Jaha, lyckades med konststycket att porta för mycket på svänghjuls sidan så ett 2x2mm hål uppstod, hade inte förstärkt blocket innan jag satte dremmeln i det.
Blir till att ta sig till alluminium svetsarn för åtgärd.
Någon som gjort detta misstag?
Blev det ok efter svetsning isåfall, så att portningen kunde slutföras?
Aj, trist... Men det ska nog inte vara någon fara på taket om du låter någon kunnig aluminiumsvetsare bygga upp material igen. En del aluminium kan vara ganska porös och svårsvetsad, men för ett proffs bör det inte vara några problem att få det att hålla.
På något sätt måste du ha gått för vertikalt ned (sett rakt ovanifrån). De båda gånger jag har portat smallframeblock, har jag i princip filat bort "puckeln" som är ingjuten i vevhusportarna samt någon mm runt om kanterna (fortafarande sett ovanifrån). Tricket är väl att inte gå för vertikalt ned, utan utforma det med en viss fasning ner mot vevhuset. På så vis undviker man att få godset för tunt i underkant, som jag gissar att du fick.
De två gånger jag har portat, satsade jag (efter tips) på att få till en så jämn yta/övergång mellan blockportar och cylinderfotsinsug. Det är bara att lägga på cylindern på en blockhalva i taget och känna med fingrarna hur passformen verkar, för att sedan korrigera försiktigt med Dremeln. Det är också viktigt att (milt) fasa till alla vassa kanter i cylindern där kolven ska löpa. Alla fönster och portar bör alltså mjukas upp i kanterna, då de ofta är sylvassa efter gjutning och saknar bearbetning från fabrik. Jag använde mig av små filar i olika utformning för detta ändamål.
Sök vidare på forumet, eller hör försiktigt med någon av trimproffsen här (Calle, Hedge, Federico m fl), så kan de säkert vara dig behjälplig så att allt blir korrekt utfört.
Inget att gråta över utan bara se det som en trimmingstriumf. Bäst är att leta reda på närmaste alu svetsare som får lägga igen hålet. I Sthlm har jag använt mig MC Profsen i Axelsberg. När man ska svetsa alu är det viktigt att det är rent så ju mer du tvättar ju gladare blir svetsaren.
Varför denna hårdåportning - trimmande för att köra SSK Racing? Jaaaa dags att fler får ihop racingmaskinerna så det kan bli lite tävlingar igen.
Säkerställ att svetsaren vet vad han håller på med, har hört skräckhistorier om folk som lämnat alublock till duktiga tig svetsare som inte har klarat av aluminium och som sen har hävdat att "det går inte att svetsa i det där!".
I fall du vill slippa svets så kan jag rekomendera termisk sprutning. matrialet ska inte bli varmare än 126 grader vill jag minnas.
Om du ska borsta rent runt om området före svetsning använd borste med rostfria borst.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Tror jag gick för vertikal som du säger Fredrik, hålet blev till precis i "botten" på porten.
Gradade alla cylinderns kanaler förra året klöv dock inte motorn vid det tillfället.
Lämnade in blocket hos alluminium huset i Frölunda, de trodde inte det skulle vara nåt problem med svetsningen.
Passar på o förstärka andra blockhalvan så jag inte upprepar samma misstag igen.
Återkommer när svetsen är klar o meddelar resultat.