Hjälp med oseriös nätaffär! (SIP)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Hjälp med oseriös nätaffär! (SIP)

Post by Stålis »

Detta passar inte in under något forum så jag skickar dit det är mest aktivitet.

Jag behöver era tips och råd över hur jag ska bära mig åt med SIP.
Beställde grejer i början av december och betalade direkt med kontokort. Grejerna skulle levereras på 4 dagar med UPS.

Jag har inte fått något, SIP svarar inte på mina mail (konstigt då de har en web-baserad butik) men pengar har de dragit, dessutom 200:- mer än vad grejerna skulle kosta inkl. frakt.
Beställningen finns att se på mina sidor så den har inte försvunnit. Man kan där läsa att de inte skickat ngt paket till mig än.

Jag tänker inte ringa - jag kan inte tyska, jag tänker inte försöka hacka mig fram på engelska. Sedan tycker jag faktist att handlar man på en webbutik ska det fanimig svaras på mail också!

Hur går jag till väga? Konsumentombudsmannen? Polisen?

Tackar massor för er hjälp!
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Tråkigt! Men det är nackdelen med att handla utomlands. Dock är min bild att SIP är seriösa men **** happens överallt ibland. Vi har handlat hos SIP några gånger och när det en gång blev fel (en grej hade tagit slut) ringde de oss, förslog ett alternativ och fixade det snabbt som ögat. Så mitt råd är ändå, ring dem! De talar mycket bra engelska.
/jens


scooterdaddy - gammal är äldst
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jo jag vill ju inte tro att de är fula fiskar men det är ju tråkigt att de inte hittat mailfunktionen än...

Får skriva ner ett tal och prova att ringa iaf då.. :/
Tack.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Jag tycker att det är extremt oseriöst att ta betalt utan att skicka något!
Om du inte har fått beställningen inom 30 dagar har du rätt att häva köpet och då har SIP (eller P.I.S.S. som vissa kallar dom :) 30 dagar till på sig att betala tillbaka dina pengar, surt.
Om dom har avtalat specifik leveranstid är det denna som gäller.

Om hävning av köpet och tillbakabetalning inte funkar så gå till konsumentombudsmannen...
http://www.konsumenteuropa.se/

Kanske en idé att skriva till SIP och ifrågasätta hur seriösa dom egentligen är?
VH,
Calle
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Det är tråkigt att stället med tuffast delar känns oseriösa.

Dagens lärdom är kanske att man bör ringa in beställningen direkt?
t80196
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Thu 29 Apr 2004, 17:16
Location: Sweden

Post by t80196 »

Kan du lägga in länken till deras hemsida, så fler kan ta varning.

Mats

Lambretta Li 150 Ser III -63
samt ibland en Crescent flakmoppe -66
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

SIP brukar inte vara så här oseriösa vad jag hört från folk så jag tror inte någon behöver oroa sig märkvärt. Men det kan kanske vara läge att faxa eller ringa in sin order!
knasluva
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 27 Sep 2004, 09:28
Location: Sweden

Post by knasluva »

Ett bra tips när man handlar med kort över nätet är att använda sk. E-kort.
du ansluter detta till dina övriga internettjänster genom din bank.
varje gång du skall göra en betalning får du ett specifikt kortnummer som du uppger till säljaren och detta kan bara användas för denna transaktion,samt att du uppger ett maxbelopp för transaktionen så att dom ej kan dra mer än vad som initialt uppgetts.
Har själv köpt massor med grejer av SIP och endast haft problem med restade grejor som dom utan mer betalning skickat i efterhand.
som tidigare sagts ring grabbarna,dom är mycket hjälpsamma och talar bra engelska.
Kräv prisreduktion pga att dom ej hållit sin del av avtalet.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Tjo alla!

Har nu fått svar från SIP.
Jag skickade ett brev från europeiska konsumentverket eller nåt liknande och fick till svar att de haft stängt i 2 veckor plus att när de väl skickade mitt paket skickades det till fel adress.

Tror jag förvisso inte ett skvatt på eftersom jag skickat massor med mail till SIP under längre tid än två veckor plus dessutom massa mail innan den här händelsen, aldrig med svar.
Dessutom står det inte att mitt paket har blivit skickat på "min sida" hos SIP online.

Skit samma, de har iaf erbjudit sig att skicka ett nytt paket om jag vill, antar att de inte vill betala tillbaka mina pengar som jag krävde i brevet.
Så, det hela ser ut att lösa sig. Nästa gång jag beställer (för det blir fler trots detta) så blir jag mer noggrann med beställningen, antagligen ringer jag eller faxar in ordern.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Om du nu envisas med att shoppa ute i Europa ;-) så finns det konkurrenter till SIP. Scootercenter Köln har supporters i södra Sverige, Stoffis i Österrike har givit mig bra service. Fast det finns ju poänger med att handla hos svensktalande firmor här hemma också ...
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Hört att scootercenter kan vara lika envisa på att vara sega som SIP kan vara.
Fattar inte att det ska vara så svårt att svara på mail..
Jaja, nu har jag fått en referens så de lär alltid svara på mina mail hos SIP iaf. :)

Å andra sidan har jag fått en mailadress till en svensk som kan ta hem grejer till aningen högre än SIP-priser. Om nån vill ha så säg till.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

glöm inte Rollershop Express! dom har kanske inte tuffaste droppstyrena men ett bra utbud på delar. faktiskt det enda stället som inte felleverarat mig en enda gång! (em scooters ligger också på samma 100% rätt leverans för min del!)


Federico
thyme
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Tue 01 Jun 2004, 20:45
Location: Sweden

Post by thyme »

I tyskland kan jag rekommendera wms-online. Jag skickade min beställning tillsammans med cash i ett brev utan att göra något annat. Det dröjde inte ens två veckor från att jag skickat brevet så dök grejerna upp. I paketet låg till och med växelpengar. Det var service som hette duga. Wahners MotoShop
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Fast som vanligt är det så att bra service inte är gratis, arbetstid kostar pengar. Så vill de sälja billigt måste de dra in någonstans för att få det hela att gå ihop. Och då kan det ta lite tid att beta av toppar i maillådan, t ex efter julledigheter.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Senaste updaten angående SIP-ärendet.

Beställde i december. Betalade för 4 dagars frakt i förskott. Fick tag på Stephan i januari-nånting och han bad så hemskt mycket om ursäkt att paketet inte skickats. Sedan skickades det men hamnade fel. Ett par ganska troliga ljugningar senare hamnar vi i februari.

Nu i slutet av februari har han lovat xx antal gånger att pengarna ska sättas tillbaka på mitt konto men inget händer.

Så, sip scootershop rekommenderas inte av mig! Urk!
Post Reply