Om man nu skruvar på en 75cc cylle, såsom en Polini, har man någonting att vinna på en 19/19 förgasare, jämfört med en 16/16 förgasare vid "normal" vässning, d v s utan reed, d v s med "normala" vevtider och bra utblås?
D.R 75:an verkar nöja sig med en 16/16, eftersom dess karaktär är mer lågvarvig och mer riktad mot vridmoment. Den rekommenderas inte i samma utsträckning kräva 16/16, utan kan nöja sig med mesig svensk 16/10.
Eller är 19/19 för stor och svårkörd (vrålhöga varv = endast racing) för normal buskörning?
Erfarenhet någon?
Smallframe: Vilken förgasare till Polini 75 cc ?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
har testat både 16/16 och 19/19 på olika 75-85cc kit. 19/19+Olympia (85cc?) och 16/16+Polini 75 racing. 16/16 var tillräckligt stor för Polini75:an, grymt bottenvrid med tanke på cylindervolymen. Upplevde däremot 19/19 som lite för stor för Olympian, man fick inte riktigt den gasresponsen från botten som jag gillar, kanske att den varvar mer med 19/19, men hellre gassvar från botten för min del. det jag beskriver är inga jätteskillnader men ändå helt klart märkbara.
om du har en 16/10 och vill byta upp till större kan det vara värt att veta att luftfiltret från den passar på 16/16 men inte på 19/19, alltså tillkommer en extrakostnad med 19/19 fuggen, kanske en struntsumma men om man vill vara ekonomisk... nytt insug måste du ha till både 16/16 och 19/19. Det kanske finns förgasarkit där allt ingår?
Federico
om du har en 16/10 och vill byta upp till större kan det vara värt att veta att luftfiltret från den passar på 16/16 men inte på 19/19, alltså tillkommer en extrakostnad med 19/19 fuggen, kanske en struntsumma men om man vill vara ekonomisk... nytt insug måste du ha till både 16/16 och 19/19. Det kanske finns förgasarkit där allt ingår?
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact: