PX200 - tjuvluft?
PX200 - tjuvluft?
Hej!
Så var man nybörjare igen, har skaffat en PX200 som komplement till mina smallframes och känner att jag trampar omkring på osäker mark...
Det är en modern PX från -99, med separat oljetank och (förstås) elektronisk tändning. Den går ojämnt på tomgången, man får skruva upp tomgången en hel del (åtminstone för högt för min smak) för att den inte ska dö vid rödlysena, jag bytte genast tändstift (B6ES) och det gamla stiftet såg ut att ha gått lite för varmt. Vad värre är, är att den ibland rusar efter hårdkörning. Om man drar en repa på motorvägen rusar den ibland upp i varv när man trycker in kopplingen (och släpper gasen) för att man ska sakta ner. Den visar inga sådana tecken under normal stadskörning, men väl efter någon kilometer i typ 90 km/h. Den svarar också lite dåligt på gaspådrag vid låga varv.
Så... Var brukar de här rackarna dra tjuvluft (för det är väl det?)? Är det smälld packbox i vevhuset, trots vespans ringa ålder? Finns det andra standardfel på PX som kan ge denna effekt? Vad jag förstår är luftblandningsskruven viktig på denna förgasare, kan dess läge påverka så mycket att den rusar, eller är det garanterat luftläckage? Kan CDI-boxen ge sådana här effekter, eller någon annan del av den elektroniska tändningen?
Några tips till en nybliven largeframe-mekare:)?
Så var man nybörjare igen, har skaffat en PX200 som komplement till mina smallframes och känner att jag trampar omkring på osäker mark...
Det är en modern PX från -99, med separat oljetank och (förstås) elektronisk tändning. Den går ojämnt på tomgången, man får skruva upp tomgången en hel del (åtminstone för högt för min smak) för att den inte ska dö vid rödlysena, jag bytte genast tändstift (B6ES) och det gamla stiftet såg ut att ha gått lite för varmt. Vad värre är, är att den ibland rusar efter hårdkörning. Om man drar en repa på motorvägen rusar den ibland upp i varv när man trycker in kopplingen (och släpper gasen) för att man ska sakta ner. Den visar inga sådana tecken under normal stadskörning, men väl efter någon kilometer i typ 90 km/h. Den svarar också lite dåligt på gaspådrag vid låga varv.
Så... Var brukar de här rackarna dra tjuvluft (för det är väl det?)? Är det smälld packbox i vevhuset, trots vespans ringa ålder? Finns det andra standardfel på PX som kan ge denna effekt? Vad jag förstår är luftblandningsskruven viktig på denna förgasare, kan dess läge påverka så mycket att den rusar, eller är det garanterat luftläckage? Kan CDI-boxen ge sådana här effekter, eller någon annan del av den elektroniska tändningen?
Några tips till en nybliven largeframe-mekare:)?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej!
Så var man nybörjare igen, har skaffat en PX200 som komplement till mina smallframes och känner att jag trampar omkring på osäker mark...
Det är en modern PX från -99, med separat oljetank och (förstås) elektronisk tändning. Den går ojämnt på tomgången, man får skruva upp tomgången en hel del (åtminstone för högt för min smak) för att den inte ska dö vid rödlysena, jag bytte genast tändstift (B6ES) och det gamla stiftet såg ut att ha gått lite för varmt. Vad värre är, är att den ibland rusar efter hårdkörning. Om man drar en repa på motorvägen rusar den ibland upp i varv när man trycker in kopplingen (och släpper gasen) för att man ska sakta ner. Den visar inga sådana tecken under normal stadskörning, men väl efter någon kilometer i typ 90 km/h. Den svarar också lite dåligt på gaspådrag vid låga varv.
Så... Var brukar de här rackarna dra tjuvluft (för det är väl det?)? Är det smälld packbox i vevhuset, trots vespans ringa ålder? Finns det andra standardfel på PX som kan ge denna effekt? Vad jag förstår är luftblandningsskruven viktig på denna förgasare, kan dess läge påverka så mycket att den rusar, eller är det garanterat luftläckage? Kan CDI-boxen ge sådana här effekter, eller någon annan del av den elektroniska tändningen?
Några tips till en nybliven largeframe-mekare:)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<br />Hej!
Så var man nybörjare igen, har skaffat en PX200 som komplement till mina smallframes och känner att jag trampar omkring på osäker mark...
Det är en modern PX från -99, med separat oljetank och (förstås) elektronisk tändning. Den går ojämnt på tomgången, man får skruva upp tomgången en hel del (åtminstone för högt för min smak) för att den inte ska dö vid rödlysena, jag bytte genast tändstift (B6ES) och det gamla stiftet såg ut att ha gått lite för varmt. Vad värre är, är att den ibland rusar efter hårdkörning. Om man drar en repa på motorvägen rusar den ibland upp i varv när man trycker in kopplingen (och släpper gasen) för att man ska sakta ner. Den visar inga sådana tecken under normal stadskörning, men väl efter någon kilometer i typ 90 km/h. Den svarar också lite dåligt på gaspådrag vid låga varv.
Så... Var brukar de här rackarna dra tjuvluft (för det är väl det?)? Är det smälld packbox i vevhuset, trots vespans ringa ålder? Finns det andra standardfel på PX som kan ge denna effekt? Vad jag förstår är luftblandningsskruven viktig på denna förgasare, kan dess läge påverka så mycket att den rusar, eller är det garanterat luftläckage? Kan CDI-boxen ge sådana här effekter, eller någon annan del av den elektroniska tändningen?
Några tips till en nybliven largeframe-mekare:)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snacka om snabba svar, du är en hjälte Federico:D
Svänghjulssidans packbox, den kan jag byta från "utsidan" va, det är väl bara väck med svänghjul och statorplatta så är jag hemma, eller? (värt ett försök att bara byta det först isåfall, för att slippa klyva såhär på vårkanten...)
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snacka om snabba svar, du är en hjälte Federico:D
Svänghjulssidans packbox, den kan jag byta från "utsidan" va, det är väl bara väck med svänghjul och statorplatta så är jag hemma, eller? (värt ett försök att bara byta det först isåfall, för att slippa klyva såhär på vårkanten...)
Tror inte du kan få på/av 'höger' packbox så att det blir bra, utan att klyva motorn. Och jag skulle personligen -vilja- klyva motorn för att kolla så att det ser OK ut i vevhuset etc.
Men du behöver inte ta loss motorn för att klyva den, den kan sitta kvar i ramen.
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snacka om snabba svar, du är en hjälte Federico:D
Svänghjulssidans packbox, den kan jag byta från "utsidan" va, det är väl bara väck med svänghjul och statorplatta så är jag hemma, eller? (värt ett försök att bara byta det först isåfall, för att slippa klyva såhär på vårkanten...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Men du behöver inte ta loss motorn för att klyva den, den kan sitta kvar i ramen.
Mvh
GuranL
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
det var ett några PX som hade dåliga packboxar i vevhuset under slutet80-början90-tal tror jag eller så var det sent 90-tal. (Calle vet säkert exakt vilka år). Problem uppstod när man bytte från blyad till blyfri soppa, packboxarna tålde inte den nya bensinen.
troligtvis är det packboxen på svänghjulssidan som är kass på din, det är vanligast för de problem du beskriver
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snacka om snabba svar, du är en hjälte Federico:D
Svänghjulssidans packbox, den kan jag byta från "utsidan" va, det är väl bara väck med svänghjul och statorplatta så är jag hemma, eller? (värt ett försök att bara byta det först isåfall, för att slippa klyva såhär på vårkanten...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Tror inte du kan få på/av 'höger' packbox så att det blir bra, utan att klyva motorn. Och jag skulle personligen -vilja- klyva motorn för att kolla så att det ser OK ut i vevhuset etc.
Men du behöver inte ta loss motorn för att klyva den, den kan sitta kvar i ramen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag förstod av scooterhelp att det ändå borde gå, men om det är svårt att få det bra, så det blir väl till att riva... Men jag måste väl hänga ner motorn åtminstone, för att få av cylindern och få ut veven? Det där med att bara dra ur två pinnbultar funkar väl inte om man ska komma åt vänstra packboxen?
<br />Tror inte du kan få på/av 'höger' packbox så att det blir bra, utan att klyva motorn. Och jag skulle personligen -vilja- klyva motorn för att kolla så att det ser OK ut i vevhuset etc.
Men du behöver inte ta loss motorn för att klyva den, den kan sitta kvar i ramen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag förstod av scooterhelp att det ändå borde gå, men om det är svårt att få det bra, så det blir väl till att riva... Men jag måste väl hänga ner motorn åtminstone, för att få av cylindern och få ut veven? Det där med att bara dra ur två pinnbultar funkar väl inte om man ska komma åt vänstra packboxen?
Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.
:):D:)
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.

Hmmm, har jag tänkt rätt...?
Jag kan palla upp scootern, tömma oljan, ta av bakhjulet och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp, dra ut alla fyra pinnbultar och pilla bort kannan med kolven i nedersta läget, därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, veven i frysen, tillbaks med den, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop... Funkar det?
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?
Jag kan palla upp scootern, tömma oljan, ta av bakhjulet och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp, dra ut alla fyra pinnbultar och pilla bort kannan med kolven i nedersta läget, därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, veven i frysen, tillbaks med den, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop... Funkar det?
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?
Hej! Skulle föreslå vissa ändringar:
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag sträckkörde i en och en halv timme för två veckor sedan, så den oljan borde ju vara historia nu. Dock är teorin intressant. Någon sa något liknande fast med gammal sot som glödämne.
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
Är jätteosugen på att plocka ner motorn såhär på vårkanten, tanken var ju att denna skulle funka och GL:en rivas ner i lugn o ro...arggh!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag sträckkörde i en och en halv timme för två veckor sedan, så den oljan borde ju vara historia nu. Dock är teorin intressant. Någon sa något liknande fast med gammal sot som glödämne.
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
Är jätteosugen på att plocka ner motorn såhär på vårkanten, tanken var ju att denna skulle funka och GL:en rivas ner i lugn o ro...arggh!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.
:):D:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag sträckkörde i en och en halv timme för två veckor sedan, så den oljan borde ju vara historia nu. Dock är teorin intressant. Någon sa något liknande fast med gammal sot som glödämne.
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
Är jätteosugen på att plocka ner motorn såhär på vårkanten, tanken var ju att denna skulle funka och GL:en rivas ner i lugn o ro...arggh!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
stannar motorn om du rycker bort tändhatten?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Hej!
Jag fick i stort sett samma problem med min PX 200 -93 igår efter knappt 10 minuters kurvig landsvägskörning i varierad hastighet.
Den varvade liksom inte ner helt när jag släppte gasen. Väl hemma tyckte jag att tomgången var hög, och efter lite gasande stannade den på ett nytt högre varvtal. Den stora skillnaden mellan trådskaparens case och mitt var att min Vespa inte gick att stänga av med nyckel, jag var tvungen att lägga i växel för att rycka och tvinga ner varvtalet. Några idéer kring det?
Är det garanterat den jobbiga packboxen som måste bytas, eller finns det enklare småtrix att prova med först?
Vilka verktyg behöver man för svänghjulet, vilka dimensioner på avdragare o.s.v.?
PX200E från 93 som gått 2200 mil (enl. mätaren iallafall).
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har läst eller hört något liknande. En 2-t hoj som vid första turen på våren självtände som en dieselmotor pga olja som hällts i cylindern som skydd mot rost vid vinterförvaring.
Det verkar osannoligt, men kör lite med den & se om problemet kvarstår.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag sträckkörde i en och en halv timme för två veckor sedan, så den oljan borde ju vara historia nu. Dock är teorin intressant. Någon sa något liknande fast med gammal sot som glödämne.
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
Är jätteosugen på att plocka ner motorn såhär på vårkanten, tanken var ju att denna skulle funka och GL:en rivas ner i lugn o ro...arggh!
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
stannar motorn om du rycker bort tändhatten?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
[stannar motorn om du rycker bort tändhatten?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet ej, det hände som sagt igår kväll, så jag har inte provat något än.
Men efter att ha läst några trådar här på forumet verkar det som om mina symptom indikerar "byt packbox/ar":
•Varvar inte ner
•Svårkickad, behöver minst 5-6 kickar för att starta, elstart funkar inte alls från kall. Varm startar den på första eller elstart.
•Svår att "döda"
Sista argumentet kom från ett case som handlade om traditionell dödare, det går kanske inte att jämföra med nyckel?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
[stannar motorn om du rycker bort tändhatten?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vet ej, det hände som sagt igår kväll, så jag har inte provat något än.
Men efter att ha läst några trådar här på forumet verkar det som om mina symptom indikerar "byt packbox/ar":
•Varvar inte ner
•Svårkickad, behöver minst 5-6 kickar för att starta, elstart funkar inte alls från kall. Varm startar den på första eller elstart.
•Svår att "döda"
Sista argumentet kom från ett case som handlade om traditionell dödare, det går kanske inte att jämföra med nyckel?
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hej! Skulle föreslå vissa ändringar:
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej! Man får alltså av cyllen utan att trixa med pinnbultarna om man droppar? Då får det bli så:D Obehagligt med oljepumpen, den hade jag inte tänkt på! Kan man skada oljepumpsdreven när man demonterar kopplingen, eller vid monteringen? Haynes verkar ju damma på kopplingspaketet med alla oljepumpsdrev på plats, men har tagit bort själva pumpen innan. Är det det "rätta" (enda?) sättet?
Verkar som jag måste "utsocknes" för att få tag på allt jag behöver, så det får väl bli smallframe fram till påsk, men det är ju också kul:)
Tack för hjälpen alla, jag återkommer med rapport sedan!
<br />Hej! Skulle föreslå vissa ändringar:
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej! Man får alltså av cyllen utan att trixa med pinnbultarna om man droppar? Då får det bli så:D Obehagligt med oljepumpen, den hade jag inte tänkt på! Kan man skada oljepumpsdreven när man demonterar kopplingen, eller vid monteringen? Haynes verkar ju damma på kopplingspaketet med alla oljepumpsdrev på plats, men har tagit bort själva pumpen innan. Är det det "rätta" (enda?) sättet?
Verkar som jag måste "utsocknes" för att få tag på allt jag behöver, så det får väl bli smallframe fram till påsk, men det är ju också kul:)
Tack för hjälpen alla, jag återkommer med rapport sedan!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hej! Skulle föreslå vissa ändringar:
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej! Man får alltså av cyllen utan att trixa med pinnbultarna om man droppar? Då får det bli så:D Obehagligt med oljepumpen, den hade jag inte tänkt på! Kan man skada oljepumpsdreven när man demonterar kopplingen, eller vid monteringen? Haynes verkar ju damma på kopplingspaketet med alla oljepumpsdrev på plats, men har tagit bort själva pumpen innan. Är det det "rätta" (enda?) sättet?
Verkar som jag måste "utsocknes" för att få tag på allt jag behöver, så det får väl bli smallframe fram till påsk, men det är ju också kul:)
Tack för hjälpen alla, jag återkommer med rapport sedan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag jämförde med hastighetsmätarhjul som jag pajat vid montering genom åren (3 st) vet inte om det gäller lika för pumpen..
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Hej! Skulle föreslå vissa ändringar:
palla upp scootern, tömma oljan,ta av bakhjulet <b>lossa stötdämparen & sladdarna på motorn, droppa motorn.</b> och därmed komma åt kopplingen och ena änden av veven, sedan kan jag ta av topp,<b> ta bort cylindern.</b> därefter av med svänghjulet, klyva blocken och få ut veven <b>med kolven i</b>, in med nya packboxar, fett på packboxarnas läppar, tillbaks med veven, på med ny cylinderfotspackning och packning mellan blockhalvorna, lite packningsklister och så ihop med alltihop.
Kronmutterverktyg, packningar, packboxar, ny "låsbricka" till kopplingssidan och svänghjulsavdragare, <b>svänghjulshållare</b> borde vara allt jag behöver för en sådan operation (om jag inte hittar fler saker i dåligt skick förstås)?:):D:)
<b>oljepumpens kugghjul kanske kan skadas så eventuellt bör även den demonteras</b>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okej! Man får alltså av cyllen utan att trixa med pinnbultarna om man droppar? Då får det bli så:D Obehagligt med oljepumpen, den hade jag inte tänkt på! Kan man skada oljepumpsdreven när man demonterar kopplingen, eller vid monteringen? Haynes verkar ju damma på kopplingspaketet med alla oljepumpsdrev på plats, men har tagit bort själva pumpen innan. Är det det "rätta" (enda?) sättet?
Verkar som jag måste "utsocknes" för att få tag på allt jag behöver, så det får väl bli smallframe fram till påsk, men det är ju också kul:)
Tack för hjälpen alla, jag återkommer med rapport sedan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag jämförde med hastighetsmätarhjul som jag pajat vid montering genom åren (3 st) vet inte om det gäller lika för pumpen..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
Jag jämförde med hastighetsmätarhjul som jag pajat vid montering genom åren (3 st) vet inte om det gäller lika för pumpen..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag demonterar den, man kan inte vara nog försiktig med oljepumpen, den vill man ju ska funka:D:D Tack för alla tips, fritte!
Jag jämförde med hastighetsmätarhjul som jag pajat vid montering genom åren (3 st) vet inte om det gäller lika för pumpen..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag demonterar den, man kan inte vara nog försiktig med oljepumpen, den vill man ju ska funka:D:D Tack för alla tips, fritte!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har tokfel tändstift kan detta orsaka liknande fel... kanske värt att testa ett NGK B6ES först?
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har tokfel tändstift kan detta orsaka liknande fel... kanske värt att testa ett NGK B6ES först?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har tokfel tändstift kan detta orsaka liknande fel... kanske värt att testa ett NGK B6ES först?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det är den typen av lättavhjälpta fel jag efterlyser just nu:)
Tändstift beställt! (utan att ha kollat på en vanlig mack först...hrmm)
Tack
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det finns inget kännt problem med "det elektriska" då?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har tokfel tändstift kan detta orsaka liknande fel... kanske värt att testa ett NGK B6ES först?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack, det är den typen av lättavhjälpta fel jag efterlyser just nu:)
Tändstift beställt! (utan att ha kollat på en vanlig mack först...hrmm)
Tack
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />nä....men det kan ju vara ett söndrigt/utslitet d:o
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tyvärr inte. Bytade till B6ES, fortfarande samma problem.
Skall den stanna direkt efter att man stängt av med nyckel?
Nu tar det en liten stund efter att man vridit av...typ 5 sekunder
som den fortsätter på det högre varvtalet innan den dör.
Dessutom tror jag att den går lite fett, stiften blir lite svart och oljigt vid gängorna, men grått o fint på tippen.
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
<br />nä....men det kan ju vara ett söndrigt/utslitet d:o
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tyvärr inte. Bytade till B6ES, fortfarande samma problem.
Skall den stanna direkt efter att man stängt av med nyckel?
Nu tar det en liten stund efter att man vridit av...typ 5 sekunder
som den fortsätter på det högre varvtalet innan den dör.
Dessutom tror jag att den går lite fett, stiften blir lite svart och oljigt vid gängorna, men grått o fint på tippen.
/joakim
____________________________
V50R -75 & GL150 -65
Nu har jag droppat och kluvit motorn, fått ur veven och allting. Men... Packboxen på kopplingssidan är en stor sak med plåt runtom (http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=19906), där själva plåten ska passas in snyggt i sitt säte. Det var lättare sagt än gjort, jag provade så småningom att pressa med en hyggligt grov rörstump, men deformerade den nya packboxen och fick överge projektet för dagen:oops: Jag får skaffa ny packbox, men vill inte paja en till... Någon som har något bra tips om hur man ska pressa i denna plåtiga jättepackbox på ett bra sätt? Med handkraft är inte att tänka på, iallafall inte med min handkraft... Tips på lämpliga verktyg och tekniker emottages tacksamt:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Nu har jag droppat och kluvit motorn, fått ur veven och allting. Men... Packboxen på kopplingssidan är en stor sak med plåt runtom (http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=19906), där själva plåten ska passas in snyggt i sitt säte. Det var lättare sagt än gjort, jag provade så småningom att pressa med en hyggligt grov rörstump, men deformerade den nya packboxen och fick överge projektet för dagen:oops: Jag får skaffa ny packbox, men vill inte paja en till... Någon som har något bra tips om hur man ska pressa i denna plåtiga jättepackbox på ett bra sätt? Med handkraft är inte att tänka på, iallafall inte med min handkraft... Tips på lämpliga verktyg och tekniker emottages tacksamt:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Brukar lägga den i läge & knacka längst kanten med en plastklubba lite försiktigt tills den är på plats:)
<br />Nu har jag droppat och kluvit motorn, fått ur veven och allting. Men... Packboxen på kopplingssidan är en stor sak med plåt runtom (http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=19906), där själva plåten ska passas in snyggt i sitt säte. Det var lättare sagt än gjort, jag provade så småningom att pressa med en hyggligt grov rörstump, men deformerade den nya packboxen och fick överge projektet för dagen:oops: Jag får skaffa ny packbox, men vill inte paja en till... Någon som har något bra tips om hur man ska pressa i denna plåtiga jättepackbox på ett bra sätt? Med handkraft är inte att tänka på, iallafall inte med min handkraft... Tips på lämpliga verktyg och tekniker emottages tacksamt:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Brukar lägga den i läge & knacka längst kanten med en plastklubba lite försiktigt tills den är på plats:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Brukar lägga den i läge & knacka längst kanten med en plastklubba lite försiktigt tills den är på plats
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag provade något liknande, men det var som att packboxen inte riktigt var rund, den vickade i sätet... Kanske ver den lite tilltufsad från början, eller så hade jag inte det rätta handlaget, helt enkelt:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det finns ett bra specialverktyg till detta (finns hos t.ex. SIP)
Innan jag köpte det använde jag en kolv till Polini för T5...den passar exakt i.
Kanske kan du hitta något plåtlock eller liknande som passar exakt i packboxen för säkrare montering.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det där verktyget ser ju bra ut, skulle ha varit värt pengarna:) Biltema hade någon liknande moj, fast med utbytbara plattor i olika storlekar, ska kolla om den går att använda...
När jag ändå har proffsen "på tråden":)...
En annan sak, som jag upptäckte, var att kopplingen inte satt med en kronmutter, som den gör på alla sprängskisser överallt, utan med en ganska konventionell mutter och bricka (ska tydligen vara så på en 99'a)(http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=23246 och http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=10106 tror jag). De ser helt vanliga ut, inte ett dugg låsande (min bricka är heller inte böjd/fjädrande som den ser ut att vara på sip's bilder)... Måste dessa (mutter och bricka alltså) bytas mot nya vid återmontering? Kan man byta ut dem mot kronmuttern och den "roliga" låsbrickan från tidigare årsmodeller, eller...? Någon som lossat koppling på en så ny PX att den inte har kronmutter och som kan upplysa mig i min mutterförvirring:D:)?
<br />Brukar lägga den i läge & knacka längst kanten med en plastklubba lite försiktigt tills den är på plats
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag provade något liknande, men det var som att packboxen inte riktigt var rund, den vickade i sätet... Kanske ver den lite tilltufsad från början, eller så hade jag inte det rätta handlaget, helt enkelt:D
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det finns ett bra specialverktyg till detta (finns hos t.ex. SIP)
Innan jag köpte det använde jag en kolv till Polini för T5...den passar exakt i.
Kanske kan du hitta något plåtlock eller liknande som passar exakt i packboxen för säkrare montering.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det där verktyget ser ju bra ut, skulle ha varit värt pengarna:) Biltema hade någon liknande moj, fast med utbytbara plattor i olika storlekar, ska kolla om den går att använda...
När jag ändå har proffsen "på tråden":)...
En annan sak, som jag upptäckte, var att kopplingen inte satt med en kronmutter, som den gör på alla sprängskisser överallt, utan med en ganska konventionell mutter och bricka (ska tydligen vara så på en 99'a)(http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=23246 och http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=10106 tror jag). De ser helt vanliga ut, inte ett dugg låsande (min bricka är heller inte böjd/fjädrande som den ser ut att vara på sip's bilder)... Måste dessa (mutter och bricka alltså) bytas mot nya vid återmontering? Kan man byta ut dem mot kronmuttern och den "roliga" låsbrickan från tidigare årsmodeller, eller...? Någon som lossat koppling på en så ny PX att den inte har kronmutter och som kan upplysa mig i min mutterförvirring:D:)?