Autisa, trim eller inte?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Autisa, trim eller inte?

Post by henrikborjeson »

Hej

Kör med en Autisa-cylinder på min PX200 men är inte överväldigad av prestandan. Tycker knappt den går bättre än en standard PX.

Jag har fixat spol och avgasportar (snacka om sneda cylinderfoder...) och även smalnat av mittpinnen i avgasporten men inte tagit upp någonting i blocket. Förgasaren är en standard 24/24 med 2 enheter större huvudmunstycke. Sito-Plus blås. Orginal piaggio kolvbult.

Är detta som förväntat eller borde den i alla fall toppa 120 istället för 105-110?

mvh/HB
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />smalnat av mittpinnen i avgasporten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det ett beprövat trimknep på vespa? Hade en cross som skar för att cylinderfodret mitt i avgasporten svällde av värmen just för att någon karvat det smalare där.
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Ska också montera en Autisa och har förstått att det är si och så med kvalitén. Att smalna av stödet i avgasporten låter farligt, kanske det vore bättre att ta bort det helt. Porten är ju inte speciellt bred och går inte att göra så oerhört bred pga pinnbultarnas placering. Det någon hade gjort på GSF (tyska scooterforumet) var att sänka cyllen 1,5 mm för att sänka de alldeles tokigt höga porttiderna (182 avgas/132 spol). Dessutom hade han tagit upp spolportarna ner till cylinderfoten á la polinimalossi. Bilder finns här: http://de.geocities.com/vespamichi/autisa/. Om du läser tyska så gå in på http://www.germanscooterforum.de och sök på autisa.
Ja, och för att svara på din fråga: Jag vet inte, ännu. Men det vore kanske värt besväret att mäta upp porttiderna och eventuellt sänka cylindern lite om det går.
Jag hoppas vi kan fortsätta denna diskussion, är spänd på om Autisan eventuellt kan vara bättre än sitt rykte!

Niklas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Mitt minne, av det som jag läst om Autisa, är att det är en "nästan standard"-cylinder för att få lite bättre snurr på lågtrimmade nyare tyska PX 200. Alltså egentligen ingen riktigt trimcylinder. Fast jag kan ju minnas fel förstås :wink:
/jens
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Jag tror att det var Niklas Enander som skrev så, och det verkar ju tyvärr stämma:(. Men det ska väl ändå finnas potential att ta ut lite mer ur den, lite kraftigare spolportar har den väl och som sagt tydligen porttider så att det räcker och blir över. Henrik, har du original vevsläng?

-n
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nja, det var väl snarast en kompromiss efter att några sagt ta bort och några sagt låt den sitta. I orginal är den jättestor och förstör utblåset. Men port-bredden är ju inte värre än att det går att ta bort den helt - det är snabbt gjort. Däremot vill jag inte riva upp hela motorn för Autisatrim, då är det bättre att sätta på "riktiga" grejor

Veven är original.

Jag kollade Autisas bifogade lapp där det stod att man skulle få ut 15hk på en i övrigt omoddad PX men "if it's to good to be true - then it is not true". jag trodde iofs att lite högre komp och bättre portar (+ bättre kylning via aluminiumet) skulle hjälpa.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />smalnat av mittpinnen i avgasporten

Är det ett beprövat trimknep på vespa? Hade en cross som skar för att cylinderfodret mitt i avgasporten svällde av värmen just för att någon karvat det smalare där.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />15hk<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det på veven eller på hjulet? Vad ger en px orginal?
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

PX original är nominellt 12 hk på veven, det kan väl inte bli mer än 8-9 på slangen, eller? Den tyska killen jag nämnde hade faktiskt dryga 15 hk på slangen med sin Autisa, men då var det med 30 mm förgasare, reed, stroker och riktigt blås. Och det ska väl nästan vara möjligt med bearbetad originalcylinder också.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Beror på vilken årsmodell och vilket land.

Tidiga svenska P200 (Inte PX!) och Rally hade ju enligt instruktionsboken runt 12hp på veven. Sedan sänktes detta till strax över 10 hp (PX) för att komma runt avgaskraven i USA bland annat.

Så det finns två cylindrar man kan använda sig av för att knuffa upp en PX till P-standard, en P200/Rally orginalcylinder och Autisan. Men det är inte bara cylindern som skiljer, toppen är omformad för lägre komp också, så ska man få sina ~12 hp så får man fixa till toppen också. Vill minnas att det skiljer en hel del mellan cylindrarna i form av porttider och komp. Insugstiden skall dock vara densamma på alla modeller vad jag förstått.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mavio</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />15hk<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det på veven eller på hjulet? Vad ger en px orginal?

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Aah, tack för förklaringen! Då finns det ju en hel del att göra bara för att komma upp till ursprungsdesignen!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Förklarar också delvis varför min PX är slöare än både Rallyn och P200. Autisa specar inte i foldern var man ska få ut 15hk, svaret just nu tycks ju vara närmast "i dina drömmar" :-). Men de skumma porttiderna kan ju förklara varför den inte känns stark i låg/mid bandet.

Får laborera lite med förgasaren också + kolla squish. Vore trevligt om den gjorde åtminstone 115 till Cannonball.

mvh/HB
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Både Scooter Center Köln och SIP säljer uttryckligen 'alte design' 200-cylindrar (Piaggio), dvs med den gamla, bra, portningen. Och dom är inte speciellt dyra, jag fann det vara mer ekonomiskt att köpa ett sånt cylinderkit än att borra om min gamla Rally-cylinder. Toppen kan det var lite svårare med, men det finns säkert någon som kan få fram hur den skiljer sig från den nya, eller om det kanske till och med är så enkelt att dom svarvat av lite mindre från toppen för att få lägre komp. Vem vet?

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />Aah, tack för förklaringen! Då finns det ju en hel del att göra bara för att komma upp till ursprungsdesignen!

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

mått 10,

Image

& 12..

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du är gud, Fritte! Äntligen fick man vet vad det var i cylindern som skiljde dom åt.

Dom har alltså svarvat av 2mm på cylinderfoten, och antagligen tagit av litegranna mindre på cylindertoppen, för att på så sätt sänka porttiderna rakt över. Liiiistigt...

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />mått 10,

& 12..

nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

...och lätt att korrigera med 2 mm schims under cylindern och en lämplig topp!
För att återgå till Autisan så tycks ju problemet där vara snarast tvärtom, BÅDE avgas- och spoltider är jättelånga.

Mvh,

-n
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Sant. Efter idogt surfande på diverse sidor så tycks det som om Autisa inte är något egentligt trim av samma kaliber som Polini eller Malossi utan snarast en aluminiumvariant av orginalcylindern. Som med allt annat kan man givetvis skrämma liv i en Autisa också men de flesta tyck använda den som en mer välkyld variant av orginalcylindern.

Nåja, den var i alla fall billig

/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />...och lätt att korrigera med 2 mm schims under cylindern och en lämplig topp!
För att återgå till Autisan så tycks ju problemet där vara snarast tvärtom, BÅDE avgas- och spoltider är jättelånga.

Mvh,

-n
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Sant. Efter idogt surfande på diverse sidor så tycks det som om Autisa inte är något egentligt trim av samma kaliber som Polini eller Malossi utan snarast en aluminiumvariant av orginalcylindern. Som med allt annat kan man givetvis skrämma liv i en Autisa också men de flesta tyck använda den som en mer välkyld variant av orginalcylindern.

/HB
<br />...och lätt att korrigera med 2 mm schims under cylindern och en lämplig topp!

Mvh,

-n

vart du köpte och vad kosta?

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

O.T.
Lambrittan, skickade mail till dig genom forumets emailfunktion. Du kanske inte använder den adressen längre?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Köpe den när EM-scooters hade utförsäljning på ett Run&Race för typ 5 år sedan och gav 400:- om jag minns rätt för ett kit med topp, kolv & cylinder (en norrman köpte 4 kit!)

Har inte sett Autisa till Vespa sedan dess i någon scooterbutik

/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />Sant. Efter idogt surfande på diverse sidor så tycks det som om Autisa inte är något egentligt trim av samma kaliber som Polini eller Malossi utan snarast en aluminiumvariant av orginalcylindern. Som med allt annat kan man givetvis skrämma liv i en Autisa också men de flesta tyck använda den som en mer välkyld variant av orginalcylindern.

/HB

Mvh,

-n

vart du köpte och vad kosta?

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />O.T.
Lambrittan, skickade mail till dig genom forumets emailfunktion. Du kanske inte använder den adressen längre?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05

nej det gör jag inte..

Last edited by lambrittan on Thu 09 Jul 2009, 11:19, edited 1 time in total.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

jasså det var ju billigt! så dom tillverkas inte längre alltså..?

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Vet inte, men säljs inte av någon av de stora scooterfirmorna inom och utomlands i alla fall.

Hittade faktiskt manualen i en låda i garaget. Där stod att man ska köra med standard förgasare och standard blås och då ska man få ut 15hk på en P200e vid 7k rpm och 118 km/h. Jag är inte riktigt där ....

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />jasså det var ju billigt! så dom tillverkas inte längre alltså..?

nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Hmm, de där värdena är väl ungefär vad man får med en Malossi eller Polini bolt-on, på sin höjd.
Jag har fått min Autisa nu, tack vare ett par kända scootertrimmare i Linköping, stort tack! Den svarvades av 1,5mm i botten och då dök öppningarna till spolportarna upp! Så nu är det bara att putsa lite och öppna upp i cylinderfoten och blocket á la Malossi & Polini. Har också en 68,3mm PX-kolv på kommande från Grand-Sport, med strokerveven ska det bli ca 220ccm. Har inte kommit åt att jobba på den än, men bara jag får cylindern borrad och fräst och porttider uppmätta så blir det bilder i projektavdelningen här på forumet. Henrik, vad använde du för verktyg att snygga till foder och portar med?

-Niklas
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag körde med Dremel och en fingradig roterande fil. Provade även med slipstift men det blev väldigt grovt på aluminiumet. Jag försökte att ta ur och rikta fodret men det satt stenhårt så jag portade på plats.

Såg även att jag missat en grej, det ingick inte topp i kitet utan bara kolv & cylinder. Om de antar att man ska använda en original P200-topp kan det förklara en del av effektförlusten eftersom jag tog PX-toppen som tydligen är lite vekare.

Får se på Cannonball i helgen hur bra det håller men den verkar gå ganska robust. Dock fegade jag och flyttade fram tändningen 2 grader eftersom jag kör med Sito Plus

mvh & lycka till med trimmandet
/HB

<br />Hmm, de där värdena är väl ungefär vad man får med en Malossi eller Polini bolt-on, på sin höjd.
Jag har fått min Autisa nu, tack vare ett par kända scootertrimmare i Linköping, stort tack! Den svarvades av 1,5mm i botten och då dök öppningarna till spolportarna upp! Så nu är det bara att putsa lite och öppna upp i cylinderfoten och blocket á la Malossi & Polini. Har också en 68,3mm PX-kolv på kommande från Grand-Sport, med strokerveven ska det bli ca 220ccm. Har inte kommit åt att jobba på den än, men bara jag får cylindern borrad och fräst och porttider uppmätta så blir det bilder i projektavdelningen här på forumet. Henrik, vad använde du för verktyg att snygga till foder och portar med?

-Niklas
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Jo den där cyllen gick ju riktigt bra nu under Cannonballhelgen Henrik :cry:!
"snabbast i mål på en kolvring" var väl inte tanken. Ena kolvringsknastret behagade ge sig ut på egen vandring uti Henriks fina förbränningsrum och stökade till det rejält. Det såg to.m ut som om fodret sprack mellan portarna. Vi försökte montera på ett reservmalossi som jag hade, men toleransutfall på kolvbulten (piaggio) kontra malossikoven gjorde att den helt enkelt inte gick å få på. Är det normalt sett stor skillnad? Vi la bulten i frysen under middagen för att krympa den men icke. Nåväl, Henrik städade ur portar å kolv och monterade på skrotet för att sedan fluffade, klonkande och skramlande fara hem till Lund i underbar dansk sommarsol i förmiddags, hoppas det gick väl hem!

Tillggas ska att han & Michael L körde på Mickes PX på lördagen med dagens snabbaste tid! Heja!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Post Reply