Vårfix med Touring -60

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Vårfix med Touring -60

Post by fat_mac »

Hallå,
Får ganska sällan meckryck men nu har jag fått ett. Beror väl sannolikt på våren... Har tre grejer som jag behöver tips med. Och som alltid, grymt tacksam för poster:

1)
Har köpt ny framdämpare eftersom den gamla är helt slut. Trodde dett var en enkel sak att åtgärda, men var jag kan se och tro så behöver jag mer eller mindre demontera hela framgaffeln. Har en Haynes men är inte riktigt med på noterna, Ta bort styret, hastighetsmätare, bromsvajern och sen hjulet. Sen verkar det som om jag behäver nån form av specialverktyg för att lossa på styrstången!? Några tips på hur? Är jag helt fel ute?

2)
Samma sak bak, ny dempare och jag trodde det skulle vare enkelt. Känns liksom enklare. Ändå står det i Haynes att jag måste ta bort hela motorn för detta. Hade trott mig att det räckte med att låta motorn hänga ner från svingen genom att endast släppa på stötdämparen och att sedan komma åt den över infästningen på stötdämparen. Funkar inte detta? Andra tips?

3)
Har köpt för länge sen ett Vespa 150-emblem till benskölden. Har inte fått tummen ur, men nu tänkte jag få till det. Jag fick med ett tiotal små nitar men fattar inte riktigt hur jag skall låsa dessa. Vanliga nitar drar man ju ihop med specialverktyg men dessa verkar bara vara att trycka/banka ihop, helt manuellt?! Fårstår att jag måste borra en massa små hål genom skölden, några tips om hur man går varligt tillväga för att inte spräcka/förstöra lacken?

// Mackan
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
Har köpt ny framdämpare eftersom den gamla är helt slut. Trodde dett var en enkel sak att åtgärda, men var jag kan se och tro så behöver jag mer eller mindre demontera hela framgaffeln. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har bytt framdämparen två gånger på min Touring -62 och det enda jag behövde demontera för att komma åt var framhjulet.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

3) Är det så att de gamla hålen inte mera hittas? Om de inte är överspacklade så hittar du kanske dem som fördjupningar i målfärgen. Hittar du de gamla hålen så får du ju texten i korrekt vinkel/plats.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
Jag fick med ett tiotal små nitar men fattar inte riktigt hur jag skall låsa dessa. Vanliga nitar drar man ju ihop med specialverktyg men dessa verkar bara vara att trycka/banka ihop, helt manuellt?! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Klassisk nitning går ut på att man har en nithammare och ett mothåll på andra sidan.
Ett mothåll är något tungt med en liten fördjupning i samma form som en nitskalle. Du behöver en assistent som trycker mothållet mot nitskallen, medan du nitar med hammaren på andra sidan.

Jörgen - f.d. ångloksmekaniker

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nitarna är så pass mjuka att det inte behövs våld och kraft. Men för att undvika hål i lackeringen runt omkring pga missade slag så rekommenderas målartejp runt varje nit. Men lagom hål för niten och kommande huvud. Och du slår alltså på insidan av knäskyddet. Det färdiga huvudet kommer på utsidan där texten är.

Man kan säkert göra ett mothåll av t.ex. trälist med en minimal fördjupning för nithuvudet och skruva fast den (skydda målfärgen!) med klämmor.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

1. Det räcker att ta bort hjulet. Övre fästet sitter i en svtsad mutter och undre fästet sitter med skruvskapllen bakom skyddskåpan i aluminium. Se till att de små hakarna i nedre färste greppar i ordentligt.

2. Du behöver inte ta bort hela motorn. Lossa nedre och pallra upp morot & kaross. Ta sedan bort övre fästet. Ibland är det enklare att lyfta tanken, lossa dämparen och montera den nya i gummibussningen losstagen från karossen.

3. Du trär nitarna igenom hålen i skölden och klipper av dem så de sticker ut 2-3mm. Knacka sedan med en kulhammare samtidigt som du håller emot med något halnhårt (hockeypuck?) så inte skallarna blir platta. Leta noga efter hålen, de brukar synas och hittar du bara 2 så löser sig resten. Borra helst inte nya hål - det är svårt att få det bra eftersom nithålen är så små.

mvh/HB
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Hallå,
Har gett mig på den främre dämparen och ser att det borde gå att lösa utan att ta bort framskärmen. Dock är det så jävulskt svårt att komma åt med en nyckel, oavsett om jag använder fast nyckel eller skift. Nån hylsa tror jag inte jag får på eftersom skruven ligger så tajt mot tämparen.

Några tips här?

Evigt tacksam!!
// Mackan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag brukar alltid ta med en vanlig hylsa på spärrhandtag. Om hylsan är för avfasad kanske du måste slipa den så den blir riktigt platt i ändan.

mvh/HB

<br />Hallå,
Har gett mig på den främre dämparen och ser att det borde gå att lösa utan att ta bort framskärmen. Dock är det så jävulskt svårt att komma åt med en nyckel, oavsett om jag använder fast nyckel eller skift. Nån hylsa tror jag inte jag får på eftersom skruven ligger så tajt mot tämparen.

Några tips här?

Evigt tacksam!!
// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Skulle byta min där fram, men det visade sig att den rostat fast totalt i övre fästet. 3 dagars sprayande med 556 och en massa uppvärmning med gasolbrännare hjälpte inte ett dugg. Bara att skruva dit den igen i undre fästet och lägga den nyinköpta dämparen på hyllan :(
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Skumt, satt den fast i rörbussningen eller i gängorna i gaffeln?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Skulle byta min där fram, men det visade sig att den rostat fast totalt i övre fästet. 3 dagars sprayande med 556 och en massa uppvärmning med gasolbrännare hjälpte inte ett dugg. Bara att skruva dit den igen i undre fästet och lägga den nyinköpta dämparen på hyllan :(
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Jag fick nu loss dämparen efter ett jädra filande. Vet inte om det var en gammal orginaldämpare från -60 men jag hade ca. 1mm mellan skuvhuvudet och den tjocka delen på dämparen. Följde henrikborjeson:s råd med att fila ner nylsan, men det krävdes oxå att jag halvt filade sönder den gamla dämparen. Dock är det bättre utrymme på den nya.

Ang- bakdämaren så tog jag oxå bort tanken i kväll, såg då muttern ovanför dämparen. Det är den som ska loss efter nedre fästet? Eller kan man skruva bort hela tämparen genom att skruva just dämparen?

// Mackan
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

muttern du ser under tanken håller gummibussningen som dämparen sitter skruvad i. Det ska räcka att skruva ur dämparen ur bussningen udnerifrån..MEN...är det rostigt och smutsigt underifrån så är nog det lättaste att lossa uppifrån och sen dela på grejerna på en arbetsbänk.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Skumt, satt den fast i rörbussningen eller i gängorna i gaffeln?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bulten sitter fast i gängorna där uppe i gaffeln. Går inte att rubba...
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Nu har jag tagit bort den gamla bakdämparen (efter att demoterat det mesta... avgas, hjul, sadlar, tank, förgasare+ytterhälje...) och upptäckte att denna är ca. 2 cm längre mot min nya CARBONE för PX. Vet att nån här på forumet skrev att en distans sitter väl på plats om man ska använda Sito+, vilket jag gör.

Frågan är nu hur pass viktig denna distans är? CARBONE ska ju vara styvare än orginal... Dessvärre får jag inte tag på nån nu under påsk...:( O jag som hade hoppas att stilåka på påskafton!!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Undrade över samma sak när jag bytte förra veckan. Satte på den nya ändå och det funkar problemfritt utan distans för mej...
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Kör du med samma konstellation som jag:
Touring -60
P200E
Sitoplus
54kg sambo

???

Kanske ska testa ändå... Problemet är att det år så jädra mycket att ta isär igen om det skulle visa sig att sitot skrapar i backen i vänsterkurvor...
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

<br />Kör du med samma konstellation som jag:
Touring -60
P200E
Sitoplus
54kg sambo

???

Kanske ska testa ändå... Problemet är att det år så jädra mycket att ta isär igen om det skulle visa sig att sitot skrapar i backen i vänsterkurvor...

Jeg kjørte ifjor med 60-mod Touring, P2-motor og Sitoplus.
Den tok nedi uansett, bare jeg la meg nok i svingen... :twisted:

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kör du med samma konstellation som jag:
Touring -60
P200E
Sitoplus
54kg sambo

???

Ja, men motorn är en rally 200, men det ska väl kvitta. Sambon har jag inte vägt. När jag satte mig själv med den gamla dämparen så sjönk vespan ner rejält, men med den nya hårda fjädern så händer knappt något. Har inte testat med tung packning också men jag tror inte det blir några problem heller... Men det är som sagt bara vad jag tror. Någon annan kanske har mer erfarenhet...
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Har nån annan erfarenheter av den lite kortare CARBONE/CIF jämfört med orginal till Touring?

Tycker inte min gamla var så pass kass som jag trodde. Själva dämparen svarade ganska bra. Dock kanske fjädern är mjukare...

Har nu modet uppe efter lite rötjut, gör ett test o håppas att sitot inte tar i!:) I annant fall är det väl bara att köpa distans från EM eller tyskland. Men vilken längd? Det finns varianter på 26mm till 65mm... När jag mätte tyckte jag det saknades ca. 20mm.

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Ingen som har nån liggades och kan skicka per post? Känns dumt att lägga 20€ i frakt för en pryl som går på 2.47€ och väger 10g...

// Mackan
Post Reply