Hjälp igen! Demontera veven - Lambretta ld/d
Hjälp igen! Demontera veven - Lambretta ld/d
Hej! Är det nån som har erfarenhet av motorrenovering på en lambretta ld/d? Skulle behöva få ut veven för att byta vevstakslagret. Men hur tusan får man ut veven? Måste man splitta vevskivorna och lossa vevstaken på plats inne i motorblocket?
Såg bild på en senare lambretta-modell, där vevpartiet lutas med vevstaken i bottenläge. Men jag ser omöjligt hur det skulle finnas plats att göra så i min motor.
Jag lyckas inte hitta nåt i min litteratur som beskriver hur detta går till.
Såg bild på en senare lambretta-modell, där vevpartiet lutas med vevstaken i bottenläge. Men jag ser omöjligt hur det skulle finnas plats att göra så i min motor.
Jag lyckas inte hitta nåt i min litteratur som beskriver hur detta går till.
Ta ut hela veven. Det är en liknande procedur som på nyare Lambrettor.
http://www.mmlambretta.com/docs/wsm/wsm ... hoto1.html
/P
http://www.mmlambretta.com/docs/wsm/wsm ... hoto1.html
/P
Ok! Tack för länken. Jag har fortfarande lite svårt att förstå att det finns plats för att vinkla ut veven på det viset, men det går ju bevisligen..
Då blir det till att skruva loss koppling och växellåda då.
Är det någon som har en gammal överbliven stålskiva till kopplingen som jag kan köpa loss? (Sån som ligger mellan lamellerna) Ska ha att göra mothåll för att få loss kopplingskorgen, den sitter som berg..

Är det någon som har en gammal överbliven stålskiva till kopplingen som jag kan köpa loss? (Sån som ligger mellan lamellerna) Ska ha att göra mothåll för att få loss kopplingskorgen, den sitter som berg..
Nu har jag suttit i timtals och vridit och vänt på vevpartiet. Utan att lyckas vinkla ut det ur vevhuset, inte ens varit i närheten.. Jag har plockat bort alla lager, packboxar mm och sitter med ett tomt vevhus med ett löst vevparti, men det verkar helt enkelt inte finnas utrymme för denna operation. Det verkar funnits två olika vevpartier på LD/D och jag har den tidigare modellen med skruvat "överfall" till vevtappen. enligt bilden nedan. Kan det trots allt vara så att man måste dela vevpartiet? Kollar man på denna bild byts vevlagret på plats i blocket, (visserligen en annan motor, men..) http://www.mmlambretta.com/docs/tc1/photos/photo32.jpg
Förresten, någon som vet var jag kan hitta en 6mm kvadratisk hylsa för lossa vevtappen?
Är det så, att det trots allt går att vinkla ut ett sånt vevparti, vore jag mycket tacksam om någon hade lust att beskriva lite utförligare hur jag ska gå till väga, för jag fattar verkligen inte.. Så sätter jag på mig dumstruten sen.

Förresten, någon som vet var jag kan hitta en 6mm kvadratisk hylsa för lossa vevtappen?
Är det så, att det trots allt går att vinkla ut ett sånt vevparti, vore jag mycket tacksam om någon hade lust att beskriva lite utförligare hur jag ska gå till väga, för jag fattar verkligen inte.. Så sätter jag på mig dumstruten sen.


Jag är överens om att veven ska tas ut hel i en vevrörelse. Ni som har erfarenhet, beskriv för LD125 vinkeln vevtappen ska stå i på varvet, när vevaxeln fås att börja svänga ur sitt lagerläge. Säg att 0 grader motsvarar när vevtappen står i linje med cylindern och vevaxelns centrum.
Här verktyg 44006 till LD125's styrhål i vevslängen för montage av vev efter byte av vevtappslager/vevstake.

Jämför med E/F som också har en delad vev. I dessa går veven tyvärr inte att ta ut hel, utan måste demonteras/monteras inne i vevhuset. Verktyget 44860 visas också tydligt inne i E/F vevhuset.
Som alternativ till verktyg kan en slipad axel med bra äntringskona användas. /tomas
Här verktyg 44006 till LD125's styrhål i vevslängen för montage av vev efter byte av vevtappslager/vevstake.

Jämför med E/F som också har en delad vev. I dessa går veven tyvärr inte att ta ut hel, utan måste demonteras/monteras inne i vevhuset. Verktyget 44860 visas också tydligt inne i E/F vevhuset.
Som alternativ till verktyg kan en slipad axel med bra äntringskona användas. /tomas
Ok, tack för hjälpen! Då ska en nog delas trots allt. Jag trodde ett tag att jag hade mer än en skruv lös..
Hade dock föredragit att ta ut vevpartiet helt, då fyrkantsbulten som håller vevtappen redan har lite åverkan sedan tidigare demontering. Hoppas jag kan få loss den ändå, annars ligger jag risigt till..
Hade dock föredragit att ta ut vevpartiet helt, då fyrkantsbulten som håller vevtappen redan har lite åverkan sedan tidigare demontering. Hoppas jag kan få loss den ändå, annars ligger jag risigt till..
Jag använder till vevaxel-skruven på E/F en vanlig 1/4" hylsnyckel-förlängare som jag vänder. På E/F mäter jag nu skruven till fyrkant 6.1mm, varför förlängarens huvud greppar skruvhuvudet, förlängaren som är av en bra stålkvalitei gör att du får grepp med en vanlig skiftnyckel på förlängarens 1/4" tapp utanför vevhuset.
Verktyg 375898 säger dock att skruven ska vara fyrkant 6mm, men det är troligen samma huvud med lite spel. /tomas
Verktyg 375898 säger dock att skruven ska vara fyrkant 6mm, men det är troligen samma huvud med lite spel. /tomas
Jag har faktiskt varit inne på det också. Men de 1/4-fästena som jag har, som ska mäta 6,35mm, mäter runt 6,5 eller mer. Det blir lite för mycket glapp, så jag vågar inte dra med den. Särskilt med tanke på att skruven är aningen rundragen sedan tidigare.
Sitter skruven hårt?
Trumnyckel är 5,5, elementnyckel 5 eller 7mm. Det måste ju bara gå att hitta motsvarande 6mm. Jag kan i värsta fall svetsa på ett skaft, det är bara en fungerande hylsa jag behöver.
Sitter skruven hårt?
Trumnyckel är 5,5, elementnyckel 5 eller 7mm. Det måste ju bara gå att hitta motsvarande 6mm. Jag kan i värsta fall svetsa på ett skaft, det är bara en fungerande hylsa jag behöver.
När vevskruven är riktigt monterad måste ett skruvmoment övervinnas. Skruven fjädrar lite innan den knäpper till och lossnar, troligen en kombination av förspänningsmomentet och skruvfläns friktionen. (På E'en jag hittade i våras var vevskruven inte efterdragen! Fel nållager var monterat med påföljd att styrringskransen slitits isär och stålkorn kommit in i skruvförbandet och svetsat sig i ytorna, med ett helsicke få isär.)
Vevhalvan är i stålkvalitet och skruven också. Den bör nog efterdras med momentnyckel sen, kolla i en bultkatalog för M8x1. Verkstadsmanualen för E anger inget värde. Jag brukar dra "på känn" ca 10-20grad. E-skruven har under fyrkantsgreppet en fläns d11.8, skruvlängd 28 varav gänga 15. I E-manualen finns E-vevens alla mått angivna, bör som max/minvärden. Rundgången om 0.01mm skall kontrolleras efter montage med mikrometer! dvs det räcker inte med styrtappen bara.
Du hittar nog motsvarande uppgifter under LD/D.
Är det en 125D eller 125LD, chassinr?
Du kan få en kopia framledes på E montaget om du inte hittar något. 1lundahl@telia.com /tomas
Vevhalvan är i stålkvalitet och skruven också. Den bör nog efterdras med momentnyckel sen, kolla i en bultkatalog för M8x1. Verkstadsmanualen för E anger inget värde. Jag brukar dra "på känn" ca 10-20grad. E-skruven har under fyrkantsgreppet en fläns d11.8, skruvlängd 28 varav gänga 15. I E-manualen finns E-vevens alla mått angivna, bör som max/minvärden. Rundgången om 0.01mm skall kontrolleras efter montage med mikrometer! dvs det räcker inte med styrtappen bara.
Du hittar nog motsvarande uppgifter under LD/D.
Är det en 125D eller 125LD, chassinr?
Du kan få en kopia framledes på E montaget om du inte hittar något. 1lundahl@telia.com /tomas
Återigen, tack för hjälpen.
Nu ville det sig så väl att jag fick hem ett extra vevhus förra veckan. Det skulle egentligen endast fungera som donator. Men vevhuset visade sig vara i ett enastående skick under damm och ytrost. Minimalt spel i kugg och lager. Tom det lilla kugget till kickaxeln var helt oslitet, nära nyskick. Verkar som att ringarna gått och sedan har den bara hamnat på hyllan. Så nu smäller jag ihop den med med delar från en annan motor jag har liggandes. Våren är ju redan här..
Men jag hade fortfarande tänkt att fixa i ordning den första motorn, nån regnig dag. Och kanske stoppa i vevstake med rullagrad lillända å lite sånt..
Lucas, vad menar du med rundgång i det här sammanhanget? -förstod det inte riktigt. Det är en LD125 som jag har. Vet du om det skiljer nåt på d/ld motorerna?
Förresten, Kamasa-tool har gjort en serie 4-kants lednycklar för bugatti-klubben. Lednyckel är kanske inte det bästa för detta ändamål, men fungerar säkert med den skiftnyckel på skaftet.
Det finns också en "4-vägsnyckel" på biltema med en 6mm ända. Kräver dock att man kapar och svetsar lite. Men 19kr kostar den bara..
Nu ville det sig så väl att jag fick hem ett extra vevhus förra veckan. Det skulle egentligen endast fungera som donator. Men vevhuset visade sig vara i ett enastående skick under damm och ytrost. Minimalt spel i kugg och lager. Tom det lilla kugget till kickaxeln var helt oslitet, nära nyskick. Verkar som att ringarna gått och sedan har den bara hamnat på hyllan. Så nu smäller jag ihop den med med delar från en annan motor jag har liggandes. Våren är ju redan här..
Men jag hade fortfarande tänkt att fixa i ordning den första motorn, nån regnig dag. Och kanske stoppa i vevstake med rullagrad lillända å lite sånt..
Lucas, vad menar du med rundgång i det här sammanhanget? -förstod det inte riktigt. Det är en LD125 som jag har. Vet du om det skiljer nåt på d/ld motorerna?
Förresten, Kamasa-tool har gjort en serie 4-kants lednycklar för bugatti-klubben. Lednyckel är kanske inte det bästa för detta ändamål, men fungerar säkert med den skiftnyckel på skaftet.
Det finns också en "4-vägsnyckel" på biltema med en 6mm ända. Kräver dock att man kapar och svetsar lite. Men 19kr kostar den bara..
Vevaxelns rundgång; en mätklocka ansätts mot axeln tex där svänghjulet sitter och får mäta hur den cirkulära ytan kastar/slår under det axeln roteras för hand.
Någon som renoverat/r vevaxlar kan nog ge lite mer matnyttiga tipps här.
I "the complete Spanners workshop manual for Lambretta" står på sid 62: Rundheten mäts på längst ut liggande punkt på axeln från centrum (trol menas vevstaken) att vara mindre än <0,05mm (vissa är lyckliga först med <0,03mm). Vid större värden riktas axeln, vetenskapligt, med ett slag av stor kopparhammare.
I E/F manualen framgår inte förfarandet med den ihop-skruvade vevaxeln. Gjorde en analys i jobbet av ramlager för lok-dieslar för något år sedan, ska kolla om nån vet något/tomas
Någon som renoverat/r vevaxlar kan nog ge lite mer matnyttiga tipps här.
I "the complete Spanners workshop manual for Lambretta" står på sid 62: Rundheten mäts på längst ut liggande punkt på axeln från centrum (trol menas vevstaken) att vara mindre än <0,05mm (vissa är lyckliga först med <0,03mm). Vid större värden riktas axeln, vetenskapligt, med ett slag av stor kopparhammare.
I E/F manualen framgår inte förfarandet med den ihop-skruvade vevaxeln. Gjorde en analys i jobbet av ramlager för lok-dieslar för något år sedan, ska kolla om nån vet något/tomas