Byte av vajerhöljen.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Byte av vajerhöljen.

Post by Stålis »

Nu ska det strax mekas vajerhöljen.. nån som har några bra tips? Med tanke på hur hårt och krångligt de satt när jag skulle ha loss dem för ett par veckor sedan så har jag lätt ångest inför detta.

Skulle gladeligen renovera 10 motorer istället för att montera nya höljen..huh.

Tackar enormt för synpunkter.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Innan jag säger för mycket om motorrenoveringar.. hur i hela fridens namn får jag loss kopplingskorgen och växelkors och bakhjulsaxeln? Har mekat loss alla synliga låsringar och grejer.. är det våld som gäller eller?
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej Stålis!
Skulle underlätta en del om man fick reda på vad det är för motor och maskin Du håller på med.

Är det en Vespa så ta en titt på http://www.scooterhelp.com/ dom har bra bilder och utförliga beskrivningar på det mesta.

När det gäller wirehöljen så har Erik Westberg gjort en bra beskriving som finns på skoterklubbens hemsida under mektips (http://scooterklubben.com/new_site/mektips/index.asp).


//Vespalun
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Huga.. var så till mig att jag glömde skriva att det är en Vespa50. ;)

Scooterhelp kan hjälpa med mycket men inte de här problemen tyvärr.

Jag fick dessutom lös kopplingskorgen från lagret men det är ju helt omöjligt att få ut den.. gjöt de blocket med kopplingskorg och lager på plats tro? :)
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Så kul att även Du tycker att det är svårt :D
Jag har själv gjort samma operation på min V50 och det var ingen lek, tyvärr så kommer jag inte ihåg detaljerna men det var ganska så trixit innan man hade kopplingen i handen. Kolla på http://website.lineone.net/~smallframes/tech.htm , där vinns det en hel del på just smallframe och motorklyvning.


//Vespalun


//Vespalun
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Urk.. ångest säger jag bara. Jaja, har hela vintern på mig att trixa med vajrar, kopplingskorg och tändningen. -Vilket lär behövas!

Tack för din hjälp!
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

När det gäller kopplingshöljen så är det bästa att koppla ihop det gamla höljet med det nya och dra i det gamla samtidigt som man knôr in det nya. Bästa sättet att koppla ihop dem är att dels dra en extra lång vajer genom båda och låsa ihop dem med vajerlås, dels tejpa ordentligt så att skarven blir slät (men inte för tjock)

Vad det gäller kopplingen på vespa 50 så är det väl specialverktyg som gäller... Köpte mitt på EM.

/JM
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Det var ju kanonlätt att få loss kopplingskorgen!

Först bankade jag ut bakaxeln och sedan var det bara att lyfta ur kopplingskorgen med hjälp av det lite större mellanrummet som finns i "korgdelen". Hehe. Yay. Me happy.

Ska man bara få loss alla lager också. Är det in i ugnen på 50 grader och sedan övervåld som gäller eller går det bra utan ugn-delen? Tråkigt med oljesmakande köttfärspaj till middag sedan.
Post Reply