Skall montera en Polini 75cc cylinder på min V50.
Tacksam om någon vänlig själ här på forumet kan bistå med mått eller en mall, för portning av block även sliden.
Tack på förhand Niklas
Portning av block, hur mkt ska bort?
Hej!
Här är en länk som beskriver blockportning på en smallframe (om än på en Primavera):
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html
Beträffande veven är det betydligt smidigare och bättre att köpa en färdig vev med nållager. Vill du tvunget göra det själv, vet jag att Polini har mått och instruktioner för upptagning av veven. Finns någonstans på nätet i pdf-format, som jag tyvärr inte kan finna just nu. Någon annan kanske vet? Här står dock en del generella saker att läsa:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html
Lycka till!
/ Fredrik
Här är en länk som beskriver blockportning på en smallframe (om än på en Primavera):
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html
Beträffande veven är det betydligt smidigare och bättre att köpa en färdig vev med nållager. Vill du tvunget göra det själv, vet jag att Polini har mått och instruktioner för upptagning av veven. Finns någonstans på nätet i pdf-format, som jag tyvärr inte kan finna just nu. Någon annan kanske vet? Här står dock en del generella saker att läsa:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html
Lycka till!
/ Fredrik
Har varit inne på scooterhelp o kollat hur han gjorde på primaveran, vill dock helst undvika att behöva lämna in blocket för "förstärknings svets", veven jag har är en italiensk standard nyköpt på EM.
Man har ju inte direkt så stora marginaler på smallframe blocket, vill ju inte att blocket skall spricka under körning.
Får ta o jämföra spol/avgasportar o därefter sätta dremeln i blocket.
Men skulle ju vara riktigt nice om det är någon som har en mall så det bara är att märka ut. Försöker in i det sista med den lates lösning
Tack för tipset iallfall Fredrik
MVH Niklas
Man har ju inte direkt så stora marginaler på smallframe blocket, vill ju inte att blocket skall spricka under körning.
Får ta o jämföra spol/avgasportar o därefter sätta dremeln i blocket.
Men skulle ju vara riktigt nice om det är någon som har en mall så det bara är att märka ut. Försöker in i det sista med den lates lösning

Tack för tipset iallfall Fredrik
MVH Niklas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />
Men skulle ju vara riktigt nice om det är någon som har en mall så det bara är att märka ut. Försöker in i det sista med den lates lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om du har cylindern så är det bara att använda fotpackningen som mall för hur det kan portas. men jag tror att skillnaden mellan bolt-on och anpassat block är minimal på en V50 med 75cc. men ibland måste man ju ändå porta, det känns liksom bättre i huvudet att veta att allt är optimalt anpassat där inne...
Federico
<br />
Men skulle ju vara riktigt nice om det är någon som har en mall så det bara är att märka ut. Försöker in i det sista med den lates lösning

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
om du har cylindern så är det bara att använda fotpackningen som mall för hur det kan portas. men jag tror att skillnaden mellan bolt-on och anpassat block är minimal på en V50 med 75cc. men ibland måste man ju ändå porta, det känns liksom bättre i huvudet att veta att allt är optimalt anpassat där inne...
Federico