Kicken är seg/problem vid kallstart.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Kicken är seg/problem vid kallstart.

Post by Ferrari »

Är det någon som vet vad felet är när Vespan har stått någon dag så blir den väldigt svårstartad med kicken.
Man kan rulla igång den hur lätt som hälst, men om man skall försöka kicka så känns det som att kicken är seg/degig.
Och så fort man försöker att ta i så typ slinter den.
Däremot om man kört ett tag med den så startar den på typ en halv kick.

Ett annat problem jag har är att den axar otroligt bra på 1,2,3 växel men sedan på 4:an så går den bra i början men när man gasar över typ 25% så kanns det som den slirar/tappar komp. Den varvar som fan men ökar inte särskilt mycke i farten.

Har lite andra problem men dom kommer snart
Kör på nyhonad cyll, ny kolv & ringar, ny dämpare.
Kan det ha något med soppan att göra, kör på 98:ans + olja i dag.
Till saken hör att jag kör Vespa 50s med 70cyll och ny et3 dämpare.

Fullt upp med renovering...
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />Är det någon som vet vad felet är när Vespan har stått någon dag så blir den väldigt svårstartad med kicken.
Man kan rulla igång den hur lätt som hälst, men om man skall försöka kicka så känns det som att kicken är seg/degig.
Och så fort man försöker att ta i så typ slinter den.
Däremot om man kört ett tag med den så startar den på typ en halv kick.

Ett annat problem jag har är att den axar otroligt bra på 1,2,3 växel men sedan på 4:an så går den bra i början men när man gasar över typ 25% så kanns det som den slirar/tappar komp. Den varvar som fan men ökar inte särskilt mycke i farten.

Har lite andra problem men dom kommer snart
Kör på nyhonad cyll, ny kolv & ringar, ny dämpare.
Kan det ha något med soppan att göra, kör på 98:ans + olja i dag.
Till saken hör att jag kör Vespa 50s med 70cyll och ny et3 dämpare.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

att kicken slinter beror troligtvis på att kickdrevet är slitet (det lilla runda).

sen verkar det som kopplingen slirar, kör du med trim så behöver du antagligen en hårdare kopplingsfjäder.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Hej,
tycker båda sakerna låter som klassiskt slir, på V50 brukar ju just kicken slira om lammellerna är slut eller om kopplingen är lite för hårt justerad.
Jag skulle själv för enkelhetens skull först pröva med att släppa lite på kopplingen (wiren), sedan byta olja (rak SAE 30) och slutligen ge mig på kopplingen och byta lammeller. Förstärkt fjäder gör ju ingen skada, tvärtom :).

/Fredrik
Ferrari
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Ferrari »

Hmm...
Lammellerna bytte jag i höstas, så de är det nog inge fel på. Men däremot kopplingen, kan det vara knas med, misstänker jag. Eftersom om jag släpper på kopplingen mer så är det svårt att få i växlarna.... Vet inte om det kan betyda att kopplingen är sliten men det borde ju vara felet.
Men att den varvar ur på 4:an utan att ge fart beror det värkligen på kopplingen ?? För på 1-3:an går den ju hur bra som hälst. Ska nog byta koppling ändå men det e ju alltid bra att veta.

Är det ett stort projekt att byta koppling ??
Och är det någon som vet vad det kan kosta på Em-scooter ligger det på runt 650:- inkl. frakt men dom har ibland lite väl långa frakt tider. Tänkte beställa från SIP i hopp om att man kan spara en krona plus att paketet aldrig tar mer än fyra dagar att få.
Men för ett otränat kopplingsöga så kan det vara svårt att se så det blir rätt prylar.
Är det någon som kan guida mig till ett komplett kopplingspaket inkl. förstärkt fjäder från sip så vore det kanon.

bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ferrari</i>
<br />Hmm...
Lammellerna bytte jag i höstas, så de är det nog inge fel på. Men däremot kopplingen, kan det vara knas med, misstänker jag. Eftersom om jag släpper på kopplingen mer så är det svårt att få i växlarna.... Vet inte om det kan betyda att kopplingen är sliten men det borde ju vara felet.
Men att den varvar ur på 4:an utan att ge fart beror det värkligen på kopplingen ?? För på 1-3:an går den ju hur bra som hälst. Ska nog byta koppling ändå men det e ju alltid bra att veta.

Är det ett stort projekt att byta koppling ??
Och är det någon som vet vad det kan kosta på Em-scooter ligger det på runt 650:- inkl. frakt men dom har ibland lite väl långa frakt tider. Tänkte beställa från SIP i hopp om att man kan spara en krona plus att paketet aldrig tar mer än fyra dagar att få.
Men för ett otränat kopplingsöga så kan det vara svårt att se så det blir rätt prylar.
Är det någon som kan guida mig till ett komplett kopplingspaket inkl. förstärkt fjäder från sip så vore det kanon.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
SIP art.no. 93490000 borde väl vara vad du söker? Fyra lamellers förstärkt koppling... Blir kopplingen väldigt trög efter bytet kan det vara läge att byta plunge också, Art.nr 87011000 eller J87011000 inklusive tryckplatta, eller 87700000 för bara plunge. Känns ändå underarmen smärtsam efter lite stadstrafik, kan du byta till nya teflonbelagda vajrar/höljen och ett PX-kopplingshantag som ger bättre hävarm:)
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Lammellerna bytte jag i höstas, så de är det nog inge fel på.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Såg du till att "marinera" dom i olja innan montering?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Men att den varvar ur på 4:an utan att ge fart beror det värkligen på kopplingen ?? För på 1-3:an går den ju hur bra som hälst.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är på 4:an som momentet på kopplingen är som störst så det är ju inget konstigt.

Men om lammellerna är i bra skick så lönar det sig att (förutom att byta till hårdare fjäder vilket nästan är ett måste) kolla så att alla andra delar i kopplingen är ok. Har själv råkat ut för att botten-stål-lammellen/tryckplattan var stukad vilket gjorde att det slirade hur man än bar sig åt.

Fredrik
Post Reply