En Sprint som skjuter

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

En Sprint som skjuter

Post by finnen69 »

Tjena

Min Sprint skjuter och tappar stundtals orken. Ena sekunden fullt ös, nästa pjutt pjutt brrööl pjutt pjutt. Sen full fart igen. Har bytt tändstift, justerat bränsle luft, men problemet kvarstår. Påpekas bör att strulet kom plötsligt och inte smygande.
Glömde - den fyrtaktar alltså när den strular
Nån som har en begåvad idé?

mvh Ola Finell
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Kass tändkabel? Kanske vriden runt sin egen axel lite för många gånger så att kärnan inte är hel?
Kan även bero på att tändkabeln är smutsig, speciellt fet smuts - då blir det nämligen överslag och när gnistan inte kommer så blir det ju inget. (Vi har ju bara en cylinder att förlita oss på : ). Snabblösningen är att göra rent tändkabeln med lacknafta. (tipstack till Dag Gülich).

Glad Påsk!

/Patrik
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Det ska förstås testas. Det är en klassisk tändkabel som bara består av ett "stift" men det kanske kan vara samma problem i allafall?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det felet kan dessvärre ha många orsaker.

Förgasaren.
Luftläcka (Packboxar, packningar mm)

Mest troligt tändningen:
Är kilen hel?
Är brytarspetsarna hela, i bra skick och inställda på 0,4mm?
Är matarkabeln från brytarna till tändspolen hel? (röd kabel)
Är kondensatorn frisk (troligen inte denna som orsakar detta)

VH/Calle
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Flottörerna hänger sig?
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Tack alla!

Nu är det fixat - den går som ett skott igen. Rengjorde förgasare, kollade tändningen, skruvade på alla munstycken. Inget hjälpe. Till sist kom jag på det. Löjligt enkelt. Stiftet till tändspolen hade fläkt upp sig och greppade inte riktigt. En sekund med tången och så var allt som det skulle. Jag drog raskt iväg i 90 med parkasen som en plym efter ( föresten - om det finns nån 300 kilos medlem som vill köpa en parkas så har jag en som garanterat passar.)

Tack igen

ola Finell
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by finnen69</i>
<br />Tack alla!

Nu är det fixat - den går som ett skott igen. Rengjorde förgasare, kollade tändningen, skruvade på alla munstycken. Inget hjälpe. Till sist kom jag på det. Löjligt enkelt. Stiftet till tändspolen hade fläkt upp sig och greppade inte riktigt. En sekund med tången och så var allt som det skulle. Jag drog raskt iväg i 90 med parkasen som en plym efter ( föresten - om det finns nån 300 kilos medlem som vill köpa en parkas så har jag en som garanterat passar.)

Tack igen

ola Finell
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

för 300 kg-åkare, vänd dig med förtroende till HD-klubben...:wink:
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Det måste finnas mindre parkas någonstans, men jag går bet. Det viktiga är ju att sprinten går som ett skott. Calle hade med andra ord rätt
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Grattis till hittat fel!
Post Reply