Citronsyra & tapetklister

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
YTS
Nybörjare
Nybörjare

Citronsyra & tapetklister

Post by YTS »

När jag gjorde i ordning min PX 125 för några år sen hade jag läst hur man blanda tapetklister och citronsyra för att lösa upp rost. Metoden funka utmärkt, det fanns inte ett spår av rost, efter behandlingen. Tyvärr försvann receptet, samtidigt som min organizer fick en kopp kaffe över sig. Nå´n som har receptet.

Torbjörn
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Låter intressant. Skulle tro att citronsyran löser rosten och att tapetklistret används för att få blandningen att stanna på plats, sas. Med andra ord borde det vara ganska enkelt att mixtra själv.

/Jonas Myrenås

/Jonas Myrenås

-----------------------------
På två små hjul genom livet...
YTS
Nybörjare
Nybörjare

Post by YTS »

Jo man kan väl alltid prova sig fram, men det kan ta en del försök innan man får rätt koncentration på citronsyran. Iaf så smeta man på blandningen och lät den sitta ett dygn, därefter var det bara att skölja med lite vatten och torka torrt. Om man skulle behandla vågräta ytor, täckte man över blandningen med lite plast, t.ex. en uppklippt brödpåse, så rann det inte.

Torbjörn
Pellegrino
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pellegrino »

Här säljer de citronsyra och tapetklister och har säkert recept också. :)

http://www.rostlosningen.com/

/P
YTS
Nybörjare
Nybörjare

Post by YTS »

Tack! Pellegrino.

Checkar imorgon.
YTS
Nybörjare
Nybörjare

Post by YTS »

Jag ringde dem och receptet är som så här:
1 liter vatten + 2dl citronsyra + 2,5 dl tapetklister. OBS detta är med deras egna produkter, så köp från dem om du vill vara säker på att få det att funka.

Torbjörn
Post Reply