slipa bort färg
slipa bort färg
förlåt makka, men nu har jag satt igång, åtminstone med pakethållaren.
tänkte slipa bort ytrost och färg, satte igång med slipmaskinen (planslip heter det va?), vilket kanske inte var så jävla effektivt med tanke på att den är just stor och platt. Hur ska man bära sig åt för de mindre utrymmena, t.ex mellanrummen i t.ex lunans pakethållare? Rondellslip funkar väl inte heller riktigt, stålborste på borrmaskin?
Om nån har en hög lacktips (kom igen crispsin) så ge mig!
tack.
tänkte slipa bort ytrost och färg, satte igång med slipmaskinen (planslip heter det va?), vilket kanske inte var så jävla effektivt med tanke på att den är just stor och platt. Hur ska man bära sig åt för de mindre utrymmena, t.ex mellanrummen i t.ex lunans pakethållare? Rondellslip funkar väl inte heller riktigt, stålborste på borrmaskin?
Om nån har en hög lacktips (kom igen crispsin) så ge mig!
tack.
För de större ytorna har jag använt en rondell på en borrmaskin. Det är väl inte det ideala tilvägagångssättet men det har varit billigt och fungerat. Har man en flexibel rondell så går det nog bättre med tanke på de välvda ýtorna. Vinkla rondellen mot underlaget så att bara en liten del har kontakt. Försök inte använda hela slipytan.
De mindre svåråtkomliga ytorna är kluriga däremot men med lite sandpapper, tålamod och kärlek så ska du nog få till det. Går det inte med rondell så lär det inte gå med stålborste monterad på borrmaskin heller, fast du kan ju alltid försöka, jag har en du kan låna.
Angående lacken så blandar meca i bandhagen färg efter önskemål och fyller i sprayburk för ca 150 kr styck. det behövs nog tre stycken för en vespa. två burkar grundfärg behövs också + några burkar (2?) skyddslack. Använd skyddsmask och rengör med aceton innan.
Det här är en lågbudgetvariant för lackering. Hade man pengar, bil, kontakter och mera cash så hade man kunnat göra det helt annorlunda, fast med den här tekniken får du en ny lackering för en tusenlapp. kvalitén är upp till dig. Om du skulle misslyckas totalt (vilket du inte gör) så så har du iallafall inte lagt ut så mycket pengar.
Ska du lämna in den för blästring så blir priset flerfaldigt högre.
Kan du maila mig en bild på din gamla röda vespa så kan jag lägga in en skön före och efter bild här.
De mindre svåråtkomliga ytorna är kluriga däremot men med lite sandpapper, tålamod och kärlek så ska du nog få till det. Går det inte med rondell så lär det inte gå med stålborste monterad på borrmaskin heller, fast du kan ju alltid försöka, jag har en du kan låna.
Angående lacken så blandar meca i bandhagen färg efter önskemål och fyller i sprayburk för ca 150 kr styck. det behövs nog tre stycken för en vespa. två burkar grundfärg behövs också + några burkar (2?) skyddslack. Använd skyddsmask och rengör med aceton innan.
Det här är en lågbudgetvariant för lackering. Hade man pengar, bil, kontakter och mera cash så hade man kunnat göra det helt annorlunda, fast med den här tekniken får du en ny lackering för en tusenlapp. kvalitén är upp till dig. Om du skulle misslyckas totalt (vilket du inte gör) så så har du iallafall inte lagt ut så mycket pengar.
Ska du lämna in den för blästring så blir priset flerfaldigt högre.
Kan du maila mig en bild på din gamla röda vespa så kan jag lägga in en skön före och efter bild här.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
När det gäller skrymslen och vrår där färg skall bort, så brukar jag använda värmepistol och en liten slö spackel för att skrapa bort färg - det fungerar på möbler, bilar och vespor. Färgen blir ju porös och sätter inte igen slippappret efter en värmning. (Även om man har våtslip) Även Biltemas minisvets (som en liten tändare med vass flamma) är bra till pillerill. Det enda att tänka på med värme är givetvis att inte värma för mycket. Dessutom är det kanske ingen höjdare för framskärm, om man har underredsmassa på insidan, eftersom den smälter, spricker och ger fritt fram för rost.
/Martin
/Martin
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Eftersom jag ändå är inne på Biltema, måste jag tipsa om deras borstset för 89 riksdaler. Förutom en vanlig stålborste, ingår fyra roterande stålborstar för vinkelslip. Ruggiga grejor: kommer man åt arbetshandsken blir det bara flis på en halv sekund. Men hållbarheten på borstarna var över förväntan, även om någon ståltråd går av och "sticker", då och då. Riktiga skyddsglasögon är ett måste för att undvika otäcka ögonskador. Jag "borstade" av alla framvagnsdelar till min Plymouth i somras och bitarna blev som nya, fullt likvärdigt med blästring. All rost och färg försvinner-men plåt och järn blir kvar. Så i många fall kan det vara ett bättre alternativ än slipning, speciellt om man inte vill avverka friskt järn.
/Martin
/Martin
Ha ha, fast det är faktiskt tvåkomponentslack så man ska nog inte dra alltför stora paralleller med vanlig sprayfärg som man köper på macken. Spraya inte på samma ställe två gånger utan att det har fått torka emellan. Använd bestämda rörelser och stå inte och vifta som om det vore insektspray. Tunna lager varje gång och låt torka emellan. Första lagret ska vara extra tunt, bara ett "klibblager" som hindrar färgen att börja rinna. Sprayar du för mycket på en gång så börjar det rinna och det ser amatörmässigt ut.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />Ha ha, fast det är faktiskt tvåkomponentslack så man ska nog inte dra alltför stora paralleller med vanlig sprayfärg som man köper på macken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var köper man 2-komp på sprayburk? trodde att 2-komp hade ganska kort livslängd som flytande färg när härdaren var iblandad, något längre om den förvarades kallt i t.ex kylskåp. För inte tillsätter man härdare i sprayburken innan man använder den? Jag vet att man kan köpa sprayburkar med specialblandat hos lackfirmor med det brukar väl vara mer som vanlig sprayfärg eller servalack, alltså inte lika tåligt som 2-komp?
Federico
<br />Ha ha, fast det är faktiskt tvåkomponentslack så man ska nog inte dra alltför stora paralleller med vanlig sprayfärg som man köper på macken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var köper man 2-komp på sprayburk? trodde att 2-komp hade ganska kort livslängd som flytande färg när härdaren var iblandad, något längre om den förvarades kallt i t.ex kylskåp. För inte tillsätter man härdare i sprayburken innan man använder den? Jag vet att man kan köpa sprayburkar med specialblandat hos lackfirmor med det brukar väl vara mer som vanlig sprayfärg eller servalack, alltså inte lika tåligt som 2-komp?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
finns säkert sådant i Sverige också. men alla sådana kemiska processer brukar vara dyra här. oftast handlar det om miljökraven som sådana företag har på sig, alla restprodukter skall renas m.m. Det är också en av anledningarna till att kromning är dyrt i Sverige. I USA är väl inte miljökraven på industrin lika hårda. Förr kunde man ju köpa Bums på färghandeln, idag finns det väl ingen färgborttagning som fungerar riktigt bra.
Federico
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
finns säkert sådant i Sverige också. men alla sådana kemiska processer brukar vara dyra här. oftast handlar det om miljökraven som sådana företag har på sig, alla restprodukter skall renas m.m. Det är också en av anledningarna till att kromning är dyrt i Sverige. I USA är väl inte miljökraven på industrin lika hårda. Förr kunde man ju köpa Bums på färghandeln, idag finns det väl ingen färgborttagning som fungerar riktigt bra.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Dom flesta lackfirmor som kan "ladda" sprayburkar gör det med 2-komponents färg. Bäst före brukar vara 2 dagar från det att den är blandad, det gäller alltså att använda ALLT på direkten.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Häftigt! kan man köpa 2-komp grund i sprayburk också?
Federico
<br />Dom flesta lackfirmor som kan "ladda" sprayburkar gör det med 2-komponents färg. Bäst före brukar vara 2 dagar från det att den är blandad, det gäller alltså att använda ALLT på direkten.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Häftigt! kan man köpa 2-komp grund i sprayburk också?
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
BUMS var ju en kanonhöjdare som tog bort allt (inklusive fingrar och ögon om man inte var försiktig). Men det borde gå att dra ihop en liknande helvetesgegga själv-tapetklister och natriumhydroxid (lut eller kaustiksoda). I Bums var det väl dessutom något organiskt lösningsmedel i stil med cellulosaförtunning (thinner), som gjorde att det var en tvåstegsraket som fick allt att ramla av utom metall. Lite knepigt dock att hålla på med i en lägenhet och duschkabin, kanske...
Men det var kanske bäst för miljön att BUMS försvann. Jag har dock lite svårare att acceptera att den traditionbella mönje-färgen försvann. I dag kvittar det ju hur man ytbehandlar grejerna, frånsett industriell galvning/förzinkning, eftersom rost får sitt fäste ändå. Vilket inte var fallet då man hade den gamla fina blymönjefärgen som vapen.
Men det var kanske bäst för miljön att BUMS försvann. Jag har dock lite svårare att acceptera att den traditionbella mönje-färgen försvann. I dag kvittar det ju hur man ytbehandlar grejerna, frånsett industriell galvning/förzinkning, eftersom rost får sitt fäste ändå. Vilket inte var fallet då man hade den gamla fina blymönjefärgen som vapen.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
Nån som provat biltemas kromsprej? Jag menar, för 39.90 spelar det inte så stor roll om man måste göra om det då och då...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, visst har man det, håller glansen uppe i ett par dagar och slits bort toksnabbt.
Men det blev räddaren i nöden när man såg att reflektorn till hel/halvljus hade fått rostfläckar och besiktningen var dagen efter...
Till scootermodeller man har inomhus på fina hyllan och liknande fungerar det också bra, till annat är det bara slöseri med tid och pengar!
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<br />
Nån som provat biltemas kromsprej? Jag menar, för 39.90 spelar det inte så stor roll om man måste göra om det då och då...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, visst har man det, håller glansen uppe i ett par dagar och slits bort toksnabbt.
Men det blev räddaren i nöden när man såg att reflektorn till hel/halvljus hade fått rostfläckar och besiktningen var dagen efter...
Till scootermodeller man har inomhus på fina hyllan och liknande fungerar det också bra, till annat är det bara slöseri med tid och pengar!
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Federico!
Så vitt jag vet så kan man få alla typer av lack (grundlack, klarlack osv.) på sprayburk och i 2-komp typ. För att vara på den säkra sidan är det väl bara att ringa och fråga.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska kolla det, återkommer med rapport!
Federico
<br />Federico!
Så vitt jag vet så kan man få alla typer av lack (grundlack, klarlack osv.) på sprayburk och i 2-komp typ. För att vara på den säkra sidan är det väl bara att ringa och fråga.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska kolla det, återkommer med rapport!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Jo det går att få det mesta i 2k sprayburk, redan kollat. Ligger på 195:- burken. Dvs ungefär lika man får ge för pulverlack om man vågar ge sig på det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
pulverlack är ju snyggt. men inget man gör hemma va? lite för mycket specialutrustning för det.
har pulverlackat en del scooterdelar vid ett par tillfällen. anledningen var att jag ville ha den looken som pulverlack ger. resultatet blev bra men det är inte bara att köra på som vanligt. man bör vara medveten om vad som fungerar och inte, de mesta som pulverlackas hos sådana lackfirmor är ju nya fresha saker utan rost och smuts.
delarna som ska pulerlackas måste vara metallrena, helst blästrade, och man bör för att vara på den säkra sidan köra allt som ska lackas ett torrvarv i ugnen för att koka ur eventuella rester av fett och lack. känsligast är gjutaluminium och gjutjärn. om det ligger fett/olja kvar i gjutporer uppstår blåsor i lacken..! täck gängor noga, färgen bygger ganska tjockt och är svår att ta bort.
Sedan är frågan om man kan köra spacklade plåtdelar med pulverlack. tror inte det. möjligt att det finns specialspackel eller så fungerar tennspacklingar? det jag körde var rakt och fint så jag kom inte in på den problematiken.
en annan sak är valet av färg, firman som jag pratade med hade två typer av färg. en som var olje/bensintålig, men tyvärr mindre uv/solljustålig den andra typen var uv -beständig men kunde lösas av olja/fett m.m.
sedan är frågan om vad som är lämpligt för pulverlack, själv skulle jag nog välja vanlig billack på karossplåt om man någon gång skulle vilja blästra bort färgen.
Federico
<br />Jo det går att få det mesta i 2k sprayburk, redan kollat. Ligger på 195:- burken. Dvs ungefär lika man får ge för pulverlack om man vågar ge sig på det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
pulverlack är ju snyggt. men inget man gör hemma va? lite för mycket specialutrustning för det.
har pulverlackat en del scooterdelar vid ett par tillfällen. anledningen var att jag ville ha den looken som pulverlack ger. resultatet blev bra men det är inte bara att köra på som vanligt. man bör vara medveten om vad som fungerar och inte, de mesta som pulverlackas hos sådana lackfirmor är ju nya fresha saker utan rost och smuts.
delarna som ska pulerlackas måste vara metallrena, helst blästrade, och man bör för att vara på den säkra sidan köra allt som ska lackas ett torrvarv i ugnen för att koka ur eventuella rester av fett och lack. känsligast är gjutaluminium och gjutjärn. om det ligger fett/olja kvar i gjutporer uppstår blåsor i lacken..! täck gängor noga, färgen bygger ganska tjockt och är svår att ta bort.
Sedan är frågan om man kan köra spacklade plåtdelar med pulverlack. tror inte det. möjligt att det finns specialspackel eller så fungerar tennspacklingar? det jag körde var rakt och fint så jag kom inte in på den problematiken.
en annan sak är valet av färg, firman som jag pratade med hade två typer av färg. en som var olje/bensintålig, men tyvärr mindre uv/solljustålig den andra typen var uv -beständig men kunde lösas av olja/fett m.m.
sedan är frågan om vad som är lämpligt för pulverlack, själv skulle jag nog välja vanlig billack på karossplåt om man någon gång skulle vilja blästra bort färgen.
Federico
Jag har låtit pulverlacka ganska många fälgar, motorkåpor mm och det har blivit mycket snyggt. Firman blästrar först och lägger sedan på pulverlacken. 40 år gamla Lambretta-fälgar blev som nya! Fast det är ju en speciell yta och lyster, jag skulle inte pulverlacka karossdelar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag lämnade in min Primavera på kemisk färgborttagning hos JB:s färgborttagning i Skillingaryd(som ligger i Jönköpings län). Funkade perfekt. Eventuella plastdelar är dock att glömma, allt måste bort. Bortsett från lite rost o bucklor, såg det ut som att den nyss blev ihopsvetsad. Ska finnas ett företag i Skruv, som även tvättar bort färg från aluminiumdelar.
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag lämnade in min Primavera på kemisk färgborttagning hos JB:s färgborttagning i Skillingaryd(som ligger i Jönköpings län). Funkade perfekt. Eventuella plastdelar är dock att glömma, allt måste bort. Bortsett från lite rost o bucklor, såg det ut som att den nyss blev ihopsvetsad. Ska finnas ett företag i Skruv, som även tvättar bort färg från aluminiumdelar.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonny</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag lämnade in min Primavera på kemisk färgborttagning hos JB:s färgborttagning i Skillingaryd(som ligger i Jönköpings län). Funkade perfekt. Eventuella plastdelar är dock att glömma, allt måste bort. Bortsett från lite rost o bucklor, såg det ut som att den nyss blev ihopsvetsad. Ska finnas ett företag i Skruv, som även tvättar bort färg från aluminiumdelar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Prislappen? en blästring få man för 1000-1500kr, är det här billigare eller dyrare. Självklart mer skonsamt för plåten....
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by johan</i>
<br />på scooterhelp.com kan man läsa att mr scooterhelp skickat sina ramar på kemisk "metal stripping". är det någon som har erfarenheter av en sådan manöver? finns den ens i sverige?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag lämnade in min Primavera på kemisk färgborttagning hos JB:s färgborttagning i Skillingaryd(som ligger i Jönköpings län). Funkade perfekt. Eventuella plastdelar är dock att glömma, allt måste bort. Bortsett från lite rost o bucklor, såg det ut som att den nyss blev ihopsvetsad. Ska finnas ett företag i Skruv, som även tvättar bort färg från aluminiumdelar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Prislappen? en blästring få man för 1000-1500kr, är det här billigare eller dyrare. Självklart mer skonsamt för plåten....
Federico