förkyld.
Crispin
personligen brukar jag köra trial and error genom att lossa på skruvarna och vrida tändplattan lite åt vardera håller och se om det blir nån skillnad.
Fast det är ju inte så troligt att tändplattan skulle ha vridit sig medans du kört och därför succesivt försämrat egenskaperna så därför bör man kanske i sådana fall testa att byta brytarspets innan.
Jag brukar föreslå ett byte av brytarspets om den ser sliten ut. Ibland hjälper det, ibland inte. Avståndet skall vara ca 0.4 mm om jag minns rätt.
Om den succesivt blivit sämre så kan det ju vara att avgasröret börjat sätta ihop sig. avsotning kan då hjälpa.
Minst jobb är nog att börja med tändningen.
Ursäkta det flummiga svaret. Jag är förkyld.
Crispin
Det låter som ett klassiskt fall av tjuvluft. V50'ns fiende nr 1.
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by makka</i>
<br />Halloj! Eftersom jag själv ligger långt under medelmåttig vad det gäller själva opererandet kanske det finns en och annan duktig vespadoktor här som kan hjälpa mig att ställa en diagnos åt min älskade patient.
Symtomen är som följer:
1, "Springstart", det finns inte en chans att den startar på kick längre.
2, Dålig tomgång, dör på en gång om jag inte gasar.
3, Har blivit väldigt seg. Blir omcyklad av gamla tanter i uppförsbackar (nåja...).
4, Tändstiftet blir glödhett redan efter bara en kortare tur.
Misstänker själv att det kan vara nånting med tändningen, men jag är öppen för förslag om det är någon som har några andra misstankar.
Vilken ände ska jag börja i tycker ni?
Tack på förhand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by makka</i>
<br />Halloj! Eftersom jag själv ligger långt under medelmåttig vad det gäller själva opererandet kanske det finns en och annan duktig vespadoktor här som kan hjälpa mig att ställa en diagnos åt min älskade patient.
Symtomen är som följer:
1, "Springstart", det finns inte en chans att den startar på kick längre.
2, Dålig tomgång, dör på en gång om jag inte gasar.
3, Har blivit väldigt seg. Blir omcyklad av gamla tanter i uppförsbackar (nåja...).
4, Tändstiftet blir glödhett redan efter bara en kortare tur.
Misstänker själv att det kan vara nånting med tändningen, men jag är öppen för förslag om det är någon som har några andra misstankar.
Vilken ände ska jag börja i tycker ni?
Tack på förhand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det låter som ett klassiskt fall av tjuvluft. V50'ns fiende nr 1.
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer det du säger, men att klyva motorn är knappast den roligaste änden att börja i. Jag undrar om det inte är bättre att kolla de lättare sakerna först? Senast jag fysiskt hjälpte till att få igång en vespa http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=957 så böts det kolvringar, packningar och packboxar utan resultat. Till slut böt vi brytarspets på 15 min och den startade direkt. (det är därför jag hela tiden återkommer till brytarspetsen)
MVH Crispin
<br />Det låter som ett klassiskt fall av tjuvluft. V50'ns fiende nr 1.
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer det du säger, men att klyva motorn är knappast den roligaste änden att börja i. Jag undrar om det inte är bättre att kolla de lättare sakerna först? Senast jag fysiskt hjälpte till att få igång en vespa http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=957 så böts det kolvringar, packningar och packboxar utan resultat. Till slut böt vi brytarspets på 15 min och den startade direkt. (det är därför jag hela tiden återkommer till brytarspetsen)
MVH Crispin
Absolut inte roligt, det vet jag.
Visst ska man kolla det också. Vis av erfarenheten med V50 så är det dock mycket vanligare (verkar vara bensinen och bristen på motorservice) med packboxhaverier. Tändingsproblem är även det vanligt, brytartändning slits ju den med, men ger andra symptom. Det mest kännetecknande brukar vara att den är svårstartad när den är -varm- men inte annars.
Tror man sparar in en hel del tid i slutändan på att hänga ur motorn med en gång och se till att serva den grundligt, dvs byta alla packningar/packboxar och sätta i nya brytaspetsar + kondensator.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det låter som ett klassiskt fall av tjuvluft. V50'ns fiende nr 1.
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer det du säger, men att klyva motorn är knappast den roligaste änden att börja i. Jag undrar om det inte är bättre att kolla de lättare sakerna först? Senast jag fysiskt hjälpte till att få igång en vespa http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=957 så böts det kolvringar, packningar och packboxar utan resultat. Till slut böt vi brytarspets på 15 min och den startade direkt. (det är därför jag hela tiden återkommer till brytarspetsen)
MVH Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Visst ska man kolla det också. Vis av erfarenheten med V50 så är det dock mycket vanligare (verkar vara bensinen och bristen på motorservice) med packboxhaverier. Tändingsproblem är även det vanligt, brytartändning slits ju den med, men ger andra symptom. Det mest kännetecknande brukar vara att den är svårstartad när den är -varm- men inte annars.
Tror man sparar in en hel del tid i slutändan på att hänga ur motorn med en gång och se till att serva den grundligt, dvs byta alla packningar/packboxar och sätta i nya brytaspetsar + kondensator.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det låter som ett klassiskt fall av tjuvluft. V50'ns fiende nr 1.
Låt bli tändningen, för den har med största sanolikhet ingenting med felet att göra, såvida du inte pillade på den precis innan.
Alla dina symptom stämmer med tjuvluft, och i synnerhet med tillägget 'packboxhaveri'.
Luftläckage gör att du får sämre vevhuskompression (svårstartad, dålig tomång, svagare) samt att bränsle/luftblandningen blir magrare (motorn går avsevärt varmare).
Kolla insugsrör och cylinderfot och topplock så att det inte läcker där. Verkar det OK, så är det antingen packboxarna ( Väldigt vanligt fel på gamla V50 med gamla packboxar som inte gillar modern bensin.
) som läcker (den mot kopplingen verkar troligast) eller så drar den in luft mellan motorblockshalvorna. Är någon av dessa boven, så är det bara att dra på sig handskarna och klyva motorn för att fixa.
Mvh
Guran
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer det du säger, men att klyva motorn är knappast den roligaste änden att börja i. Jag undrar om det inte är bättre att kolla de lättare sakerna först? Senast jag fysiskt hjälpte till att få igång en vespa http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=957 så böts det kolvringar, packningar och packboxar utan resultat. Till slut böt vi brytarspets på 15 min och den startade direkt. (det är därför jag hela tiden återkommer till brytarspetsen)
MVH Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Det roliga med min (när jag hade den tillgänglig och inte i vinterförvaring) var att den var svårstartad som kall, ej varm, då gick den innan jag ens hann halvvägs ner med kicken #61514;
Och alltid svårstartad när den var nytankad! Bytte krysskilen på den när den inte startade alls precis innan jag lämnade in den för förvaring över vintern, får se om problemet kvarstår när jag hämtar den.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Och alltid svårstartad när den var nytankad! Bytte krysskilen på den när den inte startade alls precis innan jag lämnade in den för förvaring över vintern, får se om problemet kvarstår när jag hämtar den.
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by makka</i>
<br />Halloj! Eftersom jag själv ligger långt under medelmåttig vad det gäller själva opererandet kanske det finns en och annan duktig vespadoktor här som kan hjälpa mig att ställa en diagnos åt min älskade patient.
Symtomen är som följer:
1, "Springstart", det finns inte en chans att den startar på kick längre.
2, Dålig tomgång, dör på en gång om jag inte gasar.
3, Har blivit väldigt seg. Blir omcyklad av gamla tanter i uppförsbackar (nåja...).
4, Tändstiftet blir glödhett redan efter bara en kortare tur.
Misstänker själv att det kan vara nånting med tändningen, men jag är öppen för förslag om det är någon som har några andra misstankar.
Vilken ände ska jag börja i tycker ni?
Tack på förhand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
spontant gissar jag också på tändningen. tjuvluft brukar visa sig mer som tokvarvning i tid och otid, dessutom smyger det sig på och blr gradvis sämre.
jag har mekat med två V50 som uppvisade samma probelm och det var tändningsrelaterat på båda maskinerna. den första hade svänhjulet lossnat på och glappat uppkilen så att förtändningen blev helt fel.
den andra (min egen) hade jag renoverat och skruvade ihop med tändplattan på exakt samma ställe som tidigare (lat var jag den gången och mätte aldrig in gradtalet), det visade sig att den nymonterade brytaren gjorde att tändningen stog helt fel. och den var extremt svårstartad, svag och gick endast på 1/2 gas.
man kan också råka ut för att brytaren skruvar upp sig och åker ihop för mycket, ytterligare ett (ovanligare) fel är att nocken på svänghjulet är så sliten att brytarna öppnar fel.
men jag reserverar mig för Gurans teori, man kan aldrig vara säker, kanske är det en kombination av flera saker
Federico
<br />Halloj! Eftersom jag själv ligger långt under medelmåttig vad det gäller själva opererandet kanske det finns en och annan duktig vespadoktor här som kan hjälpa mig att ställa en diagnos åt min älskade patient.
Symtomen är som följer:
1, "Springstart", det finns inte en chans att den startar på kick längre.
2, Dålig tomgång, dör på en gång om jag inte gasar.
3, Har blivit väldigt seg. Blir omcyklad av gamla tanter i uppförsbackar (nåja...).
4, Tändstiftet blir glödhett redan efter bara en kortare tur.
Misstänker själv att det kan vara nånting med tändningen, men jag är öppen för förslag om det är någon som har några andra misstankar.
Vilken ände ska jag börja i tycker ni?
Tack på förhand.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
spontant gissar jag också på tändningen. tjuvluft brukar visa sig mer som tokvarvning i tid och otid, dessutom smyger det sig på och blr gradvis sämre.
jag har mekat med två V50 som uppvisade samma probelm och det var tändningsrelaterat på båda maskinerna. den första hade svänhjulet lossnat på och glappat uppkilen så att förtändningen blev helt fel.
den andra (min egen) hade jag renoverat och skruvade ihop med tändplattan på exakt samma ställe som tidigare (lat var jag den gången och mätte aldrig in gradtalet), det visade sig att den nymonterade brytaren gjorde att tändningen stog helt fel. och den var extremt svårstartad, svag och gick endast på 1/2 gas.
man kan också råka ut för att brytaren skruvar upp sig och åker ihop för mycket, ytterligare ett (ovanligare) fel är att nocken på svänghjulet är så sliten att brytarna öppnar fel.
men jag reserverar mig för Gurans teori, man kan aldrig vara säker, kanske är det en kombination av flera saker
Federico