Min "nya" Vespa 50S 1965
Min "nya" Vespa 50S 1965
Hej!
I dag kunde jag besiktiga min ”nya” vespa 50S (1965) som ”gick igenom” – skönt!
Alltså ej moppe-versionen utan den 4-växlade som kräver körkort.
Tror att jag har haft tur som kommit över denna maskin som endast har haft en ägare sen 1965 och gått drygt 500 mil enl. en trovärdig äldre säljare/gentleman. (13 mil per år ca!!!)
Eftersom jag alltid tidigare kört och mekat med VGLB (Touring 150cc 1962) så kunde jag snabbt konstatera – på väg till besiktningen - att det inte är något ”fartvidunder” – men kul ändå. (jag visste förstås det redan tidigare)
<b>Fråga:</b>
Den varvar inte ur – och jag måste köra med choken utdragen dryga hälften.
Med mina ”Babse-händer” så kommer det troligtvis bli knepigt att meka i ”hålet” under sadeln.
<i><b>Måste man ta loss rubbet för att exempelvis rengöra förgasare mm?
Lite tips och goda råd vore toppen – gärna också tips och bilder (?) så man hittar igen munstyckena mm.</b></i>
Tacksam för alla tänkbara tips och svar till en nybörjare på denna modell!
Erling
I dag kunde jag besiktiga min ”nya” vespa 50S (1965) som ”gick igenom” – skönt!
Alltså ej moppe-versionen utan den 4-växlade som kräver körkort.
Tror att jag har haft tur som kommit över denna maskin som endast har haft en ägare sen 1965 och gått drygt 500 mil enl. en trovärdig äldre säljare/gentleman. (13 mil per år ca!!!)
Eftersom jag alltid tidigare kört och mekat med VGLB (Touring 150cc 1962) så kunde jag snabbt konstatera – på väg till besiktningen - att det inte är något ”fartvidunder” – men kul ändå. (jag visste förstås det redan tidigare)
<b>Fråga:</b>
Den varvar inte ur – och jag måste köra med choken utdragen dryga hälften.
Med mina ”Babse-händer” så kommer det troligtvis bli knepigt att meka i ”hålet” under sadeln.
<i><b>Måste man ta loss rubbet för att exempelvis rengöra förgasare mm?
Lite tips och goda råd vore toppen – gärna också tips och bilder (?) så man hittar igen munstyckena mm.</b></i>
Tacksam för alla tänkbara tips och svar till en nybörjare på denna modell!
Erling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Fråga:</b>
Den varvar inte ur – och jag måste köra med choken utdragen dryga hälften.
Med mina ”Babse-händer” så kommer det troligtvis bli knepigt att meka i ”hålet” under sadeln.
<i><b>Måste man ta loss rubbet för att exempelvis rengöra förgasare mm?
Lite tips och goda råd vore toppen – gärna också tips och bilder (?) så man hittar igen munstyckena mm.</b></i>
Tacksam för alla tänkbara tips och svar till en nybörjare på denna modell!
Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Lättast är att lyfta ur tanken (som sitter på tre punkter), men dessförinnan måste man dra ur sprinten (nr 47, länk 1) till bensinkransvredet (nr 42, länk 1). (OBS! Vrid bensinkranen till "C" - Closed innan du plockar bort vredet). Sedan är det bara att lyfta ur tanken och lägga på tvären i bakkanten av karossnedsänkningen där tanken ligger, så kommer man lätt åt att skruva loss förgasaren genom att lossa förgasarklämman (nr 34/35, länk 2) samt ta ur gaswire och chokewire. Kontrollera att filtpackningen (nr 56, länk 2) mot insugningsröret finns där samt att den är hel.
När förgasaren väl är loss, är det bara att demontera förgasaren. Byte av de två papperspackningarna, den i förgasarlocket (nr 62, länk 2) och den mot luftburken (nr 18, länk 2) samt o-ring av gummi (nr 30, länk 2) i flottörhuslocket på undersidan, är att rekommendera. Kontrollera även att den lilla gummiringen (nr 43, länk 2) i förgasarlocket runt (nr 40, länk 2) ser hel och fräsh ut.
För rengöring av förgasarmunstyckena (nr 31, 45, och 60, länk 2) och kanaler, använd fotogen eller bensin samt tryckluft. Passa även på att byta flottörnålen (nr 46, länk 2) om gummitoppen ser deformerad eller dålig ut. Flottörnålen får du ut genom att lossa flottören (nr 47, länk 2), som i sin tur lossas genom att föra flottörsprinten (nr 32, länk 2) sidledes, med t ex en kilspets eller annat föremål. Lossa även nålmunstycket (nr 27/28, länk 2) och blås till sist rent förgasarhuset. Nålmunstycket skall vid hopmontering justeras ut 1-1,5 varv från bottenläge.
Glöm ej att rengöra luftfilter samt stålnät däri (nr 16, länk 2), men även bensinfilter (nr 52, länk 2). Kolla då också att packning (nr 50, länk 2) är hel och fräsh, annars byt ut mot ny.
<b>(Länk 1) </b>http://scooterhelp.com/manuals/V5A1T.V5 ... page14.jpg
<b>(Länk 2) </b>http://scooterhelp.com/manuals/V5A1T.V5 ... page12.jpg
Hälsningar
/ Fredrik
<br /><b>Fråga:</b>
Den varvar inte ur – och jag måste köra med choken utdragen dryga hälften.
Med mina ”Babse-händer” så kommer det troligtvis bli knepigt att meka i ”hålet” under sadeln.
<i><b>Måste man ta loss rubbet för att exempelvis rengöra förgasare mm?
Lite tips och goda råd vore toppen – gärna också tips och bilder (?) så man hittar igen munstyckena mm.</b></i>
Tacksam för alla tänkbara tips och svar till en nybörjare på denna modell!
Erling<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Lättast är att lyfta ur tanken (som sitter på tre punkter), men dessförinnan måste man dra ur sprinten (nr 47, länk 1) till bensinkransvredet (nr 42, länk 1). (OBS! Vrid bensinkranen till "C" - Closed innan du plockar bort vredet). Sedan är det bara att lyfta ur tanken och lägga på tvären i bakkanten av karossnedsänkningen där tanken ligger, så kommer man lätt åt att skruva loss förgasaren genom att lossa förgasarklämman (nr 34/35, länk 2) samt ta ur gaswire och chokewire. Kontrollera att filtpackningen (nr 56, länk 2) mot insugningsröret finns där samt att den är hel.
När förgasaren väl är loss, är det bara att demontera förgasaren. Byte av de två papperspackningarna, den i förgasarlocket (nr 62, länk 2) och den mot luftburken (nr 18, länk 2) samt o-ring av gummi (nr 30, länk 2) i flottörhuslocket på undersidan, är att rekommendera. Kontrollera även att den lilla gummiringen (nr 43, länk 2) i förgasarlocket runt (nr 40, länk 2) ser hel och fräsh ut.
För rengöring av förgasarmunstyckena (nr 31, 45, och 60, länk 2) och kanaler, använd fotogen eller bensin samt tryckluft. Passa även på att byta flottörnålen (nr 46, länk 2) om gummitoppen ser deformerad eller dålig ut. Flottörnålen får du ut genom att lossa flottören (nr 47, länk 2), som i sin tur lossas genom att föra flottörsprinten (nr 32, länk 2) sidledes, med t ex en kilspets eller annat föremål. Lossa även nålmunstycket (nr 27/28, länk 2) och blås till sist rent förgasarhuset. Nålmunstycket skall vid hopmontering justeras ut 1-1,5 varv från bottenläge.
Glöm ej att rengöra luftfilter samt stålnät däri (nr 16, länk 2), men även bensinfilter (nr 52, länk 2). Kolla då också att packning (nr 50, länk 2) är hel och fräsh, annars byt ut mot ny.
<b>(Länk 1) </b>http://scooterhelp.com/manuals/V5A1T.V5 ... page14.jpg
<b>(Länk 2) </b>http://scooterhelp.com/manuals/V5A1T.V5 ... page12.jpg
Hälsningar
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Terraplane Blues</b>
Är det hos EM i Göteborg man kan köpa packningar mm som Du rekommenderar att bytas?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det går bra - eller hos EHR motor i Sthlm, om man hellre föredrar dem.
Packningssats förgasare SHB:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 876&kId=78
Flottörnål (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 61&kId=102
Bensinfilter (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 75&kId=102
Filtpackning insugningsrör (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 01&kId=102
/ Fredrik
<br /><b>Terraplane Blues</b>
Är det hos EM i Göteborg man kan köpa packningar mm som Du rekommenderar att bytas?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det går bra - eller hos EHR motor i Sthlm, om man hellre föredrar dem.
Packningssats förgasare SHB:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 876&kId=78
Flottörnål (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 61&kId=102
Bensinfilter (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 75&kId=102
Filtpackning insugningsrör (om det behövs):
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 01&kId=102
/ Fredrik
Hej igen, Erling!
Vet inte om du har beställt prylarna ännu, men jag hade beställt rubbet ovan om jag vore i dina kläder. Det handlar inte om några stora pengar och en ny fräsch flottörnål är att rekommendera om den gamle inte är bytt på ett tag. Egentligen borde du även kolla packning och insugningsrör mot blocket, att det sitter ordentligt åtdraget och inte genererar läckage. Den packningen finns dock inte med i satsen ovan, utan du får isåfall även köpa hela packningssatsen till motorn:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 307&kId=78
En annan sak: det vore trevligt att få se några bilder av din ovanliga Vespa 50 S här på forumet, så kan du inte lägga in några bilder en dag? Det är inte var dag man ser en mc-registrerad Vespa 50, serru...
/ Fredrik
Vet inte om du har beställt prylarna ännu, men jag hade beställt rubbet ovan om jag vore i dina kläder. Det handlar inte om några stora pengar och en ny fräsch flottörnål är att rekommendera om den gamle inte är bytt på ett tag. Egentligen borde du även kolla packning och insugningsrör mot blocket, att det sitter ordentligt åtdraget och inte genererar läckage. Den packningen finns dock inte med i satsen ovan, utan du får isåfall även köpa hela packningssatsen till motorn:
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 307&kId=78
En annan sak: det vore trevligt att få se några bilder av din ovanliga Vespa 50 S här på forumet, så kan du inte lägga in några bilder en dag? Det är inte var dag man ser en mc-registrerad Vespa 50, serru...

/ Fredrik