Veven på koppling eller svänghjulssidan?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Veven på koppling eller svänghjulssidan?

Post by Stålis »

När man ska slänga ihop motorhalvorna that is.
Har för mig att det var lättare när veven satt på ena sidan istället för den andre, var ju ett år sedan senast så minnet sviker.

Någonting säger mig att det är kopplingssidan den ska sitta på.
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Jag tycker också Du skall sätta den på kopplingssidan. Det underlättar lite och Du är snällare mot grejorna om Du haft veven i frysen några timmar innan Du monterar plus att Du ljummar upp den högra vevhushalvan (men inte för mycket, akta packboxen).

Dag
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Fick fick ihop grejerna strax efter mitt första inlägg.
Drog fast veven på kopplingssidan, hur lätt som helst. Då lagret på svänghjulssidan är delat gled halvorna ihop som..tja, nåt som glider bra.
Fick dock lite ångest när jag trodde att utgående drev var tvunget att monteras innan kopplingskorgen, men så var ju inte fallet.
Hade nämligen turen att meka på bakfyllan när jag renoverade min första vespamotor och glömde packningen..hehe. Så man vill ju helst slippa splitta en nyrenoverad motor direkt. :)

Efter ett tags mekande insåg jag att utgående drevet är lite avfasat på ena sidan, knappt märkbart. Svordomar.
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Jag vet inte riktigt hur jag skall säga det här utan att vara glädjedödare, men; Ditt vevlager på svänghjulssidan delade på sig då Du demonterade.Rullagret på Primavera kan göra det men det är inte meningen och ett sådant lager är slitet, dött... För att försöka undvika det här kan man vid demonteringen göra följande: Ta först av primärdrevet (och naturligtvis kopplingen) samt krysskilen i axeln. Värm vevhushalvorna lätt (med gas). Sära och hoppas. Sannolikt sitter veven i höger vevhushalva. Häng då upp denna över en bock eller två träläkten med veven neråt, värm ännu mer och knacka lite lätt på axeln med trä- el gummiklubba. Lagren är inte särskilt dyra, är av standardtyp och fås lätt över disk hos kullagerhandlaren el via Din favoritscooterhandlare. Själv tycker jag det är dålig ekonomi att riva motorn med allt vad det innebär utan att sätta ihop den med såväl nya lager som (ffa) nya packboxar - vev och vevhus är en luftpump som är beroende av täthet i packboxarna för prestanda hos maskinen. Dessutom innebär slitna och glappande lager en risk för tätningen mellan vevsläng och insug, med ffa dåliga lågvarvsegenskaper (och startsvårigheter) som resultat. Hoppas detta inte gör Dig alltför beklämd.
Mvh

Dag
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jag vill ju inte vara besserwisser eller så men det ska faktist vara så.

Jag satte nämligen i sprillans nya grejer i motorn - såklart.
Post Reply