Vespa 50S

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Erling

Vespa 50S

Post by Erling »

<b>Terraplane Blues:</b>
Nu har jag lyckats sätta in bilder på en av mina vespor under MEDLEMSBILDER.

Hälsningar

Erling
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tackar! Det var riktigt roligt att få se en sådan fin raritet! Sköt om både dig och din fina Vespa 50 S! :)

Hälsningar

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

Tack, tack själv!
Har Du - eller någon annan - ett <b>förslag </b>på packethållare som passar modellen och har 60-tals-stuk? (gärna var man handlar)

Erling
Terraplane Blues

Hej!

Menar du frampakethållare eller bakpakethållare - eller t o m både och? Vanlig traditionell plan bakpakethållare för V50 med trekantsadel är hyfsat svårt att få tag på. Vad jag vet finns dessa inte att köpa nytillverkade. Däremot finns det en uppsjö av bakpakethållare för vespor med långsadel, alltså där paktehållaren börjar i bakkant av tanken (passar givetvis även om man har trekantsadel):

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Som tillbehör i Sverige har det, mig veterligt, funnits tre olika bakpakethållare till Vespa 50 med trekantsadel. Har du tur kan du hitta någon av dem på begagnatmarknaden (den sista modellen nedan - "nr3" - är den vanligast förekommande och säkert lättast att hitta).

<b>Modell nr1</b>: Den tidigaste modellen, stor som en fotbollsplan (nästan) och med en båge som håller ett reservhjul under sadeln. Mycket sällsynt (har bara sett tre, varav min är en). Frampakethållaren på andra bilden är originaltillbehör från 60-talet. Av universalmodell och en liknande modell finns att köpa som tillbehör idag, bl a på EM Scooters (något fulare och klumpigare modell dock)

Image

Image

<b>Modell nr2</b>: Den minsta modellen av de tre (se 2 liters Coca Cola-flaska och p-mätare som jämförelse), också mycket sällsynt (jag har bara sett den jag har, faktiskt). Kanske den mest estetiska av de tre när den sitter påmonterad? (Hittade ingen bild när jag har haft den påmonterad, tyvärr).

Image

<b>Modell nr3</b>: Den senaste och absolut vanligaste modellen. Är mindre än nr1 och större än nr2. Har två stöttepelare monterade i bakkant.

Image

Image

Men som sagt: gäller det frampakethållare kan du ju kolla hos EM Scooters eller SIP Scootershop. Vill du ha någon av de tre bakpakethållarna för trekantsadel, måste det nog bli annonsering eller swap meet.

Lycka till!

/ Fredrik
Terraplane Blues

Hittade en nyutlagd annons på Blocket. Någon av dem passar kanske? Billigt var det iallafall... :)

http://www.blocket.se/vi/11616814.htm?ca=23_11_s

/ Fredrik
Erling

Post by Erling »

Tusen tack....jag tjansar och köper dessa prylar.
Har redan snackat med killen som säljer, och han ringer mig i kväll!
Tror Du den kromade passar - visst är det en bakpakethållare!?

Erling
Erling

Post by Erling »

<b>Bra tips/INFO</b> om de hållare som Du visade, är mycket bra att känna till, om tillfälle dyker upp.

Erling igen...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Tusen tack....jag tjansar och köper dessa prylar.
Har redan snackat med killen som säljer, och han ringer mig i kväll!
Tror Du den kromade passar - visst är det en bakpakethållare!?

Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, det ser ut att vara en bakpakethållare, men om den passar är svårt att säga. Den ser ut att gå neråt litet för mycket på undersidan. Du kan ju alltid chansa i och med det är så billigt och sälja dem igen om de inte passar. Annars har du denna bakpakethållare på EM Scooters som garanterat passar:

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... =13&kId=26

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

"OBS Italienskt krom, kräver omvårdnad för att hålla sig snygg. "

Hur vårdar man krom förutom tvätt och tork?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />"OBS Italienskt krom, kräver omvårdnad för att hålla sig snygg. "

Hur vårdar man krom förutom tvätt och tork?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Genom att vaxa det kanske? Och under vinterförvaring kan man pensla på ett tunt lager olja.

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

bra att veta, jag personligen hade ingen anning.
speciel vax/olja?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Vaselin er bra for å beskytte krom under vinteren, har det blitt meg fortalt.

Mästare

Post by kejj »

ja du, det är inte 'snyggt' längre!

EDIT:
Såhär ser min risiga pakethållare ut:
Image
Har tyvär inte v50'n här(den är hos ehr) annars hade jag tatt bättre bild!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Såhär ser min risiga pakethållare ut:
http://www.barkas.se/img/1042698821_bk.jpg
Har tyvär inte v50'n här(den är hos ehr) annars hade jag tatt bättre bild!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, vilken trevlig pakethållare! Är det något hemmapatent, eller är det en pakethållare till V50 som jag helt enkelt har missat?

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Bra fråga, förre ägaren hade också fått den med på köpet, har ingen aning om vem i ledet som köpt in den.
Förre ägaren är förövrigt också medlem här (Johannes Sköldeberg) vilket gjort det enkelt att se vad min v50 genomlevt under hans ägor(bla. en 125 motor).

Som du ser dock är kromet förstört och jag vettefan vad jag kan göra för att restaurera den. Jag gillar att den är bred och kan ta mycket på.
En detalj som retar mig dock är att själva stötesfoten och dess gummi döljer vespa 50 skylten.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<br />Som du ser dock är kromet förstört och jag vettefan vad jag kan göra för att restaurera den. Jag gillar att den är bred och kan ta mycket på.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är bara att ta loss den som den är och lämna in den på omkromning. Det kostar en slant (skulle gissa på allt mellan 200-500 kr), men det kanske det kan vara värt? Trevlig modell, hursomhelst!

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

ja verkligen värt faktist, det är kul när saker skinner!
Vart/vem/Vilka håller på med omkromning?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<br />Vart/vem/Vilka håller på med omkromning?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">I Stockholm finns några (se länk). Excellent skulle tydligen vara bra, stod det i nå't forum. Du kan ju kolla:

http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... =Stockholm

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ska ringas till den som ligger närmast mig :)
Eller är billigast, ska bli kul att få den ny och fräsch.

Ingen av er med otroliga vespakunskaper som känner igen denna modell?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Sitter en sån på min systers V50. Den är från 75,
men jag kan ha plockat pakethållaren från en lite äldre med skrivstilsemblemet.
Minns inte riktigt.
/P
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Sitter en sån på min systers V50. Den är från 75,
men jag kan ha plockat pakethållaren från en lite äldre med skrivstilsemblemet.
Minns inte riktigt.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Där ser man! Då har det alltså funnits <u>fyra </u>olika pakethållare till Vespa 50. Det kanske t o m finns fler modeller man missat? :)

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Att det ska vara så jävla svårt att hitta en då...arghhh!!! :)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Kul att man har bidragit till att öka förvirringen!

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Post Reply