På vissa varvtal så har det börjat "knattra" om motorn (PX200, Malossi). Det är framför allt på högre varv och då man håller jämnt varv alltså varken ökar eller minskar farten men även på 4:an när man närmar sig 110km/h ungefär. Någon som känner igen beskrivningen och vet vad det är som låter?
// Bobo
Knatter / Skrammel
Antingen så fyrtaktar den, dvs går för fett, eller så spikar den (inte helt otroligt med en trimcylinder). I det första fallet löser du problemet genom nedbestyckning, i det andra fallet blir det lite knepigare. Vanliga metoder för att få bort spikning (detonation) är (utan inbördes ordning):
Minska förtändingen (dvs gå från t ex 20 grader till 18 grader)
Minska konpressionen (t ex genom en tjockare topppackning)
Köra med oktanbooster (dvs öka oktanen i bränslet. Du kör väl 98 oktan?)
Omforma förbränningsrummet i topplocket
Bestycka upp förgasaren
I -extremt- nedsotade motorer, kan lösningen vara att koksa av motorn.
Obs: Spikning är en av tvåtaktsmotorerernas större fiende. Gör du inget åt det, och ligger länge med spikning, så blir det hål i kolvtoppen.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />På vissa varvtal så har det börjat "knattra" om motorn (PX200, Malossi). Det är framför allt på högre varv och då man håller jämnt varv alltså varken ökar eller minskar farten men även på 4:an när man närmar sig 110km/h ungefär. Någon som känner igen beskrivningen och vet vad det är som låter?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Minska förtändingen (dvs gå från t ex 20 grader till 18 grader)
Minska konpressionen (t ex genom en tjockare topppackning)
Köra med oktanbooster (dvs öka oktanen i bränslet. Du kör väl 98 oktan?)
Omforma förbränningsrummet i topplocket
Bestycka upp förgasaren
I -extremt- nedsotade motorer, kan lösningen vara att koksa av motorn.
Obs: Spikning är en av tvåtaktsmotorerernas större fiende. Gör du inget åt det, och ligger länge med spikning, så blir det hål i kolvtoppen.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />På vissa varvtal så har det börjat "knattra" om motorn (PX200, Malossi). Det är framför allt på högre varv och då man håller jämnt varv alltså varken ökar eller minskar farten men även på 4:an när man närmar sig 110km/h ungefär. Någon som känner igen beskrivningen och vet vad det är som låter?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Fyrtaktande är lätt att känna igen så det är nog någon form av spikning. Preignition eller detonation. Låter det som om man lägger ett gäng stenkulor i en plasthink och snurrar hinken så kulorna åker runt runt i botten spikar det. Det låter nästan som om något vibrerar så det kan vara svårt att höra.
http://www.factorypipe.com/t_deto.php
http://www.factorypipe.com/t_deto.php
Kör du 98 oktan eller högre? Gör du inte det, så är det ett krav om du har en trimcylinder. Det funkar helt enkelt inte med 95 när kompet går upp.
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Kör du 98 oktan eller högre? Gör du inte det, så är det ett krav om du har en trimcylinder. Det funkar helt enkelt inte med 95 när kompet går upp.
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde med Malossi 5-600mil med orginaltopp (ändrad diameter), sitoplus, topp-packning och 125-munstycke då gick den snällt & fint på 95oktan.
Bytte till "Trimtopp", JL-blås, tog bort packningen och kör nu med 132-munstycke. squishen mätte jag till 1,0 om jag minns rätt (inte mindre iallafall). Måste nog erkänna att jag snålat med oktanen:oops:
// Bobo
<br />Kör du 98 oktan eller högre? Gör du inte det, så är det ett krav om du har en trimcylinder. Det funkar helt enkelt inte med 95 när kompet går upp.
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde med Malossi 5-600mil med orginaltopp (ändrad diameter), sitoplus, topp-packning och 125-munstycke då gick den snällt & fint på 95oktan.
Bytte till "Trimtopp", JL-blås, tog bort packningen och kör nu med 132-munstycke. squishen mätte jag till 1,0 om jag minns rätt (inte mindre iallafall). Måste nog erkänna att jag snålat med oktanen:oops:
// Bobo
Ett squish på 1mm med 95 oktan = garanterad spikning.
Testa att få upp squish till 1.2-1.4mm + 98 oktan, så tror jag att du har en rimlig chans att bli av med smattret.
mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Kör du 98 oktan eller högre? Gör du inte det, så är det ett krav om du har en trimcylinder. Det funkar helt enkelt inte med 95 när kompet går upp.
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde med Malossi 5-600mil med orginaltopp (ändrad diameter), sitoplus, topp-packning och 125-munstycke då gick den snällt & fint på 95oktan.
Bytte till "Trimtopp", JL-blås, tog bort packningen och kör nu med 132-munstycke. squishen mätte jag till 1,0 om jag minns rätt (inte mindre iallafall). Måste nog erkänna att jag snålat med oktanen:oops:
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Testa att få upp squish till 1.2-1.4mm + 98 oktan, så tror jag att du har en rimlig chans att bli av med smattret.
mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Kör du 98 oktan eller högre? Gör du inte det, så är det ett krav om du har en trimcylinder. Det funkar helt enkelt inte med 95 när kompet går upp.
En toppackning kan lösa problemet, men jag skulle nog se över tändningen och bestyckningen också.
Kör du med orginaltopp, så har du lösningen där. Den funkar inte med Malossit, utan kräver omsvarning.
Vad har du squish-avstånd, dvs avståndet mellan kolvtopp och förbänningsrum när kolven är vid övre dödpunkt? Det bör ligga mellan 1-1.5mm.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Tack för era snabba svar!
Det är nog spikning i det här fallet.
Jag ligger kring 20° förtändning nu efter att ha backat lite från 17-18° då jag tyckte den gick sämre där.
Skulle det kunna räcka med att lägga tillbaka topp-packningen och behålla tändinställningen?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag körde med Malossi 5-600mil med orginaltopp (ändrad diameter), sitoplus, topp-packning och 125-munstycke då gick den snällt & fint på 95oktan.
Bytte till "Trimtopp", JL-blås, tog bort packningen och kör nu med 132-munstycke. squishen mätte jag till 1,0 om jag minns rätt (inte mindre iallafall). Måste nog erkänna att jag snålat med oktanen:oops:
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************