Hostar stånkar...inte förkylning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast

Hostar stånkar...inte förkylning

Post by Thomas »

Hej Min arbets häst och underbart sköna vespa mår inte
som den borde.Hostar eller kanske baktänder har aldrig hör hur det låter så jag kan inte säja.Den börjar hosta på 3ans växel med fullt på drag,sen kommer det mer och mer och tillslut har den ingen kraft kvar.
Vet inte om jag beskriver det här på ett vettigt sätt men det känns som om tändingen eller luft bubblor som stoppar upp......
Hur som helst om någon har något råd är jag mer än glad för förslag
Thomas V50 softast oftast.........:):D:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Trist med trilskande scootrar. Eftersom ingen annan har svarat känner jag mig manad att åtminstone försöka:

1. Kolla krysskilen på svänghjulskonan. Är denna trasig - vilket inte är ovanligt - kan det uppstå de mest märkliga beteenden, d v s kraftiga tändningsproblem utan ordning och logik.

2. Kolla att stiftet är rätt (t ex NGK B6HS) och att käftarnas avstånd är decimerat till 0,60 mm. Kolla också att brytarspetsarnas avstånd är 0,40 mm. Har även hört att sliten brytare kan medföra variationer efter varvtal, så det kan vara värt att se efter.

Du kan ju börja med dessa två punkter, så får vi se hur det går...

Lycka till!

/ Fredrik
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Du menar att det kan ha att göra med ett slitage på svänghjuls konan ...
Jag får prova.Hur pass små för skjutningar
tror du kan påverka.
:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Du menar att det kan ha att göra med ett slitage på svänghjuls konan ...
Jag får prova.Hur pass små för skjutningar
tror du kan påverka.
:)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, det sitter en kil i ett spår på svänhjulskonan som ska hålla svänghjulet i rätt position. Det kan hända att denna kil går av horisontellt, varpå svänghjulet inte fixeras i en fast position = motorn går som den vill eller inte alls. Extremt små förskjutningar påverkar. Ny kil kostar några kronor bara.

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Blir den av med hostan om den får kallna? Det lät lite så av din beskrivning... I så fall borde det inte vara krysskilen, snarare något av det andra som Terraplane nämnde. Prova allra först med nytt tändstift och kolla att tändkabeln är "hel och ren":)
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Jo hostan fanns inte från början men den kom mer och mer.
Nu finns den där redan när jag startar...
Först trodde jag att det hadde med det kalla vädret att göra
eller att det har regnat mycke den senare tiden (göteborg).
Mycke körning i slask och snö.
Funderade på om det kan vara fukt eller vatten som du säjer
kanske elen smuts och vatten.Har inte bytt kablar bara bytt vev och kolv mm till 75cc.
Ska titta över svänghjulet och elen åxå....
Man får tacka[:D:)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas</i>
<br />Jo hostan fanns inte från början men den kom mer och mer.
Nu finns den där redan när jag startar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej, då är krysskilen misstänkt, lätt att kolla iallafall:).
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Nu har jag varit framme och plåtat den lille rackarn,och det är kladdigt som om en packning gått sönder.Det lucktar mer olja än bensin. Vilket skulle kanske vara en del av för klaringen. Hur ofta måste man fixa pack boxarna..har just bytt för någon månad sen,känns som att det är nått som skaver sönder packboxen i så fall...eller nått liknande.Image
Har gjort ren kolven och putsat tändstiftet och sen prov start och problemet är kvar...
Har tagit av svänghjulet och krysskilen finns kvar och inget ser skadat ut eller repst slitet.Vet inget om tändspolar eller kondisatorer vet bara att det är där som el gnista tillverkas inget om hur dom kan se ut när det är slitet eller trasigt..
Image
Och efter renskrapning....
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Luktar det bensin, kan det vara flottörnålen som inte tätar.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Är det bara jag som tycker att det ser lite väl kletigt ut uppe på cylindern, som om det inte varit tätt nog mellan cylinder och topplock? Det ska inte vara någon packning där, men kan det ha varit dåligt åtdraget?

Om du misstänker att du får in växellådsolja i vevhuset, brukar även det omvända vara sant, d v s du får bensin i växellådan. Tappa ur lite växellådsolja och lukta på den, lukar den bensin, har du antagligen en trasig packbox på kopplingssidan:(.

Du har tändsystem med inre tändspole, så det är lite knöligt att byta bara tändkabel, den är lödd direkt i tändspolen. Brytare och kondensator byter du dock lätt, de finns tillgängliga. Du borde också kunna få tag på en ny tändspole, men det kanske inte blir nödvändigt...

Om inte växellådoljan luktar bensin, skulle jag till att börja med satsa på <i>nytt</i> tändstift, brytare och kondensator + en förgasarrengöring med ny flottör+nål och koll av att flödet är ok från tanken, sedan tändspole inklusive tändkabel. Jag brukar börja med det billigaste först, så är man inte urfattig (bara urförbannad:wink:) när man gissat fel de första gångerna... Men, felsökningstips tenderar ju att slå fel för det mesta, så jag kan ju vara helt ute och cykla föstås:oops:

Edit: Nu såg jag att du bor i "Götet". Då borde delarna till tändsystemet inte vara något problem! Kvista in på em-scooters, så får du både tag på alla delar du kan tänkas behöva och förmodligen bättre råd än mina:D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ser ut som om den läckt ordentligt i toppen, och det får den ju inte göra. Ta loss cylindern och slipa in den och topplocket mot våtslip tejpat på en glasskiva. Då får du tillbaka tätningen som den var tänkt. Kom också ihåg att lägga lite packningsmassa mellan topp och cylinder innan du drar ihop.

Mvh

Guran

<br />Nu har jag varit framme och plåtat den lille rackarn,och det är kladdigt som om en packning gått sönder.Det lucktar mer olja än bensin. Vilket skulle kanske vara en del av för klaringen. Hur ofta måste man fixa pack boxarna..har just bytt för någon månad sen,känns som att det är nått som skaver sönder packboxen i så fall...eller nått liknande ...

Har gjort ren kolven och putsat tändstiftet och sen prov start och problemet är kvar...
Har tagit av svänghjulet och krysskilen finns kvar och inget ser skadat ut eller repst slitet.Vet inget om tändspolar eller kondisatorer vet bara att det är där som el gnista tillverkas inget om hur dom kan se ut när det är slitet eller trasigt..
Och efter renskrapning....

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det kan vara värt att byta brytarspets också. en ny kostar 80 bagare och jag såg inte riktigt på bilderna, men nog ser den lite sliten ut? Tippen ska vara rundad typ, inte platt.

Image
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 196&kId=74
Crispin
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tåten till brytaren ser även ut att ha fått spetälska. Taskig lödning?
/P
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Jag har slipat till brytarspetsarna torkat bort lite smuts och låtit svänhjulet legat av ett dyng(för ev fukt)drog lite i kablarna,ja dom är dåligt lödda typ lepra och inget är bytt vad jag vet sen 67.
Satte tebak alle samman igen och startar på första kicken...
Åkte ner till EM och då kom problemet tillbaka.
På 3an,och fulltös över älvsborgsbron(tort och fint väder).
Em menade på att kondensatorn och brytaspetsar var nog att
byta och ev en extern spole.:)

Nu har jag köpt nya pryttlar kondensator
nya brytarspetsar gummituber till kablarna som ska hålla smuts fukt och vatten borta från att komma i sväng hjulet.
Jag ska nog löda om kablar åxå....
Vet någon vilken grov lek det ska vara på dom..?
Kan jag ta vilka som hälst..koppar som koppar.?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Är de för tunna vibrerar de sönder, är de för tjocka får de inte plats.

/Jonas

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

<br />Jag har slipat till brytarspetsarna torkat bort lite smuts och låtit svänhjulet legat av ett dyng(för ev fukt)drog lite i kablarna,ja dom är dåligt lödda typ lepra och inget är bytt vad jag vet sen 67.
Satte tebak alle samman igen och startar på första kicken...
Åkte ner till EM och då kom problemet tillbaka.
På 3an,och fulltös över älvsborgsbron(tort och fint väder).
Em menade på att kondensatorn och brytaspetsar var nog att
byta och ev en extern spole.:)

Nu har jag köpt nya pryttlar kondensator
nya brytarspetsar gummituber till kablarna som ska hålla smuts fukt och vatten borta från att komma i sväng hjulet.
Jag ska nog löda om kablar åxå....
Vet någon vilken grov lek det ska vara på dom..?
Kan jag ta vilka som hälst..koppar som koppar.?

Kom ihåg att ställa in tändningen ordentligt. om du inte vet hur så bör det finnas beskrivet här på forumet. En bra första chansning kan vara att dokumentera hur den befintliga brytarspetsen är monterad innan du byter ut den. (det finns tänder på sidan som markerar inställning).

meddela gärna hur det går, även om det hjälpte.

MVH

Crispin
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Hej Thomas!
Vad hade du för fel, var det brytarna?
Jag har samma problem som du hade, att den börjar hacka på trean och baktänder och dör.
Det skumma är att det alltid går att få igång den igen om man kopplar in en sådan där liten sladd med neonlampa i som gör att man ser att man har gnista.
Har man inte den sladden med sig är man dock rökt.
Då vägrar den att starta.

Anders

V50R -80 Silver
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Hej jag har snackat med em scooters i göteborg och jag har köpt ny
kondensator och brytarspetsar men inte fått tid att byta dom.
Jag har testat att byta huvudmunstycket till en storlek mindre
men mitt problem kvarstår.
Kan hända att det är kondensatorn.
Det känns mer som om det skulle kunna vara med tanke på att
hon baktänder en skystering av tändplattan...som skulle kunna
betyda att brytarspettsarna är slitna...eller att konden..Hum:?
Vad har din lampa för funktion tar den bort överskotts ström?
det låter som elektriska problem vilket inte är min starka sida..
:):D:)
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

Lampan visar bara om det gnistrar i tändstiftet, det är det som är så skumt!!
Jag har justerat gapet mellan (de nästan utslitna) brytarspetsarna och nu går den fint igen så jag antar att felet ligger i brytarna.
Jag skall köpa nya men det blir så dysrt att köpa så lite från EM...

mvh/Anders
--
V50R -80 Silver
Nu med Tysk vev! Yes!
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ryden</i>
<br />Lampan visar bara om det gnistrar i tändstiftet, det är det som är så skumt!!
Jag har justerat gapet mellan (de nästan utslitna) brytarspetsarna och nu går den fint igen så jag antar att felet ligger i brytarna.
<font size="2"><b>Jag skall köpa nya men det blir så dysrt att köpa så lite från EM...</b></font id="size2">

mvh/Anders
--
V50R -80 Silver
Nu med Tysk vev! Yes!

Tips!
Betala med kort och beställ på hemsidan så får du 5% rabatt samt slipper 50:- i postförskottsavgift.

// Bobo
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Hej nu har jag kanske hittat problemet...lösningen..:):D:)
Jag har bytt ut kondensatorn och jag har kört för fullt hela dagen och det värkar hålla,inget host hack eller ryckande som luft bubblor i systemet.Hon går bättre än nånnsin....
Vet inte exakt vad en kondensator gör men det har att göra med el
och att det kanske kommer i en jämn ström...!:?:
Mitt råd och förslag är att köpa en kondensator först innan
brytar spetsar....
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kondensatorn motverkar att det bildas gnista mellan brytarkontakterna som bränner/svetsar sänder kontaktytan.

Inna brytaren öppnas går det ett par ampere ström i spolen. När strömmen bryts av brytaren ökar spolens spänning drastiskt. Kondensatorn tar emot en del av den energi som finns i spolen och gör att man får en kraftig spänningspuls över brytarna först då brytarna har öppnat så mycket att det inte kan hoppa över någon gnista (och ladda ur spolen). Istället laddar spolen ur genom tändspolen ech ger en vackert blå gnista i stiftet.

mvh/HB

<br />Hej nu har jag kanske hittat problemet...lösningen..:):D:)
Jag har bytt ut kondensatorn och jag har kört för fullt hela dagen och det värkar hålla,inget host hack eller ryckande som luft bubblor i systemet.Hon går bättre än nånnsin....
Vet inte exakt vad en kondensator gör men det har att göra med el
och att det kanske kommer i en jämn ström...!:?:
Mitt råd och förslag är att köpa en kondensator först innan
brytar spetsar....
Thomas
Entusiast
Entusiast

Post by Thomas »

Man får tacka för ett snabbt och bra svar känner att jag har lärt mej lite mer om vespa el och ur det kan funka..:)
Ryden hur gick det för dej fick du nån hjälp eller råd/förslag...
:):D:)
Ryden
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ryden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Tips!
Betala med kort och beställ på hemsidan så får du 5% rabatt samt slipper 50:- i postförskottsavgift.

// Bobo

Jo, jag brukar göra det, men de skall ju ändå ha 30:- i straffavgift för att man köper så lite.

Jag minskade gapet i brytarspetsarna till 0,4mm och nu går den bra.
Brytarna är dock i det närmaste utslitna så jag skall beställa nya.

mvh/Anders
--
V50R -80 Silver
Nu med Tysk vev! Yes!
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Hur går din V50R -80 Silver med Tysk vev? Vad är det för vev förresten?
Post Reply