Behöver hjälp med identifiering/värdering

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Behöver hjälp med identifiering/värdering

Post by jamerson »

Hej. Jag har ett litet dilemma. Jag vill ha en V50, och tror mig ha hittat en, men är inte säker på vad det är jag hittat. Grejen är att den är reggad som lätt mc. Jag tänker att det nog är någon som trimmat en V50 och sedan reggat. Vad jag vet:
• 75cc
• Först reggad 1967-01-01
• Chassinummer: 08C501219

Min stora undran är om det finns någon möjlighet att få den mopedklassad. Eller om det bara går att rycka plåtarna och låtsas som ingenting.

Bilder på Vespan: http://www.smiffel.se/vespa
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Intressant Vespa 50.

På din beskrivning skulle man kunna tro att det är en 50S, alltså reggad som MC från början. Men den har stora motorluckan vilket jag aldrig sett på en Svensk "S", sedan borde det inte gå att montera en 75cc på Svensk "S", då den inte bygger på 125cc blocket.

Styret är ett V50 styre med vad jag kan se 4-växel handtag, Svänghjulet ser inte ut som på svensk-moped-50cc.

hittar du någon kod före ramnummer? det ska också finnas en kod på motorn.

Ramen är med största säkerhet 66 eller 67 års modell. Fälgar ser ut att vara 10" av gamla typen, alltså inte en Primavera.

luftscoopen på sidorna är garanterat inte original ;)

Federico
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag har inte Vespan i närheten av mig, så jag vet inte om prefix. Men enligt scooterbbs.com så är det en spansk historia, om de börjar på 08C, ungefär. Snarare så att spanska smallframes med 75cc började på 08C. Men hur som helst: Tror ni att det går att köra den som moppe i Sverige på något sätt?

Jag menar: Den är reggad med ett chassinummer. Om det chassinumret någon gång har varit på en moppe, så borde det väl gå att övertyga någon (om man trimmar ner för besiktning, men det orkar jag egentligen inte.). Eller är det bara att riva skylt och skaffa en trafikförsäkring?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Den ser garanterat ut att vara direktimporterad.
Platsen där mopedtypnumret skall finnas är tom.

Alltså är den i princip helt omöjlig att få riktigt laglig som moped.
men om nu någon upptäcker att den inte är en 'riktig' moped är en annan sak...

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Ingen kommer ju märka det. Men hur gör man med försäkring etc? I och med att jag kommer stå som ägare för en lätt motorcykel, så kanske det blir lite lurigt. Ska man bara hitta på ett ramnummer till försäkringen?
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Om vi bortser från allt snack hittills. Vad borde man ge för denna? Den behöver ses över i motorn - lite packboxar och så. Ingen rost.
Vad tror ni?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Om vi bortser från allt snack hittills. Vad borde man ge för denna? Den behöver ses över i motorn - lite packboxar och så. Ingen rost.
Vad tror ni?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
4-5000:-?
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Jag köper den!

Pe
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag har köpt den. Hämtade den i Torshälla i går. 5000. Jag är en lycklig man!
Post Reply