Elproblem Touring 1957 - Jordningsfel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
VespaRules
Drömmare
Drömmare

Elproblem Touring 1957 - Jordningsfel?

Post by VespaRules »

Hej alla!

Vespan (Touring, 1957, 150cc) är NÄSTAN klar 8) för vårpremiär men jag har ett irriterande-frustrerande :( och ännu olöst problem som jag hoppas kunna lösa med eran hjälp.

Allt är bytat (nytt från EHR) i elsystemet. Spole, kondensator, brytare, tändstift, tändhatt. Det enda som inte är bytat är matarspolen. Stoppknappen är bortkopplad nere vid motorn. Ledningen från spolen (röd?) är kollat och isoleringen verkar fin. De andra ledningarna kollade o verkar ok. [Ska (kan) man byta dessa ledningar också?]

Den startar uppåt 15 gånger på rakan på första kicken. Den går som en dröm, otroligt pigg och LÅTER bra, man kan inte tro att det är en 50 åring. Går hur bra som helst.

Och så plötsligt är gnistan borta. Ibland vägrar den att starta redan på verkstan. Ibland dör den efter bara några hundra meter. Det är inte soppabrist, gnistan är helt enkelt borta. Efter ett tag går den att starta igen hur fint som helst och den går som en dröm.

Och så håller det på. Intermittent fel. Jordningsfel? Är det någon av er som har ett tips om vad man ska kolla mer?

Jag är på förhand enormt tacksam för alla tips ni kan ge.

vänlig hälsning
Vesparules
Image[/URL]
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Det här är väl i princip de värsta felen man kan tänka sig - slumpmässiga och kvar trots att man bytt i princip allt väsentligt.

Jag skulle prova med:
Kolla jordsladden från tändspolen till motorn. Den kan vara hel men kraftigt oxiderad vilket gör att när den blir varm så torkar oxiden och motståndet ökar. olla speciellt där man klämt fast kabelskorna eller lödat på kontaktbleck. Från matarspolen brukar vara en solid lackad koppartråd till brytarna och den brukar vara OK. Har du bytt brytare är sladden från kondingen till tändspolen också ny och borde inte ge några problem.

Kondensatorn, om än bytt, kan ge samma typ av fel om du råkat få ett måndagsex, finns tyvärr sådana. Du ser det på att brytarna gnistrar när motorn går.

Tändhatten samma sak, speciellt de avstörda kan ligga på gränsen till att ge gnista under dåliga förhållanden.

Kolla om det finns något som triggar att den dör (lampor av/på, tuta, bromsljus..etc) ås kanske man kommer lite närmare lösnignen

mvh/HB
VespaRules
Drömmare
Drömmare

Post by VespaRules »

Tack, tack! Flera kloka tips som inte jag tänkte på och som jag tackar hjärtligt för. Går igenom listan ikväll och återkommer med resultatet. Tacksam för flera tips!

EFTERLYSNING: Om någon har ett passande pakethållare (fram eller bak) som han/hon kan tänkas avyttra, är jag intresserad. Tack! Vad är annars bästa stället att köpa pakethållare och backspeglar till den?
Post Reply