PX200 - tjuvluft?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Du kan använda en Nylok M12 fingänga, finns hos Siefverts:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra idé, ska ändå dit:D!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Du kan använda en Nylok M12 fingänga, finns hos Siefverts:)
Bra idé, ska ändå dit:D!
Mätte av gängan för att vara säker, M12 x 1,5, lite udda men jag har köpt såna Nylok på Siefverts
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

har du en -99:a så har du väl cosa-koppling i den. cosa-kopplingen har inte kronmutter, utan en vanlig som, om jag inte missminner mig, är lite oval i ytteränden och på så vis blir låsande.
rätta mig nån om jag har fel.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />har du en -99:a så har du väl cosa-koppling i den. cosa-kopplingen har inte kronmutter, utan en vanlig som, om jag inte missminner mig, är lite oval i ytteränden och på så vis blir låsande.
rätta mig nån om jag har fel.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Jo det stämmer, det ser ut som en cosa-koppling. Muttern är dock, såvitt jag kan se, inte synbart oval, men det behöver kanske inte synas för att funka:). Det kanske annars kan vara så att vågbrickan bakom, den relativt låga gängstigningen och det hyggliga momentet den ska dras med (4-4.5) är tänkt att räcka. Det känns inte orimligt... Nylok borde funka lika bra som en oval ytterände på muttern, väl?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />[quote]
Nylok borde funka lika bra som en oval ytterände på muttern, väl?

jo,,,,:wink:
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Här kommer jag igen....

Fortfarande samma problem, med tillägget att den dör om jag chokar?

Förändrar det något, eller är det fortfarande packboxbyte som är den meducinen den behöver?

Nu har den dessutom börjat att stanna på låga varv.

I övrigt har jag inte gjort något förutom att byta tändstift två gånger (med värmetalen 7 och 6).

Ligger lite lågt med rivning eftersom jag skall besiktiga om några veckor;-)

/joakim

Mästare

Post by henrikborjeson »

Jodå, dödaren på en vanlig vespa fungerar precis som nyckeln på en PX. Man jordar bort det element som genererar tändpulserna. Har nyckeln fungerat innan finns det ingen anledning (förutom Murphy) till att det nu plötsligt, när allt annat strular, skulle ge upp.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
[stannar motorn om du rycker bort tändhatten?

Vet ej, det hände som sagt igår kväll, så jag har inte provat något än.

Men efter att ha läst några trådar här på forumet verkar det som om mina symptom indikerar "byt packbox/ar":

•Varvar inte ner
•Svårkickad, behöver minst 5-6 kickar för att starta, elstart funkar inte alls från kall. Varm startar den på första eller elstart.
•Svår att "döda"

Sista argumentet kom från ett case som handlade om traditionell dödare, det går kanske inte att jämföra med nyckel?

/joakim

Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Åtminstone tycker jag att det är trevligt om den som startat en "hjälp-mig-tråd" talar om hur det gick, så här kommer, lite försenat p g a skidresor och allmänt privatliv, rapporten:)

Det var, precis som Federico sa, packboxen på svänghjulssidan som läckte, men jag bytte även den på kopplingssidan och var därmed tvungen att ta loss veven, vilket innebar lossning av kopplingen också. Det var i princip omöjligt för en normalskapt person att göra detta utan att droppa motorn, jag släppte bara på stötdämparen och lät motorn sitta kvar fram, men i efterhand inser jag att det hade sparat rygg och humör att ta in motorn på köksbordet istället :). I princip allt måste ändå lossas för att man skulle kunna släppa ner bakänden, så man kan lika bra plocka ur motorn helt när man väl kommit dit... Det var iofs trevligt att få se motorn inuti, men med facit i hand hade det förstås räckt med en ny packbox på svänghjulssidan och en simplare operation. Jag fick som bonus verifiera att motorn i övrigt mådde bra och fick den ordentligt sotad, vilket verkligen behövdes, jag tror förra ägaren kört med lite choke ett bra tag för att motverka tjuvluften... För den som till varje pris vill slippa klyva, verkar det finnas en specialpunch på SIP för att klappa dit svänghjulssidans packbox med veven på plats, så det finns tydligen de som gör så, men så gjorde alltså inte jag:)

Cylinderfotspackningen är i aluminium och ingår inte i packningssatsen från SIP. Troligen tycker SIP's leverantör att den packningen kan återanvändas och att man får köpa en separat om man vill byta...

På -99'an var det COSA-koppling och kronmutterverktyg behövs alltså inte. Lämpligt är att skaffa ny vågbricka och mutter för utbyte, men enligt en professionell vespamek jag pratat med går det bra att bara dra tillbaka dem om vågbrickan ser OK ut, åtdragningsmoment 4.5. Nylok M12X1.5 från från Sieverts är lösningen för oss som vill vara på den säkra sidan:). Förutom kopplingen kan man följa Haynes manual ganska bra, det var trevligt med en handbok när man satt och mekade!

Packboxen på svänghjulssidan var pillig att få dit, men med hjälp av en plastklubba, en gigantisk krafthylsa och ett vänligt men bestämt handlag fick jag dit den på andra försöket (den första förstörde jag, men då hade jag inte giganthylsan...). Hylsan var nästan lika stor som packboxen och då gick den att driva in snyggt, specialverktyg från t ex SIP rekommenderas dock...

Nu går den jämnt och fint, den har också (kanske också pga sotningen) blivit piggare och trevligare och går fortare än vad jag vill åka på en scooter:).

Tack alla som hjälpt mig i forumet och förstås ett extra tack till Fritte som fixade fram cylinderfotspackning i påskhelgen:D!
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare

Post by mlundstrom »

<br />Åtminstone tycker jag att det är trevligt om den som startat en "hjälp-mig-tråd" talar om hur det gick, så här kommer, lite försenat p g a skidresor och allmänt privatliv, rapporten:)

Det var, precis som Federico sa, packboxen på svänghjulssidan som läckte, men jag bytte även den på kopplingssidan och var därmed tvungen att ta loss veven, vilket innebar lossning av kopplingen också. Det var i princip omöjligt för en normalskapt person att göra detta utan att droppa motorn, jag släppte bara på stötdämparen och lät motorn sitta kvar fram, men i efterhand inser jag att det hade sparat rygg och humör att ta in motorn på köksbordet istället :). I princip allt måste ändå lossas för att man skulle kunna släppa ner bakänden, så man kan lika bra plocka ur motorn helt när man väl kommit dit... Det var iofs trevligt att få se motorn inuti, men med facit i hand hade det förstås räckt med en ny packbox på svänghjulssidan och en simplare operation. Jag fick som bonus verifiera att motorn i övrigt mådde bra och fick den ordentligt sotad, vilket verkligen behövdes, jag tror förra ägaren kört med lite choke ett bra tag för att motverka tjuvluften... För den som till varje pris vill slippa klyva, verkar det finnas en specialpunch på SIP för att klappa dit svänghjulssidans packbox med veven på plats, så det finns tydligen de som gör så, men så gjorde alltså inte jag:)

Cylinderfotspackningen är i aluminium och ingår inte i packningssatsen från SIP. Troligen tycker SIP's leverantör att den packningen kan återanvändas och att man får köpa en separat om man vill byta...

På -99'an var det COSA-koppling och kronmutterverktyg behövs alltså inte. Lämpligt är att skaffa ny vågbricka och mutter för utbyte, men enligt en professionell vespamek jag pratat med går det bra att bara dra tillbaka dem om vågbrickan ser OK ut, åtdragningsmoment 4.5. Nylok M12X1.5 från från Sieverts är lösningen för oss som vill vara på den säkra sidan:). Förutom kopplingen kan man följa Haynes manual ganska bra, det var trevligt med en handbok när man satt och mekade!

Packboxen på svänghjulssidan var pillig att få dit, men med hjälp av en plastklubba, en gigantisk krafthylsa och ett vänligt men bestämt handlag fick jag dit den på andra försöket (den första förstörde jag, men då hade jag inte giganthylsan...). Hylsan var nästan lika stor som packboxen och då gick den att driva in snyggt, specialverktyg från t ex SIP rekommenderas dock...

Nu går den jämnt och fint, den har också (kanske också pga sotningen) blivit piggare och trevligare och går fortare än vad jag vill åka på en scooter:).

Tack alla som hjälpt mig i forumet och förstås ett extra tack till Fritte som fixade fram cylinderfotspackning i påskhelgen:D!

Intressant läsning, verkar tyvärr som jag har samma problem med min p200e...

Vad behövde du köpa för grejer för att fixa det här? Har du kvar inköpslistan kanske? Hur pass viktigt är det att jag fixar det här på en gång? Kan man vänta ett tag o köra ändå?

Måste jag köpa några specialverktyg?

//Mattias

Vespa p200e 1983
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag bytte precis packboxar på en touring och det var ett par saker som jag inte hade klarat mig utan:

1. Biltema har ett kit just för att banka lager på plats, består av runda plattor i olika storlekar. Perfekt för att få packboxarna på plats utan att skada dom.

2. Kronmutterverktyg till kopplingen.

3. Värmepistol och kylspray för att få loss och tillbaka lager och vev.

Sen är det bara att tuta och köra!

//Anders

www.trimaran.nu
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mlundstrom</i>
Vad behövde du köpa för grejer för att fixa det här? Har du kvar inköpslistan kanske? Hur pass viktigt är det att jag fixar det här på en gång? Kan man vänta ett tag o köra ändå?

Måste jag köpa några specialverktyg?
Hej!

Det är inte bra att köra motorn med tjuvluft, den går varmt och du kan få nyp eller värre.

Jag klöv ju kanske onödigt mycket och bytte även packbox på kopplingssidan, vilket kanske, eller kanske inte, är overkill:)

Jag beställde från SIP (:oops:), men motsvarande finns säkert åtminstone från EM (EHR hade inte allt, jag försökte där först).

En del grejor hade jag redan, men jag ska försöka återskapa beställningen, hoppas jag inte glömmer något...

Code: Select all

Art. nr   Artikel
87060000  Krysskil svänghjul
87070000  Krysskil Koppling
87250000  Låsbricka koppling (för kronmuttern)
91090000  Packbox-kit PX200 (kanske du behöver annat till P200?)
92011000  Packningssats PX200 (kanske du behöver annan för P200)
93332000  Svänghjulsavdragare
93320000  Kronmutterverktyg
20095100  Svänghjulshållare (asigt bra vid svänghjulsdemontering)
Packbox-kit kan förstås ersättas med just de packboxar du behöver... Krysskilarna var fina de som satt i, så jag bytte aldrig...

Vad jag inte hade, men borde haft:

13589000  Punch för stora packboxen
31155760  Punch för svänghjulssidan
90991000  Kopplingshållare
90781200  Cylinderfotspackning
Lager är nog lämpligt att beställa om du ändå klyver så mycket som jag gjorde och din P200 inte renoverats på länge (mina lager bedömde jag som såpass nya att jag inte brydde mig om att byta, vilket många säkert ser som ett helgerån och oförlåtligt slarv, dumhet och allmän inkompetens:))

90010000 Kopplingssida
90020000 Svänghjulssida
Värmepistol och frys behövs också för lagerbyte:), samt kanske lageravdragare, finns OK på biltema!

Du kan förstås också skippa kopplingssidan helt och hållet, om du tror lagren är OK och bara vill byta packbox på svänghjulssidan... Då kan du låta veven sitta kvar på kopplingssidan och därmed slippa allt som har med kopplingar och kronmuttrar att göra.

Alternativ 2, om motorn är gammal och sliten, är ju att renovera ordentligt, köpa hel lagersats, byta alla lager, byta växelkors, byta kolvringar etc etc, men det var väl inte riktigt den inköpslistan du var ute efter?

PS. Har någon lyckats byta denna packbox utifrån? Det var min första tanke och det ser ut att vara möjligt att få det bra med rätt punch, är det någon som försökt och lyckats? DS.
mlundstrom
Nybörjare
Nybörjare

Post by mlundstrom »

jösses, tack för hjälpen... blir till att vänta tills skattepengarna kommer alltså...

Vespa p200e 1983
Post Reply