Al-fälg SIP Art.-No.: 81005000
Al-fälg SIP Art.-No.: 81005000
Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)

Aluminium? Håller det om/när det får stryk (för det får det ju, förr eller senare)? Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.
Finns även i krom, finns även för Lambretta.
/jens
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har aldrig kört med dem själv men kännt lite på dem, materialet är tjockt och går inte sönder i första taget. men jag vet inte vad man har att vinna med alufälg? kanske att de blir rakare än plåtfälgar (har fått ett antal nya plåtfälgar som varit mer eller mindre skeva, men aldrig märkt av det när man kör)
jag tror att man tillverkade de där fälgarna nång gång på 80-talet mest för utssendet.
Federico
<br />Är det någon här som har monterat denna fälg & har goda/dåliga erfarenhet av den??/L:?::):?::)
har aldrig kört med dem själv men kännt lite på dem, materialet är tjockt och går inte sönder i första taget. men jag vet inte vad man har att vinna med alufälg? kanske att de blir rakare än plåtfälgar (har fått ett antal nya plåtfälgar som varit mer eller mindre skeva, men aldrig märkt av det när man kör)
jag tror att man tillverkade de där fälgarna nång gång på 80-talet mest för utssendet.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Federico
Rostar inte, ger ett sportigare (annorlunda) utseende...
:D:):D
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Federico
Rostar inte, ger ett sportigare (annorlunda) utseende...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Aluminium? Håller det om/när det får stryk (för det får det ju, förr eller senare)? Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.
/jens
<b><font color="teal">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??
/Leif</font id="teal"></b>:):D:):D
<br />Aluminium? Håller det om/när det får stryk (för det får det ju, förr eller senare)? Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.
/jens
<b><font color="teal">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??
/Leif</font id="teal"></b>:):D:):D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??
/Leif[/b]
Jag har läst normalt kloka människor som hävdar att rostfritt är ett olämpligt material för fälgar, det ska vara sprödare än vanligt kolstål. Och ja, det blir givetvis mycket svårare att montera däck, du måste ju kränga det över kanten som på en bil, mc eller automatscooter. Maskin krävs.
Samtidigt är slanglöst uppenbart säkrare, fälgen är ju en enhet. Risken för "blowouts" minskar rejält i och med att luften inte kan slinka ut mellan fälghalvorna, som på en vanlig delad fälg. En rejäl punka på framhjulet i ytterfilen i 100+ km/h är ju direkt livsfarlig ...
/jens
/Leif[/b]

Jag har läst normalt kloka människor som hävdar att rostfritt är ett olämpligt material för fälgar, det ska vara sprödare än vanligt kolstål. Och ja, det blir givetvis mycket svårare att montera däck, du måste ju kränga det över kanten som på en bil, mc eller automatscooter. Maskin krävs.
Samtidigt är slanglöst uppenbart säkrare, fälgen är ju en enhet. Risken för "blowouts" minskar rejält i och med att luften inte kan slinka ut mellan fälghalvorna, som på en vanlig delad fälg. En rejäl punka på framhjulet i ytterfilen i 100+ km/h är ju direkt livsfarlig ...
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??
/Leif[/b]
/jens
säkerheten är något jag gärna skulle förbättra med hjälp av sådana fälgar. jag fick inte blow-out men närapå med min kära bakpå, luften gick ur ganska fort och tro mig det är riktgt obehagligt. vi körde bara 50km/h men hade det varit 100km/h med en stor lastbil bakom så hade man inte skrivit fler inlägg på scooterlistan.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att de inte verkar att finnas i rfr till Vespa också. Undrar om det blir om möjligt ännu besvärligare att byta däck??
/Leif[/b]

/jens
säkerheten är något jag gärna skulle förbättra med hjälp av sådana fälgar. jag fick inte blow-out men närapå med min kära bakpå, luften gick ur ganska fort och tro mig det är riktgt obehagligt. vi körde bara 50km/h men hade det varit 100km/h med en stor lastbil bakom så hade man inte skrivit fler inlägg på scooterlistan.
Federico
Jag använder nämda fälgar och är mer än nöjd. Ribborna matchar trumman på ett snyggt sätt. Något man bör tänka på är att aluminium och järn inte gillar varandra, så byt medföljande skruvar till rostfria och du är hemma. Rostfritt stål är inte sprödare utan hårdare. Därför är det mer benäget att spricka om man pressar/stansar det.
PS. Ett litet tips för att hålla fälgarna blanka är att använda bilvax.
Vespresso
PS. Ett litet tips för att hålla fälgarna blanka är att använda bilvax.
Vespresso
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733. height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har monterat det på ett par scootrar här och dom är inte helt ultimata, då som är gjorda av två vanliga fälghalvor så blir kanten för hög för ett slanglöst däck och det är stor risk att själva däcket skadas när det monteras på fälgen.
Har monterat det på ett par scootrar här och dom är inte helt ultimata, då som är gjorda av två vanliga fälghalvor så blir kanten för hög för ett slanglöst däck och det är stor risk att själva däcket skadas när det monteras på fälgen.
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733. height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
va b..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733. height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
va b..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
De reas nu på scootrs - $49 ? 350 SEK
Citat från scootrs: "Wondering about the stainless steel version we discussed before? There are no stainless rims made for any other vehicles and after extensive research we concluded that the susceptibility of stainless to crack due to hardness and welding/corrosion issues was too dangerous for this application, as nice as stainless looks. (In fact, the nicer it looks, the worse the problem.) Better safe than sorry. Beware of knock-offs with no safety research. (If you're really set on stainless and would like to be a guinea pig, we can always make a special show-only order for you.)"
De kan alltså snickra ihop rostfria om någon vill vara ett guinea pig
Citat från scootrs: "Wondering about the stainless steel version we discussed before? There are no stainless rims made for any other vehicles and after extensive research we concluded that the susceptibility of stainless to crack due to hardness and welding/corrosion issues was too dangerous for this application, as nice as stainless looks. (In fact, the nicer it looks, the worse the problem.) Better safe than sorry. Beware of knock-offs with no safety research. (If you're really set on stainless and would like to be a guinea pig, we can always make a special show-only order for you.)"
De kan alltså snickra ihop rostfria om någon vill vara ett guinea pig

Är det nån som testad om de går att täta vanliga delbara fälg så att man kan ha tubeless däck på dem? Jag hade en gokart och om jag inte minns fel hade den delbara fälger med tubeless däck.calle wrote:<blockquote><font>quote:<hr> Själv har jag funderat lite på Scootrs tubeless-fälgar http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=733.
T ex med en T formad packning mellan fälghalvorna borde det gå med väll kunna funka med scooterfälgar. En öppen fälg är kanske lite svårare men med de gamla slutna Vespa fälgar eventuellt med 12 extra skruv utöver de 6 som håller ihopp halvorna, föreställer jag mig kunna bli täta, bakifrån skulle det se ut så här:

Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier