VGLA på SIP?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

VGLA på SIP?

Post by anders2011 »

Måste handla lite delar till min Touring -61 (VGLA1) och tänkte beställa från SIP. Problemet är att VGLA inte finns i deras modellbeteckningar och jag lyckas inte riktigt förstå vilken som motsvarar min, är det VLA eller VNA? Någon som vet?

www.trimaran.nu
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Måste handla lite delar till min Touring -61 (VGLA1) och tänkte beställa från SIP. Problemet är att VGLA inte finns i deras modellbeteckningar och jag lyckas inte riktigt förstå vilken som motsvarar min, är det VLA eller VNA? Någon som vet?

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

närmaste släkting är VBA och VBB, men det beror helt på vad du ska ha för delar.

Federico
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Men VGLA är ju trots allt en riktigt vanlig vespa och finns inte som passande modell hos en enda av deras produkter, det känns som om de måste använda en annan beteckning? Eller är det så att min touring är en modell som sip och alla andra helt ignorerar? :-(

www.trimaran.nu
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Men VGLA är ju trots allt en riktigt vanlig vespa och finns inte som passande modell hos en enda av deras produkter, det känns som om de måste använda en annan beteckning? Eller är det så att min touring är en modell som sip och alla andra helt ignorerar? :-(

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den är procentuellt i världen mycket ovanlig, men vanlig i lilla skandinavien. tyskarna hade en "motsvarande" modell som de kallar Touren eller någon förkortning (men de är licenstillverkade modeller) likaså finns det ACMA (franska) som liknar Touring. Men annars var det VBA eller VBB som gällde i resten av världen (VBA-VBB är kan man säga 8" versionen av Touring)

Federico
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

VGLA er uansett en staslig scooter.

Men du finner ikke så mye om den nedover europa.
Eneste er vel egentlig tyskland som har sin Vespa T4.
Motoren er også VGLA, så det lar seg ordne med hjelp derfra.

Et forum å sjekke er www.germanscooterforum.de

Ellers kan du sende mail til www.sip-scootershop.com og www.scooter-center.com og spørre om de har deler. De har jeg gjort noen ganger med hell.

Lykke til!

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

VGLA eller Vespa 150 GL (el Tourings som man bara i Serige kallar modellen är en Grand Lux modell av VBA eller Vespa 150. Den stora lyxen bestod av 10 tums hjul (ist.f. 8) "grodynglen" eller barocklisterna på sidokåporna och den lilla, tunna aluminiumprydnaden på framskärmens nedre kant. Motsvarande är VGLB en parallellmodell till VBB. Det som skiljer VGLA från VGLB och motsvarande VBA från VBB är framför allt att VGLB och VBB fick fyra växlar. GL/Touring-vesporna är mycket ovanliga ute i världen, eftersom de gjordes på direkt önskemål från Skandinavien. Man ville ha en billigare och driftssäkrare modell än GS med stora hjul på de dåliga skandinaviska grusvägarna på 50-talet. Också i Beneluxländerna har en del GL/Touring-vespor sålts.
Angående beställning av delar till GL/Touring-vepor kan jag rekommendera Mauro Pascoli srl i Italien (www.mauropascoli.it/. Där känner de bra till GL/Touring-vesporna och anger oftast dessa bland de modeller en del är lämpad för.

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Men VGLA är ju trots allt en riktigt vanlig vespa och finns inte som passande modell hos en enda av deras produkter, det känns som om de måste använda en annan beteckning? Eller är det så att min touring är en modell som sip och alla andra helt ignorerar? :-(

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

den är procentuellt i världen mycket ovanlig, men vanlig i lilla skandinavien. tyskarna hade en "motsvarande" modell som de kallar Touren eller någon förkortning (men de är licenstillverkade modeller) likaså finns det ACMA (franska) som liknar Touring. Men annars var det VBA eller VBB som gällde i resten av världen (VBA-VBB är kan man säga 8" versionen av Touring)

Federico
[/quote]<u></u><u>[/u</u><b></b><b></b>

HR
Post Reply