Laddning Rally 200 -75

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bobo
Lärling
Lärling

Laddning Rally 200 -75

Post by Bobo »

Var på besiktning i morse med min Rally, den gick igenom :)

Det var dock inte helt utan tur och lite fuffens:twisted:
Igårkväll när jag i sista sekunden skulle plocka ihop det sista och kolla att allt funkade så visade det sig efter provkörning att blinkersarna slutat fungera samtidigt som lyset var på.
Laddningen har alltså problem, lyckades hitta en 6V laddare till grabbens leksaks el-moppe och ladda över natten och sedan bara slå på lyset just när det skulle kollas på besiktningen.

Känns problemet igen? Vad är vanligaste felet? Batteriet är nytt. Är det alltid laddningreläet som man går på först?

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kolla blinkersrelät först av allt. EHR kanske har på hyllan.

Tror inte att det har med laddningen att göra faktiskt. Dom blinkar fastän du har ett nästan tomt batteri. Lyssna om du hör klicket från relät när du slår på blinkers. Gör du inte det, - byt relä.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Var på besiktning i morse med min Rally, den gick igenom :)

Igårkväll när jag i sista sekunden skulle plocka ihop det sista och kolla att allt funkade så visade det sig efter provkörning att blinkersarna slutat fungera samtidigt som lyset var på.
Laddningen har alltså problem, lyckades hitta en 6V laddare till grabbens leksaks el-moppe och ladda över natten och sedan bara slå på lyset just när det skulle kollas på besiktningen.

Känns problemet igen? Vad är vanligaste felet? Batteriet är nytt. Är det alltid laddningreläet som man går på först?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Kolla blinkersrelät först av allt. EHR kanske har på hyllan.

Tror inte att det har med laddningen att göra faktiskt. Dom blinkar fastän du har ett nästan tomt batteri. Lyssna om du hör klicket från relät när du slår på blinkers. Gör du inte det, - byt relä.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>

// Bobo

Jomen blinkersen funkar utmärkt när lyset är avstängt, tutan låter också markant bättre när lyset är släckt.
Körde 1,5mil med lyset på efter besiktningen, blinkersen slutade fungera efter ngra hundra meter och lyset glödde bara när jag kom fram så det verkar nog ha med laddningen att göra på ngt sett..

// Bobo
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Laddningen på Rally är av budgettyp, det sitter bara en diod som likriktar (i alla fall på min) och följaktligen blir det inte mycket till laddning. Det finns inget relä utan den laddar "alltid"

Kolla:
<ul><li> Batteriets spänning obelastat (allt avstängt), ska vara kring >6.5V </li>
<li> Batteriets spänning belastat med t. ex bromsljus och bakljus tänt. Ska ligga på >6 annars är batteriet utslitet </li>
<li> Prova att ladda batteriet separat och se om det blir bättre </li><li> Starta vespan med batteriet på plats, spänningen över batteriet ska stiga från 6.5V till drygt 7V när du varvar. Ligger den kvar på 6.5V är laddningen kass</li>
</ul>

Testa även att mäta batteriets läckström. Stäng av allting och mät strömmen mellan plus-sladden och pluspolen (Amperemetern i serie) och se om det går någon ström. Ett korrekt system ska bara läcka någon mA. Läcker det mer är det kortis i ladd-dioden

mvh/HB
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Laddningen på Rally är av budgettyp, det sitter bara en diod som likriktar (i alla fall på min) och följaktligen blir det inte mycket till laddning. Det finns inget relä utan den laddar "alltid"

Kolla:
<ul><li> Batteriets spänning obelastat (allt avstängt), ska vara kring >6.5V </li>
<li> Batteriets spänning belastat med t. ex bromsljus och bakljus tänt. Ska ligga på >6 annars är batteriet utslitet </li>
<li> Prova att ladda batteriet separat och se om det blir bättre </li><li> Starta vespan med batteriet på plats, spänningen över batteriet ska stiga från 6.5V till drygt 7V när du varvar. Ligger den kvar på 6.5V är laddningen kass</li>
</ul>

Testa även att mäta batteriets läckström. Stäng av allting och mät strömmen mellan plus-sladden och pluspolen (Amperemetern i serie) och se om det går någon ström. Ett korrekt system ska bara läcka någon mA. Läcker det mer är det kortis i ladd-dioden

mvh/HB

Tack Henrik,

Jag hade skrivit ett längre svar men tryckte på fel knapp och raderade hela sk..en:(

Hursomhelst,
- Noll läckström (monterade batteriet nytt i höstas, hade varit dött nu)
- Spänning imorse efter en natt med halvkass laddare 6,2V
- Spänning ikväll efter 2,5 mil körning 3,6V
- Spänning ikväll efter ett par timmars laddning med hyffsad laddare 6,3V

Tror man kan konstatera att batteriet är helt ok men att laddningen är trasig, hur kollar man dioden?

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det låter snarare som att du har andra problem än laddningen.

På min Rally 200 -73, funkar det så här:

Motor av, då lyser bakljus och lilla gröna lampan. Inget annat. Blinkers funkar.

Motor på, lyser hel eller halvljus, lilla gröna lampan, bakljus. Blinkers funkar.

Dvs: Framlampan använder inte batteriet när man kör, det gör endast bakljuset, lilla gröna lampan på styret och blinkers.

Man kan köra en Rally UTAN batteri, och ljuset funkar ändå. Blinkers också.

Så min gissning är att någon, någon gång under din Rally's levnad, kopplat om så att framlyset går på batteriet. Det ska den inte göra. Då drar den ur batteriet på nolltid. Det är väldigt dålig 'passningstid' som det är med bara bakljus och blinkers, så...

Mvh

Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Kolla blinkersrelät först av allt. EHR kanske har på hyllan.

Mvh

Guran

// Bobo

Jomen blinkersen funkar utmärkt när lyset är avstängt, tutan låter också markant bättre när lyset är släckt.
Körde 1,5mil med lyset på efter besiktningen, blinkersen slutade fungera efter ngra hundra meter och lyset glödde bara när jag kom fram så det verkar nog ha med laddningen att göra på ngt sett..

// Bobo

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Tack Hedge,
Är det olika spolar nere på plattan också då (har inte hunnit kika på ngt schema) för annars borde det väl inte spela ngn roll?
Låter som om en genomgång skulle vara på sin plats, både dödaren och tutknappen är utbytta till "o-standard" så det ligger väl nära till hands att annat blivit ändrat också:(

// Bobo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tre spolar...kolla på detta schema (inte riktigt korrekt, eftersom den har tändningsnyckel, något som iaf inte min 73'a har):

http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .B1977.pdf

Mvh

Guran

<br />Tack Hedge,
Är det olika spolar nere på plattan också då (har inte hunnit kika på ngt schema) för annars borde det väl inte spela ngn roll?
Låter som om en genomgång skulle vara på sin plats, både dödaren och tutknappen är utbytta till "o-standard" så det ligger väl nära till hands att annat blivit ändrat också:(

// Bobo

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Får inte till det riktigt med det schemat, det är ingen som sitter på ett riktigt schema till Rally 200 med batteri och blinkers men utan nyckelbrytare? sk. USA-modell.
Har sökt ett tag på nätet men hittar inget:(.

// Bobo
Post Reply