Hur bygger man en egen trimpipa?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hur bygger man en egen trimpipa?

Post by Chainsaw Kid »

Hallå gubbar.

Jag har sonderat på nätet efter specifikationer på expansionskammare/ljuddämpare för tvåtaktsmotorer, men inte hittat mycket att hänga i julgranen. Det fanns mest tips på ljuddämpare till vapen...

Det hade varit skoj att svetsa ihop en ljuddämpare själv (inte för att det egentligen är värt besväret...), men man kanske lär sig något på kuppen. Men det skall ju vara lite motstånd och resonans i tvåtaktssystem.

Hur räknar man egentligen ut volym för en expansionskammare ? Finns det några tumregler för längd/volym osv?

Någon som har provat att dra ihop något eget till smallframe?

/Martin (svetsarsugen)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Lite tips kan du få här: http://medlem.spray.se/callejk/sparas/tvt.zip

Glad helg,
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hej hej

Det finns en finfin bok som heter Two Stroke Performance Tuning av A Graham Bell (Haynes). Där finns grunderna för tvåtakts trimning i allmänhet och ett kapitel om expansionskammare. Boken finns nog t o m på Biltema för en hundring.

Inom scooterracingen i Sverige finns det flera som byggt sina egna system. Det är extremt tidskrävande även om man tar hjälp av datorprogram för att få ut exakta mått på plåtbitarna.
Många frågar sig nog om resultatet går att väga mot tiden man lägger ner. Men det handlar ju såklart om exprimenterandet.
Det är inte direkt så att de som kör hemmasvetsat är överlägsna på banan.
Till Smallframe finns det ju extremt mycket olika avgasystem att välja på, allt från 500kr till 3-4000. och 500 kronors Polinibanan är inte så dåligt som man kanske tror....

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det finns ju rätt vettiga köpesystem till smallframe, det är mest till gamla Sachsa och Zündappar man kan få en sjujävla skillnad om man svetsar hemma.

Det svåraste att få till en dämpare själv till smallframe är nog pusslet att få den att passa hyfsat.

Annars har jag ett ytterst vettigt program med allsköns trimuträkningar, skicka ett mail om du är intresserad så ska jag leta i datorn efter det.
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Efter en Whisky hemma i Fredags kväll, så ramlade jag faktiskt över

http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/expch.html

och
http://www.prestwich.ndirect.co.uk/tunedpipetheory2.htm

Så nu är det bara att börja räkna och kapa...

(Eller lägga funderingarna åt fanders och handla upp sig på ett vanligt Polini/Leovinci-blås).

/Martin
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hej igen!

Worbel har också lite fina auspuff-tips på sin tips å trixsida.

http://mitglied.lycos.de/DrWorbel/auspuffbau.html

han börjar tydligen med att bygga sina blås som pappmodeller för att verkligen se passning m.m.

Federico
Uffe
Nybörjare
Nybörjare

Post by Uffe »

Här finns en java-applikation som räknar ut och ritar upp en ljuddämpare. Tyvärr på tyska, men ni kanske la mer på minnet på tyskalektionerna än jag...
/Uffe

http://www.kreidler-verein.de/reso.html
Mr Matrix
Drömmare
Drömmare

Post by Mr Matrix »

Jag vet inte om jag tyckte Worbel´s saker såg så där jätte fina ut....
Pappmodellerna var chyssta men svetsjobbet såg ut som en "treåring" hade gjort......8)

En som kan sin sak och gör fina jobb är Roffe på http://www.VRM.se

Vill ni läsa farbror Bells bok finns den här att ladda ner som Pdf.
http://www.mrmatrix.mine.nu/08Scooter/A ... %20Inc.pdf

/ Mvh M

Second place is the first looser
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

blev det nåt gjort? berätta hur det gick isf.
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Hur det gick ?

Nja, sambon blev gravid och kåken började knasa, så tiden räckte endast till att köpa en LeoVinci. :P

Har dock inte släppt tanken på hemsvetsat.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

jag blir inte riktigt klok på det här med blås. har slutligen förstått varför ett bra blås ger mer effekt, men ändå. tex är väl blåsen till smallframe de samma oavsett man har 50 eller 75 cc, och då är det väl inte samma rpmantal? eller är det så att 50cc och 75cc har så liten skillnad att det kvittar? och framförallt, varför ser inte alla blås till samma motorer ut på ungefär samma sätt? visst att man vill ha olika karaktär, men det primära med trimdelar är väl att det ska gå fort, alltså ska man väl vara ute efter samma frekvens?
har ingen teknisk utbildning (än) så jag kämpar lite grann med att begripa allt, hatar att inte veta hur saker fungerar..
vad är anledningen,om någon, (förutom fysiska fästen och hinder) att jag inte skulle kunna köra på ett polini-v50 blås på min luna t.ex? olika motorkaraktär m timing och varvtal trots samma slagvolym?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
jag blir inte riktigt klok på det här med blås. har slutligen förstått varför ett bra blås ger mer effekt, men ändå. tex är väl blåsen till smallframe de samma oavsett man har 50 eller 75 cc, och då är det väl inte samma rpmantal? eller är det så att 50cc och 75cc har så liten skillnad att det kvittar? och framförallt, varför ser inte alla blås till samma motorer ut på ungefär samma sätt? visst att man vill ha olika karaktär, men det primära med trimdelar är väl att det ska gå fort, alltså ska man väl vara ute efter samma frekvens?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Möjligtvis att man trimmar en V50 för att få upp toppfarten, men annars handlar det väl om vrid, acceleation och motorstyrka. Och det är grymt stor skillnad på olika avgassystem om man har mycket trim. en del går taskigt upp till ett visst varvtal då de sticker som en spark i röven, andra drar jämt och fint från botten som original men med mer effekt/styrka. Spark i röven effekten kanske låter kul men är inget man vill ha i längden, möjligtvis på racingbanan.

Optimalt vore nog att tillverka ett specialanpassat avgasystem exakt efter de porttider och tänkta varvtal de övriga trimdelarna är byggda för. Men vem har råd och tid, och vem kan/orkar räkna ut det?. Håller med om att det är konstigt att t.ex Polinis system är likadana för 50 och 125cc. Likadant är det med de dyra och fina Engelska systemen. t.ex PM använder samma system för 125cc och 200cc PX förutom att man har ändrat första kröken. Undrar om dom räknat det systemet på 125 eller 200 eller malossi 210 eller vad? någonslags medel?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
har ingen teknisk utbildning (än) så jag kämpar lite grann med att begripa allt, hatar att inte veta hur saker fungerar..
vad är anledningen,om någon, (förutom fysiska fästen och hinder) att jag inte skulle kunna köra på ett polini-v50 blås på min luna t.ex? olika motorkaraktär m timing och varvtal trots samma slagvolym?
Polinis system skulle säkert fungera om du får till ett fäste.

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det var nästan det jag tänkte (och att det var du som skulle svara det). det ser ju ut vid ett ögonkast som om det vore samma men sån tur har man ju aldrig, så ska kika på det när jag kommer hem.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

leovinci var det ju jag menade, trötter!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />leovinci var det ju jag menade, trötter!

same same

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Jag hade en svensk guide för att bygga pipa men jag vetif*n vart den hamnade. Kolla på speedriders.com - forumet. Där finns säkert nån som har den!
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Chainsaw Kid »

Jo, det finns en del länkar i denna tråd, och andra bra uträkningar på trim-moppeforum och liknande. Visst kan man nog få till en suverän pipa för just sin cylindervolym, porttider och varvtal.

MEN det mariga är ju att hela faderullan skall starta i princip intill avgasporten (om det skall vara ultimat) och böja av och snirkla sig ut under skärm åt något håll. Det är väl därför alla billigare system har ett vanligt rör i början.

Och MC- och moppevässare har det ju betyyyydligt lättare än oss som åker fordon där konstruktören klämt in motorn under bakskärmen.

Eller kanske skulle man löda ihop en "båtracingpipa" i polerad mässing, som sticker ut en halvmeter på sin smallframe?

Det hade nog bröderna Grip tyckt om !
Post Reply