Byta h-mätarvajer på en Touring?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Bergfors
Lärling
Lärling

Byta h-mätarvajer på en Touring?

Post by Bergfors »

Är det svårt att trä i ett nytt hölje? Något att tänka på?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

peta in kabeln nerifrån, sedan höljet över kabeln uppifrån så kan du sedan styra ut höjet genom hålet med kabeln.:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />peta in kabeln nerifrån, sedan höljet över kabeln uppifrån så kan du sedan styra ut höjet genom hålet med kabeln.:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tror inte att det går. "vajern" har ett fastpressat stopp som inte går att föra genom hålet i gaffeln.

jag brukar göra på följande sätt:

höljet har ju också det en plåtbit som den gängade fästringen låser, sedan ska det sitta en liten gummiring som hindrar fästringen att trilla ner. detta gör att höljet endast kan sättas i uppifrån.

så ryck ur det gamla höjet och stick ner det nya uppifrån, för det ner så långt att du kan se höljet passera i hålet där det ska ut. dra sedan upp höljet så att du ser änden på höjet i hålet, tag nu en kraftig ståltråd, smal skruvmejsel eller annat lämpligt som du kan sticka in i hålet i gaffeln och sedan i höjet, sedan är det bara att styra ut höjet genom hålet, lite trixande och du får ut höljet

zzzzzzzzz..... ditt förslag Fritte fungerar naturligtvis utmärkt om man bara använder vajern som guide och sedan drar ut och vänder på den.... det är jag som är lite seg här. zzzzzzz
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
zzzzzzzzz..... ditt förslag Fritte fungerar naturligtvis utmärkt om man bara använder vajern som guide och sedan drar ut och vänder på den.... det är jag som är lite seg här. zzzzzzz
Federico

mmm..:wink:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det krångliga brukar vara att få ut höljet denom hålet nertill. Jag brukar använda fotbromswire som guide för då kan man bocka ut ändan av höljet genom hålet i.o.m att bromswiren är så styv.

Dra sedan ut bromswiren och trä i innerwiren ovanifrån

När du kommer ner till den punkt då innerwiren fastnar i någon böj, dra upp höljet 5-10cm, skjut ner wiren en bit till och tryck sedan wire med hölje förbi böjen.

mvh/HB
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
När du kommer ner till den punkt då innerwiren fastnar i någon böj, dra upp höljet 5-10cm, skjut ner wiren en bit till och tryck sedan wire med hölje förbi böjen.

just där kan det bli problem ja. man kan snurra lite på höljet om det fastnar, fetta in det är också ett tips

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Tack för tipsen, jag ska åka förbi EHR efter jobbet idag, för att skaffa ny vajer + hölje.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Tack för tipsen, jag ska åka förbi EHR efter jobbet idag, för att skaffa ny vajer + hölje.

Tyvärr hade EHR inga passande höljen. Det visar sig finnas flera varianter på hastighetsmätarvajrar till Vespor av de här årgångarna. Min ska ha en 2,3 mm tjock vajer med 2 mm fyrkant i båda ändar. Mitt hölje har skruvhylsa i båda ändar, vilket tycks vara ovanligt.
Hur som helst, jag tänkte att då får jag försöka reparera skadan på höljet.
Det lyckades faktiskt över förväntan men när jag sätter i den nyinköpta vajern sticker den inte ut nedtill, trots att jag har stoppat i den helt. Det visar sig att den är för kort. Den nya är 102 cm medan den gamla var 106 cm.
Så nu gäller det att försöka få tag på en 106 cm vajer. Jag fick intrycket att EHR inte hade några fler varianter på den 2,3 mm tjocka vajern.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Tack för tipsen, jag ska åka förbi EHR efter jobbet idag, för att skaffa ny vajer + hölje.

Tyvärr hade EHR inga passande höljen. Det visar sig finnas flera varianter på hastighetsmätarvajrar till Vespor av de här årgångarna. Min ska ha en 2,3 mm tjock vajer med 2 mm fyrkant i båda ändar. Mitt hölje har skruvhylsa i båda ändar, vilket tycks vara ovanligt.
Hur som helst, jag tänkte att då får jag försöka reparera skadan på höljet.
Det lyckades faktiskt över förväntan men när jag sätter i den nyinköpta vajern sticker den inte ut nedtill, trots att jag har stoppat i den helt. Det visar sig att den är för kort. Den nya är 102 cm medan den gamla var 106 cm.
Så nu gäller det att försöka få tag på en 106 cm vajer. Jag fick intrycket att EHR inte hade några fler varianter på den 2,3 mm tjocka vajern.

/Jörgen

jag kan kolla, har ett antal (olika) gamla NOS h-mätar vajrar liggandes.. kanske hinner i början av veckan

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
jag kan kolla, har ett antal (olika) gamla NOS h-mätar vajrar liggandes.. kanske hinner i början av veckan

Man tackar på förhand!

/Jörgen

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Uppdatering:
Jag var hos EHR idag igen. De hade faktiskt en vajer som var längre. Men tyvärr bara två centimeter längre. Det räckte inte.
Märkligt att det har funnits hastighetsmätarvajrar i så många olika längder. Den här påstods vara till en Super 1958 - 62.

/Jörgen

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det där med hastighetsvajer är tydligen ett jobbigt kapitel. Själv söker jag efter en ny vajer till min GL, vars hastighetsmätare började hoppa och visa otroligt snabba hastigheter. Trodde redan jag hittade en, men väl hemkommen visade det sig att det var fel sort. Italienarna har tydligen en egen variant för sin VLA, medan andra har andra mått. Man blir faktiskt ganska dyster.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Det där med hastighetsvajer är tydligen ett jobbigt kapitel. Själv söker jag efter en ny vajer till min GL, vars hastighetsmätare började hoppa och visa otroligt snabba hastigheter. Trodde redan jag hittade en, men väl hemkommen visade det sig att det var fel sort. Italienarna har tydligen en egen variant för sin VLA, medan andra har andra mått. Man blir faktiskt ganska dyster.

kanske har en åt dig också...
kollar på lunchen imorgon

Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Mycket konstigt, Super var väl samma maskin som Touring fast med 8" hjul istället?

Men byter man hölje och allt så kan det väl inte vara så kritiskt med någon centimeter hit eller dit. Man klämmer fast oliven på höljet vid den nedre skruven och kan anpassa längden lite vid behov.

mvh/HB

<br />Uppdatering:
Jag var hos EHR idag igen. De hade faktiskt en vajer som var längre. Men tyvärr bara två centimeter längre. Det räckte inte.
Märkligt att det har funnits hastighetsmätarvajrar i så många olika längder. Den här påstods vara till en Super 1958 - 62.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Mycket konstigt, Super var väl samma maskin som Touring fast med 8" hjul istället? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tror att turing har en annan gaffel också, den har en annan framskärm

Federico
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Själv söker jag efter en ny vajer till min GL, vars hastighetsmätare började hoppa och visa otroligt snabba hastigheter.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hastighetsmätaren på min SS uppvisade tidigare ett liknande beteende. Nålen kunde plötsligt börja svänga och även ge maxutslag vid låga farter.

Vajern var dock hel och problemet avhjälptes helt genom att smörja den lilla roterande del på hastighetsmätaren där vajerns ände fäster.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Att smörjning skulle hjälpa? Vi försökte med både ett och annat då, men kommer inte ihåg allt vi gjorde, det var på senhösten. Men i detta fall skulle det förstås vara bra att hitta den gamla vajern... :( Den togs ju upp för att få måtten på de viktiga platserna och vart den sedan hamnade är ett mysterium. Suck. Den första grejen vi lyckats tappa bort, faktiskt. En ny vajer skulle nog vara toppen, Federico.
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

Givet att vajer, kugghjul etc. är hela så har jag huvudsakligen två tankar om varför hastighetsmätarnålen kan svänga kraftigt och ibland slå i botten på max-sidan även vid låga farter.

1.Om vajern kärvar i hastighetsmätaränden eller någonstans på väg mot hastighetsmätaren uppstår en effekt liknande en gummibandsmotor. Vajern roteras vid hjulet men fastnar till och från vid hastighetsmätaren. När det sedan släpper kommer vajern att rotera ikapp till normalläge vilket gör att nålen påverkas till att visa en hastighet som är högre än den egentligen är. Under den korta tid vajern sitter fast eller roterar för långsamt kommer istället nålen peka på en lägre hastighet än den egentliga.

2.Lite mer osäker på denna punkt eftersom jag inte plockat isär hastighetsmätaren. Men om det fungerar enligt ”magnet-i-kopp”-principen skulle samma svängande nål-fenomen kunna åstadkommas om magneten till och från fastnar i ”koppen” p.g.a. för hög friktion.

Åtminstone i första fallet är det rimligt att smörjning av vajer och/eller hastighetsmätare åtgärdar problemet. Och som sagt, vajern m.m. måste vara hel också.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om jag nu kommer ihåg rätt så var vajern helt snygg, men vi misstänkte att ändorna var slitna. Något sådant. Och för att göra situationen bättre så har vi givetvis tappat lappen med de uppmätta måtten... Skickligt eller hur? :? Kanske dags att gräva sig igen igenom garagelagrena...

Om någon har en italiensk specialvariation av VLA:n så har jag en vajer... :wink: Undrar vad och varför det skall vara skillnad på modellen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Om någon har en italiensk specialvariation av VLA:n så har jag en vajer... :wink: Undrar vad och varför det skall vara skillnad på modellen.

Vespaco: vad är det för längd på den vajer du behöver?

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Du menar, Fedrico, att jag behöver uppgifterna på lappen som är någonstans... :( Jag skall försöka gräva fram uppgifterna i kväll.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Du menar, Fedrico, att jag behöver uppgifterna på lappen som är någonstans... :( Jag skall försöka gräva fram uppgifterna i kväll.

jag har en komplett vajer med hölje, kan vara till GL

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

jag har en komplett vajer med hölje, kan vara till GL

Jag har sett den! Den gick förbi restaurangen där jag satt och åt lunch idag!

/Jörgen

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Efter en och en halv timmes sökande i garaget så hade jag den gamla vajern i mina då ganska så svarta händer. Hittade t.o.m. den nya och med triumf fördes fynden upp. Närmare jämförelse fick mig att hicka till av förvåning, vajrarna är likadana!!! Ja kanske den nya är 0,5 cm kortare. Orginalet är alltså 107 cm lång. Ändorna ser ju lika ut, den ena med tappen ser aningen tjockare ut pga någon folie som är omvirat där, men det ser inte allvarligt ut. Så nu fattar jag alltså inget och det betyder säkert att det blir en garagesession för att reda upp det här. Är det något trix med att få vajern på plats och så att den hålls på plats???
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Nu har jag äntligen fått min beställda hastighetsmätarvajer med hölje från EM-scooters.
Det visade sig enklare än väntat att dra igenom den nya vajern. Jag behövde bara hjälpa den lite på traven med en plattång. Jag lossade övre stötdämparfästet och stänkskärmen för att komma åt men det kanske egentligen inte hade varit nödvändigt när vajern så att säga kom ut ur hålet av sig själv. Att den nya vajern var ett par centimeter kortare tycks inte vara någon nackdel.
När jag hade hastighetsmätaren loss kostaterade jag att den gick överraskande trögt at vrida runt. Jag tog därför och smörjde upp den ordentligt med symaskinsolja. Då gick den mycket lättare att vrida runt.
Vid provkörning kunde jag konstatera att nu står hastighetsmätarens visare helt stilla i alla farter! Tidigare "vinkade" den våldsamt i alla farter. Att smörja mätaren tycks ha gjort susen men en ny vajer hjälper väl kanske också till. Det är faktist inte omöjligt att den osmorda mätaren kan ha bidragit till att vajern gick av. I och för sig råkade jag få en lite knäck på höljet vid en sammanstötning, så det var väl det som var huvudorsaken.
Min mätare köpte gag renoverad av Hasse Åkesson gör 13 år sedan. Jag tror inte att visaren vinkade i början men defter ett par år började den vinka i vissa farter (runt 60). Sedan har vinkandet blivit gradvis värre. Det är tydligt att man bör smörja mätaren någorlunda regelbundet.
Appropå smörja så passade jag på att trycka i fett i alla smörjnipplar på framvagnen när jag ändå hade hjulet kvar. Hur ofta ska man göra det egentligen? Finns det något smörjschema för Vespa där alla smörjnipplarna är uppräknade?

/Jörgen

Post Reply