Pris för en lackering?
Pris för en lackering?
Hallå scooterister,
Jag ska lämna in min Vespa GTR till en lackeringsfirma imorgon för viss spackling och lackering. Men jag har en fundering, vad är ett skäligt pris för detta? Vespan är nu blästrad och grundlackerad.
Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett tips på ett cirkapris?
Tack på förhand o glad påsk!
/Andreas
Jag ska lämna in min Vespa GTR till en lackeringsfirma imorgon för viss spackling och lackering. Men jag har en fundering, vad är ett skäligt pris för detta? Vespan är nu blästrad och grundlackerad.
Är det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett tips på ett cirkapris?
Tack på förhand o glad påsk!
/Andreas
-
- Lärling
8 papp för en Vespa? Så mycket yta är det väl inte?
Jag lämnade en Volvo för spackling o lackning hos en renomérad firma och det gick på 12000 med kvitto, moms, papper o allt. Iofs var det nu snart tre år sen
Dessutom i Småland där konkurrensen inte är lika hård som i en större stad med fler lackare, förmodar jag.
Jag lämnade en Volvo för spackling o lackning hos en renomérad firma och det gick på 12000 med kvitto, moms, papper o allt. Iofs var det nu snart tre år sen

När ni jämför med en bil skall ni komma ihåg att bilen enbart skall målas ovanpå inte undertill. En Vespa skall målas på alla håll och kanter med en massa svåra runda platser. Hörde av en kunnig då gubbens Vespa skulle målas att det går lika mycket fårg till en Vespa som till en liten bil. Och då går det nog minst lika mycket tid till det också.
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hej,jag e billackare och jag tyckte oxå det lät dyrt med 8000:- svart!För du hade väl plockat ner den själv antar jag?Får man fråga vad den lackfirman hette?Jag skulle nog kunna göra det för 5000:- om det bara e spackling, slipning å lack.Men det förutsätter att den e nerplockad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den är nermonterad och blästrad. Hade hämtat den och kört över den till dig genast om det inte var så långt till uppsala. Problemet är att jag först lämnade den till en annan som troligtvis var billigare. Men där hände det absolut ingenting på flera månader, så jag hämtade tillbaka den och körde den till en annan. Och när denne efter en titt sa 8 papp så orkade jag bara inte köra hem den igen och bära upp i lägenheten. Inte för att jag är rik, men började bli desperat... Om jag spacklade och slipade själv skulle han ha 3000 för att bara lackera...
Hörde en annan som lämnat in sin till en billakeringsfirma vitt och fick punga upp med 15 papp...
1 liter färg ska enligt vad jag hört gå åt till en vespa...
Den är nermonterad och blästrad. Hade hämtat den och kört över den till dig genast om det inte var så långt till uppsala. Problemet är att jag först lämnade den till en annan som troligtvis var billigare. Men där hände det absolut ingenting på flera månader, så jag hämtade tillbaka den och körde den till en annan. Och när denne efter en titt sa 8 papp så orkade jag bara inte köra hem den igen och bära upp i lägenheten. Inte för att jag är rik, men började bli desperat... Om jag spacklade och slipade själv skulle han ha 3000 för att bara lackera...
Hörde en annan som lämnat in sin till en billakeringsfirma vitt och fick punga upp med 15 papp...
1 liter färg ska enligt vad jag hört gå åt till en vespa...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hej,jag e billackare och jag tyckte oxå det lät dyrt med 8000:- svart!För du hade väl plockat ner den själv antar jag?Får man fråga vad den lackfirman hette?Jag skulle nog kunna göra det för 5000:- om det bara e spackling, slipning å lack.Men det förutsätter att den e nerplockad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red">1 liter färg ska enligt vad jag hört gå åt till en vespa...</font id="red"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Når det gjelder lakkering av min Touring, regner vi ca 2,5 liter lakk. Da blir litt til overs for senere "fiksing".
Så kommer klarlakk i tillegg...
Vet ingengting om prisene i sverige, men her i Norge er lakkering veldig dyrt om du vil ha det gjort skikkelig...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hej,jag e billackare och jag tyckte oxå det lät dyrt med 8000:- svart!För du hade väl plockat ner den själv antar jag?Får man fråga vad den lackfirman hette?Jag skulle nog kunna göra det för 5000:- om det bara e spackling, slipning å lack.Men det förutsätter att den e nerplockad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red">1 liter färg ska enligt vad jag hört gå åt till en vespa...</font id="red"><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Når det gjelder lakkering av min Touring, regner vi ca 2,5 liter lakk. Da blir litt til overs for senere "fiksing".
Så kommer klarlakk i tillegg...
Vet ingengting om prisene i sverige, men her i Norge er lakkering veldig dyrt om du vil ha det gjort skikkelig...
Hallå igen,
Var och lämna in Vespan idag för lackering och vi kom överens om priset och det slutade på 8000:- [|)] inkl. moms. Så han ska fethaja att det blir krav på kvitto från min sida. Nu ska den svetsas o lödas lite också förutom spackel och lackering. När jag såg den efter blästring och grund så var det ju ett antal bucklor, så det är nog en del jobb ändå. En månad skulle det ta, kanske att man får ihop den till midsommar.....
Var och lämna in Vespan idag för lackering och vi kom överens om priset och det slutade på 8000:- [|)] inkl. moms. Så han ska fethaja att det blir krav på kvitto från min sida. Nu ska den svetsas o lödas lite också förutom spackel och lackering. När jag såg den efter blästring och grund så var det ju ett antal bucklor, så det är nog en del jobb ändå. En månad skulle det ta, kanske att man får ihop den till midsommar.....
precis,olika åtgång på olika färger,täckförmågan påverkar alltid och metalic blir alltid dyrare då det är klarlack på färgen.Och det kan jag lova,det går inte åt lika mycket som till en hel bil!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
När vi lackerade vespor så brukade det aldrig gå mer än knappt 0,5liter färg.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />Hej!
När vi lackerade vespor så brukade det aldrig gå mer än knappt 0,5liter färg.
VH/Calle
Well...jag är också gammal billackerare. Jag lärde mej i alla fall EN sak under dom tio åren - att <b>aldrig aldrig aldrig kommentera en annan målares prissättning eller kvalitet på arbete/val av arbetsmetoder inför en kund.</b>
Det är nämligen allt för vanligt att kunden inte berättar hela sanningen alternativt svänger till förutsättningarna alltefter vem han pratar med.
Så...låt den andres arbete tala. Har du inget bra att säga om det - avstå. Be en bön att DITT arbete blir bedömt på samma sätt. ´nuff said.
/Richard
Det är nämligen allt för vanligt att kunden inte berättar hela sanningen alternativt svänger till förutsättningarna alltefter vem han pratar med.
Så...låt den andres arbete tala. Har du inget bra att säga om det - avstå. Be en bön att DITT arbete blir bedömt på samma sätt. ´nuff said.

jaså,men att lura folk,det lärde du dej under dom tio år du höll på?Jag tycker fortfarande det är kul att lacka efter 25 år!Det är allt för vanligt med överpriser på lack nuförtiden,så jävla svårt e det inte.Men tänk så här då:600kr./tim+2000kr.material,tio timmar tar det inte.Man kan ju inte räkna torktider....
Heisann!
Først; jeg er IKKE lakkerer.
Men jeg holder på med min andre vespa som jeg klargjør for lakkering.
Og ja, det er ikke selve lakkeringen som tar lang tid.
Det er grunn-arbeidet som tar lang tid. Alt etter hvor nøye man er.
10 timer med sparkling og pussing er ikke mye om man er pedantisk.
På Touring'en min har jeg sålangt brukt ca 60 timer... Ja, jeg er ikke proff, men ting tar uansett tid.
Så om man leverer inn en scooter til lakkering med grunnarbeid, kan det fort bli dyrt..
Øyvind
Først; jeg er IKKE lakkerer.
Men jeg holder på med min andre vespa som jeg klargjør for lakkering.
Og ja, det er ikke selve lakkeringen som tar lang tid.
Det er grunn-arbeidet som tar lang tid. Alt etter hvor nøye man er.
10 timer med sparkling og pussing er ikke mye om man er pedantisk.
På Touring'en min har jeg sålangt brukt ca 60 timer... Ja, jeg er ikke proff, men ting tar uansett tid.
Så om man leverer inn en scooter til lakkering med grunnarbeid, kan det fort bli dyrt..

Øyvind
-
- Mästare
jag tycker 8K svart låter i övre halvan om det bara är normal lack och inte plåt & blästerjobb + magic-färg.
Man får inte heller glömma att en proffslackare har sprutspackel & maskiner som gör jobbet på en bråkdel av tiden det tar för mig som amatör med plastic padding och våtslippapper. Dessutom blir det bättre.
Ha gärna med en lackerad del (från ett tidigare jobb?) som visar vilken kvalitetsnivå du förväntar dig när ni gör upp om priset. Det avgör bl. a. mängden underarbete. Fick just tillbaka en "flernyanserad apelsin" efter ett försäkringsjobb och det var inte humor.
EDIT: Säger inte att 8K är ett överpris men tycker att du har rätt att ställa stora krav på en såpass dyr lack.
mvh/HB
Man får inte heller glömma att en proffslackare har sprutspackel & maskiner som gör jobbet på en bråkdel av tiden det tar för mig som amatör med plastic padding och våtslippapper. Dessutom blir det bättre.
Ha gärna med en lackerad del (från ett tidigare jobb?) som visar vilken kvalitetsnivå du förväntar dig när ni gör upp om priset. Det avgör bl. a. mängden underarbete. Fick just tillbaka en "flernyanserad apelsin" efter ett försäkringsjobb och det var inte humor.
EDIT: Säger inte att 8K är ett överpris men tycker att du har rätt att ställa stora krav på en såpass dyr lack.
mvh/HB
sprutspackel slutade man med för ca 15 år sen,slipgrund kör man med numera(2K),annars e du rätt ute.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />jag tycker 8K svart låter i övre halvan om det bara är normal lack och inte plåt & blästerjobb + magic-färg.
mvh/HB
<br />jag tycker 8K svart låter i övre halvan om det bara är normal lack och inte plåt & blästerjobb + magic-färg.
mvh/HB
Hur som helst är det skillnad på proffs och amatörer.
När jag lackade om min Lambretta för några år sedan (med kvitto, inkl slipning och lite elementärt plåtslageri) betalade jag strax under 5000.
Jag har dessutom för mig att vännen Calle berättat att en Vespa-ram är rätt klurig att lacka snyggt och utan rinningar.
/jens
När jag lackade om min Lambretta för några år sedan (med kvitto, inkl slipning och lite elementärt plåtslageri) betalade jag strax under 5000.
Jag har dessutom för mig att vännen Calle berättat att en Vespa-ram är rätt klurig att lacka snyggt och utan rinningar.
/jens
Hej Jens,
jo så är det, vet inte riktigt hur många Vespor man lackat, men svårare objekt är inte enkelt att hitta.
Att lacka en Vespa med ett resultat som ser 'sådär' ut är inte så svårt men att få en jämn och snygg lack på en Vespa med alla dess svängda ytor är inte vidare lätt.
En Lambretta är lättare men har däremot fler delar att hänga upp i lackboxen.
/C
jo så är det, vet inte riktigt hur många Vespor man lackat, men svårare objekt är inte enkelt att hitta.
Att lacka en Vespa med ett resultat som ser 'sådär' ut är inte så svårt men att få en jämn och snygg lack på en Vespa med alla dess svängda ytor är inte vidare lätt.
En Lambretta är lättare men har däremot fler delar att hänga upp i lackboxen.
/C
-
- Mästare
Vad är skillnaden?
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />sprutspackel slutade man med för ca 15 år sen,slipgrund kör man med numera(2K),annars e du rätt ute <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by blizzy</i>
<br />sprutspackel slutade man med för ca 15 år sen,slipgrund kör man med numera(2K),annars e du rätt ute <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja,sprutspackel e precis som det låter,ett spackel som man sprutar på,ett riktigt skitmaterial egentligen,giftigt som fan(xyren),sjunker under lacken,blir som stora pannkakor under lacken,kan bli blåsor efter en tid,togs fram på sjuttiotalet i samband med den syntetiska färgen som kom då,skulle egentligen bara anvädas tillfälligt men blev kvar för lång tid.slipgrund behövs väl inte sägas så mkt om.en grund som läggs i flera lager,sen slipas.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Vad är skillnaden?
mvh/HB
<br />Vad är skillnaden?
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />"jaså,men att lura folk,det lärde du dej under dom tio år du höll på?"
Det här får du nog f-n förklara eller göra avbön på.
/Richard
du har väl inte gått & varit arg en månad???
<br />"jaså,men att lura folk,det lärde du dej under dom tio år du höll på?"
Det här får du nog f-n förklara eller göra avbön på.
/Richard
du har väl inte gått & varit arg en månad???