Vespa 50 objekt
Vespa 50 objekt
Hej på er!
Nu får ni gärna hjälpa en nybliven vespaägare.
Är som så att jag köpte ett objekt i helgen som behöver en rejäl renovering. Vespa 50, 60-tal.
Det jag först och främst behöver köpa är:
Svänghjul
Vevparti
Komplett bakhjul
Komplett bromstrumma
Är det att köpa nytt som gäller eller vet ni någon som säljer nåt av detta begagnat?
Jag tänker mig att "vässa" den lite, bör jag köpa något särskilt vevparti och vad rekommenderar ni för cylinder? Önskar att den blir stark och gör i alla fall 50km/h.
Hoppas någon av er kan hjälpa en lekman på området.
/Dennis
Nu får ni gärna hjälpa en nybliven vespaägare.
Är som så att jag köpte ett objekt i helgen som behöver en rejäl renovering. Vespa 50, 60-tal.
Det jag först och främst behöver köpa är:
Svänghjul
Vevparti
Komplett bakhjul
Komplett bromstrumma
Är det att köpa nytt som gäller eller vet ni någon som säljer nåt av detta begagnat?
Jag tänker mig att "vässa" den lite, bör jag köpa något särskilt vevparti och vad rekommenderar ni för cylinder? Önskar att den blir stark och gör i alla fall 50km/h.
Hoppas någon av er kan hjälpa en lekman på området.
/Dennis
En bra början är att ta reda på vilken modell du har. Kolla ditt ramnummer & gå in på:
http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html

http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html

-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />Så här ser den ut:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kosmetiskt behöver du ju inte renovera den där, ser ut att vara i härligt skick!
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Så här ser den ut:

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kosmetiskt behöver du ju inte renovera den där, ser ut att vara i härligt skick!
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />Hej på er!
Nu får ni gärna hjälpa en nybliven vespaägare.
Är som så att jag köpte ett objekt i helgen som behöver en rejäl renovering. Vespa 50, 60-tal.
Det jag först och främst behöver köpa är:
Svänghjul
Vevparti
Komplett bakhjul
Komplett bromstrumma
Är det att köpa nytt som gäller eller vet ni någon som säljer nåt av detta begagnat?
Jag tänker mig att "vässa" den lite, bör jag köpa något särskilt vevparti och vad rekommenderar ni för cylinder? Önskar att den blir stark och gör i alla fall 50km/h.
Hoppas någon av er kan hjälpa en lekman på området.
/Dennis
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Köp nytt eller sätt in en annons under köpes på SSK hemsida.
Om moppetrim kan du läsa i: http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=841
<br />Hej på er!
Nu får ni gärna hjälpa en nybliven vespaägare.
Är som så att jag köpte ett objekt i helgen som behöver en rejäl renovering. Vespa 50, 60-tal.
Det jag först och främst behöver köpa är:
Svänghjul
Vevparti
Komplett bakhjul
Komplett bromstrumma
Är det att köpa nytt som gäller eller vet ni någon som säljer nåt av detta begagnat?
Jag tänker mig att "vässa" den lite, bör jag köpa något särskilt vevparti och vad rekommenderar ni för cylinder? Önskar att den blir stark och gör i alla fall 50km/h.
Hoppas någon av er kan hjälpa en lekman på området.
/Dennis
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Köp nytt eller sätt in en annons under köpes på SSK hemsida.
Om moppetrim kan du läsa i: http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=841
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />ja, absolut. den är charmigt sliten.
men som ni ser så saknas det bakhjul mm.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För lite tips om renovering/trimning:
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
// Bobo
<br />ja, absolut. den är charmigt sliten.
men som ni ser så saknas det bakhjul mm.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För lite tips om renovering/trimning:
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
// Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Mancino
Alltid sugen på alla andras objekt
våra blåa duger fint tycker jag, även om de är mycket vanligare
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ha ha, jag kanske är det. Men det är väl sån jag är
Tycker också om våra, och faktiskt är färgen helt underbar. Ska sluta gnälla nu!
Har du tagit ut din än?
<br />Mancino

Alltid sugen på alla andras objekt

våra blåa duger fint tycker jag, även om de är mycket vanligare

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ha ha, jag kanske är det. Men det är väl sån jag är

Har du tagit ut din än?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />Så här ser den ut:
http://i159.photobucket.com/albums/t153 ... /vespa.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow, otroligt underbart originalskick! Den kan inte ha varit flitigt använd genom åren... Lova att du behåller den i det fantastiska exteriöra skick den är i. Grattis!
Eventuellt kan jag hjälpa dig med några delar om du inte hittar någon annanstans. Jag ska inventera lagret...
/ Fredrik
<br />Så här ser den ut:
http://i159.photobucket.com/albums/t153 ... /vespa.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow, otroligt underbart originalskick! Den kan inte ha varit flitigt använd genom åren... Lova att du behåller den i det fantastiska exteriöra skick den är i. Grattis!

Eventuellt kan jag hjälpa dig med några delar om du inte hittar någon annanstans. Jag ska inventera lagret...

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Belmondo</i>
<br />tack Fredrik! eftersom det är min första vespa så kanske jag alltså har nedvärderat skicket en aning. Är ju lite brunprickig här och var. Enligt mätaren har den gått 500 mil, det borde väl stämma?
Ja, men om du vill kolla om du har någon av delarna jag söker så vore jag hemst tacksam.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det har du nog allt gjort. Gamla bruks-V50 brukar i regel aldrig vara så raka och fina i plåten. Speciellt V50 av den äldre typen (i Sverige 1966-71) är särskilt sällsynta och är sällan i det oförskämt bra skicket om din är i. Funkar tripmätaren nu? Isåfall stämmer alldeles säkert 500 mil. Den påminner starkt om en av mina V50 i skicket (-66 års modell) - förutom att min är betydligt mer "brunprickig" - och den hade gått något liknande när jag fann den.
Givetvis ska du göra vad du själv vill med din V50, men just detta exemplaret har en så vacker och mild patina, vilket är sällsynt. Innan du någon gång börjar fundera på en ny lack, vänligen tänk på följande: patina är en spegling av tidens tand och kan aldrig återskapas realistiskt genom mer än lika lång tid igen. Det blir dessutom allt ovanligare med orörda originalare, varför dessa troligtvis kommer bli "hårdvaluta" (nåja...) i framtiden. Slutligen är patina något oerhört estetiskt, åtminstone i mina ögon...
Det är en relativt ovanlig modell av Vespa 50 N du har fått tag på, så lova att vårda den ömt. Karosspressningen mellan åren 1965 till mitten av 1967 är inte likadan som efterföljande modeller. Bagateller kan tyckas, men bl a är karossen 2 cm kortare och plåtpressningen runt Piaggioemblemet skiljer sig från senare modeller (som också har annat Piaggioemblem, den sexkantiga s k hexagonen). Och så har du även den äldre typen av helkapslade fälgar (1963-71) till skillnad mot de ventilerade som kom 1972. Likaså har du det snygga Vespa50-emblemet i svart folie på skölden, istället för det betydligt tråkigare emblemet som också kom 1972.
Det här med delar är inget problem. Allt, precis allt, finns att köpa som reservdelar (utom kanske det svenska baklampglaset med speciell reflex - riktigt svårt...). I Sverige är det främst EM Scooters och EHR Motor som har ett någorlunda komplett utbud. Själv handlar jag mestadels på SIP Scootershop i Tyskland, men det finns även andra utländska firmor som har "allt". Du kan ju själv kolla runt om du hittar något, annars ska jag se vad jag har i garaget. Slitdelar som koppling, bromsbelägg, packningar, kilar, kondensator m m köper du med fördel nytt. Allt finns att handla som sagt...
Lyckat till med din makalöst fina -67:a!
Hälsningar
/ Fredrik
<br />tack Fredrik! eftersom det är min första vespa så kanske jag alltså har nedvärderat skicket en aning. Är ju lite brunprickig här och var. Enligt mätaren har den gått 500 mil, det borde väl stämma?
Ja, men om du vill kolla om du har någon av delarna jag söker så vore jag hemst tacksam.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det har du nog allt gjort. Gamla bruks-V50 brukar i regel aldrig vara så raka och fina i plåten. Speciellt V50 av den äldre typen (i Sverige 1966-71) är särskilt sällsynta och är sällan i det oförskämt bra skicket om din är i. Funkar tripmätaren nu? Isåfall stämmer alldeles säkert 500 mil. Den påminner starkt om en av mina V50 i skicket (-66 års modell) - förutom att min är betydligt mer "brunprickig" - och den hade gått något liknande när jag fann den.
Givetvis ska du göra vad du själv vill med din V50, men just detta exemplaret har en så vacker och mild patina, vilket är sällsynt. Innan du någon gång börjar fundera på en ny lack, vänligen tänk på följande: patina är en spegling av tidens tand och kan aldrig återskapas realistiskt genom mer än lika lång tid igen. Det blir dessutom allt ovanligare med orörda originalare, varför dessa troligtvis kommer bli "hårdvaluta" (nåja...) i framtiden. Slutligen är patina något oerhört estetiskt, åtminstone i mina ögon...

Det är en relativt ovanlig modell av Vespa 50 N du har fått tag på, så lova att vårda den ömt. Karosspressningen mellan åren 1965 till mitten av 1967 är inte likadan som efterföljande modeller. Bagateller kan tyckas, men bl a är karossen 2 cm kortare och plåtpressningen runt Piaggioemblemet skiljer sig från senare modeller (som också har annat Piaggioemblem, den sexkantiga s k hexagonen). Och så har du även den äldre typen av helkapslade fälgar (1963-71) till skillnad mot de ventilerade som kom 1972. Likaså har du det snygga Vespa50-emblemet i svart folie på skölden, istället för det betydligt tråkigare emblemet som också kom 1972.
Det här med delar är inget problem. Allt, precis allt, finns att köpa som reservdelar (utom kanske det svenska baklampglaset med speciell reflex - riktigt svårt...). I Sverige är det främst EM Scooters och EHR Motor som har ett någorlunda komplett utbud. Själv handlar jag mestadels på SIP Scootershop i Tyskland, men det finns även andra utländska firmor som har "allt". Du kan ju själv kolla runt om du hittar något, annars ska jag se vad jag har i garaget. Slitdelar som koppling, bromsbelägg, packningar, kilar, kondensator m m köper du med fördel nytt. Allt finns att handla som sagt...
Lyckat till med din makalöst fina -67:a!
Hälsningar
/ Fredrik
En fråga: Är det bara nr 5 och 6 på sprängskissen nedan du behöver när du syftar på bromstrumma?
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg
Här finns för övrigt en komplett sprängskiss till din Vespa 50:
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html
Vad det gäller vevparti kan du antingen öppna det befintliga eller köpa ett nytt för ca 700 kr där detta är gjort (du får då dessutom nållagrad kolvbult). Det är nästan synd att våldta en svensk originalvev, så bäst är nog att köpa ny och dessutom få det riktigt anpassat. Denna duger gott om du tänker köra med 50 cc (dubbelt så öppen som den svenska veven, motsvarar italiensk/tyskt original):
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
/ Fredrik
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg
Här finns för övrigt en komplett sprängskiss till din Vespa 50:
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html
Vad det gäller vevparti kan du antingen öppna det befintliga eller köpa ett nytt för ca 700 kr där detta är gjort (du får då dessutom nållagrad kolvbult). Det är nästan synd att våldta en svensk originalvev, så bäst är nog att köpa ny och dessutom få det riktigt anpassat. Denna duger gott om du tänker köra med 50 cc (dubbelt så öppen som den svenska veven, motsvarar italiensk/tyskt original):
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Novis</i>
<br />Tja! Har ett par reserv hjul till dig. ÄR orginal 9 tum blå. Men jag säljer dom bara om paret för typ en fem hunka.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grattis till en riktigt fin V50 Belmondo!!
Om du inte behöver bägge hjulen skulle jag kunna tänka mig att dela på paret med dig, mitt bakhjul är inte riktight runt längre.
Anders
V50R -80 Silver
<br />Tja! Har ett par reserv hjul till dig. ÄR orginal 9 tum blå. Men jag säljer dom bara om paret för typ en fem hunka.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grattis till en riktigt fin V50 Belmondo!!
Om du inte behöver bägge hjulen skulle jag kunna tänka mig att dela på paret med dig, mitt bakhjul är inte riktight runt längre.
Anders
V50R -80 Silver
Tack än en gång Fredrik!
Verkligen kul att höra det du skriver. Hur många vespor har du själv?
Patina var ett nytt ord för mig. Men jag är helt i linje med dig... Man kan säga att den blir som ett tidsdokument synd att förstöra.
Ja, som du säger så tror jag bara att det är bild nr. 5 och 6 jag behöver, nåt du har över?
Tackar så mycket för sprängskissen, precis vad jag behövde =)
Låt oss säga att jag köper det vevparti som du rekommenderar, lämpar sig det till trimcylindrar, tex. 70cc?
Jag ska vårda den ömt, jag lovar!
Novis och Ryden: Det visade sig att den förra ägaren hittade min bakfälg hemma hos sig så jag är inte i behov utav nån, men tack i alla fall!
Ha det bra killar!
/Dennis
Verkligen kul att höra det du skriver. Hur många vespor har du själv?
Patina var ett nytt ord för mig. Men jag är helt i linje med dig... Man kan säga att den blir som ett tidsdokument synd att förstöra.
Ja, som du säger så tror jag bara att det är bild nr. 5 och 6 jag behöver, nåt du har över?
Tackar så mycket för sprängskissen, precis vad jag behövde =)
Låt oss säga att jag köper det vevparti som du rekommenderar, lämpar sig det till trimcylindrar, tex. 70cc?
Jag ska vårda den ömt, jag lovar!
Novis och Ryden: Det visade sig att den förra ägaren hittade min bakfälg hemma hos sig så jag är inte i behov utav nån, men tack i alla fall!
Ha det bra killar!
/Dennis
Ingen orsak!
Jag har en Primavera och fyra Vespa 50 för ögonblicket. Troligtvis har jag delarna du behöver om du inte hittar någon annanstans. Vet inte om den veven är i klenaste laget för 70 cc, men du bör förmodligen byta förgasare till SHB 16/16 om du tänker köra med 70 cc. Det finns gossar på forumet som är betydligt mer kunnig än jag på det området, så förhoppningsvis kan någon annan ge dig ett definitivt svar på det.
Lyckas till med pärlan!
/ Fredrik
Jag har en Primavera och fyra Vespa 50 för ögonblicket. Troligtvis har jag delarna du behöver om du inte hittar någon annanstans. Vet inte om den veven är i klenaste laget för 70 cc, men du bör förmodligen byta förgasare till SHB 16/16 om du tänker köra med 70 cc. Det finns gossar på forumet som är betydligt mer kunnig än jag på det området, så förhoppningsvis kan någon annan ge dig ett definitivt svar på det.
Lyckas till med pärlan!
/ Fredrik
Hej på er! Var ett tag sen.
Nu har jag plockat ner vespan i molekyler =)
Är i full färd att beställa delar från SIP, rena djungeln att hitta rätt har jag märkt. Lurar bland annat på att köpa 16mm alternativt 19mm förgasare. Dock hittar jag bara 16mm på SIP, vet ni om de har 19mm?
Finns några 19mm att köpa men det framgår inte riktigt om de passar på min, vågar inte riktigt chansa.
Den här är jag sugen på: http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... dcdeed4612
Vid den här länken står det ju längst ner att den passar till V5A1T. Men på de 19mm som enligt mig borde passa står det ingenting, passar dem i alla fall?
Terraplane, hit me =)
Nu har jag plockat ner vespan i molekyler =)
Är i full färd att beställa delar från SIP, rena djungeln att hitta rätt har jag märkt. Lurar bland annat på att köpa 16mm alternativt 19mm förgasare. Dock hittar jag bara 16mm på SIP, vet ni om de har 19mm?
Finns några 19mm att köpa men det framgår inte riktigt om de passar på min, vågar inte riktigt chansa.
Den här är jag sugen på: http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... dcdeed4612
Vid den här länken står det ju längst ner att den passar till V5A1T. Men på de 19mm som enligt mig borde passa står det ingenting, passar dem i alla fall?
Terraplane, hit me =)
Har också lite huvudbry gällande vevlager på kopplingssidan, standard är ju 17 men enligt SIP så är axeln 19 på den här veven som jag tänker köpa. http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... dcdeed4612
På SIP hittar jag inte passande lager, för det följer väl inte med?
På SIP hittar jag inte passande lager, för det följer väl inte med?