Nybliven Vespaägare behöver hjälp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Nybliven Vespaägare behöver hjälp

Post by cooper »

Jag har precis köpt min första Vespa. Efter att ha tjatat i 7-8 år på förra ägaren att sälja sin 125:a -51 till mig, har han nu äntligen givit med sig :)

Vespan vann hans pappa på ett lotteri 1952, och den kördes sporadiskt fram till 1971. Därefter har den stått stilla och är därmed helt i orört originalskick. De gamla länsbokstavsskyltarna sitter kvar. Vespan finns inte kvar i bilregistret, men det ursprungliga registreringsbeviset finns bevarat.

Min tanke är att renovera så lite som möjligt för att få den körbar. Jag vill ha kvar det slitna skicket med en riktigt skön patina. Vad jag förväntar mig att behöva byta är t ex vajrar, däck och liknande.

Eftersom Vespan inte startats på 35 år behövs en översyn. Jag har rengjort förgasare, tömt tanken på gammal sörjig olja som fanns kvar efter att bensinen avdunstat, och jag ska byta oljan i växellådan. Efter det ska jag göra ett startförsök.

Jag har några frågor:
1. De reservdels-siter jag hittat verkar inte ha mycket till Vespor av denna åldern. Någon som vet var jag kan hitta delar/info om tidiga 50-talare?

2. Jag har hittat oljeplugg som verkar vara påfyllningsplugg (det står OLIO på den), men kan inte hitta någon plugg för tömning av oljan. Måste man suga ur oljan ur påfyllningspluggen? Det finns en plugg som sitter lite högre än OLIO-pluggen, nästan på ovansidan av "kickhuset"; som kanske skulle kunna vara påfyllningen. Men, i så fall måste OILO-pluggen vara tömningsplugg. Jag tycker inte detta verkar stämma eftersom det inte rann ut någon olja när jag lossade OLIO-pluggen, och därför att den övre inte ser ut som en vanlig oljeplugg, den har nämligen en spännmutter och änden på pluggen är konisk. Jag har kollat på bilderna på www.scooterhelp.com. Där finns en tömning av olja på bild, men någon på det sättet placerad plugg har jag alltså inte (antar att Vespan på bilden är nyare än min). Någon som kan reda ut detta för mig?

3. Att värdera ett fordon, bil eller MC är givetvis svårt utan att se fordonet i fråga. Men, är det någon som vågar sig på en gissning om värdet på en orörd 51:a i hyfsat skick och med känd historik?

4. Några problem att registrera om den? Kostnad?

5. Kicken "slirar", jag känner alltså inget komp när jag kickar. Trycker jag in kopplingshandtaget känns kicken betydligt lättare. Frikopplingen funkar alltså, men jag antar att den inte släpper helt, därav "slirningen". Kan detta vara ett korrekt antagande? Kan det räcka med "injustering och smörjning", eller behövs byte av kopplingsdelar?

6. Hur vanligt är det med Vespor av denna ålder och modell?

Hoppas på hjälp :)
/Göran, Växjö
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Skoj med en Vespa där du vet historian!

Svar på ett par punkter:
2. Det finns en avtappningsplugg på undersidan av motorn och kombinerad nivå/påfyllningspluggplugg på sidan av motorn lite längre upp. Skruven på ovansidan av kickhuset har inte med detta att göra utan den håller kickmeckanismen på plats.
Kolla på: <hr noshade size="1">http://lambrettaclub.mille.nu/tech/olja.jpg där 2990 är avtappnings och nivå/påfyllningsplugg.
Se till att använda rak 30-olja. (SAE 30).

5. Kanske är det dags att byta lameller? Testa först att släppa på kopplingsvajern lite och se om det hjälper.
VH,
Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Mauro Pascoli har är nog störst på reservdelar till så gamla Vespor. http://www.mauropascoli.it/homeing.htm

sedan är det faktiskt en god idé att kontakta EM-scooters GBG eller EHR (Vespa Service) STHLM innan för det kan finnas delar hemma i Sverige också. Piaggio har också ett "vintage sortiment" med mycket fina men dyra delar, tror att de tidigare nämnda svenska företag kan beställa därifrån och har kataloger.

lycka till med gammelvespan!

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns ett antal Vespa 51-or i Scooterklubben, jag tog en koll i matrikeln. Om du är medlem (och det är du väl) loggar du in, går in i matrikeln och söker på Vespa 125. Tyvärr kan du inte söka på årsmodell så du får väldigt många träffar men med lite envishet hittar du några ägare till Vespa 125 1951. Jag tror t ex att Olof Sterner i Lund har en väldigt fin. Jag tror inte de misstycker om du ringer och frågar lite.

Lycka till
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Tack för svaren. Jo, klart jag är medlem :)

Nä, jag har faktiskt ingen avtappningsplugg på undersidan av motorn. Där är helt tomt. Däremot finns den andra pluggen lite högre upp på sidan (OLIO). Konstigt!? Jag får väl helt enkelt försöka lägga Vespan på sidan och tömma oljan genom påfyllningen.

Kopplingsvajern är släppt på så långt det går. Hjälper inte. Jag är väldigt van att skruva med bilar, men helt novis på scootrar och motorcyklar. Är det mycket jobb att komma åt lamellerna?

Någon som har svar på de andra frågorna?

Vilken rephandbok är den bästa? Haynes? Annan?

/Göran
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hej Göran!

Det finns inte många Vespa av 1951 års modell i Sverige. I kretsen som brukar diskutera och svara här i forumet finns stor och djup kompetens men framför allt (tror jag, överbevisa mig gärna) vad gäller Vespa och scootrar från sent 50-tal och framåt.

Jag tror inte det finns någon Haynes-manual för din Vespa. Den enda bok jag känner till är första volymen av bokserien Vespa Technica som handlar om Vespa från 46 till 55 (fann den t ex här http://www.scomo.net/product_info.php/products_id/92). Den här boken http://www.scomo.net/product_info.php/c ... ducts_id/7 kan också vara något? Länkarna hittade via google.

Annars vidhåller jag mitt råd att ringa runt bland klubbkompisar som äger Vespa 125 1951.

Julig hälsning
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Har lagt ut några bilder av Vespan på följande adress:

http://hem.bredband.net/gorekb2/Vespa.htm

/Göran
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Jag såg förresten i ett annat inlägg här i forumet att lamellerna ska ligga i olja innan montering. Stämmer verkligen detta? Blev lite fundersam; lameller ska man ju hålla <i>fria</i> från olja normalt sett för att de inte ska slira. De har alltså inte riktigt samma "funktion" i en bil som i en scooter eller?

Oljan i min Vespa finns inte kvar efter 35 år, eller är det en enda gegga där inne; det rinner i alla fall inte ut någon. Kanske kan detta vara problemet med att kopplingen inte släpper helt trots att kopplingsarmen är tillbaka så långt det går!? Jag får nog ta en noggrannare koll på det hela.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vilket härligt patinerat skick din vespa har!

Oljan skall ligga i blöt i SAE30 olja innan montering.
Väl på plats i motorn så blir kopplingen stänksmord kontinuerligt under gång.

Skruva ur kopplingen och kolla... du når den bakom kopplingslockets tre bultar.

VH,
Calle
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mimmi »

Hejsan!

Jag funderar över en sak när Du skriver att Du "inte känner nå't komp" utan kopplingen bara slirar. Är det verkligen kopplingen det är fel på:?: Min tanke är att kolven fastnat i loppet:evil: så att det är därför Du inte kan kicka... Detta har jag varit med om många gånger, särskilt på gamla 2-taktare som stått länge. Men Du har väl förhoppningsvis redan kollat att motorn "går runt":)
Detta var bara en tanke som slog mig, hoppas att allt går bra för Dig med "åldringen"! Kul med en så gammal Vespa:)

Hälsningar
Mimmi
Lycklig ägarinna av Vespa P200E
//allting går, även tennsoldater//
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Mimmi,

Tanken om kolven har slagit mig också, men jag har inte kollat upp detta ännu. Faktum är att jag egentligen inte hunnit med att lägga ner mer än några timmar på Vespan sedan jag köpte den för 3 veckor sedan. Men jag börjar väl inse att jag måste ta tag i motorn lite mer seriöst än att bara byta olja, hälla i ny bensin och göra ett startförsök.

Fler tips om detta eminenta 2-hjuliga fordon tags gärna emot :)

/Göran
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Nu har jag äntligen tagit tag i min gamla 125:a. Lossade idag på toppen och det visade sig att kolven har fastnat i loppet. Rengjorde så väl det gick och använde rostlösare och knackade försiktigt på kolven för att se om den lossnade. Det gjorde den inte förstås. Satte tillbaka toppen och provade att lägga i ettan och puttade vespan fram och tillbaka för att kolla om kolven möjligtvis kunde lossna. Men icke!

Efter att antal försök så gav jag upp och fick inse att det enda var att lossa motorpaketet från ramen. Hade helst velat slippa det till att börja med, men till slut var motorn loss från ramen.

Fråga 1: Någon som har något bra tips hur jag ska kunna få loss kolven utan att demontera motorn mer än jag gjort, alltså bara ha lossat toppen. Hur hårt vågar man banka på kolven. Den står inte i något vändläge. Den är i läget så den täcker halva insugsporten.

Fråga 2: Ljuddämparen var rostig och behöver bytas. Är det svårt att hitta en ljuddämpare till en -51 i Sverige?

Tacksam för hjälp!

(Hade tänkt ladda upp några bilder här, men det går bara att länka till bilder som redan ligger ute på nätet eller?).
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nån vänlig själ skrev denna instruktion för ett tag sedan.:):)

<b><font size="3">1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

</font id="size3"></b>
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Ahhh... tack för tipset!
Här är några bilder på min halvt demonterade Vespa.

Image

Image

Image

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul att du har satt i gång med den. Här är en bild på min 51:a som jag renoverade i vintras.
Image Ta det lugnt med motorn bara, den är inte alls lika vanlig som de från 53 och framåt.
/Patrik
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Ojoj... din ser riktigt fin ut =)

Jag har bara tänkt att få min Vespa körbar, jag ska alltså inte göra mer än byta ut det som jag måste för att få den att gå bra. Ska inte lackas om eller så. Efter en rejäl rengöring så vill jag ha kvar den i det skick den är i. Men det blir kanske en renovering i ett senare skede.

Är det något särskilt jag ska tänka på just eftersom den är så pass gammal? Är det något särskilt som är svårt att få tag på?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag förstår precis. Jag skulle inte ens rengöra den om jag var du. Men om kolven sitter fast och med tanke på hur slitet bakhjulet är så skulle jag tro att motorn behöver renoveras för att huvudtaget fungera. Allt går att få tag på. Jag handlade hos Pascoli, på eBay och av andra scooterister.
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Okej, nu har jag lyft upp cylindern en bit och kolven/vev följde med. Jag kunde därmed se undersidan av kolven, och den såg misstänkt spräckt ut =( Risken finns att jag själv orsakat det när jag slagit lite försiktigt på kolvens ovansida.

Jag har lyckats slå kolven några millimeter ur cylindern. Alltså är den inte helt fast. Trots att kolven är spräckt så vågar jag inte slå för hårt. Ska kolla om jag kan hitta något verktyg som jag kan pressa ut kolven med istället.

En ny kolv måste köpas. Jag är inte så säker på hur skicket på cylindern är. Funderar på om jag ska köpa en kolv i originaldimension, eller om cylindern ska borras upp först och därmed en överdimensionskolv köpas? Jag förstår att det är svårt att veta något om detta utan att först sett cylindern, men vad tror ni? Vad är "vanligast"? Motorn har inte startats på 35 år.
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Det är inte säkert at kolven är spräckt det kan se ut så ibland beroende på gjutningen.
Det är ju kolvringarna som brukar rosta fast aluminium rostar ju inte men den oxiderar ju och expanderar därmed.
Jag skulle fortsätta att blöta på med wd40 eller liknande och slå lite försiktigt med en träkloss mellan hammaren och kolven.
När du fått bort cylindern kan du ju kolla om det finns vändkanter i övre läget, det bästa är ju att mäta upp cylinder för att se slitaget.
Jag skulle oroa mig mera för lagren, de kan ju ha rostat och då är det bara att riva altihop.
Bengt
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Glömde säja att det som brukar vara slut är tätningarna mot vevaxeln men det märker du snart.
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Man kan ganska tydligt se sprickan. Den har nämligen öppnat sig någon millimeter, så jag tror definitivt att den är kass tyvärr =(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cooper</i>
<br />
Funderar på om jag ska köpa en kolv i originaldimension, eller om cylindern ska borras upp först och därmed en överdimensionskolv köpas? Jag förstår att det är svårt att veta något om detta utan att först sett cylindern, men vad tror ni? Vad är "vanligast"? Motorn har inte startats på 35 år.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vänta med att köpa kolv tills du har fått ur den gamla, och du har sett hela loppet.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kolven har en skåra från nederkant snett uppåt. Det kan vara den du ser. /P
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Jag ska fortsätta med motorn imorgon måndag (idag iof). "Sprickan" går från underkant och snett uppåt. Bara att hoppas =)
Post Reply